Passat -03 Kan inte öppna från insidan

IIHenkeII
11 maj 2017 · 129 Inlägg

Om man sitter inuti bilen och låser med nyckeln så kan jag inte öppna dörren inifrån. Varför? När jag försöker öppna med handtaget så följer låssprinten/knoppen med upp men fjädrar emot innan jag kan öppna och när jag släpper handtaget så åker knoppen ner igen.
Tycker att i worst-case-scenario så borde man kunna öpppna från insidan av bilen om den vore låst.
Har inga övriga fel på bilen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 maj 2017 · 14 058 Inlägg

IIHenkeII skrev:
Om man sitter inuti bilen och låser med nyckeln så kan jag inte öppna dörren inifrån. Varför? När jag försöker öppna med handtaget så följer låssprinten/knoppen med upp men fjädrar emot innan jag kan öppna och när jag släpper handtaget så åker knoppen ner igen.
Tycker att i worst-case-scenario så borde man kunna öpppna från insidan av bilen om den vore låst.
Har inga övriga fel på bilen.

Vad är anledningen till att man ska låsa med nyckel utifrån genom rutan och köra upp rutan när man sitter inne i bilen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
simlar
11 maj 2017 · 5 526 Inlägg

Har för mig det är "Safe Lock" på dessa, dvs går ej att öppna inifrån om man låst bilen för att motverka stöld.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
IIHenkeII
11 maj 2017 · 129 Inlägg

Tänkte ifall nyckeln skulle sluta fungera när man satt i bilen, då är man ju körd.

simlar
11 maj 2017 · 5 526 Inlägg

IIHenkeII skrev:
Tänkte ifall nyckeln skulle sluta fungera när man satt i bilen, då är man ju körd.

Du har väl öppningsknapp inne i kupén?

Sen är ju även frågan varför du känner att du har behovet att köra runt med låsta dörrar? Om man behöver det är det nog dags att flytta till annan ort.

Edit:
Det är ju såklart även kopplat till airbag-systemet så om du krockar låses bilen upp.

Senast redigerat av simlar (11 maj 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Bauten
12 maj 2017 · 36 Inlägg

Så var min Bmw också, låste man på nyckel "kontrollen" innifrån så går de inte att öppna innifrån heller.

Men som redan skrivet så är de väl en säkrhetsgrej som ska motverka stöld, och att du har ju låsknapp i kupén redan antagligen så att låsa in dig i bilen när du rullar förbi de mörka kvarteren är väl inget problem? Inte att komma ut sen heller med tanke på knappen

Sitt ner i "Båten"
Evildan
12 maj 2017 ·

Moderna bilar med key-less känner av om nyckeln är i kupén och tillåter inte låsning av dörrarna då.
Men som det skrivs ovan så är det ett äldre säkerhetssystem för att motverka stöld eller inbrott genom att sätta dörrarna ur spel.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2017 · 17 483 Inlägg

Evildan skrev:
Moderna bilar med key-less känner av om nyckeln är i kupén och tillåter inte låsning av dörrarna då.
Men som det skrivs ovan så är det ett äldre säkerhetssystem för att motverka stöld eller inbrott genom att sätta dörrarna ur spel.

Höll på att få ett frispel på Toykälken häromdagen. Den ville inte låsa sig utan blev bara arg när jag tryckte på handtaget. Hade glömt nyckeln i mugghållaren...

Sen tror jag förvisso inte att en Passat -03 har detta system utan det är safelock som går in. Som Bauten påpekade så bör det finnas en knapp för låsning inifrån. Jag kanske är ute och cyklar men många bilar som säljs i USA har som standard att de låser sig när man kör iväg. Vår ena bil gör så så fort man lägger in Drive och börjar köra.

Är man nojjig så köper man en sådan här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000016404/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
12 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Jag kan inte låta bli att undra om det ändå inte var bättre förr i vissa avseenden...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stortag
6 juni 2017 · 298 Inlägg

simlar skrev:
Har för mig det är "Safe Lock" på dessa, dvs går ej att öppna inifrån om man låst bilen för att motverka stöld.

Samma finns på volvo s70/v70 kom jag och min polare fram till då han inte hittade nycklarna. Vi fiskade upp låspinnen med en järntråd men det var låst ändå.
Detta är vad man hör cirka en minut efter man låser bilen då inbrottslåset slår i.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang