Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
6 juli 2017 ·

Mack skrev:

Evildan skrev:

Mack skrev:

En 2017:års Porsche kan väl vara en entusiastbil, så klart en Prius kan vara detsamma?
Alla kan vara det. Handlar - även här - och vad man gör dem till.
Vad är det som gör en entusiastbil till vad de benämns? Är det för att märket eller modellen har en klubb?
Slår vad om att där finns Prius-klubbar där ute utan att ens kolla upp det, så jodå man kan nog se en Prius som en entusiastbil lika mycket som en del kallar sin 850 för det.

Självklart finns det klubbar, träffar, stylingprylar såsom kompletta kjolpaket från flera världsdelar samt givetvis online https://priuschat.com/forum/
Jag skulle våga påstå att Prius lockar globalt fler entusiaster än just den nämnda Volvo 850. För en gångs skull saknar jag källhänvisning men med tanke på den globala tillgången på styling samt flera globala stora klubbar/sidor torde slutsatsen vara solklar.

https://priuschat.com/forum/

http://www.priusforum.com/#/

https://www.google.se/search?q=prius+st … s+body+kit

Och så vidare.

Som sagt, behövde inte ens kolla upp det. Klart även dem har hängivna klubbar.

Självklart, precis som Wankelregistret, Miataklubben, Citroen 2CV klubben, Austin Mini klubben, Morgan threeheeler, FIAT 126, 850, 500, 600 osv trots att motorerna är små och i vissa fall på färre än fyra cylindrar.
Ett intresse, lagligt givetvis, blir vad man själv gör det till och ingen har rätten att särskilja personer på det i tråden förekommande viset anser jag...och FN. wink

Mack Forum- och sitemoderator
6 juli 2017 · 26 155 Inlägg

Evildan skrev:

Mack skrev:

Evildan skrev:

Självklart finns det klubbar, träffar, stylingprylar såsom kompletta kjolpaket från flera världsdelar samt givetvis online https://priuschat.com/forum/
Jag skulle våga påstå att Prius lockar globalt fler entusiaster än just den nämnda Volvo 850. För en gångs skull saknar jag källhänvisning men med tanke på den globala tillgången på styling samt flera globala stora klubbar/sidor torde slutsatsen vara solklar.

https://priuschat.com/forum/

http://www.priusforum.com/#/

https://www.google.se/search?q=prius+st … s+body+kit

Och så vidare.

Som sagt, behövde inte ens kolla upp det. Klart även dem har hängivna klubbar.

Självklart, precis som Wankelregistret, Miataklubben, Citroen 2CV klubben, Austin Mini klubben, Morgan threeheeler, FIAT 126, 850, 500, 600 osv trots att motorerna är små och i vissa fall på färre än fyra cylindrar.
Ett intresse, lagligt givetvis, blir vad man själv gör det till och ingen har rätten att särskilja personer på det i tråden förekommande viset anser jag...och FN. wink

Håller med till etthundra procent.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Evildan
6 juli 2017 ·

Mack skrev:

Evildan skrev:

Mack skrev:

Som sagt, behövde inte ens kolla upp det. Klart även dem har hängivna klubbar.

Självklart, precis som Wankelregistret, Miataklubben, Citroen 2CV klubben, Austin Mini klubben, Morgan threeheeler, FIAT 126, 850, 500, 600 osv trots att motorerna är små och i vissa fall på färre än fyra cylindrar.
Ett intresse, lagligt givetvis, blir vad man själv gör det till och ingen har rätten att särskilja personer på det i tråden förekommande viset anser jag...och FN. wink

Håller med till etthundra procent.

Du är faktiskt ett slående exempel på detta med entusiasm med din högst varierade bilpark, jag har full respekt för ditt intresse för V70 även om jag inte delar det på samma vis som jag gör för 240 o 323.

Nåväl, nu hoppas jag återigen att tråden får återgå till ämnet och att det slutas med påhopp och smutskastning gällande olika individers preferenser.
Man får åtminstone önska så...

Djo
7 juli 2017 · 10 157 Inlägg

En undran hur många som köpt v90 har provsuttit baksätet kan man undra ?

För jag med mina 185cm skulle behöva halshuggas för att sitta bekvämt bak 10 cm till i takhöjd hade varigt önskvärt för att kanske kunna ha huvudet i upprätt position iallafall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MoffeGreven
7 juli 2017 ·

Detta jävla rabiata överdrivna miljötänk I SVERIGE... Sveriges insats är piss och ingenting för moder natur oavsett, vi har ett för litet land.

Nordamerika, Asien (räknar in Ryssland där) och Tyskland är väl dom som måste göra sitt för det ska göra någon skillnad, tyvärr.

"Varför har inte alla elbilar 2017?", ungefär som att säga "varför åker inte alla tunnelbana?".

Jävligt svårt att vara miljömedveten då regeringen inte ger HELA landet förutsättningar till att kunna vara det, här i västernorrland går det bussar typ 3 gånger om dagen och då bor jag bara 2.5 mil från en stad, och ändå blir man straffad för att man måste ha bil med högre skatt.

Ja jag väljer att bo här, tror ingen skulle vilja att alla flyttade närmare till storstäder.

Senast redigerat av MoffeGreven (7 juli 2017)

Knugcab
7 juli 2017 · 5 111 Inlägg

Det där är ett tänk som jag inte riktigt tycker håller heller. Låt oss säga att vi skulle slå ihop oss med Finland och därmed bli ett enda land, med en större befolkning, vore det viktigare vi tänkte på miljön då? Eller om varenda län i Sverige skulle bli ett eget land, skulle vi kunna skita ner hur mycket som helst då för att varenda ett av de länderna är så litet? I det första fallet så sjunker ju den totala miljöpåverkan globalt sett, i det andra fallet så ökar den. Var landsgränserna är dragna spelar ju mindre roll. Sen finns det många länder som ändå borde ta ett större ansvar än de gör, ja.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
7 juli 2017 ·

Knugcab skrev:
Det där är ett tänk som jag inte riktigt tycker håller heller. Låt oss säga att vi skulle slå ihop oss med Finland och därmed bli ett enda land, med en större befolkning, vore det viktigare vi tänkte på miljön då? Eller om varenda län i Sverige skulle bli ett eget land, skulle vi kunna skita ner hur mycket som helst då för att varenda ett av de länderna är så litet? I det första fallet så sjunker ju den totala miljöpåverkan globalt sett, i det andra fallet så ökar den. Var landsgränserna är dragna spelar ju mindre roll. Sen finns det många länder som ändå borde ta ett större ansvar än de gör, ja.

Det inlägget du kommenterade är ett typexempel på den egoism eller omedvetenhet om sin egen betydelse gällande miljöfrågan, om vi alla gör något så hjälper det till.
Någon flyger inte, äter närproducerat kött, cyklar, går, reser kollektivt, storhandlar = färre sluttresor till affären, pumpar däcken lite extra hårt, köper kläder på myrorna/röda korset osv vilket påverkar individens avtryck.

Evildan
7 juli 2017 ·

Djo skrev:
En undran hur många som köpt v90 har provsuttit baksätet kan man undra ?

För jag med mina 185cm skulle behöva halshuggas för att sitta bekvämt bak 10 cm till i takhöjd hade varigt önskvärt för att kanske kunna ha huvudet i upprätt position iallafall.

183cm är inte heller kul.
Bättre takhöjd i en 2001 Punto.
En av mina bekanta som kör sitt ägandes företags V90 har tre tonåringar och ett mindre barn hemma omväxlande och de två längre gossarna slåss om framsätet i V90 vilket resulterar i att dom helgerna kör dom sin 2001 5dr Punto med bägge ungjä...barnen i baksätet ty där får dom faktiskt rum, tre i bredd är så klart något, men bara något, trängre bak.
Den andra bekantskapen bryr sig inte då han har 3års leasing och en 5åring och en 2åring, nästa bil överväger han ska bli en i40 pga den bättre rymden, lägre leasingavgift, hans anställning gör att han får via Bilia välja mellan olika bilmärken och med lite tur som han sa inkluderas snart det senaste av Bilias märken, Toyota utöver Volvo, Hyundai, Renault och Dacia. Den sista ingår inte som leasingalternativ.

Knugcab
7 juli 2017 · 5 111 Inlägg

Ja, det är också lite märkligt, finns det statistik på att de som kör Prius oftare åker på utlandssemestrar än andra? Jag tycker det är många med stora as till suvar eller törstiga skövdebyggda turbofemmor som gör sådana resor, däremot den enda Priusägare jag känner personligen är ingen som brukar åka utomlands såvitt jag vet....

Det där med Asien fick mig också att tänka på en sak.... börjat snacka en del med en tjej från Khorat i Thailand på sistone... så det fick mig så klart lite nyfiken på hur där såg ut. Hittade då lite youtubevideos, bland annat några som var filmade på 60-talet av en som varit stationerad på flygbasen där (då jänkarna använde sig av den under Vietnamkriget), och jag kan säga att då hade jag inte haft något emot att befinna mig där...knappt någon som hade mer än en cykel att transportera sig med, lugnt och fridfullt, ingen trängsel, troligen inget buller (svårt att avgöra från det som är filmat med super 8 eller liknande så klart), ingen smog....sedan blev det en käftsmäll att kolla filmer därifrån i modern tid.... Visst, befolkningstillväxten i Thailand de senaste 50 åren har säkert sett annorlunda ut motför den svenska, men ändå....att se all igenkorkad trafik när var och varannan jäkel börjat skaffa sig bil eller åtminstone moped....se hur tempot är ett helt annat....se hur man verkligen skulle ställa till med 25 seriekrockar på en kvart om man skulle försöka köra där eftersom man är van vid Norrbotten där folk börjat göra "kalixstopp" (stanna inte vid stoppskylten för det kommer ändå aldrig några bilar...), och bara föreställa sig luften där bland alla avgaser....

Å ena sidan så fick det väl mig att inse att det så klart är ett marginellt problem om jag hellre transporterar runt bråte mellan våra ägor på King caben än att ta en skottkärra, å andra sidan började jag verkligen fundera vad det är vi dragit igång, och jag kan väl säga att hela mitt fordonsintresse fick sig en ganska kraftig törn.... För självklart kommer ju alla här i världen som får råd med en bil att tycka sig ha rätt att köpa en (och självklart är det ju också så), och den har gett mycket frihet för många, men samtidigt ett sådant beroende då hela samhället byggs runt den.....

Hade posten, affären och skolan funnits kvar här i byn (för det gick ju uppenbarligen på 50-talet) så hade väl de flesta bilresor härifrån kunnat rationaliseras bort, men så ser det inte ut längre, inte här och inte i andra byar ute på landsbygden heller....och vips har vi ett transportbehov som inte går att vifta bort.

Och jag håller med om att det är förkastligt att tro att alla skall kunna bo i Stockholm/gbg/malmö.....alla problem de tyckt sig ha med Stockholmsluften på sistone är väl bara det någonting som signalerar att det blivit växtvärk där..... hmm

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
caromania Forummoderator
7 juli 2017 · 9 296 Inlägg

MoffeGreven skrev:
Detta jävla rabiata överdrivna miljötänk I SVERIGE... Sveriges insats är piss och ingenting för moder natur oavsett, vi har ett för litet land.

Nordamerika, Asien (räknar in Ryssland där) och Tyskland är väl dom som måste göra sitt för det ska göra någon skillnad, tyvärr.

"Varför har inte alla elbilar 2017?", ungefär som att säga "varför åker inte alla tunnelbana?".

Jävligt svårt att vara miljömedveten då regeringen inte ger HELA landet förutsättningar till att kunna vara det, här i västernorrland går det bussar typ 3 gånger om dagen och då bor jag bara 2.5 mil från en stad, och ändå blir man straffad för att man måste ha bil med högre skatt.

Ja jag väljer att bo här, tror ingen skulle vilja att alla flyttade närmare till storstäder.

Självklart är det jätteviktigt att även vi i Sverige tänker på miljön, om inte annat på närmiljön. Bränslesnåla bilar som helst då inte drivs av diesel är väl inte fel väg att gå? Där har du ju direkt fel faktiskt.

Helt klart sant, framförallt Nordamerika vänder ju debatten ryggen just nu. USA är en riktig miljöbov globalt sett. Kineserna har ju faktiskt klippt sitt utsläpp extremt mycket vilket ju trots allt är ett resultat av att forskningen gått framåt?

Frågeställningen handlade iofs inte om elbilar.

Egentligen är det ju upp till vem som helst att välja en bil som kostar mindre i drift och skatt. När jag tog körkort på 80talet kostade bilarna mer i skatt än de gör nu faktiskt beräknat på index. Det var omöjligt att äga en bil som kostade i dagens pengar 3-500 kr i skatt, så egentligen är det ju en subventionering av miljövänliga bilar snarare än en straffbeskattning på övriga.

Poängen med att folk behöver bil är helt sann. Du behöver inte åka speciellt långt från vilken storstad som helst, inklusive Stockholm för att det ska saknas kollektivtrafik/lokaltrafik. Jag har en fd kollega som skulle behöva åka hemifrån 19.00 för att hinna till jobbet 08.30 dagen efter. Ca 2,5 mil utanför Stockholm. "Utan bilen stannar Sverige" är lika aktuellt nu som förr. Samtidigt så är det väl vettigt att folk som bara åker till jobbet och Konsum köper en bil som drar mindre bränsle/är mer miljövänlig och är billigare att äga?

Inflytten till storstäderna, framförallt Stockholmsregionen är ett gissel. Stockholm är den stad i Europa som växer snabbast just nu med två busslaster nya invånare per dag. Trafiktrycket är helt sjukt och varken vägar eller kollektivtrafik är dimensionerat för detta. Så nej, det är helt galet att så många väljer att flytta närmare städerna, vilket såklart är ett resultat av att landsbygden monteras ner och företagen centraliserar. Det går inte en dag utan att jag funderar på att sälja och flytta, men av praktiska skäl så är det inte genomförbart inom 10-15 år.

Men för att återgå till grundfrågan, den dagen det är dags för dig att byta bil, kommer du då göra ett medvetet val att köpa en bil som är billigare i drift och har lägre skatt för att ge dig sänkta kostnader, eller kommer du ignorera detta och välja ett dyrare mer miljöovänligt alternativ?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
7 juli 2017 ·

Givetvis ska landsbygden leva det har jag aldrig motsatt mig, men märkligt är väl ändå att personer som bor på landet och eventuellt lever på vad jorden kan ge inte tänker längre fram gällande sin närmiljö. Titta på alla dessa bönder där gamla traktorer eller personbilar bara ställs på undantag för att sakteliga förorena den natur man själv lever utav. Det är väl ett knepigt tänk? Saknas bildning eller är det bara den berömda snålheten?

Någon som exempelvis kanske pendlar några mil om dagen skulle självklart kunna göra ett aktivt val och köra något snålare än till exempelvis en törstig Skövdefemma, vi har tidigare läst att det gnälls över skatter och bränslekostnader här ovan.
Jag vidhåller att i de flesta fall och för de egentliga behov en bilägare har så finns det ett mindre smutsigt alternativ inom ekonomiskt räckhåll.

Senast redigerat av Evildan (7 juli 2017)

Knugcab
7 juli 2017 · 5 111 Inlägg

Sen när är 30 000 mil på en någorlunda modern bil något? Jag skulle bli besviken på en bil som totalhavererar innan dess....och det hade man blivit på 90-talet också.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Muttley
7 juli 2017 ·

Knugcab skrev:
Sen när är 30 000 mil på en någorlunda modern bil något? Jag skulle bli besviken på en bil som totalhavererar innan dess....och det hade man blivit på 90-talet också.

Som volvo v70 -06 och vw passat -12 ?
Ja vi blev besvikna smile  volvo med växellådsras, och passat med slutkörda motorer och lådor  vid 23 månader, pedantskötta bilar wink

Meaganeowner
7 juli 2017 · 2 250 Inlägg

Min Passat ställdes ned när den gått 59600 mil.
Funkade fin fint.

Men var inte så fin på slutet.

Senast redigerat av Meaganeowner (7 juli 2017)

Muttley
7 juli 2017 ·

Meaganeowner skrev:
Min Passat ställdes ned när den gått 59600 mil.
Funkade fin fint.

Men var inte så fin på slutet.

Nu sa du ju inte årsmodell=)   V70 vi hade lämnades in vid 55000 mil.  Då hade den avverkat 2 växellådor och haft iallafall 2 motorrenoveringar. Åtskilliga framhjulsvagnar och diverse saker.

caromania Forummoderator
7 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

Meaganeowner skrev:
Min Passat ställdes ned när den gått 59600 mil.
Funkade fin fint.

Men var inte så fin på slutet.

Nu sa du ju inte årsmodell=)   V70 vi hade lämnades in vid 55000 mil.  Då hade den avverkat 2 växellådor och haft iallafall 2 motorrenoveringar. Åtskilliga framhjulsvagnar och diverse saker.

Fyfan, låter som om du ägt någon som dessa:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=246569
https://www.autouncle.se/se/begagnade-b … rhaveri-10
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=2270
http://forum.executivecarsclub.com/view … amp;t=1204
http://www.bilgaraget.se/car/pdf/id_car/413760

Alltid tråkigt när saker går sönder. Volvo är väl inte sämre än många andra, men inte bättre heller såklart vilket de flesta förstått. Däremot är det ju tydligt att vissa tillverkare producerar betydligt mer pålitliga maskiner än Volvo och gjort så länge trots att de inte är lika grovhuggna och dyra i drift.

Jag och grannen (V70 2.5t) brukar jämföra bränsleförbrukning. Trots att min väger ett par hundra kilo mer, har större motor med fler cylindrar och fler hästar så drar min mindre. Båda har automat. Skillnaden är ungefär 2dl per mil. För mig blir det 400 liter bensin per år, dvs en ren vinst i bränsleförbrukning på 5600kr mot om jag kört en v70. Dessutom åker man mer bekvämt i min och ljudanläggningen ska vi inte ens prata om. Etc etc etc. Enligt statistiken så håller även min betydligt bättre. Knepigt det där. Betala mer för att få mindre. Verkar dumt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
7 juli 2017 · 1 128 Inlägg

caromania skrev:
http://forum.executivecarsclub.com/viewtopic.php?f=3&t=1204

Haha, V8an är en japansk snurra. Bra jobbat där.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (7 juli 2017)

Nöjeskör närproducerat
caromania Forummoderator
7 juli 2017 · 9 296 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

caromania skrev:
http://forum.executivecarsclub.com/viewtopic.php?f=3&t=1204

Haha, V8an är en japansk snurra. Bra jobbat där.

Oj, det hade jag ingen aning om. Där ser man. De har väl även en del dieselmaskiner från Peugeot? Hur är det med Fordmotorerna, hur håller de? Bättre eller sämre än de traditionella andra Volvomotorerna i länkarna?

Men det verkar som om det under 55.000 mil är helt rimligt att drabbas av två eller flera motorrenoveringar även på de gamla hederliga traktorgrejerna? Jag kan googla fram fler rasade femmor om du vill? Det där var väl bara första sidans träffar, med sökning på svenska.

Edit 2: Bra att du rättar mig. De andra länkarna är det "hederliga svenska volvomotorer" eller något annat? Kan du (BlueSpeed) spalta upp länkarna och redogöra för dem?

Senast redigerat av caromania (7 juli 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
7 juli 2017 ·

caromania skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

caromania skrev:
http://forum.executivecarsclub.com/viewtopic.php?f=3&t=1204

Haha, V8an är en japansk snurra. Bra jobbat där.

Oj, det hade jag ingen aning om. Där ser man. De har väl även en del dieselmaskiner från Peugeot? Hur är det med Fordmotorerna, hur håller de? Bättre eller sämre än de traditionella andra Volvomotorerna i länkarna?

Men det verkar som om det under 55.000 mil är helt rimligt att drabbas av två eller flera motorrenoveringar även på de gamla hederliga traktorgrejerna? Jag kan googla fram fler rasade femmor om du vill? Det där var väl bara första sidans träffar, med sökning på svenska.

Edit 2: Bra att du rättar mig. De andra länkarna är det "hederliga svenska volvomotorer" eller något annat? Kan du (BlueSpeed) spalta upp länkarna och redogöra för dem?

V8 B8444S är utvecklad av Yamaha från Volvos grunddesign, den är byggd enkom åt Volvo efter Volvos specifikationer. Det här skedde under Fords ledning efter att dom räddat Volvo från konkursen via uppköpet om 6.45 miljarder USD 1999. När Ford gått back några år beslöt även dom sig att sälja och den gången var det kylskåpstillverkaren Geely som tog över för 6.0 miljarder USD.

caromania Forummoderator
7 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Haha, V8an är en japansk snurra. Bra jobbat där.

Oj, det hade jag ingen aning om. Där ser man. De har väl även en del dieselmaskiner från Peugeot? Hur är det med Fordmotorerna, hur håller de? Bättre eller sämre än de traditionella andra Volvomotorerna i länkarna?

Men det verkar som om det under 55.000 mil är helt rimligt att drabbas av två eller flera motorrenoveringar även på de gamla hederliga traktorgrejerna? Jag kan googla fram fler rasade femmor om du vill? Det där var väl bara första sidans träffar, med sökning på svenska.

Edit 2: Bra att du rättar mig. De andra länkarna är det "hederliga svenska volvomotorer" eller något annat? Kan du (BlueSpeed) spalta upp länkarna och redogöra för dem?

V8 B8444S är utvecklad av Yamaha från Volvos grunddesign, den är byggd enkom åt Volvo efter Volvos specifikationer. Det här skedde under Fords ledning efter att dom räddat Volvo från konkursen via uppköpet om 6.45 miljarder USD 1999. När Ford gått back några år beslöt även dom sig att sälja och den gången var det kylskåpstillverkaren Geely som tog över för 6.0 miljarder USD.

Men de andra haverierna som jag länkade efter en snabb googling var väl alla motorer från Ford då?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang