Evildan skrev:
Djo skrev:
Evildan skrev:
På vilket vis är Fordmotorn sämre än den nedlagda Volvofemman menar du?
Plattan C1 är ju snarare Fords, eftersom Ford köpte konkurshotade Volvo Cars.
Jobbat på volvo verkstad och skulle aldrig köpa en volvo med ford motor dom är rätt hemska överlag, Både köra och skruva med.
Plattan delas mellan ford och volvo vem som utvecklade den vet jag helt ärligt faktiskt inte.
Vet att ford dock har enklare hjulupphängning i stål medan på volvo bilarna är det aluminium sen vad som är bäst det är en annan fråga.
Dessutom ju mer ford det är i en volvo ju mer problem med bilarna och det kommer man inte ifrån.
Jag däremot anser att det är en trevlig motor som är väldigt lättskruvad men vi har alla olika preferenser och kunskaper.
Plattan togs fram av Tyska Ford med hjälp av Mazda och Volvo, sådana kunskaper har jag trots att jag inte arbetat på Volvo bilverkstad.

Jag håller inte med gällande negativ påverkan kvalitetsmässigt då V70II av många anses som en bättre konstruerad bil än V70N. Jag är som bekant inte särskilt imponerad av någon av de tu.
Jag vågar däremot påstå att en Mondeo Mk4 i regel är mindre problembenägen än V70II och således ett klokare köp.
Slött segt och hemskt är väl vad jag tycker om ford motorerna men visst för någon som bara vill flytta på aselet en liten bit funkar det säkert jag skulle inte stå ut.
Ja då är det en ford/volvo/mazda bottenplatta du ser

V70 II har ju mer problem än v70N iallafall gällande elfel på dom tidiga modellerna och felaktiga kabel stammar i motorrummet som i vissa fall vart avskavda pga felmontering. Även kablage mellan dörr och kaross något v70N är skonade från.
V70N kan dock få problem med skuff kablaget ibland dock inte lika vanligt som ovannämnda elfel på v70 II.
Däremot har v70N problem med stag i framvagnen och pre facelift hade problem med pixelfel och kalllödningar i mätarhusen,
Något v70 II har är ju länkarmsbusningarna i bakvagnen det är en bristfälig punkt, Även gnissel från skuffen,
Om vi ej tar v70 så har vi v50/s40/c30 alla bygda på ford focus, Dessa modeller käkar hjullager har ständiga elfel på tidigare årsmodeller, skuff handtagen går på strejk och är elektriska dom med, och nummerskylts belysningen ärgar sönder och samman på alla ovannämnda modeller.
Summa sumarum alla bilar har sina fel och brister, Jag skulle aldrig köpa en ford iallafall när jag sett hur stora problem det är med ford grejer i volvo bilar.
Alla får vi självklart tycka olika.