Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
7 juli 2017 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Oj, det hade jag ingen aning om. Där ser man. De har väl även en del dieselmaskiner från Peugeot? Hur är det med Fordmotorerna, hur håller de? Bättre eller sämre än de traditionella andra Volvomotorerna i länkarna?

Men det verkar som om det under 55.000 mil är helt rimligt att drabbas av två eller flera motorrenoveringar även på de gamla hederliga traktorgrejerna? Jag kan googla fram fler rasade femmor om du vill? Det där var väl bara första sidans träffar, med sökning på svenska.

Edit 2: Bra att du rättar mig. De andra länkarna är det "hederliga svenska volvomotorer" eller något annat? Kan du (BlueSpeed) spalta upp länkarna och redogöra för dem?

V8 B8444S är utvecklad av Yamaha från Volvos grunddesign, den är byggd enkom åt Volvo efter Volvos specifikationer. Det här skedde under Fords ledning efter att dom räddat Volvo från konkursen via uppköpet om 6.45 miljarder USD 1999. När Ford gått back några år beslöt även dom sig att sälja och den gången var det kylskåpstillverkaren Geely som tog över för 6.0 miljarder USD.

Men de andra haverierna som jag länkade efter en snabb googling var väl alla motorer från Ford då?

Nej, Fordmotorerna var/är dom 4cylindriga, dom du länkade till har Skövdefemman ritad, testad och byggd 100% av Volvo PV.
Erfarenheten säger mig dock att det på ett eller annat vis kommer att skyllas på Ford eller misskötsel.

Senast redigerat av Evildan (7 juli 2017)

mb_pucken
7 juli 2017 · 5 087 Inlägg

Denna diskussion får mig att tänka på en äldre herre som jag var på kurs med för några år sedan.
Han hade tidigare jobbat på ford om jag inte minns fel, han började sedan arbeta på en volvoverkstad och enligt honom så vart han förvånad över hur mycket fel det var på Volvo över lag. Allt från rasade motorer till djävulsk elfel.
Han började för övrigt senare på en nystartad Toyota verkstad där han sedan vart uppsagd pga av arbetsbrist då det bara servade bilar i princip..

Även en toyotaverkstad i grannbyn har fått lite problem dom senaste åren då dom helt enkelt har för lite jobb. Inte för att dom säljer dåligt utan för att bilarna endast generar servisar och skador...

För övrigt så åker jag hellre Prius än Volvo 7/940. Jag går hellre än att åka volvo 850...

På tal om höga mil, min kompis åkte ett par år i en av familjens gamla Mercor, den skrotades vid 95k mil pga närkontakt med ett räcke.
Sen hade gått inom familjens taxibolag innan det såldes. Sedan gick bilen i arv hos ett par gasglada söner... den gick hårt.. en 250d 20V diesel ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
7 juli 2017 · 1 128 Inlägg

mb_pucken skrev:
För övrigt så åker jag hellre Prius än Volvo 7/940. Jag går hellre än att åka volvo 850...

På tal om höga mil, min kompis åkte ett par år i en av familjens gamla Mercor, den skrotades vid 95k mil pga närkontakt med ett räcke.
Sen hade gått inom familjens taxibolag innan det såldes. Sedan gick bilen i arv hos ett par gasglada söner... den gick hårt.. en 250d 20V diesel ;-)

Ja, det är väl allmänt känt att gamla dieselmerccor går långt utav bara helvete? Lycka till att köra så långt i dagens bilar.

Nöjeskör närproducerat
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2017 · 17 473 Inlägg

Satan i gatan vad ni käbblar! Måste vara någon sorts rekord på Gorg?

Nå. Min profilbild kan ge en liten ledtråd om att det förekommer inte enbart hybrider i familjen... Hybrider har en liten bieffekt: De är billiga i skatt och drar lite. Därför har vi en sådan till vardags.

Vår Chrysler 300C köpte jag ny 2009 så den börjar bli till åren och ska väl säljas när vi får tummen ur. Nästa glidarbil blir utan tvekan en miljövänlig kälke. Kikat lite på Mercedes S350 Bluetec. Lånade en sådan några dagar av en kompis. En trevlig släde som bara slickar i sig 0.6 l/mil. Bra för en såpass stor och tung bil. En trevlig detalj är att den kan utrustas med autopilot som klarar av att köra bilen själv på i synnerhet motorväg. 258 dieselhästar som knuffar på gör den inte apslö heller. Fast så kör man inte en sådan bil. S400 hybrid finns med men då en bensindriven fossilmotor.

Volvo S90 blir det inte. Trots priset anser jag inte att det är en premiumbil. Bara att titta i kvarteret hemma. Står på var och varannan uppfart. Kombibilar kommer inte på tal. Möjligen som åka-till-jobbet-släde till vintern i form av en gammal sur Volvo V70 från 2007 kanske. Men inte som finbil.

Priusen har rullat 18000 mil nu och den ska vi ha kvar tills hjulen trillar av -Så är det bara-. Vilket torde inträffa runt 45000 mil. Den dagen den sorgen. Den är inte värd något så den får rulla tills den dör. Tjejen trivs i den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
7 juli 2017 ·

Mitsubishi, Renault, Volkswagen har också bidragit med motorer genom åren.
Mitsubishi bistod även med växellådor till Volvo 850.

Gällande att det är Fords fel på ngt vis att Skövdefemmor rasar... nåväl det dök upp som ett amen i kyrkan.

BTW: mb_pucken, ditt medlemskap är godkänt.
Välkommen till de äkta genuina bilentusiasternas skara.

Senast redigerat av Evildan (7 juli 2017)

MoffeGreven
7 juli 2017 ·

caromania skrev:

MoffeGreven skrev:
Detta jävla rabiata överdrivna miljötänk I SVERIGE... Sveriges insats är piss och ingenting för moder natur oavsett, vi har ett för litet land.

Nordamerika, Asien (räknar in Ryssland där) och Tyskland är väl dom som måste göra sitt för det ska göra någon skillnad, tyvärr.

"Varför har inte alla elbilar 2017?", ungefär som att säga "varför åker inte alla tunnelbana?".

Jävligt svårt att vara miljömedveten då regeringen inte ger HELA landet förutsättningar till att kunna vara det, här i västernorrland går det bussar typ 3 gånger om dagen och då bor jag bara 2.5 mil från en stad, och ändå blir man straffad för att man måste ha bil med högre skatt.

Ja jag väljer att bo här, tror ingen skulle vilja att alla flyttade närmare till storstäder.

Självklart är det jätteviktigt att även vi i Sverige tänker på miljön, om inte annat på närmiljön. Bränslesnåla bilar som helst då inte drivs av diesel är väl inte fel väg att gå? Där har du ju direkt fel faktiskt.

Helt klart sant, framförallt Nordamerika vänder ju debatten ryggen just nu. USA är en riktig miljöbov globalt sett. Kineserna har ju faktiskt klippt sitt utsläpp extremt mycket vilket ju trots allt är ett resultat av att forskningen gått framåt?

Frågeställningen handlade iofs inte om elbilar.

Egentligen är det ju upp till vem som helst att välja en bil som kostar mindre i drift och skatt. När jag tog körkort på 80talet kostade bilarna mer i skatt än de gör nu faktiskt beräknat på index. Det var omöjligt att äga en bil som kostade i dagens pengar 3-500 kr i skatt, så egentligen är det ju en subventionering av miljövänliga bilar snarare än en straffbeskattning på övriga.

Poängen med att folk behöver bil är helt sann. Du behöver inte åka speciellt långt från vilken storstad som helst, inklusive Stockholm för att det ska saknas kollektivtrafik/lokaltrafik. Jag har en fd kollega som skulle behöva åka hemifrån 19.00 för att hinna till jobbet 08.30 dagen efter. Ca 2,5 mil utanför Stockholm. "Utan bilen stannar Sverige" är lika aktuellt nu som förr. Samtidigt så är det väl vettigt att folk som bara åker till jobbet och Konsum köper en bil som drar mindre bränsle/är mer miljövänlig och är billigare att äga?

Inflytten till storstäderna, framförallt Stockholmsregionen är ett gissel. Stockholm är den stad i Europa som växer snabbast just nu med två busslaster nya invånare per dag. Trafiktrycket är helt sjukt och varken vägar eller kollektivtrafik är dimensionerat för detta. Så nej, det är helt galet att så många väljer att flytta närmare städerna, vilket såklart är ett resultat av att landsbygden monteras ner och företagen centraliserar. Det går inte en dag utan att jag funderar på att sälja och flytta, men av praktiska skäl så är det inte genomförbart inom 10-15 år.

Men för att återgå till grundfrågan, den dagen det är dags för dig att byta bil, kommer du då göra ett medvetet val att köpa en bil som är billigare i drift och har lägre skatt för att ge dig sänkta kostnader, eller kommer du ignorera detta och välja ett dyrare mer miljöovänligt alternativ?

Bra skrivet, bra svar!

Den dagen jag byter bil så kommer jag köpa en bil som orkar dra en fullastad släpvagn t.ex, inte åt helvete för dyr skatt. Alltså en bil där jag klarar mina behov. Diesel går bort för mig helt klart.

Jag har 2.5 mil till jobb utan start och stopp överhuvudtaget och jag kör inte jättemycket bil på fritiden, så nog är jag rätt miljösäker oavsett vilken bil jag har, dagens bilar ÄR bra för miljön, sen finns det bilar som Swift t.ex som är ännu bättre för miljön men som jag aldrig skulle kunna använda.

mb_pucken
7 juli 2017 · 5 087 Inlägg

Evildan skrev:
Mitsubishi, Renault, Volkswagen har också bidragit med motorer genom åren.
Mitsubishi bistod även med växellådor till Volvo 850.

Gällande att det är Fords fel på ngt vis att Skövdefemmor rasar... nåväl det dök upp som ett amen i kyrkan.

BTW: mb_pucken, ditt medlemskap är godkänt.
Välkommen till de äkta genuina bilentusiasternas skara.

Tack ;-) anser mig i alla fall vara entusiast utav bilar. Gillar det mesta inom fordon, allt från gamla traktorer ( Obs! riktiga traktorer, ingen kantig Volvo utan lastaggregat och redskapslyft) till moderna superbilar.
Hyser likväl intresse för nya bilar och ny teknik där ibland just el och hybrid. Inte så mycket för miljöns skull utan för möjligheterna till prestanda och bränsleförbrukning osv.
Är även förtjust i den avancerade tekniken i dagens bilar likväl som enkelheten i en gammal bil.

Fast när jag tänker efter så passar jag nog inte in helt i normen som entusiast då jag äger och även brukar en Nissan micra, men fan, den är älskvärd på sitt eget vis med sin kvickhet och driftsäkerhet och körglädje.

Har egentligen inget i mot Volvoragge/ägare mer än deras attityd till allt annat än Volvo.
Visst jag är mercedesfrälst in i ryggmärgen men kan bevisligen uppskatta andra bilar med.

Senast redigerat av mb_pucken (7 juli 2017)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
xXSammy
7 juli 2017 · 6 569 Inlägg

Någon ren Ford diesel motor har Volvo aldrig använt, 2.0/2.2 diesel med radpump.

Funkade så bra att se började gå sönder först när IDS kom in i bilden och gamla diagnosverktyget VDS försvann. Så det gick inte precis att felsöka dem. tongue

1.8 lynx dieseln slapp ni också, kom 94 (typ) och hängde hela vägen med till 2014 med lite avgas modifieringar

De/Dem
caromania Forummoderator
7 juli 2017 · 9 296 Inlägg

MoffeGreven skrev:
Bra skrivet, bra svar!

Den dagen jag byter bil så kommer jag köpa en bil som orkar dra en fullastad släpvagn t.ex, inte åt helvete för dyr skatt. Alltså en bil där jag klarar mina behov. Diesel går bort för mig helt klart.

Jag har 2.5 mil till jobb utan start och stopp överhuvudtaget och jag kör inte jättemycket bil på fritiden, så nog är jag rätt miljösäker oavsett vilken bil jag har, dagens bilar ÄR bra för miljön, sen finns det bilar som Swift t.ex som är ännu bättre för miljön men som jag aldrig skulle kunna använda.

Åter on topic:

Tack!
Som privatperson är man såklart nödgad att se till sina behov och sin plånbok. Jag kör allt annat än miljövänligt. Visst, tre av mina fem vagnar har katalysator men ungefär där stannar det. Däremot planerar jag framåt. Jag vill ha en familjevagn med knuff. Helt ointressant för de flesta såklart men jag är barnslig, jag vet. Tyvärr finns inte modellen jag gärna har i kombiutförande, och jag "måste" även ha en kombi... Samtidigt vill jag ha en hyfsat modern hobby-/leksaksbil som jag kan köra som förstabil under sommarhalvåret. Och se hur det blev: Tre bilar som egentligen kunde ersättas med en om jag inte vore så kräsen och "barnslig".

Men för min del kommer familje"härken" bytas ut om några år. Min familj ska åka modernt och framförallt säkert. Då kommer hybrid införskaffas. Hybrid med knuff.

Om jag vore du skulle jag kolla noga på totalkostnaden för en riktigt snål hybrid att bara ha som rövtransport till och från jobb och andra skitresor. 5 mil om dagen till jobbet, där finns pengar att tjäna. Om du kan sänka din förbrukning med 4-5dl/mil (vet ju inte vad du kör nu?) så blir det snabbt galet mycket pengar. 6300kr/år att köra till jobbet (0.4l/mil 225 dagar per år 5 mil per dag x 14kr/liter) och lägger du till all annan struntkörning till och från Konsum så blir det väl lika mycket till. 12600kr för att bara åka runt och göra det man måste. Med en bil som drar 1 liter milen (dragbilen du nämner, bara höftar) så kostar den då 31500kr att tanka.
12600 mot 31500. Nästan 20.000 per år. Om du då äger två bilar (pisstråkig hybrid och stark dragbil) och kör den ena 2000mil och den andra 300mil så blir det fortfarande klirr i kassan. Värt att räkna på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
7 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:
En undran hur många som köpt v90 har provsuttit baksätet kan man undra ?

För jag med mina 185cm skulle behöva halshuggas för att sitta bekvämt bak 10 cm till i takhöjd hade varigt önskvärt för att kanske kunna ha huvudet i upprätt position iallafall.

183cm är inte heller kul.
Bättre takhöjd i en 2001 Punto.
En av mina bekanta som kör sitt ägandes företags V90 har tre tonåringar och ett mindre barn hemma omväxlande och de två längre gossarna slåss om framsätet i V90 vilket resulterar i att dom helgerna kör dom sin 2001 5dr Punto med bägge ungjä...barnen i baksätet ty där får dom faktiskt rum, tre i bredd är så klart något, men bara något, trängre bak.
Den andra bekantskapen bryr sig inte då han har 3års leasing och en 5åring och en 2åring, nästa bil överväger han ska bli en i40 pga den bättre rymden, lägre leasingavgift, hans anställning gör att han får via Bilia välja mellan olika bilmärken och med lite tur som han sa inkluderas snart det senaste av Bilias märken, Toyota utöver Volvo, Hyundai, Renault och Dacia. Den sista ingår inte som leasingalternativ.

Trots volvo i hjärtat är jag ej förvånad v90in är gigantisk på utsidan och minimal på insidan man sitter trångt och tajt.

Nästa bruksbils bytte har jag börjat fundera på annat märke och se om jag har bättre tur då faktiskt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2017 · 17 473 Inlägg

Svar i egenskap av moderator:
"Alla har rätt till sin åsikt och om någon anser att ett visst märke är skit så visst, då tycker man det. Sen kan man ha någon form av finess i sina svar och inte idiotförklara alla som inte håller med om detta"


Ska prata med en annan moderator/admin om tråden.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
7 juli 2017 · 26 143 Inlägg

Har suttit och rensat den här tråden nu. Ger den en chans till, sen blir det ett lås som aldrig mer går att öppna.


Edit: Nu då. Min scrollknapp glöder..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
caromania Forummoderator
7 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Då försöker vi igen:
Värt att läsa:
https://frosundaliberalen.com/2015/02/2 … in-hybrid/

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
7 juli 2017 ·

Mack skrev:
Har suttit och rensat den här tråden nu. Ger den en chans till, sen blir det ett lås som aldrig mer går att öppna.


Edit: Nu då. Min scrollknapp glöder..

Då kan den få svalna vad jag kan se.

Evildan
8 juli 2017 ·

https://www.mini.se/media/3336/countryman-hybrid-1900px.jpg
Tekniken BMW bytt till sig appliceras tydligen på andra märken inom koncernen.
Riktigt litet Bad Ass. Ännu ett exempel på att det finns mängder av mindre miljösviniga modeller att välja på för den medvetna kunden

Senast redigerat av Evildan (8 juli 2017)

SportPilot Ubåtsingenjör
8 juli 2017 · 7 229 Inlägg

caromania skrev:
Då försöker vi igen:
Värt att läsa:
https://frosundaliberalen.com/2015/02/2 … in-hybrid/

låter som en bra bil, har inte kollat på de själv... men gissar på att de fortfarande kostar en slant

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
8 juli 2017 · 9 296 Inlägg

SportPilot skrev:

caromania skrev:
Då försöker vi igen:
Värt att läsa:
https://frosundaliberalen.com/2015/02/2 … in-hybrid/

låter som en bra bil, har inte kollat på de själv... men gissar på att de fortfarande kostar en slant

Bara ett fel då, att det är en diesel. Exempelvis Lexus och Toyota satsade nada på diesel i hybriderna, de sa redan för många år sedan att diesel inte är framtiden pga stora utsläpp av kväveoxid, och de ifrågasattes då ganska hårt. Se hur det blev. D6 är väl redan nerlagd på grund av detta så man kan ju fundera på resursslöseriet där? Diesel förbjuds i ort efter ort. På begagnatmarknaden lär de ju dock dyka upp om några år till mer trevliga priser som kan locka inbitna men köpsvaga Volvoägare? Inte mig emot då det ändå lär vara ett bra miljöalternativ med den låga förbrukningen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
8 juli 2017 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:

SportPilot skrev:

caromania skrev:
Då försöker vi igen:
Värt att läsa:
https://frosundaliberalen.com/2015/02/2 … in-hybrid/

låter som en bra bil, har inte kollat på de själv... men gissar på att de fortfarande kostar en slant

Bara ett fel då, att det är en diesel. Exempelvis Lexus och Toyota satsade nada på diesel i hybriderna, de sa redan för många år sedan att diesel inte är framtiden pga stora utsläpp av kväveoxid, och de ifrågasattes då ganska hårt. Se hur det blev. D6 är väl redan nerlagd på grund av detta så man kan ju fundera på resursslöseriet där? Diesel förbjuds i ort efter ort. På begagnatmarknaden lär de ju dock dyka upp om några år till mer trevliga priser som kan locka inbitna men köpsvaga Volvoägare? Inte mig emot då det ändå lär vara ett bra miljöalternativ med den låga förbrukningen.

Inte för att jag forskat i det vidare mycket, men vilka städer har ett TOTALT dieselförbud?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
8 juli 2017 · 9 296 Inlägg

it_mutt skrev:

caromania skrev:

SportPilot skrev:

låter som en bra bil, har inte kollat på de själv... men gissar på att de fortfarande kostar en slant

Bara ett fel då, att det är en diesel. Exempelvis Lexus och Toyota satsade nada på diesel i hybriderna, de sa redan för många år sedan att diesel inte är framtiden pga stora utsläpp av kväveoxid, och de ifrågasattes då ganska hårt. Se hur det blev. D6 är väl redan nerlagd på grund av detta så man kan ju fundera på resursslöseriet där? Diesel förbjuds i ort efter ort. På begagnatmarknaden lär de ju dock dyka upp om några år till mer trevliga priser som kan locka inbitna men köpsvaga Volvoägare? Inte mig emot då det ändå lär vara ett bra miljöalternativ med den låga förbrukningen.

Inte för att jag forskat i det vidare mycket, men vilka städer har ett TOTALT dieselförbud?

Tror inte någon stad har det? Ännu. Men Oslo och Stuttgart (säkert andra också men jag har inte sökt) har haft temporära dieselförbud och det är även andra orter som diskuterat temporära förbud. Att då satsa på att utveckla dieselbilarna som tillverkare, eller att köpa en dieselbil om man bor i en storstad verkar inte så genomtänkt, vilket Volvo förmodligen insåg med sin V60D6.

Åter igen, de D6or som sålts finns på marknaden och de används. Det är jättebra. De är fortfarande dyra, men kommer med hand droppa i pris och bli en lika fin statussymbol för en del av marknaden som tex 850 T5-r etc är idag. Snabba rackare är de och dessutom snåla.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
8 juli 2017 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:

it_mutt skrev:

caromania skrev:
Bara ett fel då, att det är en diesel. Exempelvis Lexus och Toyota satsade nada på diesel i hybriderna, de sa redan för många år sedan att diesel inte är framtiden pga stora utsläpp av kväveoxid, och de ifrågasattes då ganska hårt. Se hur det blev. D6 är väl redan nerlagd på grund av detta så man kan ju fundera på resursslöseriet där? Diesel förbjuds i ort efter ort. På begagnatmarknaden lär de ju dock dyka upp om några år till mer trevliga priser som kan locka inbitna men köpsvaga Volvoägare? Inte mig emot då det ändå lär vara ett bra miljöalternativ med den låga förbrukningen.

Inte för att jag forskat i det vidare mycket, men vilka städer har ett TOTALT dieselförbud?

Tror inte någon stad har det? Ännu. Men Oslo och Stuttgart (säkert andra också men jag har inte sökt) har haft temporära dieselförbud och det är även andra orter som diskuterat temporära förbud. Att då satsa på att utveckla dieselbilarna som tillverkare, eller att köpa en dieselbil om man bor i en storstad verkar inte så genomtänkt, vilket Volvo förmodligen insåg med sin V60D6.

Åter igen, de D6or som sålts finns på marknaden och de används. Det är jättebra. De är fortfarande dyra, men kommer med hand droppa i pris och bli en lika fin statussymbol för en del av marknaden som tex 850 T5-r etc är idag. Snabba rackare är de och dessutom snåla.

Oslo har ju precis som du skriver tillfälliga förbud, MEN, ska vi då blanda in hybrider, så är det som så att åtminstone i Oslo är det fullt tillåtet. Kravet är att dieselhybriden ska klara av att köra 40km på el. Sen vet jag inte hur det ligger till med undantag för Euro6-klassningen iofs.

Jag var mest bara nyfiken på om där var någon stad som i dagsläget hade förbjudit det helt.

Men nej, att köpa en helt ny dieselkärra idag, som man tänkt ha 5-10-15 år, är nog inte allt för genomtänkt. Min nästa bil lär bli en diesel även det. Bilen efter det blir i sin tur någon av VAG-koncernens kommande elbilar. Om, det nu inte skulle dyka upp något trevligare alternativ när det är dags för det bytet givetvis.

Senast redigerat av it_mutt (8 juli 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang