Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Muusayeegrrn RACESOLUTIONS.SE
6 juni 2017 · 43 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Du som älskar din tvåsitsiga plastkarossförsedda automatbil borde väl bli sugen på en Kewet?
https://m.blocket.se/vasterbotten/Kewet … 12&w=3

Hahaha!!! Ser nästan ut som missfostret Tjorven!!!

/Benny

Vad jag egentligen ville få fram är att det finns en uppsjö miljövänligare alternativ ofta av samma modell såsom truckerns två tråkiga familjekombis. Passaten finns med den berömda gasvarianten och Volvon likaså. Köregenskaperna är desamma och tillförlitligheten om truckern köper en gaspassat med DSG kan knappast bli sämre än den nuvarande oljedrickande kamkedjeätande V-sexan.
Det finns alltså fler bilar än Prius och Tesla att välja på för den som tänker framåt och prioriterar vår överlevnad.

Varken passat ecofuel eller Volvos gasbilar är berömda, snarare ökända. Volkswagen slutade t.o.m sälja ecofuel m. Dsg till taxibolag för det inte höll.
Nu råkar det vara så att jagar en passat ecofuel, som fungerar, med förstärkt kamkedja. Jävligt bra bil enligt mitt tycke, men saknar pulver och lite ljudisolering..
Till det har jag två stycken hobbybilar, dessa går mer sällan, medans passaten får ta stora smällen om 4000 mil/år.
Så får det bli när man bryr sig om miljön, har bilar som hobby och aldrig för sitt liv kommer sätta sig i ekonomisk skuld för att värna om miljön

Eating R:s, Shitting Aeros
Volvo 850 Turbo "TrackDay" (1995)
Djo
6 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

SportPilot skrev:

caromania skrev:

Djo skrev:
Tänk när det kom en en rejält byggde karl på mitt förra jobb såg bilsäljarna och sade såhär,

Fan har kört någon äcklig jävla miljöbil i 5år är så jävla less på skiten nu vad är det största och mest bränsletörstiga ni kan sälja mig, Helst med allt man bara kan få oavsett om jag behöver det eller ej.

En säljare högg direkt vi har en xc90 här,

Karln: Okej finns den med v8 ?

Säljaren : Nej den har dom slutat med, men D5 är största dieseln vi har iallafall.

Karln: Kan man få den å dra 1 liter milen om man vill,

Säljaren: Kan bli svårt men 0,8-0,9 sade säljaren.

Karln: Äsch får duga vad för skit kan man hänga på den så den blir tyngre så den inte drar så jävla lite.

Säljaren: Kom med här ska vi kolla på det sade säljaren.

Sen gick dom in på kontoret.

Jag vet inte men om man är så less efter 5år med miljöbil så är det illa...

Äntligen har vi hittat en person i vår indirekta närhet som lider av den där okunskapen. Ping SportPilot.

Jag vet faktiskt inte vilken kunskap Djo saknar, eller vilken miljöbil personen i historien har kört.
Jag kör själv en miljöbil ( har en jäkligt snygg grön klibba på bakluckan ), men detta är enbart för att pendla till jobbet. Hade jag haft ekonomi till att köra en Porsche 911 fram och tillbaka så hade jag gjort det, men det har jag tyvärr inte.

Djo skrev:

caromania skrev:

Äntligen har vi hittat en person i vår indirekta närhet som lider av den där okunskapen. Ping SportPilot.

Vad för kunskaper saknar jag ?

Och hur kan du få fram det av en historia om en för mig okänd person ?

Han som jag inte vet vem det var hade kört en Nissan leaif innan han ville ha stor SUV.

Suck!
Jag har ett kvalificerat hum om vilka kunskaper som saknas hos ovan skribenter då meningen tydligt förklarar med ordvalet indirekt, vilket är att motsatsord till direkt, att det är den i berättelsen så kallade Karln som åsyftas.
Kan han ha hetat Leif?

Hur ska jag kunna veta vad han hette han var väl 2 meter lång och 1,8 meter bred ungefär om det gör att han heter leif vet jag ju dock inte.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
6 juni 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

SportPilot skrev:

caromania skrev:

Djo skrev:
Tänk när det kom en en rejält byggde karl på mitt förra jobb såg bilsäljarna och sade såhär,

Fan har kört någon äcklig jävla miljöbil i 5år är så jävla less på skiten nu vad är det största och mest bränsletörstiga ni kan sälja mig, Helst med allt man bara kan få oavsett om jag behöver det eller ej.

En säljare högg direkt vi har en xc90 här,

Karln: Okej finns den med v8 ?

Säljaren : Nej den har dom slutat med, men D5 är största dieseln vi har iallafall.

Karln: Kan man få den å dra 1 liter milen om man vill,

Säljaren: Kan bli svårt men 0,8-0,9 sade säljaren.

Karln: Äsch får duga vad för skit kan man hänga på den så den blir tyngre så den inte drar så jävla lite.

Säljaren: Kom med här ska vi kolla på det sade säljaren.

Sen gick dom in på kontoret.

Jag vet inte men om man är så less efter 5år med miljöbil så är det illa...

Äntligen har vi hittat en person i vår indirekta närhet som lider av den där okunskapen. Ping SportPilot.

Jag vet faktiskt inte vilken kunskap Djo saknar, eller vilken miljöbil personen i historien har kört.
Jag kör själv en miljöbil ( har en jäkligt snygg grön klibba på bakluckan ), men detta är enbart för att pendla till jobbet. Hade jag haft ekonomi till att köra en Porsche 911 fram och tillbaka så hade jag gjort det, men det har jag tyvärr inte.

Djo skrev:

Vad för kunskaper saknar jag ?

Och hur kan du få fram det av en historia om en för mig okänd person ?

Han som jag inte vet vem det var hade kört en Nissan leaif innan han ville ha stor SUV.

Suck!
Jag har ett kvalificerat hum om vilka kunskaper som saknas hos ovan skribenter då meningen tydligt förklarar med ordvalet indirekt, vilket är att motsatsord till direkt, att det är den i berättelsen så kallade Karln som åsyftas.
Kan han ha hetat Leif?

Hur ska jag kunna veta vad han hette han var väl 2 meter lång och 1,8 meter bred ungefär om det gör att han heter leif vet jag ju dock inte.

Nissan Leif?

Djo
6 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

SportPilot skrev:

caromania skrev:

Djo skrev:
Tänk när det kom en en rejält byggde karl på mitt förra jobb såg bilsäljarna och sade såhär,

Fan har kört någon äcklig jävla miljöbil i 5år är så jävla less på skiten nu vad är det största och mest bränsletörstiga ni kan sälja mig, Helst med allt man bara kan få oavsett om jag behöver det eller ej.

En säljare högg direkt vi har en xc90 här,

Karln: Okej finns den med v8 ?

Säljaren : Nej den har dom slutat med, men D5 är största dieseln vi har iallafall.

Karln: Kan man få den å dra 1 liter milen om man vill,

Säljaren: Kan bli svårt men 0,8-0,9 sade säljaren.

Karln: Äsch får duga vad för skit kan man hänga på den så den blir tyngre så den inte drar så jävla lite.

Säljaren: Kom med här ska vi kolla på det sade säljaren.

Sen gick dom in på kontoret.

Jag vet inte men om man är så less efter 5år med miljöbil så är det illa...

Äntligen har vi hittat en person i vår indirekta närhet som lider av den där okunskapen. Ping SportPilot.

Jag vet faktiskt inte vilken kunskap Djo saknar, eller vilken miljöbil personen i historien har kört.
Jag kör själv en miljöbil ( har en jäkligt snygg grön klibba på bakluckan ), men detta är enbart för att pendla till jobbet. Hade jag haft ekonomi till att köra en Porsche 911 fram och tillbaka så hade jag gjort det, men det har jag tyvärr inte.

Suck!
Jag har ett kvalificerat hum om vilka kunskaper som saknas hos ovan skribenter då meningen tydligt förklarar med ordvalet indirekt, vilket är att motsatsord till direkt, att det är den i berättelsen så kallade Karln som åsyftas.
Kan han ha hetat Leif?

Hur ska jag kunna veta vad han hette han var väl 2 meter lång och 1,8 meter bred ungefär om det gör att han heter leif vet jag ju dock inte.

Nissan Leif?

nissan leaf el bil vetu wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
6 juni 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:

Hur ska jag kunna veta vad han hette han var väl 2 meter lång och 1,8 meter bred ungefär om det gör att han heter leif vet jag ju dock inte.

Nissan Leif?

nissan leaf el bil vetu wink

Måste vara Leif, han som är kusin med Zoe du vet.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 juni 2017 · 14 077 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

Nissan Leif?

nissan leaf el bil vetu wink

Måste vara Leif, han som är kusin med Zoe du vet.

Nu får du lägga av, orkar inte skratta mer!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
6 juni 2017 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:

nissan leaf el bil vetu wink

Måste vara Leif, han som är kusin med Zoe du vet.

Nu får du lägga av, orkar inte skratta mer!!! smile

/Benny

Dom fick tvillingar borta i amerikatt, dottern döptes till Ampera och grabben till Volt.
Leif har ju som vi vet en förkärlek till strömming och lyssnar gärna på Elvis.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2017 · 17 528 Inlägg

Har ni roligt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
6 juni 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:
Har ni roligt?

Du har läst med spänning och trots visst motstånd slagit volter av energin i tråden?

Djo
6 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Måste vara Leif, han som är kusin med Zoe du vet.

Nu får du lägga av, orkar inte skratta mer!!! smile

/Benny

Dom fick tvillingar borta i amerikatt, dottern döptes till Ampera och grabben till Volt.
Leif har ju som vi vet en förkärlek till strömming och lyssnar gärna på Elvis.

Haha du är då rolig ibland.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
SportPilot Ubåtsingenjör
6 juni 2017 · 7 234 Inlägg

Självklart vet jag skillnaden på direkt och indirekt, ingen utav er här är i min direkta närhet.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
6 juni 2017 ·

granadadr skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=JqoWV7xlAGk  smile smile

https://m.blocket.se/gavleborg/Hyundai_ … 12&w=3

Dr_No
7 juni 2017 · 549 Inlägg

Miljöbilar kanske inte är så miljövänliga som alla tror sad

https://nyadagbladet.se/miljo/batteriti … a-utslapp/

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Evildan
7 juni 2017 ·

Dr_No skrev:
Miljöbilar kanske inte är så miljövänliga som alla tror sad

https://nyadagbladet.se/miljo/batteriti … a-utslapp/

Hur långt kan man köra med sin elbil tills den släppt ut samma mängd CO2 som tillverkningen av en fossilbil genererar?
Korkad jämförelse eller hur?

Det som är intressant är utsläppen totalt från tillverkningen via brukandet till återvinningen.

Dr_No
7 juni 2017 · 549 Inlägg

Evildan skrev:

Dr_No skrev:
Miljöbilar kanske inte är så miljövänliga som alla tror sad

https://nyadagbladet.se/miljo/batteriti … a-utslapp/

Hur långt kan man köra med sin elbil tills den släppt ut samma mängd CO2 som tillverkningen av en fossilbil genererar?
Korkad jämförelse eller hur?

Det som är intressant är utsläppen totalt från tillverkningen via brukandet till återvinningen.

Helt rätt och elbilen eller snarare en bil med stora batterier ligger redan innan den börjar köras på ganska mycket minus jämfört med en diesel eller bensin bil. Sedan så bör man också ta hänsyn till hur elen som driver elbilen generas, är det med kolkraft så är elbilen definitivt mycket smutsigare än en konventionell bil. Även en hybridbil som genererar laddning av batterier själv är ju självklart mycket sämre än en direktdriven bil. Verkningsgraden för att tillverka el med en förbränningsmotor är minst sagt dålig

I mina tekniker ögon så är kallade miljöbilar som drivs med el är en enda stor bluff....... Såg en avhandling för många år sedan där man jämförde miljöpåverkan från vaggan till graven för en Hummer H2 med en Toyota Prius, den bidde inte till Priusens fördel kan man säga sad .(

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Evildan
7 juni 2017 ·

Dr_No skrev:

Evildan skrev:

Dr_No skrev:
Miljöbilar kanske inte är så miljövänliga som alla tror sad

https://nyadagbladet.se/miljo/batteriti … a-utslapp/

Hur långt kan man köra med sin elbil tills den släppt ut samma mängd CO2 som tillverkningen av en fossilbil genererar?
Korkad jämförelse eller hur?

Det som är intressant är utsläppen totalt från tillverkningen via brukandet till återvinningen.

Helt rätt och elbilen eller snarare en bil med stora batterier ligger redan innan den börjar köras på ganska mycket minus jämfört med en diesel eller bensin bil. Sedan så bör man också ta hänsyn till hur elen som driver elbilen generas, är det med kolkraft så är elbilen definitivt mycket smutsigare än en konventionell bil. Även en hybridbil som genererar laddning av batterier själv är ju självklart mycket sämre än en direktdriven bil. Verkningsgraden för att tillverka el med en förbränningsmotor är minst sagt dålig

I mina tekniker ögon så är kallade miljöbilar som drivs med el är en enda stor bluff....... Såg en avhandling för många år sedan där man jämförde miljöpåverkan från vaggan till graven för en Hummer H2 med en Toyota Prius, den bidde inte till Priusens fördel kan man säga sad .(

Givetvis laddas en elbil med grön el, annars har brukaren av bilen rejält missat tåget. Även petroleumdrivna fordon kan drivas med sämre alternativ än vad macken erbjuder.

Om du läst tråden så är din tanke gällande smutsigare elbilar redan avhandlad och även diagram samt länk är inklistrad.

Då kanske du som den tekniker du skriver att du är förklara hur en hybridbil såsom Toyota Auris förbrukar mindre bränsle än den konventionellt drivna versionen om det är mycket sämre med hybrid?

CNW gjorde en undersökning på uppdrag av GM och kom då fram till att en Hummer är miljövänligare än en Prius. Den rapporten grovt missvisande och flertalet gånger motbevisad, sök och du skall finna.

TV-programmet Top Gear påvisar i ett avsnitt att en BMW M3 drar mindre bränsle än en Prius, vilket givetvis är lika missvisande som Hummer vs Prius gällande utsläppen.

MaskinarN
7 juni 2017 · 500 Inlägg

Evildan skrev:
TV-programmet Top Gear påvisar i ett avsnitt att en BMW M3 drar mindre bränsle än en Prius, vilket givetvis är lika missvisande som Hummer vs Prius gällande utsläppen.

Kommer ihåg top gear om prius, Clarkson körde den till jobbet en vecka och snittade 0.8 liter milen om jag inte minns fel.

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
it_mutt Avstängd
7 juni 2017 · 10 388 Inlägg

MaskinarN skrev:

Evildan skrev:
TV-programmet Top Gear påvisar i ett avsnitt att en BMW M3 drar mindre bränsle än en Prius, vilket givetvis är lika missvisande som Hummer vs Prius gällande utsläppen.

Kommer ihåg top gear om prius, Clarkson körde den till jobbet en vecka och snittade 0.8 liter milen om jag inte minns fel.

Möjligt det finns fler. Men i ett avsnitt vet jag att han körde "hemifrån" till London och landade runt 0.55l/mil eller liknande, vilket han, givetvis, inte var imponerad över.

- - Edit - -

I samma avsnitt påpekade han också att han senare kört samma runda med en Lupo (diesel) och hamnat på runt 0.35l/mil

Senast redigerat av it_mutt (7 juni 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
7 juni 2017 · 4 035 Inlägg

it_mutt skrev:

MaskinarN skrev:

Evildan skrev:
TV-programmet Top Gear påvisar i ett avsnitt att en BMW M3 drar mindre bränsle än en Prius, vilket givetvis är lika missvisande som Hummer vs Prius gällande utsläppen.

Kommer ihåg top gear om prius, Clarkson körde den till jobbet en vecka och snittade 0.8 liter milen om jag inte minns fel.

Möjligt det finns fler. Men i ett avsnitt vet jag att han körde "hemifrån" till London och landade runt 0.55l/mil eller liknande, vilket han, givetvis, inte var imponerad över.

- - Edit - -

I samma avsnitt påpekade han också att han senare kört samma runda med en Lupo (diesel) och hamnat på runt 0.35l/mil

har jag inte helt fel så har Priusen motor med indirekt insprutning  (sk. stenåldersmotor)  en motor med direktinsprutning har ca 15% lägre bränsleförbrukning,  min egen erfarehet av den VW golf som jag har med Direktinsprutning  ( den 3:dje med direktinsprutning jag äger)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang