Bilförsäkring: Enerfy?

Jokabsson
23 april 2017 · 1 172 Inlägg

Är det någon som använder sig av Enerfy eller vet hur bra det fungerar?

Vad jag förstår så har Enerfy utvecklat sina tjänster på senaste tiden och har numera slagits ihop med Moderna försäkringar och kan erbjuda väldigt förmånliga försäkringspriser.

Detta gör de genom att man kopplar in en OBD-läsare i bilen som övervakar körstil och ser vilken sträcka man har kört. Sedan är det en fast kostnad och en rörlig som man betalar månatligen. Den rörliga beror då på hur man har kört och hur mycket.

Jag slog på mitt regnummer, en cirka-sträcka som jag kör i månaden samt en skala på 1-15 hur "smart" jag kör. En helförsäkring blir ca 4000kr billigare än motsvarande på LF. Frågan är hur korrekt detta blir i slutändan? Kommer kostnaden bli mycket högre så fort man gör en simpel omkörning? Det känns ju för bra för att vara sant om man kan "sänka sin försäkringspremie med drygt 70%" som Enerfy själva uttrycker det. Vet appen var man befinner sig geografiskt? Om jag kör i 120 på motorväg så bör ju rimligtvis inte premien chockhöjas bara för att "jag gjorde kraftiga gaspådrag och höll en onormalt hög hastighet" osv.

Hemsida:
https://enerfy.se
Produktinformation genom aktiespararna:
http://www.aktiespararna.se/analysguide … te-battre/

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
xXSammy
23 april 2017 · 6 566 Inlägg

Hur billigt blir de egentligen då? Eftersom du måste vara ständigt uppkopplad med mobilen för att bevisa vart du åker och hur fort du kör. Mobilsurf mumsmums.
Samtidigt så ligger du över hastighetsgränsen så höjs väl premien..

Sen är det inte så möjligt att plugga in en dosa för min del, eftersom då måste jag ta bort eller låta ena sidofacket vara öppet hela tiden tongue

Senast redigerat av xXSammy (23 april 2017)

De/Dem
xXSammy
23 april 2017 · 6 566 Inlägg

K3 Dina skyldigheter när du använder bilen och plug-in
När du eller någon annan kör bilen under försäkringstiden ska läsaren
vara inkopplad. Du ska dessutom ha appen i din smartphone igång (i
bakgrunden) och via bluetooth synkronisera läsaren med appen. Du är
även skyldig att se till att, om någon annan använder bilen, personen
också använder appen och att alla körningar registreras. Läsaren ska
kopplas in i bilen så snart du mottagit den och ska dessutom alltid vara
inkopplad när bilen används. 
Om du inte fullgör dina skyldigheter har vi rätt att debitera körningen
enligt K6.1.

K6.1 Följder av att att appen ej är aktiv under körning
Om du haft din läsare inkopplad när du kört bilen men inte haft appen
aktiv så att den registrerar kördata, debiteras genomförda körningar
i efterhand i premienivå 10 till 15. Vilken premienivå körningen
registreras i beror på vilken premienivå du normalt brukar köra i samt
om försumligheten skett vid upprepade tillfällen.

Dyrt om man är på verkstad också tongue

K5.1 Särskilda regler för körningar under 1 kilometer
Alla registrerade körningar som understiger 1 kilometer registreras
alltid i premienivå 10

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 april 2017 · 17 379 Inlägg

Har de apraka chimpanserna på DSG-linan sadlat om och börjat kränga försäkringar nu? Om någon skaffar denna så följer jag med intresse men för egen del: Nix, nej, aldrig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
23 april 2017 · 1 172 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Har de apraka chimpanserna på DSG-linan sadlat om och börjat kränga försäkringar nu? Om någon skaffar denna så följer jag med intresse men för egen del: Nix, nej, aldrig.

Jag tror att Greater Than (Enerfy) kommer förbättras med tiden och att konkurrenter kommer att komma ifatt. Fick höra från en anställd på Trygg Hansa att de arbetar på en liknande lösning. Problemet är att man måste göra det smidigt att använda också. Kanske tekniken blir inbyggd i bilarna i framtiden?

Jag avvaktar definitivt med detta, då det är alldeles för många frågetecken.

Senast redigerat av Cracksoup (23 april 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
torsen
23 april 2017 · 7 198 Inlägg

Cracksoup skrev:
Jag avvaktar definitivt med detta, då det är alldeles för många frågetecken.

Instämmer och håller med.
Men i princip är det rättvist.
Bättre då att gå tillbaka till km-räknare som jag hade på en Rekord 2100 -74.
Åkte man utomlands så stämplades km-räknaren ut.
Stämplades in av tullen då man återvände till fosterlandet.
"Glömde" man att stämpla in, då man återvände från utlandet, så åkte man gratis tills man hade lust att besöka tullen och stämpla in.
Eller när det var dags att besöka bilprovningen.

xXSammy
23 april 2017 · 6 566 Inlägg

Måste själv ligga på skala 3 för att de ska bli billigare än halvförsäkring hos LF... hm

De/Dem
Jokabsson
23 april 2017 · 1 172 Inlägg

xXSammy skrev:
Måste själv ligga på skala 3 för att de ska bli billigare än halvförsäkring hos LF... hm

Detta är nog inte särskilt intressant för den som redan har bra pris på sina försäkringar. Jag har 10% mängdrabatt hos LF men skulle ändå få betala runt 10 000kr för helförsäkring på min 325i. Helförsäkring på Enerfy skulle med 60 mil i månaden och kör-skala 8 bli strax under 6000kr.

Detta gynnar framförallt unga förare och bilar med "dåligt försäkringsrykte", ex; Porsche, Impreza STI, M3 etc. Kan man då bevisa att man kan äga en bil med 300hk och ändå köra som folk, så tycker jag det är väldigt rimligt att man inte ska behöva punga ut över 20 000kr/år i försäkringspremie. Ska bli kul att se vart detta tar vägen i framtiden, då det är en väldigt god idé.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 april 2017 · 17 379 Inlägg

Cracksoup skrev:

xXSammy skrev:
Måste själv ligga på skala 3 för att de ska bli billigare än halvförsäkring hos LF... hm

Detta är nog inte särskilt intressant för den som redan har bra pris på sina försäkringar. Jag har 10% mängdrabatt hos LF men skulle ändå få betala runt 10 000kr för helförsäkring på min 325i. Helförsäkring på Enerfy skulle med 60 mil i månaden och kör-skala 8 bli strax under 6000kr.

Detta gynnar framförallt unga förare och bilar med "dåligt försäkringsrykte", ex; Porsche, Impreza STI, M3 etc. Kan man då bevisa att man kan äga en bil med 300hk och ändå köra som folk, så tycker jag det är väldigt rimligt att man inte ska behöva punga ut över 20 000kr/år i försäkringspremie. Ska bli kul att se vart detta tar vägen i framtiden, då det är en väldigt god idé.

Där har man ju förvisso inget att förlora. Som så kan det vara en idé att kolla upp saken. För mig boende på landsbygden med maxrabatter på försäkringarna är det knappast lönt.

Men vad händer om man smäller på 50-väg och bilen visar på att man körde i 56 km/h vid olyckan? Kan tänka mig vissa tvister kommer att segla upp.

"Någon annan" kan prova några år. Sen ska jag ta en titt på saken.

EDIT: På Priusen skulle kostnaden i princip dubblas. Men likvärdig på 300C som inte körs så ofta. Under 500 mil/år.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (23 april 2017)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 april 2017 · 14 007 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Cracksoup skrev:

xXSammy skrev:
Måste själv ligga på skala 3 för att de ska bli billigare än halvförsäkring hos LF... hm

Detta är nog inte särskilt intressant för den som redan har bra pris på sina försäkringar. Jag har 10% mängdrabatt hos LF men skulle ändå få betala runt 10 000kr för helförsäkring på min 325i. Helförsäkring på Enerfy skulle med 60 mil i månaden och kör-skala 8 bli strax under 6000kr.

Detta gynnar framförallt unga förare och bilar med "dåligt försäkringsrykte", ex; Porsche, Impreza STI, M3 etc. Kan man då bevisa att man kan äga en bil med 300hk och ändå köra som folk, så tycker jag det är väldigt rimligt att man inte ska behöva punga ut över 20 000kr/år i försäkringspremie. Ska bli kul att se vart detta tar vägen i framtiden, då det är en väldigt god idé.

Där har man ju förvisso inget att förlora. Som så kan det vara en idé att kolla upp saken. För mig boende på landsbygden med maxrabatter på försäkringarna är det knappast lönt.

Men vad händer om man smäller på 50-väg och bilen visar på att man körde i 56 km/h vid olyckan? Kan tänka mig vissa tvister kommer att segla upp.

"Någon annan" kan prova några år. Sen ska jag ta en titt på saken.

Haha!!! Den där "Någon annan" finns på många ställen bl.a. på mitt jobb. Det där kan någon annan göra eller det där får någon annan göra hör man ofta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
xXSammy
23 april 2017 · 6 566 Inlägg

Kanske kan våga prova detta på Alfan.. måste "bara" ligga på skala 7 för att de ska bli billigare.. och Alfan kör jag inte precis snällt med tongue

De/Dem
Muttley
23 april 2017 ·

5800 kr dyrare per år för en megane 1,5 dci 2010.   Jävla buffel och båg.  De hade dessutom bara 125 mil i månaden som max så de blir säkert dyrare för mig.

Skulle dessutom förlora ett par tusenlappar extra på att lägga min försäkring hos dessa så jag hade väl förlorat runt 9000 kr om året :p

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 april 2017 · 17 379 Inlägg

Muttley skrev:
5800 kr dyrare per år för en megane 1,5 dci 2010.   Jävla buffel och båg.  De hade dessutom bara 125 mil i månaden som max så de blir säkert dyrare för mig.

Skulle dessutom förlora ett par tusenlappar extra på att lägga min försäkring hos dessa så jag hade väl förlorat runt 9000 kr om året :p

Jag tror du är inne på något där. Locka med låga fejk-priser och sedan jävlas när något händer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
23 april 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

Muttley skrev:
5800 kr dyrare per år för en megane 1,5 dci 2010.   Jävla buffel och båg.  De hade dessutom bara 125 mil i månaden som max så de blir säkert dyrare för mig.

Skulle dessutom förlora ett par tusenlappar extra på att lägga min försäkring hos dessa så jag hade väl förlorat runt 9000 kr om året :p

Jag tror du är inne på något där. Locka med låga fejk-priser och sedan jävlas när något händer.

Ja, och folk snackar om att de inte gillar storebror-samhälle.
Nu läste jag inte vidare på sidan för de är så oseriöst, men man är väl bunden ett par månader där med ?

Evildan
23 april 2017 ·

Blev dyrare även för mig. Idén som sådan är ju smart, men hur många pappskallar kommer teckna försäkringen för att sedan köra runt bilen utan att ha apparaturen igång? Slår polisen på bilen ser allt rätt och riktigt ut eller kommer det anges i registret att bilen har krav på uppkoppling? Har då konstapeln rätt kunskaper och rättigheter att kontrollera förarens mobiltelefon? Verkar inte skitsmidigt detta.
https://i.ytimg.com/vi/UmAgdCMcW-4/maxresdefault.jpg

Senast redigerat av Evildan (23 april 2017)

Evildan
23 april 2017 ·

torsen skrev:

Cracksoup skrev:
Jag avvaktar definitivt med detta, då det är alldeles för många frågetecken.

Instämmer och håller med.
Men i princip är det rättvist.
Bättre då att gå tillbaka till km-räknare som jag hade på en Rekord 2100 -74.
Åkte man utomlands så stämplades km-räknaren ut.
Stämplades in av tullen då man återvände till fosterlandet.
"Glömde" man att stämpla in, då man återvände från utlandet, så åkte man gratis tills man hade lust att besöka tullen och stämpla in.
Eller när det var dags att besöka bilprovningen.

Många dieslar på den tiden som åkte runt med löst hängande vajer.

torsen
23 april 2017 · 7 198 Inlägg

Nää, kan folk vara så oansvariga?

Evildan
23 april 2017 ·

torsen skrev:
Nää, kan folk vara så oansvariga?

Det var nog endast ett osant rykte. big_smile

xXSammy
24 april 2017 · 6 566 Inlägg

Muttley skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Muttley skrev:
5800 kr dyrare per år för en megane 1,5 dci 2010.   Jävla buffel och båg.  De hade dessutom bara 125 mil i månaden som max så de blir säkert dyrare för mig.

Skulle dessutom förlora ett par tusenlappar extra på att lägga min försäkring hos dessa så jag hade väl förlorat runt 9000 kr om året :p

Jag tror du är inne på något där. Locka med låga fejk-priser och sedan jävlas när något händer.

Ja, och folk snackar om att de inte gillar storebror-samhälle.
Nu läste jag inte vidare på sidan för de är så oseriöst, men man är väl bunden ett par månader där med ?

Mer eller mindre samma villkor som alla försäkringar, 14 dagars prova på rätt sen 1 års bindning

Har vi begärt ändring av försäkringsvillkoren under försäkringstiden
enligt avsnitt AB 1 .5 (Ändring av villkoren), får du säga upp
försäkringen till den tidpunkt då ändringen annars skulle börja gälla .
Uppsägningen ska göras före denna tidpunkt .

AB 1 5 Ändring av villkoren
Vid förnyelse av försäkringen
Om vi önskar ändra försäkringsvillkoren vid förnyelse av försäkringen
meddelar vi dig detta senast i samband med att vi sänder dig kravet
om premiebetalning
. Den förnyade försäkringen gäller då för den tid
och på de villkor som vi erbjude

De/Dem
Muttley
24 april 2017 ·

xXSammy skrev:

Muttley skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Jag tror du är inne på något där. Locka med låga fejk-priser och sedan jävlas när något händer.

Ja, och folk snackar om att de inte gillar storebror-samhälle.
Nu läste jag inte vidare på sidan för de är så oseriöst, men man är väl bunden ett par månader där med ?

Mer eller mindre samma villkor som alla försäkringar, 14 dagars prova på rätt sen 1 års bindning

Har vi begärt ändring av försäkringsvillkoren under försäkringstiden
enligt avsnitt AB 1 .5 (Ändring av villkoren), får du säga upp
försäkringen till den tidpunkt då ändringen annars skulle börja gälla .
Uppsägningen ska göras före denna tidpunkt .

AB 1 5 Ändring av villkoren
Vid förnyelse av försäkringen
Om vi önskar ändra försäkringsvillkoren vid förnyelse av försäkringen
meddelar vi dig detta senast i samband med att vi sänder dig kravet
om premiebetalning
. Den förnyade försäkringen gäller då för den tid
och på de villkor som vi erbjude

Precis, så om de anser att du kör sämre än snittet (för vi vet inte vad de tycker) så kan din försäkring kosta upp till 4000 i månaden om du tar min bil.

Då är de mycket bättre att betala 4000 om året och ha det så.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang