Chevrolet Caprice, den rullande soffgruppen

Utflykter och småfix med sommarbilen
  • 97 Följare
  • 246 432 Visningar
  • Projektet avslutat 3 september 2020
Xebers76
3 december 2017 · 2 265 Inlägg

Ja idag hittade jag anledningen till att motorn drog sådanna kopiösa mängder olja! Satte i en ventil och vickade på den.... alla ventilstyrningar är sopslut ju!  .....
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b8710afe95f0c2e356ec23e8bced0a17.jpg

Ganska trött på livet så såg jag till o städa iaf, garagegolvet var mestadels olja och kladdiga papper, så nu känns det bättre med lite ordning och reda!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-32372ec8b89dc8aeeeb5f04fce96bf7d.jpg

Hittade en massa kladd i kylkanalerna som jag verkligen helt missat, tyckte det var väldigt grundt, speciellt i bakkant. Lossade allt med en mejsel och ska nästa vecka hälla på varmt vatten i motorn så ska det förhoppningsvis hitta ut igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7fec0a7cf38531e7f7dd61fe0b2939f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a267186cae564ca0db2a2022bddbadba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-81e6a7abc55766ccd36a3dfd742691af.jpg

Topparna ska med till jobbet så jag kan värma dem där skruvarna, lyfte in den ena i bilen redan idag för att imorn är jag som vanligt helt yrvaken och sen väl i bilen kanske några minuter senare än vad som vore optimalt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4568803e7bdcc26ef02f475691f54fd5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5a3b34eaca79dd7f34c7cac06fc76f3f.jpg

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 december 2017 · 14 042 Inlägg

Xebers76 skrev:
Ja idag hittade jag anledningen till att motorn drog sådanna kopiösa mängder olja! Satte i en ventil och vickade på den.... alla ventilstyrningar är sopslut ju!  .....
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b8710afe95f0c2e356ec23e8bced0a17.jpg

Ganska trött på livet så såg jag till o städa iaf, garagegolvet var mestadels olja och kladdiga papper, så nu känns det bättre med lite ordning och reda!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-32372ec8b89dc8aeeeb5f04fce96bf7d.jpg

Hittade en massa kladd i kylkanalerna som jag verkligen helt missat, tyckte det var väldigt grundt, speciellt i bakkant. Lossade allt med en mejsel och ska nästa vecka hälla på varmt vatten i motorn så ska det förhoppningsvis hitta ut igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7fec0a7cf38531e7f7dd61fe0b2939f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a267186cae564ca0db2a2022bddbadba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-81e6a7abc55766ccd36a3dfd742691af.jpg

Topparna ska med till jobbet så jag kan värma dem där skruvarna, lyfte in den ena i bilen redan idag för att imorn är jag som vanligt helt yrvaken och sen väl i bilen kanske några minuter senare än vad som vore optimalt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4568803e7bdcc26ef02f475691f54fd5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5a3b34eaca79dd7f34c7cac06fc76f3f.jpg

Projektet fortskrider ser jag. Jättekul med många bilder!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Bob-Miller
3 december 2017 · 1 308 Inlägg

Grym morsa du har,hälsa henne de,haha  kommer bli kul o se dig sätta ihop motorn..kör på..

UniCross
3 december 2017 · 488 Inlägg

Kul med updateringar å trevlig läsning! bra jobbat å hoppas de löser sig med ventilstyrningar å bultarna i toppen osv! big_smile

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
LocKtar Herr
3 december 2017 · 1 722 Inlägg

Vackert!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Xebers76
8 december 2017 · 2 265 Inlägg

Kul att det är respons i tråden! Som tack så kommer här ännu en uppdatering med 37 bilder wink

Med hjälp av en induktionsvärmare släppte alla utom en skruv till grenröret (höger topp) så den sista fick behandlas med gassvetsen tills toppen glödde just där skruven går in, och endast dem sekunderna toppen glödde gick det att skruva ut skruven Oo

Som synes på bilden gick en skruv av, och det var för att man gjorde en liten "brain fart" när man tänkte. Grenröret satt bara med den övre skruven och när allt började lossas så särade sig topp och grenrör i nederkant då grenröret går längre ner är toppen och då står på grenröret... bla bla bla ja skruven gick av pga vikten och värmen... MEN en mutter svetsades på och sen värmdes det igen och den kom loss tro det eller ej, och alla gängor klarade sig galant big_smile
Egr-rören ska loss också men det blir först nästa vecka, sen ska jag ta tag i den vänstra toppen
Kan också tillägga att jag har fått tag på en som kan renovera ventilstyrningarna, så förhoppningsvis åker topparna tillbaks på motorn under januari månad!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a5e452106d493a045cf8d6a5e6c06605.jpg

Beställde kamkedja och även båda dreven, kostade bara 675kr så tyckte att det fick vara värt det. Sen ska det tilläggas att den gamla kedjan var riktigt slapp och det övre kugghjulet hade en massa sprickor Oo
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-68401b1d9557e45445839b9806ea57d7.jpg

Här sitter dem gamla grejerna på plats, så nu kan jag jämföra så att märkningarna är samma på originalgrejerna och dem nya grejerna, och dem stämde verkligen exakt! Underbart! Ska också tilläggas att original så är kammens drev inte i stål, ser ut som bakelit men är inte alls säker, hade som tidigare nämnt en massa sprickor och vägde inte heller något tongue Det nya drevet är i stål, vet inte riktigt varför det ena skulle vara bättre än det andra men vi kör på det hur som helst smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f8274036094764fc05cd4d85ece3b4d6.jpg

Lite övertalning kan behövas ibland, satt inte hårt alls, utan det var kilen som gjorde att det trögade, när väl både kilen och drevet var loss kunde man få dit drevet igen för hand
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-55c6f7fbe97ae12fe66fc42b96da9726.jpg

Lilla drevet monterat, här ser man också markeringarna (det är inte rätt inställt på bilden dock)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e5684c218f8439daa65c63af7abfde23.jpg

Det var mycket god passform på dem nya delarna, måste säga att jag var förvånad över hur bra precision det var!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ed020c65cea4c603b6ccf95dd8c91299.jpg

Camshaft sprocket bolt blir det på engelska, och efter en omvandling från foot pounds till newtonmeter så kunde denna spännas fast
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-64f5133b9bd94966e30e14131d830858.jpg

"Fjädern som ska se till att kamaxeln inte vandrar i det ca 1mm stora glappet som finns" monterat och klart, även den lilla skålen på vevaxeln på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7c8ff51ad6e0f9df6dfcba81ce556c8e.jpg

I min lilla förvrängda värld har jag fått för mig att man kallar dessa för bröstkåpa, så nu heter den det! Den var iaf väldigt smutsig. På insidan var den full med koks och få utsidan rost och annat diverse skräp som naturen slänger på oss. Tog det mesta med min packningsskrapa jag köpte i USA när jag var där, resten fick bli med avfettning
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bcf281b8520f9e8eaf5faca2b16c6100.jpg

Så under tiden avfettningen jobbade började jag slipa lite på oljetråget!
FÖRE
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9316e078f7aa97cf3e042acd4de34287.jpg

EFTER
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5e6cb03a72131551d56e441f63470e28.jpg

Du såg ingen skillnad va? ne det gjorde inte jag heller! lol

Fortsatte med kåpan igen, på bilden har den avfettning på sig så den ser riktigt blank ut xP
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1ff4d2b6f8c6b7975dc6725b8261e951.jpg

Packboxen till vevaxeln sitter i denna kåpa och vad jag vet läckte den inte, men jag fick ju en ny med i sotningssatsen så varför inte byta? Struntar man i det så kan jag garantera att den håller tätt i en månad efter att man börjat köra bilen i vår lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-58fba934bc9d863efc6f0219877d9b11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-02b0e4fa9d6dc3310696cb18d5ca0105.jpg

Sedan kom jag på en viktigare sak, geggan i kylkanalerna! Tältet som vi byggt upp till bilen fick vi spänna fast med rep i bilens tak-rails för tältet ville smita annars, det har verkligen blåst mycket på sistone! Så att rulla ut bilen och på så sätt frigöra plats för motorn utanför garaget var ju tyvärr ingen smidig lösning. Så vad gör man? Man tar en soppåse och sätter fast med buntband, sen tar man en kanna med mycket varmt vatten och sköljer igenom kylkanalerna via den porten som vattenpumpen kör vattnet! Funkade klockrent! Fick bara tömma påsen innan den blev för tung, vi behövde nämligen hälla igenom ca 40 liter på motorns vänster bank innan det blev rent och ca 10 liter på motorns högra bank. Vattnet ville gärna rinna ut genom kanalerna vid cylindrarna närmst inloppet, och det var i motorns bakkant som all gegga fanns, så en domkraft under motorvaggan såg till att vattnet faktiskt kom dit
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8e56fd5085282d65049ff0cc6a04c03b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4d5f22da5d9392ce26134c42ab71305d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ce993323f8087c02273b9380b56b7298.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e0c8cae662e96db447e80aa323c7ed19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dff2447a7b8adea57b501548ffa7f9a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-096ce41f4f707740704ddb496ac41551.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c82a0cb381389a5ce57456378370d715.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e80ca10056c28c5af4fcff863fa8777d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-15e645437aba8156546bd72a80275dfb.jpg

Packboxen är inte bortglömd!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6cbc99a1a895d94df3df09b14746b878.jpg

Den tätar inte mot vevaxeln utan den tätar faktiskt mot remskivan! Provmonterade den bara för att se så dimensionerna var rätt, och den passade perfekt! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-58d9af24bdc4a751240a0121de7a6bfb.jpg

Oljade in så den skulle åka i lättare och lade den gamla packboxen på och knackade försiktigt med hammaren. Det visade sig inte riktigt funka, den kom ingenstans , det mest fjädrade sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-050da72af57c6b391f90b693b74bb87d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-954056bfce3f479c7a9abbed22e686bf.jpg

Lade hela bröstkåpan mot skruvstädet och bankade på baksidan på kåpan! Funkade big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f8322ac7733fe7e1d726fcf97565754e.jpg

Fast vänta nu...? den ska ju längre in än så! Och nu kommer jag ju inte längre med denna metoden! Ehm man skulle nog montera den från andra hållet Oo    ops...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-36c5adf56a8dcc18af9b08c66a8e0e6e.jpg

Nu kan ni sitta vid eran dator och skratta åt mina problem.... eller? nej då! För jag löste det!
Hade ingen hylsa som passade, saker som passade var i plast... Så jag insåg igen att den gamla packningen är lösningen! Sågade ett snitt i den så att den kan bli något mindre i diameter och då inte fastna i hålet, med hammarens hjälp kunde jag forma om den så att den inte fjädrade så mycket längre
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c4c2700bd9487a972f86951ed25bd6a8.jpg

Och såklart funkade det wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dadb1c682eea951f638b0063e0fc228d.jpg

Här ser man på baksidan att den ligger lika djupt in som hylsan den sitter i går
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-070d4b9029745107778b9853d9451890.jpg

Hängde på den lite provisoriskt på motorn
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-52ac5f3e84c8661adf7d6bd6e63ec763.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-424fc76bb4841199ef7e38ee909ded05.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-25f1e595073eeb549069500fcbf6bc30.jpg

Och där säger vi godnatt cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-184b8b808c7a389d8d3d5330570b293d.jpg

Sukkan
9 december 2017 · 451 Inlägg

Det går ju bra detta 😀
Induktionsvärmaren är en jäkligt bra uppfinning, trisst bara att dem är så dyra i inköp.😱 det blir ju varmt kvickt o lätt utan att man eldar upp både bil och garaget. 😀

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 december 2017 · 14 042 Inlägg

Jättetrevligt som vanligt med mycket bilder! Jag såg att du inte hade tagit bort lyftarna, ska du inte byta dom nu när det är isärplockat?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Xebers76
9 december 2017 · 2 265 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jättetrevligt som vanligt med mycket bilder! Jag såg att du inte hade tagit bort lyftarna, ska du inte byta dom nu när det är isärplockat?

/Benny

Dem sitter fast lol
Dem verkar fungera som dem ska och plånboken sa nej så det blir inget med det, och som tidigare nämnt; hade detta varit en 350....

tongue

Senast redigerat av Xebers76 (9 december 2017)

Xebers76
9 december 2017 · 2 265 Inlägg

Hej igen! Blev inte så mycket gjort idag då jag känt mig duktigt matt och sov dåligt inatt sad

Men ni ska iaf få 30 bilder! wink

Tog loss remskivan från vattenpumpen och skrapade bort den gamla packningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0f8d2d1b0f5f04be1e8896f8257a1ea9.jpg

Provmonterade den nya packningen till bröstkåpan, den passade bra men ville inte riktigt stanna på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2c95f8e5b4c78086542fd88f48c53ae0.jpg

med bröstkåpan på så lade den sig ganska så bra, den lilla fjädern till kamaxeln gör att den inte heller vill hamna på plats riktigt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-45cc5194452d95cfe0476174a063c013.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f817a52fa9047e745f7c8bbaee976b95.jpg

skruvarna som håller fast vattenpumpen ska också hålla fast bröstkåpan plus dem 2 packningarna. Jag krånglade lite med det hela sen såg jag att det fanns flera sätt man kunde gjort det på så det hade varit jättelätt, men men nu sitter allt där tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-754386177b65392a56d1b949254f69f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c784649b9fb4c879fe750b7094ed01b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fa083e18179f1501b22b2ff39097db7d.jpg

en skruv hade gått av under sommaren som jag nämnt tidigare. Hittade en bättre begagnad i en låda från en motor som skrotades för några år sedan (stått flera vintrar utan glykol i vattnet). Skruven är lite special då den har en skalle i mitten och sen gängor åt båda hållen som såklart är olika långa, men detta ska nog funka! Den ska även hålla fast timingskalan
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e078bf4293eae3787e6f5b85744af26c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9a23cbc5d372d046f4e0c551144e6564.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-87f9f54815f552f54d1c4eec1e4a4b8b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a158da6ffc96d6a7a9118880c8473687.jpg

Gav mig på insuget, det är lite diverse saker här som behövs tas omhand
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-65b229ce4eb7beffcaadf9b5e7c69f35.jpg

Här sitter värmekranen, inget fel på den iaf tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ad6b5526c79f01f7cbc5897f3183f3c9.jpg

Här har alla vakuumreglerade aktuatorer haft sin energikälla. Som synes på bilden är ju slangen torrsprucken, vilket kan förklara varför det strulat lite, man ser också backventilen i slangens andra ända
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-440a8dc37cce7a8e1dd492277b463bfd.jpg

Länge undrat vad detta var, och nu när man kunde kolla närmre så blev det mer klart! Det är en vakuumventil som är öppen eller stängd beroende på temperatur. Misstänker att den har med den där ventilen i luftburken att göra. Den som bestämmer om luft utifrån ska in eller som luft från motorrummet ska in. Äldre bilar med förgasare kunde ibland bli så nedkylda vid kallstarter i minusgrader att iskristaller började bildas i förgasaren. Grenrören blir varma väldigt snabbt på en Ottomotor och därför försöker man ta luften därifrån tills motorn är varm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-06694bcb70e91cbce173fb2c284cf987.jpg

Det finns avgaskanaler insuget, japp gamla V8or har ofta det. Det har i regel alltid med avgasrening att göra, då denna är en sen modell (faktiskt sista året 307an fanns) så har den självklart en massa sådana här dumheter. Just denna delen är en slinga uppbyggt av ett metallrör som går i avgaskanalen och ska sen värma upp något, minns inte vad den gick till, men som ni ser har jag knäckt av anslutningarna tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8649d5dd2240f771e22b9558be16d5ce.jpg

Här är en till vakuumkälla, denna kommer jag troligen inte behöva
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-33099350c78efc2ea7b40376cce050e2.jpg

Temperatursensorerna på rad. Dem mäter temperaturen på vattnet som precis passerat blocket och topparna, uppvärmt till motorns temperatur med andra ord
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6854e308c80e604b7fb19a7af5ce2188.jpg

Här är en vakuumklocka som bestämmer om avgaser ska kunna flöda i dem kanalerna som finns i insuget eller inte, denne ska pluggas
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-49ee24a8e908972e182873c9fde76ae3.jpg

Här ser man ner i pengarhålet, har redan varit här och hackat för att få bättre flöde men ska ge mig på det igen då det inte blev något bättre... alls. Man ser 2 mässingsfärgade rör i botten och det är där avgaserna kommer in i insuget igen. Jag får för mig att detta stör insprutet så dem ska pluggas även dem. Dem vart olika stora och hade också olika gängstigningar.....
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b7f8ff4af909e268f5d9f90da8c3f767.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9e5a060e5bcb5515212e78b6d624ab7c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9eed42e535076a9635c746722ea8d0ba.jpg

Här ser man lite hur portmatchningen är helt åt skogen
Ska försöka förbättra det lite, vi får se vad som blir tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4c8c9ef8a80371bbaef24cfb303c2ba9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-462a25d0f6c2ca94f65c7cf24840de76.jpg

Hålet där bensinpumpen satt behöver en täckbricka, så jag började på att göra en. Kan också här tillägga att den övre infästningen som ni ser på bilden är en pinbult med mutter. Inget konstigt med det va? Nej, men den nedre är en bult... med annan gängstigning lol lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-20f8dff7c26652dea4abc1b7e9f86680.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8d8e6d473fc6b0b1456b5b5a84d1e352.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-61357559b6fe4ed9c89dbc4669ed39e1.jpg

Började skrapa packningsrester från insuget, sen tog energin slut och jag gick in i huset igen. Möjligtvis kan det bli fortsättning imorgon, men det märker vi då tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-61baa8f7e0f9330dbe0dc2f4efca024c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1cea09d652c858bdc7725a55b6c46834.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3ea37808e9635588e27fb3403bd54f89.jpg

Xebers76
10 december 2017 · 2 265 Inlägg

Idag bjuder jag på 20 bilder!

Kände inte alls för att kapa ut dem där plåtbitarna, men med den attityden får man inget gjort!
Inne i garaget kan man inte stå och kapa, för mycket saker överallt som kommer få märken eller ta eld, så idag jobbade jag utomhus, i snön....
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-592641f4dbeecc366da8bd449e33d18f.jpg

Provmontering av den första täckbiten, den som sitter på insuget. Skruvarna har olika diameter och gängstigning så hålen fick bli olika storlek, fick den att passa exakt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-327d169d0c63c8f45fd317130d172101.jpg

Snyggade till hålen jag borrat och jämnade till kanterna och slipade den ren från rost
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-31c517c4b28a1479a4b37ddcabe3f650.jpg

Hade inte en ny packning för detta men det går att lösa ändå såklart tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9b5d22a5da8be6bdb2f0a49112a2f38e.jpg

Den lilla skruven bottnade så det blev en stor bricka till den
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-54c886cf1eeb72f8394e4e23c35204fd.jpg

Hålet för bensinpumpen ska pluggas också. Lyckades även här få hålen exakta, mycket nöjd med det hela!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-94f5874d3fa796bc7fe2b4b4b586ba1e.jpg

Här bottnade det också så en riktigt tjock bricka åkte på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-917b32fd885962a6022af6ca7874a975.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-95a14d301dde2db702170b8784c272dc.jpg

Nästa projekt var dem där små rören i insuget som jag ville plugga. Sågade av dem och svetsade igen hålet
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-710ebbddd5d8359fa6d56c69260a573b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3836f75645b3d926ba8bdcdab4fda9c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e8f0f2e4d0b9a5d48f85b15243e89729.jpg

Hade på tok för bråttom så den andra gjorde jag en dundermiss på... svetsade på den sidan gängorna var....... morr..
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7c1bcd804fe4f186017da339e7684e87.jpg

Hittade en oljetrågsplugg som passade bra så den får ersätta
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-04653c7512b4783cd87f390f6df52ae4.jpg

Plockade in toppen igen och satte tillbaks alla ventiler. Känns sådär när man lämnar iväg topparna och så medföljer 16 glassburkar med ventiler och fjädrar osv. Minst 2 kommer försvinna och iaf 2 till kommer välta och bli beblandade. SÅ! Nu kan man inte skylla på mig om det blir fel iaf tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d5b1a1611c48c97dbcf436e5f4274296.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8306806d39ca650b85dbb2d4db462ae7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c466c01c3f4fafa7672ac625fe3fefc2.jpg

Toppen ska med till jobbet imorgon igen och då ska EGR-rören loss. Anledningen till att det aldrig blev gjort förra veckan var att jag aldrig fick med mig den tum-nyckeln som behövs. Inga millimeternycklar passar och glömsk som jag är så glömde jag att ta med nyckeln varje dag i en hel vecka.... Men nu ligger den tillsammans med toppen i bagaget på Hondan big_smile

Monterade också dit styrningarna till lyftarna och den tillhörande bryggan som låser allt på plats. Gjorde inte rent dessa delar då jag inte ser hur det skulle göra någon nytta
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-360c35437f7668ef223d4e8f6b4b99ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-be6e7ace935e60b037d4e7b6374271fb.jpg

Det var allt för idag och för denna veckan. Fortsättning följer big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3bc20bafa8b39d1c23491145b6fdab81.jpg

LocKtar Herr
10 december 2017 · 1 722 Inlägg

*gilla*

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Xebers76
13 december 2017 · 2 265 Inlägg

Ber i förväg om ursäkt för att vissa bilder är suddiga wink


Hänt lite under måndagen och tisdagen men har inte hunnit ladda upp, så här kommer en sammanfattning av måndag, tisdag och idag smile

Kom äntligen ihåg att ta med mig nyckeln!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cade3ae6027c32a15bb5004876bb17ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fef6959796a176917a0d5ebc22ed1276.jpg

Värmde med induktionsvärmaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8d5b20fd19b606aa185b2fd04102b71f.jpg

Tänkte först att jag jag kan säkert lossa skruvarna men såklart hade dem satt sig med rören. Men då tänkte jag att då är det bara att dra av dem! Slutade med att jag sågade av rören istället
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-29486264598c4b87e0672a36ddad4382.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7fb4c7931ea154703baadeb0c54762b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-52ff883a9c63f99f7f22567c0b26bb03.jpg

Rören gick såklart av nedanför skruven så dem satt ju kvar i toppen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-28b8b752e993191fab0393cdedf1563f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-03b3ec0833a6253819706148d112e378.jpg

Allt flöt väl på ganska bra tills dehär hände, skruven tappade skallen Oo
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-12fd480cb388db5c814c6618f00fa631.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b191c913c1b02193b7a3fa34ab270ed8.jpg

började borra och krångla och då högg röret tag och släppte Oo Va skönt att det problemet löste sig iaf! Samtliga kom loss på detta sätt
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bf2dbd21ac5729e80072bb096e0d4e34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ce54e1f599c6eacb00dc0a182840ce6b.jpg

Men ja, den där huvudlösa rackaren då?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2b9da569874d18d30c0966e77dd00f75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-05c310b80c06aae5ae6437474d32da38.jpg

Svetsade på en mutter
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-aa2c6b479fb7f204c5cad2945cc35583.jpg

Försökte lossa igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-157d5f0e0e9c942e54a726864f868f96.jpg

Men det släppte på dem 2 första. Den tredje tog bra och jag kunde skruva ett varv ungefär, sen lossna den också
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-250dab7f7c801f5a88601ad0d3ba7e53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5b407ce36e53506ce62980f90e59c05b.jpg

Brände på ordentligt med en ny mutter! Men den lossnade också, och då skall det tilläggas att godset värmdes tills det glödde med en gas-svets. Men jag ska ju ändå plugga dessa hålen så beslutet togs att bara svetsa igen det, varför krångla??
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c8e452088fa839465f8db58e2c7ec2ef.jpg

På den andra toppen samarbetade allt, helt sjukt. En av skruvarna till grenröret fick jag loss med fingrarna Oo
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7e1d1287299670a4fc7b72859d1d0639.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c933825ec59e5e40546db3898500c863.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5d93e537635fd066f86c8764417c0d84.jpg

Väl hemma igen svetsade jag igen alla dem små skruvarna så att dem blir pluggar
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-483c8c7a9ff0dd659b2c739bd342feb7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-87f049b84ab907f9b71e0529f84016f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fa4797dd5f4f805b249d8c69987ba6c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fa3da935491481bc8eeb082b14160346.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c3ad49266f7f0d317aae0502e4442bcf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4f5dcd54862fbc58b90b318cf756f44c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1aeb62d7ee78acc960569e0c4ac9134f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-764d5b96798273b6c72cc1758e8894f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8b65067cb39a1c4097f5054a9618e0f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-22e30beb89643c40bbee9ffda1a65350.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-47233616e0f3447accb4cc2a8101acfa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7b0fa276a9d3c515f21fb018dee86f0c.jpg

Kommer ju aldrig behöva ta bort dem, och en går ju inte alls få bort men ändå skulle jag envisas med kopparpasta tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-760e26f8ad72681c2a5f9c82036aff2e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bdc95b1e556a2b3371fd2577ab035389.jpg

Monterade tillbaks ventilerna på den ena toppen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-88aa56ac2e870cfee364f04ac5012181.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-da4232e61dbe3d19365badad255499df.jpg

Sen tyckte jag att svetsarna på skruvarna var lite fula, så dem slipades ner men behövdes svetsas lite extra ändå, men har man alla verktyg framme så går det fort tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-177a8e940ef781c8379e60916a589ccc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1c1365a924c3543fef66ecff845bbdab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e20f4f33608c8d2aec53cf6e66db565d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7f2f052df3177bfdc583e5f740aa89b8.jpg

Nu är topparna redo att skickas iväg. Buntbandade dit dem nya "paraplyerna" så får han montera dit dem när allt ändå är isär tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-33d8f0d435c9a8d3e6eba7e95bec1576.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7be7ef64d8edce3ecddaebbbc0d48f15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-40de1f8474249ace089c733132f09dee.jpg

Xebers76
13 december 2017 · 2 265 Inlägg

JAG HÖLL JU PÅ ATT GLÖMMA!!

Mina "Amerika-baklampor" kom hem här om dagen big_smile

Gula blinkers bak hör inte hemma på en jänkebil wink

dock får jag behålla originalen för att kunna besikta bilen tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-25e8a8ec9ef5b4c00079cb7d0e553eb1.jpg

LocKtar Herr
13 december 2017 · 1 722 Inlägg

När tror du det blir uppstart?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Xebers76
14 december 2017 · 2 265 Inlägg

LocKtar skrev:
När tror du det blir uppstart?

Realistiskt så blir det nog i mars tongue

Xebers76
14 december 2017 · 2 265 Inlägg

Topparna är nu ivägskickade och så länge ska jag göra lite på bilen. Idag tvättades den värsta skiten bort i motorrummet och på växellådan. Tvärbalken hade iaf 2cm kladd på sig sad

Länkarmar till styrningen var också helt ingeggat, men det ser bättre ut nu

Då ljuset inte är det bästa här så blev bilderna därefter, men jag delar med mig ändå så kan ni sitta på toan på jobbet och läsa, och få betalt wink

Just nu ser det bra stökigt ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-390f596dfb9aa15f77b0c43ea3fb2557.jpg

ACn ska bort då jag använder TD (tvärdrag) vilket funkar väldigt bra i denna bilen med tanke på att den har hiss på bakrutan wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4212d1e2a9463f52dfb44b583f3fac83.jpg

Här är en del kablar bortrensade och har också börjat tvätta tvärbalken, men inget av det syns på bilden lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4b9c321395b8c4bae526fa1888764bb2.jpg

Bort åkte kondensorn, torkfiltret, spolvätskepåsen till strålkastarna, kalluftsröret, dem sista resterna av motorvärmarkablarna och lite rör och slangar smile Snart kanske bilen väger lika lite som min Honda? Neee lol
Skiljer faktiskt 950 kilo på dem tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6b0e251e6c583a6c1d54df95fee49b4e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b66c7c93ca530860d5ea6b139988225e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1eeecbfbbfcd3dc34c97a9c78ebec4e7.jpg

Här ser man vart det läckt och inte läckt xP
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b93fda9f2adcc7fc30eb3f2851d351f8.jpg

Startmotorn kunde man knappt urskilja formerna på, också den är ganska fin nu tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-eb02ff8b51c1a9ad84e14505cd58ec1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3460d55ed7fa093841228f051f91dc35.jpg

Och det var väl det hela för denna kvällen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-be6f75aed192e187489e6332b2d78a3d.jpg

LocKtar Herr
14 december 2017 · 1 722 Inlägg

Va skönt det ska bli när allt är återmonterat och lirar som det ska..!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Sukkan
14 december 2017 · 451 Inlägg

Känns alltid bra att få ordning o reda i maskinrummet, 😀

Bob-Miller
15 december 2017 · 1 308 Inlägg

Hjälp av morsan igen,hehe de blir kul o se den klar..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang