Chevrolet Caprice, den rullande soffgruppen

Utflykter och småfix med sommarbilen

Xebers76

  • 97 Följare
  • 152 891 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 maj
Xebers76
24 februari 2018 · 1 752 Inlägg
#141

Vänster handtag hade ju som tidigare nämnt gått sönder. Så vad tror ni händer med höger handtag när det är kallt och lite is bakom?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6fb549cb8394d76ecda4756afb21b7ee.jpg

Nu var ju detta handtaget väldigt fult, kromet är jättedåligt, så jag hade ju ändå tänkt byta ut det. Hade dock hoppats att inte behöva det denna säsongen... Så nu får jag jaga rätt på ytterligare ett handtag
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3dcd0cf95fc4b29b90f61108719937ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3fbd782cdb933f027a4a41f6a079980b.jpg

Stänger som stöter! Dem såg inte så mysiga ut så dem badar numera i Coca Cola
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-92f8b89e14587a2ddb81db7b3e08cce8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-51ed1f2f59f8e6109aa47ac82306b325.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7e5cdcf127d2f8bf1fcbece7a018b6a6.jpg

Skickade dessutom i dessa 2 skruvarna i förhoppning om ett mirakel tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3da7a4eb27608a8a42bcd2a0d8efe74a.jpg

Dags att få grenrören helt färdiga!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-037cc149b6986c87ed0dfa3497439e01.jpg

Skruvade loss anslutningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5fb617837b18b8ec26dd7a7263cd2da6.jpg

Här var det bösigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d371906f53565de7369f2abe9bb307d1.jpg

Men det löser vi lätt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0f73daa5046d829916d835acc9a2ebfb.jpg

Sådär ja big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5c9598fb4499d5902cb0f90e584b0ba1.jpg

Vill ha det helt rent då det ska tätas med avgaspasta, lär väl hålla bättre intalar jag mig tongue
Men inte kunde jag få loss korken så lätt??
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2db734280e0b2018abb7b02f088e35a9.jpg

Det visade sig vara ett hål i tuben så hela paketet härdat ....
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-348123144a23a3a42ef4da1d108e6296.jpg

Men som tur var hade jag en till smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4cfedea2ea6a0837a688cc191af828e0.jpg

Här snålar vi då inte!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4688e51c99e85e093c4f832040948a15.jpg

Borde hålla tätt tycker jag tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-59046900f2b4b98ac8fd70fe6fe4910a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7ace995f201d786b4fee83d3c11cfaeb.jpg

Samma princip på andra röret
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ec890c3c1e25a07d4292b8253edaf483.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a82e321df5496fdc3b58a68f1a46b0ba.jpg

Det ena röret har jag redan målat litegranna men ville ge färgen en ärlig chans att få iaf lite bättre fäste. Här är det renslipat ner igenom rosten
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fdb39e6f483d7977a876ec92664ee5fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a0b7ceb2c45715846535bf5efdff500e.jpg

Gick över båda rören med någorlunda noggrannhet tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a2fcacc18083f170e5f4163f3eed4307.jpg

Färgen värmdes upp genom att stå en halvtimme på elementet inne i huset. Resten sker utomhus i några minusgrader och med viss icke noggrannhet. Dem ligger ute just nu och torkar bäst dem kan. Imorn ska dem få komma in och torka helt smile Blir intressant att se om denna färgen håller roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7dbcbddcdd7056b45933014c05143124.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3d631321b3406c49877929ecae0869d3.jpg

Godnatt på er!

Senast redigerat av Xebers76 (24 februari 2018)

Xebers76
25 februari 2018 · 1 752 Inlägg
#142

Hej igen!

En helg går fort! Snart söndag kväll Oo

Här ser färgen ut att ha torkat, tycks sitta ganska bra också smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9c5d92f5625eadd11b7ba3db5f50193c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-36c5074caa6b3f6f2226233352a3c3a1.jpg

Vad tycker vi om hängande innertak? Jag har ju haft ett evigt projekt med att hålla det ur håret! Envis man är som inte vill laga det på riktigt tongue Men nu tror jag att mina provisoriska lösningar har blivit såpass bra att dem kan förbli permanenta lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-57bfd8638a0d17e6bb26efc6e7845686.jpg

Den bakersta listen som sitter i taket borde kunna hålla tyget (är det tyg?) på plats om man bara hade fått den att trycka mot taket något hårdare. Här försöker jag demontera den. Sitter i-hakat på flera håll och har dessutom starka clips som inte går att få bort hela tyvärr (kollade upp det på nätet) men jag har en bra lösning på det smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-af6636a488c16a98b380658c1d33ff0a.jpg

Plastic fantastic
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9807e325edf5c92198f95fe2b33311ba.jpg

Jag trodde bestämt att listen var i plast! Men det var först när den var helt loss som jag insåg hur fel jag hade. Det var lackad plåt med struktur!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ab07e2183aad3d4b55f858603d6387f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f0a50d0ff92ca706a6404ecbfb99fc27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-327aa758c46a28569a7e3f09ef27478b.jpg

Mer ingengörskonst
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-26da8f6bda8190ff22f4ed461f59f289.jpg

När man ändå kunde komma åt bakifrån så petade jag loss lampan då den inte är som den ska. Man måste tända och släcka den manuellt på knappen, i min mening borde den gå med bagageluckan. Jag fick svaret direkt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-46e8b107d53462f72602b95dfcd0fc75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-21507460dde1c35bd12f0268cf8c863d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-adf07368d8e4bf9d483c1b13d2599b7a.jpg

Tog ner rutan så man kunde hålla kabelstumparna mot varann och öppna och stänga samtidigt. Och mycket riktigt så var detta felet. Så när den där strömbrytaren i bakluckan gick sönder (den som jag lagade i ett tidigare inlägg) så har man haft problemet att lampan är på hela tiden, så lösningen var att klippa kabeln tongue Någon har tänkt till förstår jag tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f289674d12325c720c580155ffd109f7.jpg

Dem där vita plaststängerna jag gjort stag av till innertaket har flera användningsområden. Här har jag tryckt in en sådan mellan innertak och balken som ligger ovanför. Detta tvingar ner innertaket precis lagom så att den kan nypa mot den blåa listen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bb974ee9d32efdefe9e2264838071569.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cf1b1f401ec711d346badafcb619a651.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2ef4baadd8b6e35c1d7a883e16d2584d.jpg

Återmontering av listen kommer ske med hjälp av två skruv! Här kollar jag vart dem måste sitta. Ett av clipsen visar detta bra
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fb86884ecb68ae78b7a800d39c965ec4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b05cdffa3ee187ea932437e7845a6d72.jpg

Skruven ska ju såklart inte sitta exakt där clipset varit för då kommer ju skruven i det avlånga hålet tongue Men det är en ganska smal sektion som sticker ner från takbalken så jag måste träffa den annars blir det onödigt långa skruvar
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7afd84ebe03556f9912216d7504321d0.jpg

Mäter diametern mellan gängorna, 3mm blir bra
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c2796d5522d90600177df0ebfa74036b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-89a7f861c43f1ac5b311e9ac0de200d3.jpg

Mäter ut så dem kommer lika långt från centrum så det inte ser helt dumt ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4abc7dc2daee5bcc1d547f08be293630.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-183bf6552ef365d09c4d61822ddcba8c.jpg

Monterade den på plats och kollade så den låg precis där den skulle. Det hålet som jag borrat i listen sedan innan borrar jag nu i igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6e16e72313e9af1b88edbcfe5936403a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c674a9bf787891bfd167eeceb7f0ca4b.jpg

Och då får vi ett hål i balken
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-904e1fd82bd4ba9b37dbaece3a9cac21.jpg

Sedan borras hålen i listen upp till 4.5mm så inte skruven ska ta gänga i den, blir så struligt att få på plats då
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-42a3ae228b4987f41c399f6272b41eba.jpg

Här är listen på plats, ser ju ändå skapligt ut tycker jag. Den sitter riktigt stadigt och klämmer innertaket ganska hårt
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-634fa559145f6822b62d7673e9ecae9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3999756fdae6253f234e407d5ba1e330.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b9315342c818696cf9fcb2a124fc5ec1.jpg

Under vintern som bilen stått här har jag märkt att man inte kan tända lampan i bagaget alls, men sen gick det plötsligt igen, och sen död igen osv. Så innan den åkte tillbaks igen så tog jag en titt på det. Visade sig vara det där klassiska problemet med att glödlampan inte kläms åt hårt nog av stiften som håller den på plats. Så lite riktning på det så funkade det också smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-065ad9ed9ff7af495ff7a71196ed8796.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6ea51944a0f669fbd8319d78e5c881bd.jpg

Ytterligare ett stag kom på plats längre fram i kupén. Nu tror jag inte att det ska behövas fler tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-19850bc1225b1851ee18fe4dfb931a47.jpg

Allt för denna veckan!

Xebers76
26 februari 2018 · 1 752 Inlägg
#143

Idag hände något.... ganska ointressant tongue Jag målade en gummilist lol

Dessa listerna blir alltid dåliga på dessa bilar. Har ännu tills denna dag inte kunnat hitta någon som säljer nya lister. Min lösning tillsvidare är att göra det bästa av läget tongue

En del tejprester sitter kvar ännu
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cf73dcd16e6456b1fe77636a9fbf271e.jpg

Skrapade bort det mesta med en plattmejsel. Här har jag kommit halvvägs
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2d1d1d51bd41aa035656c1f64b0b25a2.jpg

Redan nu ser det ju bättre ut. Hmmm lönt å måla? Aja har ju ändå plockat fram alla grejer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9868865ac4c5538df7fe2527fcf1b284.jpg

Maskerat
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3a14393f9e8485a7ee7d70f274d15237.jpg

Färgen blir en svart primer som används när man ska limma vindrutor på bilar. Denna primern fäster på det mesta så vi får hoppas smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2c503aa8cad0f5429cf6adecf1f516d8.jpg

Hade värmt upp färgen men den betedde sig ändå konstigt tyckte jag. Den flöt inte alls ut så bra som den brukar. Men det blir något lite bättre iaf
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8a88176525bff37f61b095a9e373f3b2.jpg

Det speglar sig i ljuset så det ser ju vitt ut igen, men kan lova att den blev väldigt svart i verkligheten tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d80982daf9567d39005156dcd6b45f60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-779123b5f7da6b6e48ca9fb0e9a846a8.jpg

Om någon vänlig själ vet från vart man eventuellt kan få tag på en ny list så får den vänliga själen vänligen skicka ett PM smile

Höres!

Xebers76
26 februari 2018 · 1 752 Inlägg
#145

Caprice77 skrev:
https://www.steelerubber.com/tailgate-parts-other

Dem hade tyvärr inte den listen sad

Caprice77
2 mars 2018 · 87 Inlägg
#146

Jag köpte mina till sidodörrarna på ebay. Din till bakdörren verkar vara svår att hitta. Window felt heter det. Gummit sitter pop nitat på en stål list. Kolla om du kan nita dit en ny. Örebro agentur affär kan ha själva ha h

Xebers76
2 mars 2018 · 1 752 Inlägg
#147

Caprice77 skrev:
Jag köpte mina till sidodörrarna på ebay. Din till bakdörren verkar vara svår att hitta. Window felt heter det. Gummit sitter pop nitat på en stål list. Kolla om du kan nita dit en ny. Örebro agentur affär kan ha själva ha h

Tackar för infon smile Kommer gräva vidare i detta smile

Caprice77
2 mars 2018 · 87 Inlägg
#148

Xebers76 skrev:

Caprice77 skrev:
Jag köpte mina till sidodörrarna på ebay. Din till bakdörren verkar vara svår att hitta. Window felt heter det. Gummit sitter pop nitat på en stål list. Kolla om du kan nita dit en ny. Örebro agentur affär kan ha själva ha h

Tackar för infon smile Kommer gräva vidare i detta smile

De kan ha gummit ska dett
Stå.

Xebers76
3 mars 2018 · 1 752 Inlägg
#149

Något komiskt hände idag tongue

Glömde bort att stötstängerna låg i Cola. Så ehm...? ja ops...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3c1e6d06663cef3ef4e9d44fcc01dfcb.jpg

Ställde burken framför en bygglampa i hopp om att det skulle smälta, men det hände nästan inget. Fick hacka mig in med mejsel och plocka ut dem tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4bab0aaee2bf3501a2ca58b661819fda.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e6ab6f95ebc0cc4f2d1f7700dcd568d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-080138f7f4fb2e77fa42ad4dec0cd0e1.jpg

Blåste rent kanalerna med tryckluft men det gick bara på vissa av dem. Så jag fick värma dem med värmepistol och då började det rinna Cola tongue Blåste ur dem igen och fick ut en hel del mer. Men varför krånglar jag med detta? Kunde jag inte bara ställt burken inne i huset över natten?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cb5bb3028fff2ec21fd1a859a7f70428.jpg

Nej det har vi inte tid för!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-84b5ea74c36554abf276b8059925b1c0.jpg

För idag kom ÄNTLIGEN MINA TOPPAR TILLBAKS big_smile big_smile big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-712cd96ccb45e020997c8ec4f703ace7.jpg

Har ju bara väntat i 2 å en halv månad tongue Men han sägs vara en av dem duktigaste i branschen här i trakterna ,så det får det väl vara värt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b65b0f7fe69a535df0bbf4acf951c176.jpg

Torkade rent "decket" med förtunning på en trasa
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-de64e6a8d5a5773dc2ff910b65bf1e9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4118e74fc550a3956ff8922aa0e12485.jpg

Sedan slipade jag med kloss och 120-papper. Detta skapar ju såklart metalldamm som man får blåsa och torka bort
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8834572f17f762cac3e96f753a7b9057.jpg

Packning på
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5c073ade4832aea4eb2e05f3ae1d9a6a.jpg

Topparna var skyddade med något fett så dem inte ska rosta. Det släppte tillslut med bromsrengöring tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-16910d1f4211a6987843c1efb650f8ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f0e31f1d59d0749b80e4d1c753033d4f.jpg

Stänger som stöter! Nu helt utan tillsatt Cola!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2e54bf58f5ab2b5790e30a35ecacff2a.jpg

En intressant grej med Olds 307 är att ventilspelet inte går att justera. Lyftarna är hydrauliska! Men det finns ändå en sak man ska kolla för att se att saker och ting inte är helt utanför ramarna. Man snurrar på veven tills kammnockarna för den cylindern är borta från lyftarna (som man alltid gör vid justering). Sedan medans man skruvar in skruven som håller fast vipparmen så snurrar man stången med fingrarna. Plötsligt kommer det inte gå att snurra på stången längre och då ska skruven ha ca ett halvt varv kvar till den tar stopp. Då vet man att allt är i ordning. Sedan ska skruven såklart spännas med moment!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e00f823cc7056c0d504c630ec5c848a7.jpg

Såhär ser insugspackningen ut. Mycket material så den kostar därefter....
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8f6a9bd97ef28c94273f25928345125b.jpg

Dem fyra hörnen tätar man extra med flytande packning
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6a82e10c57763b3cb3c9fb998fbb0d89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9666822d53e6852b7f178b972614c22f.jpg

Sedan kommer en gummibit som är ganska klurig att få på plats. Ovanpå denna ska det på ytterligare lite kladd
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ff6a7f636a3ef2096413e7c6b41376dc.jpg

Topparna ska också ha flytande packning, här runt alla portar. Ska tilläggas att det är extra noga runt dem 4 vattenkanalerna. Börjar det läcka där rinner det vatten ner över lyftarna och sedan över kamaxeln. Tillslut hamnar det i tråget, inte bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d2a457104b349532e56056586aa775b8.jpg

I med den stora plåtbiten. Den är knepig att få på plats. På dem 2 gummibitarna så finns det 2 hakar på vardena som ska hamna rätt. Sedan hålls allt rätt med 4 pressningar i plåten som träffar hål i topparna, allt måste verkligen ligga helt rätt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fa8a854d8deea2e7a62215ba07e0ce67.jpg

Flytande packning igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1b9ce71990f85763b243087a9c7f9ac5.jpg

Och där åkte insuget på plats smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0e6b31fb1308e1387163999a4d0fd63d.jpg

Tyvärr verkade det som att en av skruvarna varit överspänd. Den gick av utan större ansträngning långt innan momentnyckeln tyckte det var dags sad Som tur var hittade jag en likadan i mina gömmor! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-90617f8e625b97e546a2ee43e0f28b23.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-995468a26ba9d2e7623758bd139746f7.jpg

insuget fick åka loss igen... Men stumpen var lätt att ta ut iaf. Den stack ut såpass att man lätt fick tag i den och gängorna stretade inte emot heller tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c03d8cda63862df318b29c81d3291e44.jpg

På med ny packningsmassa!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-03f91ee2dcafc2a1649ea22f1e709546.jpg

Sådär ja! Här ska jag ta upp en till intressant detalj. Insuget har varit loss tidigare i bilens liv då det är helt kaos med alla skruvar osv. Och en sak fick dem fel vid monteringen. Här ser ni att jag inte satt i dem 4 skruvarna som är närmst förgasarfoten
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3dc3b725df8f2376e06e4b118b5bcea5.jpg

Två bilder till som visar tydligt. Det är som såhär att dessa 4 gängade hål inte har någon botten, vilket dem andra 8 har. Så utan skruven i kan man se ner i en oljepassage. Nu är det iofs en dräneringskanal men det är ändå så att oljan kan leta sig upp igenom gängorna. Detta hade såklart hänt, det låg en massa olja på insuget när motorn revs. Så det man gör är att lägga lite flytande packning på gängorna till skruvarna så det blir tätt. En sådan liten men ändå så viktig grej tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-268bb5704a345f44d2143ed6649a869c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ae6b087fa9883b8da9bb6f2d6b23ee0d.jpg

Här åker dem på plats, med moment såklart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f57dcdb789c33c44c0e068df96363811.jpg

Ny kylslang. Även ny termostat åkte i
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-020fbbc7bd92ff29674848306f9d3fdb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-63d3ee08931a88a95f106205c3f62755.jpg

Nästa steg är ventilkåporna. Detta blir också lite mer pill då en okunning mekaniker varit i farten under bilens yngre dagar. Oljetråg i plåt och även ventilkåpor i plåt får man INTE överspänna då det blir som så att muttern eller skruven trycker väldigt hårt mot kåpan, men endast på en väldigt lite yta. Detta gör att kåpan blir ojämn. Där muttern eller skruven sitter så sjunker plåten. Är kåpan för ojämn så kan inte packningen kompensera för detta och det börjar läcka. Orelaterat till ämnet så har även fördelaren åkt på plats tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-36b6c628c9fd6c7c87e80b7c9507210f.jpg

Ventilkåporna på denna motorn var kraftigt överspända och är egentligen så dåliga att dem borde kasseras. Men jag har en billigare lösning på problemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-da42552fab659e5f8da6ad241f093d7a.jpg

Det blir flytande packning på båda sidor om gummipackningen. Trots detta är jag ändå skeptiskt till att det blir tätt... sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-92e5976e7c56a570df1143c130485dcc.jpg

Ingen kommer ihåg en fegis så jag körde på bara tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-eb0b7bd27ed98b0c24beba6316a91329.jpg

Nu kunde jag äntligen måla det sista på motorn, så kåporna maskerades in
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fd054fa85367574ab2792816fb531a6d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6cdb94ea14778397d5d9fc21f25b86f7.jpg

TADA!! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-16b1d8264c2cc34d9affa4bc17d97e55.jpg

Med lite tur kan motorn säkert åka ner i bilen imorn smile

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
3 mars 2018 · 12 260 Inlägg
#150

Xebers76 skrev:
Något komiskt hände idag tongue

Glömde bort att stötstängerna låg i Cola. Så ehm...? ja ops...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3c1e6d06663cef3ef4e9d44fcc01dfcb.jpg

Ställde burken framför en bygglampa i hopp om att det skulle smälta, men det hände nästan inget. Fick hacka mig in med mejsel och plocka ut dem tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4bab0aaee2bf3501a2ca58b661819fda.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e6ab6f95ebc0cc4f2d1f7700dcd568d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-080138f7f4fb2e77fa42ad4dec0cd0e1.jpg

Blåste rent kanalerna med tryckluft men det gick bara på vissa av dem. Så jag fick värma dem med värmepistol och då började det rinna Cola tongue Blåste ur dem igen och fick ut en hel del mer. Men varför krånglar jag med detta? Kunde jag inte bara ställt burken inne i huset över natten?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cb5bb3028fff2ec21fd1a859a7f70428.jpg

Nej det har vi inte tid för!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-84b5ea74c36554abf276b8059925b1c0.jpg

För idag kom ÄNTLIGEN MINA TOPPAR TILLBAKS big_smile big_smile big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-712cd96ccb45e020997c8ec4f703ace7.jpg

Har ju bara väntat i 2 å en halv månad tongue Men han sägs vara en av dem duktigaste i branschen här i trakterna ,så det får det väl vara värt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b65b0f7fe69a535df0bbf4acf951c176.jpg

Torkade rent "decket" med förtunning på en trasa
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-de64e6a8d5a5773dc2ff910b65bf1e9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4118e74fc550a3956ff8922aa0e12485.jpg

Sedan slipade jag med kloss och 120-papper. Detta skapar ju såklart metalldamm som man får blåsa och torka bort
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8834572f17f762cac3e96f753a7b9057.jpg

Packning på
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5c073ade4832aea4eb2e05f3ae1d9a6a.jpg

Topparna var skyddade med något fett så dem inte ska rosta. Det släppte tillslut med bromsrengöring tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-16910d1f4211a6987843c1efb650f8ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f0e31f1d59d0749b80e4d1c753033d4f.jpg

Stänger som stöter! Nu helt utan tillsatt Cola!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2e54bf58f5ab2b5790e30a35ecacff2a.jpg

En intressant grej med Olds 307 är att ventilspelet inte går att justera. Lyftarna är hydrauliska! Men det finns ändå en sak man ska kolla för att se att saker och ting inte är helt utanför ramarna. Man snurrar på veven tills kammnockarna för den cylindern är borta från lyftarna (som man alltid gör vid justering). Sedan medans man skruvar in skruven som håller fast vipparmen så snurrar man stången med fingrarna. Plötsligt kommer det inte gå att snurra på stången längre och då ska skruven ha ca ett halvt varv kvar till den tar stopp. Då vet man att allt är i ordning. Sedan ska skruven såklart spännas med moment!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e00f823cc7056c0d504c630ec5c848a7.jpg

Såhär ser insugspackningen ut. Mycket material så den kostar därefter....
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8f6a9bd97ef28c94273f25928345125b.jpg

Dem fyra hörnen tätar man extra med flytande packning
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6a82e10c57763b3cb3c9fb998fbb0d89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9666822d53e6852b7f178b972614c22f.jpg

Sedan kommer en gummibit som är ganska klurig att få på plats. Ovanpå denna ska det på ytterligare lite kladd
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ff6a7f636a3ef2096413e7c6b41376dc.jpg

Topparna ska också ha flytande packning, här runt alla portar. Ska tilläggas att det är extra noga runt dem 4 vattenkanalerna. Börjar det läcka där rinner det vatten ner över lyftarna och sedan över kamaxeln. Tillslut hamnar det i tråget, inte bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d2a457104b349532e56056586aa775b8.jpg

I med den stora plåtbiten. Den är knepig att få på plats. På dem 2 gummibitarna så finns det 2 hakar på vardena som ska hamna rätt. Sedan hålls allt rätt med 4 pressningar i plåten som träffar hål i topparna, allt måste verkligen ligga helt rätt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fa8a854d8deea2e7a62215ba07e0ce67.jpg

Flytande packning igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1b9ce71990f85763b243087a9c7f9ac5.jpg

Och där åkte insuget på plats smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0e6b31fb1308e1387163999a4d0fd63d.jpg

Tyvärr verkade det som att en av skruvarna varit överspänd. Den gick av utan större ansträngning långt innan momentnyckeln tyckte det var dags sad Som tur var hittade jag en likadan i mina gömmor! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-90617f8e625b97e546a2ee43e0f28b23.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-995468a26ba9d2e7623758bd139746f7.jpg

insuget fick åka loss igen... Men stumpen var lätt att ta ut iaf. Den stack ut såpass att man lätt fick tag i den och gängorna stretade inte emot heller tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c03d8cda63862df318b29c81d3291e44.jpg

På med ny packningsmassa!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-03f91ee2dcafc2a1649ea22f1e709546.jpg

Sådär ja! Här ska jag ta upp en till intressant detalj. Insuget har varit loss tidigare i bilens liv då det är helt kaos med alla skruvar osv. Och en sak fick dem fel vid monteringen. Här ser ni att jag inte satt i dem 4 skruvarna som är närmst förgasarfoten
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3dc3b725df8f2376e06e4b118b5bcea5.jpg

Två bilder till som visar tydligt. Det är som såhär att dessa 4 gängade hål inte har någon botten, vilket dem andra 8 har. Så utan skruven i kan man se ner i en oljepassage. Nu är det iofs en dräneringskanal men det är ändå så att oljan kan leta sig upp igenom gängorna. Detta hade såklart hänt, det låg en massa olja på insuget när motorn revs. Så det man gör är att lägga lite flytande packning på gängorna till skruvarna så det blir tätt. En sådan liten men ändå så viktig grej tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-268bb5704a345f44d2143ed6649a869c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ae6b087fa9883b8da9bb6f2d6b23ee0d.jpg

Här åker dem på plats, med moment såklart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f57dcdb789c33c44c0e068df96363811.jpg

Ny kylslang. Även ny termostat åkte i
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-020fbbc7bd92ff29674848306f9d3fdb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-63d3ee08931a88a95f106205c3f62755.jpg

Nästa steg är ventilkåporna. Detta blir också lite mer pill då en okunning mekaniker varit i farten under bilens yngre dagar. Oljetråg i plåt och även ventilkåpor i plåt får man INTE överspänna då det blir som så att muttern eller skruven trycker väldigt hårt mot kåpan, men endast på en väldigt lite yta. Detta gör att kåpan blir ojämn. Där muttern eller skruven sitter så sjunker plåten. Är kåpan för ojämn så kan inte packningen kompensera för detta och det börjar läcka. Orelaterat till ämnet så har även fördelaren åkt på plats tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-36b6c628c9fd6c7c87e80b7c9507210f.jpg

Ventilkåporna på denna motorn var kraftigt överspända och är egentligen så dåliga att dem borde kasseras. Men jag har en billigare lösning på problemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-da42552fab659e5f8da6ad241f093d7a.jpg

Det blir flytande packning på båda sidor om gummipackningen. Trots detta är jag ändå skeptiskt till att det blir tätt... sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-92e5976e7c56a570df1143c130485dcc.jpg

Ingen kommer ihåg en fegis så jag körde på bara tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-eb0b7bd27ed98b0c24beba6316a91329.jpg

Nu kunde jag äntligen måla det sista på motorn, så kåporna maskerades in
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fd054fa85367574ab2792816fb531a6d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6cdb94ea14778397d5d9fc21f25b86f7.jpg

TADA!! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-16b1d8264c2cc34d9affa4bc17d97e55.jpg

Med lite tur kan motorn säkert åka ner i bilen imorn smile

Det där blir nog bra och det blir snyggt som f*n!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Martee
3 mars 2018 · 579 Inlägg
#151

fin fint du!

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
eatorb
3 mars 2018 · 204 Inlägg
#152

Kul med bra bilder och bra text! smile

Xebers76
3 mars 2018 · 1 752 Inlägg
#153

Trevliga kommentarer ni kommer med! Då får jag väl helt enkelt fortsätta uppdatera tongue

Avgassystemet är nästan klart nu. Kommer bilder på det framöver.
Numera mynnar det ut på båda sidor istället för bara höger (som folk påstår ska vara olagligt och undrar då alltid hur jag får bilen genom besiktning)

Tassar är ju inte rätt tidsepok för denna bilen, men varför rätta sig efter andras tycke och tänke? tongue
Dessa är stansade med en äkta maskin från 50-talet och är i rostfri plåt
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a3d99825ac820bc214cb6bbe0c96a6ec.jpg

Slipade till grenrören då dem var både rostiga och hade en del gammal packning kvar
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-77590539f1703026ed21b1e86087df2d.jpg

Tyvärr har jag inte rätt avgaspackningar så nya ska beställas på måndag
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6f56da13134e7b82ee1522ccaf801c87.jpg

Köpte riktigt dyra pinnbultar och muttrar
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6369fe412e06454356749dbbea6a1853.jpg

Innan motorn åkte in i bilen tog jag några bilder på den bara för att man kan tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-46f5bc6dbc87a8946674502a60ee8254.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bb2fb9348a7aee228d53d3ee4f50525b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-755afe83f68418f4bc8590948438d1dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b3984e06fc2e7a91cd032e7260cc90aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1561ec836c3f3235cdefcec871bc5d46.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d7545e4cb8e5601b58d2e4379d35ebc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-76f53a9a8d5705ebd15554dea023edfa.jpg

Planslipade avgassidan på motorn, mest för att det var färg där tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-195e67f590eb9a8368a6717742a78fd6.jpg

Och då vart det dags!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ec81d685f10cf5f743f673313e799010.jpg

Med hjälp av en illustrativ bild lite i inspiration av Macken så ser ni här själva tanken jag hade idag
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f370767e49a654cfb4b54dd80f778010.jpg

Upp med han i lyften
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e9a8e5e71568415b8361c0d7381b188e.jpg

På med flexplatta, lite låsvätska på gängorna och korsspänn med moment tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-56b9bc41efc0a44ab53cc803864bad68.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a32da05c0416e2705c22d2fcc3f88b91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3be0cb11c83bd6676e7f4511de635bac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-422f7aba0a1a92e1aa5a58cd57ded65a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8d59ecfed66559f6b27f6983c88226fe.jpg

Å så i med spisen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f076a344781d990e835c054785e7959b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-faec0b6ea97465f06387edba7a8dbd82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8a0e1e39718269069f80558a10aa6c84.jpg

Fixade med kablaget till lite allt möjligt, börjar ta sig iaf tongue Här är grenrören provmonterade. Passagerarsidan gick inte att få dit, så jag fick slipa en massa på olika ställen för att kunna för den på plats. Man monterar dessa underifrån men det är grymt trångt ändå tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b27545959121a99d3ef29b5e4c76d656.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ba46c64c06287fc4c7b2068229e97664.jpg

Allt för denna dag
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-92ce50508cb64a8cb4147fd5be03df2c.jpg

Xebers76
4 mars 2018 · 1 752 Inlägg
#154

Motorn är i och man vill så gärna koppla in allt och vrida på nyckeln! Men ne det går ju inte ännu....

Först måste den främre delen av avgassystemet komma ihop. Förarsidan ska gå under tråget och sen ihop med passagerarsidan, lite pill är det allt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5e44470d572ade771a6fa761f255882a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-86b3c9faff6ce1a9845c47465e3475b5.jpg

Skarvar som går att ta isär och sätta ihop utan att det med 99% chans läcker och som dessutom inte är ett hopkok med olika skruvar! Ja såhär var tanken att det skulle sitta ihop
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-51a488be7c330816d3b70b46bbaad2a8.jpg

För att underlätta montering och demontering så svetsar jag muttern i skarven så man slipper hålla emot med nyckel
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2fcba85c776bfe779be107a5071993ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bb253e0abe525c21fa0bf23b04df42d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-37d466e137b0507227de8d71242beb89.jpg

Klämde fast skarven med domkraft och lade några punkter
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-522ee545814816b4d3e192a06945065b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9350bac06fa394bb372bc8095c3341f4.jpg

Plockade sedan ut allt för att helsvetsa, men då sköt packningen mellan grenrör och dem svetsade flänsarna... Antar att Biltema inte har den bästa packningsmassan
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-510978dbdb2da62b4fe53c2c96e1ff30.jpg

Så allt åkte isär och slipades rent och ny packningsmassa av högre kvalitet lades på!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5f91ebe0034a1bcbb2fe2fd74a5f3832.jpg

Dumt å snåla wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fbeaa1bdc65d7e955f64047c90eb499d.jpg

Här är röret som ska gå under tråget. Det är långt från klart men det var så långt jag kom idag tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d6d0eeaa5c7d1049a05b37ff52b70819.jpg

Fortsättning nästa vecka!

Xebers76
10 mars 2018 · 1 752 Inlägg
#155

Tillslut blev den främre delen av avgassystemet äntligen klar! Många konstiga svängar för att det skulle blir rätt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cf77a5b450d6c04aa88c55d4a58d0bcf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5e97e5949cba8d15ba0aa8c88d3b520b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a53108622ce2e89b8c161827f6276b26.jpg

Monterade dit det nödvändigaste för en snabb uppstart! Men den ville inte starta sad Kunde få den att hosta men den kom aldrig över 400 rpm och det med hjälp av startmotorn. Misstänkte att bensinen blivit för gammal, har varit med om det förr tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f922bfb6defb9f7cf014b96544c83445.jpg



-------------------------------------------------------------------------------



Det hinner bli en ny dag och nu var det dags att tömma tanken. Även gammal "avslagen" bensin går att använda om man spär ut den med bra bensin


Så kopplade en lång bensinslang på den befintliga slangen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5b4aa96bfe38a4c76efa637a3e7d31dd.jpg

I med en skruv i detta kontaktstycket, vilket resulterar i att bensinpumpen går konstant
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3f69b620ff49d45db7bbe93fdab462ba.jpg

Sen hade man som tur en behövande bil tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4d1c6d87db1000047346d58ea767ca34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a649973d2956c1dd084e8df2e8a5f971.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7025cbaa65818ca5313ddd8e130f0937.jpg

Allt fick inte plats så det åkte i den andra Hondan tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1e71cb87c9f690e4c9c4b3090dd9a66e.jpg

Tog ut alla tändstift och gjorde rent dem med stålborste! Men inte gick motorn att starta för det sad

morr...

Lossade fördelarlocket och det var väldigt mycket ärg på kontakterna. Inte ens ett år gammalt lock (made in China). Skrapade rent på fördelarlocket. Sedan tog jag ut stiften igen och gjorde rent med brakecleaner och slipade rent på kontaktytorna. Sedan justerades gapet till 0.6mm.

Nu startade motorn! big_smile

Underbart tänkte jag! Då kan vi hälla i kylvätska! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ec3aa254c31de0133563d46eb4f29c40.jpg

Men vänta nu? Det rinner ut igen?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bc5f72385d1e1cd811a2755a91e8182f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8fd3b6413025e4d7e3a7e4c53caa9fe3.jpg

Jag har alltså monterat fel vattenpumpspackning....
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ea00552532f9b453e60e94d07174bf8f.jpg

Klockan var 21:00 och jag tänkte bara släppa allt och ta det imorgon. Men som tur var ångrade jag mig! Bort med allt!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-57f59cffa4f95a3a15601c3fa6c8c54c.jpg

Ojdå, lite pinsamt att man missade detta hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-430d268741d41c93a351ee93dc16e0a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dbb2085ccb9daa9be885ed55b2ef921b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-af3935eb921258810ae273c92b1e0824.jpg

Nu skare bli tätt!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4b188bb1e1c40cff10e3aaaa07d88552.jpg

Det får torka över natten så fortsätter vi imorn! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f0bbc1e0e096c1a8dce4fd179b2750cf.jpg

Var det lönt att måla motorn???
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cf0abae85fe6d2fc414e029e5f59415a.jpg

Gonatt på er!

Caprice77
10 mars 2018 · 87 Inlägg
#156

Du målade ju inte bara motorn, det var väl en liten renovering också. Själv funderar jag på en goodwrench 350 om min motor skulle rasa. Jag vet inte om min är någon idé och renovera med tanke på att jag inte har kunskap att renovera den själv eller lyfta ur. Så kostnadsmässigt är det nog bätte med att köpa en helt ny fabriksny motor för 20 000 kr och bara skifta. Men jag har tur, den är renoverad för 3000 mil sen. Men bilar är ju bilar och vad som helst kan hända.

Caprice77
10 mars 2018 · 87 Inlägg
#157

Jag har ett tips till din nya fina motor.  Jag hade en del ventilslammer efter att jag bytt till mineralolja förra året. Jag hade frågat runt och kollat på nätet, givetvis rekommenderade alla mineralolja. Jag upptäckte att slamret försvann när oljan blev varm. Så enligt min kännedom blir olja tunn när den blir varm. Jag öppnade instruktionsboken och hittade att jag skulle slå in 5-30, tror jag det var, har inte flaskan här, men kan fixa nummret om du är intresserad. Jag kollade på nätet och den enda flaskan med det nummret var hel syntetisk olja. Jag tappade ut och hällde i. Startade motorn, vips, slamret försvann och hela motorn blev tystare. Jag tog bort förgasaren i september, stoppade i den i februari, inte en droppa olja har sipprat ut. Jag tar också läst på många leverantörers sidor, ja man kan. Använda helsyntet tilly gamla som nya motorer, läcker det sånär det fel på packningen. Det är samma sak med hög co, att hälla i etanol till besiktning löser bara problemet tillfälligt, man måste renovera eller skruva ner co halten. Inte hälla i etanol.. Ett tips till nya motorn med olja.

Xebers76
10 mars 2018 · 1 752 Inlägg
#158

Caprice77 skrev:
Du målade ju inte bara motorn, det var väl en liten renovering också. Själv funderar jag på en goodwrench 350 om min motor skulle rasa. Jag vet inte om min är någon idé och renovera med tanke på att jag inte har kunskap att renovera den själv eller lyfta ur. Så kostnadsmässigt är det nog bätte med att köpa en helt ny fabriksny motor för 20 000 kr och bara skifta. Men jag har tur, den är renoverad för 3000 mil sen. Men bilar är ju bilar och vad som helst kan hända.

Caprice77 skrev:
Jag har ett tips till din nya fina motor.  Jag hade en del ventilslammer efter att jag bytt till mineralolja förra året. Jag hade frågat runt och kollat på nätet, givetvis rekommenderade alla mineralolja. Jag upptäckte att slamret försvann när oljan blev varm. Så enligt min kännedom blir olja tunn när den blir varm. Jag öppnade instruktionsboken och hittade att jag skulle slå in 5-30, tror jag det var, har inte flaskan här, men kan fixa nummret om du är intresserad. Jag kollade på nätet och den enda flaskan med det nummret var hel syntetisk olja. Jag tappade ut och hällde i. Startade motorn, vips, slamret försvann och hela motorn blev tystare. Jag tog bort förgasaren i september, stoppade i den i februari, inte en droppa olja har sipprat ut. Jag tar också läst på många leverantörers sidor, ja man kan. Använda helsyntet tilly gamla som nya motorer, läcker det sånär det fel på packningen. Det är samma sak med hög co, att hälla i etanol till besiktning löser bara problemet tillfälligt, man måste renovera eller skruva ner co halten. Inte hälla i etanol.. Ett tips till nya motorn med olja.

Jo det var ju faktiskt en renovering också det har du helt rätt i tongue Framöver hade jag tänkt skaffa mig en CSB 350 och helrenovera och koppla med en 4L60E, men det är nog långt fram.

Han som renoverade topparna åt mig sa att man skulle akta sig för dem där nya 30tusenkronorsV8orna. Det kan tydligen va lite hejsvejs med kvalitén.

Angående oljan så står det på oljelocket på min motor vilken olja man ska ha, och den går så väldans tyst och fint tongue 5w-30 halvsyntet om jag minns rätt. Men nu har ju du och jag helt olika motorer xP

Tackar för infon såklart och fortsatt lycka till med din Caprice! Du längtar väl lika mycket efter våren som jag gör gissar jag xP

Xebers76
11 mars 2018 · 1 752 Inlägg
#159

Mer glykol och nya tändstift! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3b4861c462b21e881b2586e4e00486c7.jpg

Startade upp bilen för varmkörning. Gick fint smile


tills...


Började komma ett mysko ljud från motorn. Först var det inte så märkvärdigt men sen började det låta som vevlager Oo

Seriöst? Efter allt jobb?

Bilen rök också väldigt mycket

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a2d42ddb3dc9d6656ada4e4d9f58735f.jpg

Vad annat göra än att plocka ner skiten igen då....
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9bbadb35a8eb3ea72ec0510c6a679c4e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d644b674be05682ac45aa6e4e3fdb686.jpg

Vänster grenrör vart dränkt invändigt i svart olja
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b51b9033cb9dfb25de678011ad1abb83.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f8ee804a3e73ca48f7e443af57f00701.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-978a087904922a18c9b9accd72797bb8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-44f3ad88dc1b37ce72463dcd7a6dad05.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a8f9770420ce5b0551d806fe48759ebe.jpg

Oljan i tråget var också helt kolsvart
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6788dc18f9ba941cb13bdc945098879f.jpg

Och så täta blev ventilkåporna, dem slänger jag nog
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f1a0e4a9d1c73e78adadf6fca7cd4d3f.jpg

Dem var även helt vita på insidan. Såg ut som vattenblandad olja. Men det var också det enda stället i hela motorn detta fanns
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bf0a51dfe0fc22dcbdca50762f7dd879.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d442448897dedb8936be3715852d89ee.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ff587762584598836f227ce5ab1f73c8.jpg



Vissa av ventilerna ser inte ens använda ut då dem blivit så dränkta i olja. Kolvar och cylinderlopp är också totalt dränkta i olja!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fa88ab193d458fde6bb2552590af1278.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ebe283d0b74dc8f32a165f3539352461.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ad4df791315224c46d9d3ebe66967011.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ae832aded5f0b47e6c3024855f85813c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4537f90c99085be4a0f6d2b3e281d706.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1c4a6512bfec956f6fdde85771f981e7.jpg


Så vad händer nu? Helt ärligt vet jag inte ännu
Jag misstänker att cylinderloppen är ovala och då kolvar varit ute så ligger nu kolvringarna annorlunda i rotation och det bara flödar olja förbi där. Detta förklarar röken och lukten. Men det förklarar inte det bankande ljudet. Kan inte hitta något glapp. Man kan vicka på kolvarna lite, men det gäller samtliga, och då hade missljudet varit annorlunda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d3d1e8956613443b22cbfb9588e8f1f9.jpg


Drömmen är ju en CSB 350 med en 4L60E. Men det är mycket pengar att få ihop. Samtidigt så står jag här och plöjer ner en massa pengar i en tradig Olds 307 som har en riktigt slö TH200-R4 bakom sig som säkert äter upp hälften av effekten.

Vi får se vad som händer framöver, allt ligger på is just nu...

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
11 mars 2018 · 12 260 Inlägg
#160

Fyfan va tråkigt. Jag verkligen lider med dig och önskar dig lycka till. Det bästa vore nog ändå att få tag i en 350 tror jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang