de där att den slog till och ifrån snabbt för tcc, var det elektriskt styrt? för då borde du ju kunna montera en potentiometer alt. motstånd för justeringens skull?
Man skulle säkert kunna men det blir inget med det xP
Jag hade också glömt en sak till. Att mitt oljefilter var skadat, det blev liksom aldrig bytt, tills att jag geggade ner hela verkstan och asfalten utanför!
En spricka i oljefiltret. Så jag fick låna en bil på jobbet och åka hem och hämta oljefilter (ja jag hade ett nytt...) och olja så löste det sig
Nästa grej blev att rostskydda med vax i alla balkar. Detta görs med en högtrycksspruta (väldigt högt tryck), så all lös rost hittade ut, kom ut lite väl mycket tyckte jag
Sedan var det dags att släppa ut V8-ljudet igen! Med hjälp av en massa överblivna rörbitar och den ventilen jag hade förra säsongen så fick jag ihop denna hemska skapelse xP
Den funkade inte, ljudskillnaden blev knappt märkbar Sågade av röret så det blev "cut out" istället. Blev helt klart bättre!
Idag skulle jag ta tag i att få till det lite bättre bara. Hissade upp bilen och slängde in ett Honda-hjul för skojs skull, helt sjukt stora hjulhus!
Pluggade den bakre anslutningen och vinklade den andra biten
Motorn fick sig en redig trimning i form av klistermärke
tog mig en runda!
Men ne... Det låter ju mer men just V8 gurglandet hörs inte så tydligt, så vad händer nu? Vi testar straightpipe!! Uppdatering i helgen!
Vilken konstig bilverksta en usa bil,hehe de va kul o se lyften,trodde knappt såna enpelare användes längre,förr va de vanligast i usa o e fortfarande på äldre verkstäder...skulle vilja ha en sån..e ju helt borta nersänkt..
Vilken konstig bilverksta en usa bil,hehe de va kul o se lyften,trodde knappt såna enpelare användes längre,förr va de vanligast i usa o e fortfarande på äldre verkstäder...skulle vilja ha en sån..e ju helt borta nersänkt..
Ja jänkebilar ser man i princip aldrig i den verkstaden xP Dem där enpelarna har vi faktiskt 3 stycken
Nu försvann dessutom lukten av bränd olja. Får enkelt se den ljuddämparen som kasserad MEN han låter fint nu! "V8 gurglet" hörs tydligt. Något lite mycket ljud i bilen vid högre hastigheter, får återkomma till detta senare dock
Som sagt, både brudpar och skräp får åka i denna bilen, idag blir det skräp
Några timmar senare utanför en pizzeria lägger bilen en stor vattenpöl... igen.. Syns inte så bra på bild men det står en stråle från en kylslang, spricka i den
Körde hem och rev ner. Passade på att montera tillbaks den gamla termostaten då motorn håller ca 66 grader just nu.
Ny slang på plats
Men motorn går kallt ännu??? Den termostaten som sitter i nu är ju den som satt i vid inköp och den har ju fungerat förr... skumt? Jaja, bättre på det hållet iaf Fick ihop några mil i helgen! Helt underbart med det fina vädret!
Så vad har hänt sen senast? 1a maj är det cruising här i stan. Tyvärr regnade det för det mesta Men vi hade en trevlig dag, 8 pers i bilen. Förstärkningen jag gjorde till bakstötfångaren gjorde sitt jobb utmärkt, vi skrapade överallt Men det höll
Har haft 2 ankor på brädan ett tag, dem fick tillökning nyligen
Baklyktorna satt med skruv som hade stor platt skalle, var inte alls snyggt. Jag har nu fixat skruv som går i hålet så att säga. På höger baklykta måste jag strunta i en av skruvarna då lyktan vägrar ligga rätt annars, men funkar ju det med
Beställde en ny termostat igen. När jag tittar på den ser jag att det står TO(pil upp)RAD Alltså vilket håll vattnet ska flöda i förhållande till termostaten.
MASSIVE FACEPALM
Jag har alltså monterat termostaten på fel håll. Den har varit öppen så fort motorn startat då fjädern inte orkar hålla emot vattentrycket i motorn. Förklarar ju också varför den tagit så lång tid på sig att bli "varm"
Justerade in lyktorna då dem stod liiiite för högt
Redig tvätt av bilen. Lyckades få däcken riktigt rena nu också, jobbigt var det
Nu till helgen blir det cruising i Kungälv! Förra året var det den första cruisingen jag hade med denna bilen på.
Kan tyvärr meddela att bilen fortfarande inte riktigt får upp temperaturen, det blev bättre men tyvärr inte riktigt. Men men, när man kollade på alla andra bilar som kokade på cruisingen så var man ju ganska glad för sin "kalla" motor iaf xP
Lite bilder från Lördagen!
Vid dem här träffarna kan man ibland se folk som fotograferar på proffsnivå, bilderna kan då ofta hittas på deras hemsida osv, tror ni förstår mig
Förra året kom vi med på bild, finns längre bak i tråden. Denna gången kom bilen med igen Bilder från 2 olika fotografer, hoppas dem tycker det är okej att jag lägger ut deras bilder här. Sen å andra sidan har dem lagt ut min regskylt på nätet utan tillåtelse så det är nog rättvist
Lyckades komma med på bild när jag satt på bakluckan och drack juice xP
Väl hemma igen...
För lite över en vecka sedan märkte jag att det är tomgångsregleringen som stör ut gången på motorn. Aktiviteten på detta gick att justera ner och motorn gick genast bättre, men inte helt bra. Testade att plugga tomgången och det blev ännu lite bättre, förutom att den är lite seg vid uppstart nu, speciellt vid kall motor då den inte kan få den extra luften som behövs. Ett evigt projekt detta...
Idag kom listerna till bagageluckan! Men dem var inte samma... alls...
Så tillbaks på ruta ett igen. Nu har ett konstigt skrapljud uppstått som måste felsökas...
Fick ett paket idag! Paket är alltid kul. Men stora paket är ännu roligare
Hade väldans problem att få in det i bilen, gick PRECIS
När jag letade Caprice hittade jag en köpguide om just 3e generationens Caprice. Där stod det tydligt att man ska tänka på att leta mer efter skicket än årsmodellen.
Jag ville helst ha en 80 till 85 för dem har den fronten jag vill ha. Helst en 81 till 85 då 80 har en annan grill, går ju dock väldigt lätt att byta ut för det är den enda skillnaden. Upp till 84 har den gamla instrumenteringen dessutom, som jag gärna ville ha. Men det blev en 90 för den var i helt okej skick inte inte svindyr och hade dessutom den blåa inredningen som jag verkligen ville ha! Kan tilläggas att dem sista årsmodellerna var väldigt välutrustade i standardutförande.
MEN
Vill ha den fronten! Så jag köpte en!
Stötfågarutfyllaren är inte likadan. Första blir att försöka modda den från 90 så den passar på 80-85, går inte det får jag köpa en som är rätt årsmodell, det är väldigt mycket pengar nämligen
Får väl se när jag tar itu med detta, förhoppningsvis innan vintern iaf xP
Stötfångare utfyllnad som du har på din 90 går inte att köpa fabrics ny på denna planet. Så klipp inte sönder den om den är hel . Lägg hellre tid på att köpa en begagnad. Du kanske vill byta tillbaka en dag. Det ska finnas glasfiber replicas. Sök på bumper filler caprice så kommer du replica plastics hemsida. Men vad jag läst är inte folk nöjda med passformen. Så hmm vet inte ens om du hittar till din nya front. Kanske om du hittar en skrotad caprice i Sverige.
Stötfångare utfyllnad som du har på din 90 går inte att köpa fabrics ny på denna planet. Så klipp inte sönder den om den är hel . Lägg hellre tid på att köpa en begagnad. Du kanske vill byta tillbaka en dag. Det ska finnas glasfiber replicas. Sök på bumper filler caprice så kommer du replica plastics hemsida. Men vad jag läst är inte folk nöjda med passformen. Så hmm vet inte ens om du hittar till din nya front. Kanske om du hittar en skrotad caprice i Sverige.
Jasså är dem så svåra? Oo Jag kommer inte vilja byta tillbaks iaf kan jag säg xP Alltid tyckt stötfångaren ser maffigare ut på på 85 och bakåt och såg nu på bilderna att fyllaren går ovanför stötfångare på 86- men under stötfångaren på -85. Mer av stötfångaren syns Men ja jag kommer inte bygga om den gamla, den har helt fel former, lär bli att köpa en ny eller begagnad, har sett dem lite varstans på nätet Ingen som behöver en 86- utfyllare?
Ni minns kanske att jag satte en slang och skruv i lufthålet till tomgångsregleringen? Ja asso, den blev svårstartad. Och kall gick den inte alls. Så fick en annan idé! Använda luftsolenoiden jag hade till avgasventilen tidigare, så jag kan styra om jag vill ha tomgångsreglering eller inte
Det funkade inte alls, diametern blir för liten så systemet kan inte andas så att det ens blir en märkbar effekt Så allt trams åkte bort och det återgick till original igen. Och efter en runda så gick motorn som den skulle? Även utan pluggad tomgång? jaja, då kör vi väl på det xP
Täckbrickan där den mekaniska bensinpumpen satt läckte olja, troligtvis igenom gängorna på någon av skruvarna, men tätar om allt endå såklart
Motorn vi hämtade i Osby hade jordkabeln kvar och där satt en avskiljare. Helt klart en bra sak att ha på en gammal bil! Glömde ta bild på är den vart på plats, men är det ens intressant?
Skrapljudet visade sig vara bromsskölden som gett upp, slet loss den och såg det hela som reparerat