Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

caromania Forummoderator
25 september 2017 · 9 296 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Unleash skrev:

Muttley skrev:
Såg lite snabbt att fortum nämnde att de installerat massvis med laddstolpar,  runt 1500st https://www.fortum.com/countries/se/for … fault.aspx
Lägg då till Teslas egna stationer, plus massor av andra ställen där du kan peta in din sladd.

Jämför man detta med GAS som de finns massvis bilar med så finns de 170 ställen registrerade här.  Fortfarande är norra Sverige helt uteslutet.  Vilken satsning det var där.
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fo … tanka-gas/

Sen tar vi fossil 2760st 2017 VS 1968 8967 st
http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Sen hittade jag denne https://www.laddinfra.se/  3633 st laddpunkter i Sverige.

Idag är de under inga omständigheter några problem att köra 100% el i sin bil.

Men eftersom Evildan är så miljömedveten antar jag att han sålt sin prius och köpt en en gammel volvo för att spara miljön då hans priusar kommer från länder som spyr ut skit i tillverkningen och sedan skeppas hit.

Men så länge tillverkningen inte sker i evildans bakgård kan han ju stoltsera med sin oerhört miljövänliga bil.

Så är det, det är miljövänligare att köra inhemskt och lokal/närproducerat än att importera från andra sidan jorden. Men det är ingen som tar med det i beräkningen när de väljer "miljöbil".

Hur tänker folk egentligen? Man slutar aldrig att förvånas visserligen men ändå.

Problemet är att dagens unga med 90-talisterna i spetsen tyvärr missat en väsentlig del i sin utbildning. Detta kan definitivt klandras deras lärare i grundskolan och gymnasiet som inte lyckats bättre att undervisa om det massiva informationsflödet som vi numera, och sedan 90-talet kom igång på allvar, översvämmats av. Lärarkåren brast helt enkelt i att lära ut vikten av källkritik, att tolka källor, jämföra och värdera. Det är tråkigt, men en väldigt stor anledning till att det ser ut som det gör på många platser i landet. Folk, framförallt unga, som tror att de vet för att de matats med skit från diverse synnerligen grådaskiga källor på internet som livnär sig på att helt enkelt sprida lögner.

Det känns ändå bra att du verkar vilja göra rätt. Det är faktiskt det första steget i att komma på rätt köl.

Kan vi göra en liten tankelek? Om du nu är ärlig och blickar X år framåt. (x=mer än 10, kanske 20) Förmodligen kommer du ju vilja byta bort din kärra någon gång i framtiden. Vad tänker du då att du vill köpa? Känns det ok att då köpa en begagnad, helt okej billig hybrid från Volvo? De ska ju bara kränga hybrider fr o m 2019. Eller vägrar du hybridtanken helt och kommer leva vidare med bensinmotor?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
25 september 2017 · 10 157 Inlägg

Kollegan jämnförde en Suzuki swift hybrid med en Suzuki baleno bensinare,

Swiften hybrid 0,43

Baleno bensin 0,41

Kanske därför småbilar görs mer sällan med hybriddrift. Balenon är något större än swift dessutom.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
25 september 2017 ·

Djo skrev:
Kollegan jämnförde en Suzuki swift hybrid med en Suzuki baleno bensinare,

Swiften hybrid 0,43

Baleno bensin 0,41

Kanske därför småbilar görs mer sällan med hybriddrift. Balenon är något större än swift dessutom.

https://suzukibilar.se/baleno/
https://suzukibilar.se/nya-swift-2017/

Djo
25 september 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:
Kollegan jämnförde en Suzuki swift hybrid med en Suzuki baleno bensinare,

Swiften hybrid 0,43

Baleno bensin 0,41

Kanske därför småbilar görs mer sällan med hybriddrift. Balenon är något större än swift dessutom.

https://suzukibilar.se/baleno/
https://suzukibilar.se/nya-swift-2017/

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt här ?

Balenon var dessutom en 1,0 bosterjet så den ska dra än mer än vad den gjorde åt honom.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
25 september 2017 · 1 128 Inlägg

caromania skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Unleash skrev:
Men eftersom Evildan är så miljömedveten antar jag att han sålt sin prius och köpt en en gammel volvo för att spara miljön då hans priusar kommer från länder som spyr ut skit i tillverkningen och sedan skeppas hit.

Men så länge tillverkningen inte sker i evildans bakgård kan han ju stoltsera med sin oerhört miljövänliga bil.

Så är det, det är miljövänligare att köra inhemskt och lokal/närproducerat än att importera från andra sidan jorden. Men det är ingen som tar med det i beräkningen när de väljer "miljöbil".

Hur tänker folk egentligen? Man slutar aldrig att förvånas visserligen men ändå.

Problemet är att dagens unga med 90-talisterna i spetsen tyvärr missat en väsentlig del i sin utbildning. Detta kan definitivt klandras deras lärare i grundskolan och gymnasiet som inte lyckats bättre att undervisa om det massiva informationsflödet som vi numera, och sedan 90-talet kom igång på allvar, översvämmats av. Lärarkåren brast helt enkelt i att lära ut vikten av källkritik, att tolka källor, jämföra och värdera. Det är tråkigt, men en väldigt stor anledning till att det ser ut som det gör på många platser i landet. Folk, framförallt unga, som tror att de vet för att de matats med skit från diverse synnerligen grådaskiga källor på internet som livnär sig på att helt enkelt sprida lögner.

Det känns ändå bra att du verkar vilja göra rätt. Det är faktiskt det första steget i att komma på rätt köl.

Kan vi göra en liten tankelek? Om du nu är ärlig och blickar X år framåt. (x=mer än 10, kanske 20) Förmodligen kommer du ju vilja byta bort din kärra någon gång i framtiden. Vad tänker du då att du vill köpa? Känns det ok att då köpa en begagnad, helt okej billig hybrid från Volvo? De ska ju bara kränga hybrider fr o m 2019. Eller vägrar du hybridtanken helt och kommer leva vidare med bensinmotor?

Som jag känner idag så vill jag aldrig byta ner mig till en bil från 2010-talet eller senare. De flesta av 2010-talets bilar är inget man vill satsa på som bruksbilar när garantin gått ut, både otrevliga och tråkiga att skruva i. Sedan att det är dålig kvalité jämfört med det jag kör idag gör inte saken bättre.

Hybrid väljer jag inte för miljön, blir jag tvingad att köra hybrid måste det finnas lite att åka med annars är det helt bortkastat. Att köpa slöa hybridbilar som Prius och liknande kommer inte på tal för mig.

Nöjeskör närproducerat
caromania Forummoderator
25 september 2017 · 9 296 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

caromania skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Så är det, det är miljövänligare att köra inhemskt och lokal/närproducerat än att importera från andra sidan jorden. Men det är ingen som tar med det i beräkningen när de väljer "miljöbil".

Hur tänker folk egentligen? Man slutar aldrig att förvånas visserligen men ändå.

Problemet är att dagens unga med 90-talisterna i spetsen tyvärr missat en väsentlig del i sin utbildning. Detta kan definitivt klandras deras lärare i grundskolan och gymnasiet som inte lyckats bättre att undervisa om det massiva informationsflödet som vi numera, och sedan 90-talet kom igång på allvar, översvämmats av. Lärarkåren brast helt enkelt i att lära ut vikten av källkritik, att tolka källor, jämföra och värdera. Det är tråkigt, men en väldigt stor anledning till att det ser ut som det gör på många platser i landet. Folk, framförallt unga, som tror att de vet för att de matats med skit från diverse synnerligen grådaskiga källor på internet som livnär sig på att helt enkelt sprida lögner.

Det känns ändå bra att du verkar vilja göra rätt. Det är faktiskt det första steget i att komma på rätt köl.

Kan vi göra en liten tankelek? Om du nu är ärlig och blickar X år framåt. (x=mer än 10, kanske 20) Förmodligen kommer du ju vilja byta bort din kärra någon gång i framtiden. Vad tänker du då att du vill köpa? Känns det ok att då köpa en begagnad, helt okej billig hybrid från Volvo? De ska ju bara kränga hybrider fr o m 2019. Eller vägrar du hybridtanken helt och kommer leva vidare med bensinmotor?

Som jag känner idag så vill jag aldrig byta ner mig till en bil från 2010-talet eller senare. De flesta av 2010-talets bilar är inget man vill satsa på som bruksbilar när garantin gått ut, både otrevliga och tråkiga att skruva i. Sedan att det är dålig kvalité jämfört med det jag kör idag gör inte saken bättre.

Hybrid väljer jag inte för miljön, blir jag tvingad att köra hybrid måste det finnas lite att åka med annars är det helt bortkastat. Att köpa slöa hybridbilar som Prius och liknande kommer inte på tal för mig.

Tack för svar. Då vet vi lite hur du försöker tänka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Presidento Of World
25 september 2017 · 3 329 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

caromania skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Så är det, det är miljövänligare att köra inhemskt och lokal/närproducerat än att importera från andra sidan jorden. Men det är ingen som tar med det i beräkningen när de väljer "miljöbil".

Hur tänker folk egentligen? Man slutar aldrig att förvånas visserligen men ändå.

Problemet är att dagens unga med 90-talisterna i spetsen tyvärr missat en väsentlig del i sin utbildning. Detta kan definitivt klandras deras lärare i grundskolan och gymnasiet som inte lyckats bättre att undervisa om det massiva informationsflödet som vi numera, och sedan 90-talet kom igång på allvar, översvämmats av. Lärarkåren brast helt enkelt i att lära ut vikten av källkritik, att tolka källor, jämföra och värdera. Det är tråkigt, men en väldigt stor anledning till att det ser ut som det gör på många platser i landet. Folk, framförallt unga, som tror att de vet för att de matats med skit från diverse synnerligen grådaskiga källor på internet som livnär sig på att helt enkelt sprida lögner.

Det känns ändå bra att du verkar vilja göra rätt. Det är faktiskt det första steget i att komma på rätt köl.

Kan vi göra en liten tankelek? Om du nu är ärlig och blickar X år framåt. (x=mer än 10, kanske 20) Förmodligen kommer du ju vilja byta bort din kärra någon gång i framtiden. Vad tänker du då att du vill köpa? Känns det ok att då köpa en begagnad, helt okej billig hybrid från Volvo? De ska ju bara kränga hybrider fr o m 2019. Eller vägrar du hybridtanken helt och kommer leva vidare med bensinmotor?

Som jag känner idag så vill jag aldrig byta ner mig till en bil från 2010-talet eller senare. De flesta av 2010-talets bilar är inget man vill satsa på som bruksbilar när garantin gått ut, både otrevliga och tråkiga att skruva i. Sedan att det är dålig kvalité jämfört med det jag kör idag gör inte saken bättre.

Hybrid väljer jag inte för miljön, blir jag tvingad att köra hybrid måste det finnas lite att åka med annars är det helt bortkastat. Att köpa slöa hybridbilar som Prius och liknande kommer inte på tal för mig.

Lexus har hybrider upp 359hk, sugen?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
25 september 2017 · 1 128 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

caromania skrev:

Problemet är att dagens unga med 90-talisterna i spetsen tyvärr missat en väsentlig del i sin utbildning. Detta kan definitivt klandras deras lärare i grundskolan och gymnasiet som inte lyckats bättre att undervisa om det massiva informationsflödet som vi numera, och sedan 90-talet kom igång på allvar, översvämmats av. Lärarkåren brast helt enkelt i att lära ut vikten av källkritik, att tolka källor, jämföra och värdera. Det är tråkigt, men en väldigt stor anledning till att det ser ut som det gör på många platser i landet. Folk, framförallt unga, som tror att de vet för att de matats med skit från diverse synnerligen grådaskiga källor på internet som livnär sig på att helt enkelt sprida lögner.

Det känns ändå bra att du verkar vilja göra rätt. Det är faktiskt det första steget i att komma på rätt köl.

Kan vi göra en liten tankelek? Om du nu är ärlig och blickar X år framåt. (x=mer än 10, kanske 20) Förmodligen kommer du ju vilja byta bort din kärra någon gång i framtiden. Vad tänker du då att du vill köpa? Känns det ok att då köpa en begagnad, helt okej billig hybrid från Volvo? De ska ju bara kränga hybrider fr o m 2019. Eller vägrar du hybridtanken helt och kommer leva vidare med bensinmotor?

Som jag känner idag så vill jag aldrig byta ner mig till en bil från 2010-talet eller senare. De flesta av 2010-talets bilar är inget man vill satsa på som bruksbilar när garantin gått ut, både otrevliga och tråkiga att skruva i. Sedan att det är dålig kvalité jämfört med det jag kör idag gör inte saken bättre.

Hybrid väljer jag inte för miljön, blir jag tvingad att köra hybrid måste det finnas lite att åka med annars är det helt bortkastat. Att köpa slöa hybridbilar som Prius och liknande kommer inte på tal för mig.

Lexus har hybrider upp 359hk, sugen?

Visst, har du en över?

Nöjeskör närproducerat
Evildan
25 september 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:
Kollegan jämnförde en Suzuki swift hybrid med en Suzuki baleno bensinare,

Swiften hybrid 0,43

Baleno bensin 0,41

Kanske därför småbilar görs mer sällan med hybriddrift. Balenon är något större än swift dessutom.

https://suzukibilar.se/baleno/
https://suzukibilar.se/nya-swift-2017/

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt här ?

Balenon var dessutom en 1,0 bosterjet så den ska dra än mer än vad den gjorde åt honom.

Titta på siffrorna och jämför förbrukningen.
Den bensindrivna Balenon är törstigare, om man nu kan kalla dom törstiga, än Swiften med mildhybridsystemet.
Baleno 1.0 4.4.
Baleno 1.2 SHVS 4.0.
Swift 1.2 4.3.
Swift 1.2 mildhybrid 4.0.
Din kollega har fel.

Djo
25 september 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:
https://suzukibilar.se/baleno/
https://suzukibilar.se/nya-swift-2017/

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt här ?

Balenon var dessutom en 1,0 bosterjet så den ska dra än mer än vad den gjorde åt honom.

Titta på siffrorna och jämför förbrukningen.
Den bensindrivna Balenon är törstigare, om man nu kan kalla dom törstiga, än Swiften med mildhybridsystemet.
Baleno 1.0 4.4.
Baleno 1.2 SHVS 4.0.
Swift 1.2 4.3.
Swift 1.2 mildhybrid 4.0.
Din kollega har fel.

Ja nu är färddatorer lite nyckfulla ibland men enligt dom drog balenon mindre.

Min kollega har alltså kollat i "verkligheten" ej officiella siffror.

Men skillnaden är otroligt liten, swiften ligger när jag körde idag på 0,55 i snitt på kortkörningar och stadskörning (är en demo bil) Otroligt rolig bil att köra faktiskt, Även om jag valt den starkare men mindre motorn 1,0 boosterjet.

Senast redigerat av Djo (25 september 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
25 september 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt här ?

Balenon var dessutom en 1,0 bosterjet så den ska dra än mer än vad den gjorde åt honom.

Titta på siffrorna och jämför förbrukningen.
Den bensindrivna Balenon är törstigare, om man nu kan kalla dom törstiga, än Swiften med mildhybridsystemet.
Baleno 1.0 4.4.
Baleno 1.2 SHVS 4.0.
Swift 1.2 4.3.
Swift 1.2 mildhybrid 4.0.
Din kollega har fel.

Ja nu är färddatorer lite nyckfulla ibland men enligt dom drog balenon mindre.

Min kollega har alltså kollat i "verkligheten" ej officiella siffror.

Men skillnaden är otroligt liten, swiften ligger när jag körde idag på 0,55 i snitt på kortkörningar och stadskörning (är en demo bil) Otroligt rolig bil att köra faktiskt, Även om jag valt den starkare men mindre motorn 1,0 boosterjet.

Om han tar ut bägge bilarna igen och kör kommer han att få andra siffror beroende på trafiksituation och hans körstil den dagen.
Därav att dom officiella siffrorna enligt mig är mer rättvisande då dom har utelämnat den största variabeln, människan.

Swift har alltid varit en kul bil att köra, den känns kvick (haha) kan man säga.

Bägge finns ju med det smarta hybridsystemet, påskjutande generator/startmotor med regenerativ förmåga, jag kan föreställa mig att den överladdade med det fina bottendraget är en trevlig liten motor.

Djo
26 september 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

Titta på siffrorna och jämför förbrukningen.
Den bensindrivna Balenon är törstigare, om man nu kan kalla dom törstiga, än Swiften med mildhybridsystemet.
Baleno 1.0 4.4.
Baleno 1.2 SHVS 4.0.
Swift 1.2 4.3.
Swift 1.2 mildhybrid 4.0.
Din kollega har fel.

Ja nu är färddatorer lite nyckfulla ibland men enligt dom drog balenon mindre.

Min kollega har alltså kollat i "verkligheten" ej officiella siffror.

Men skillnaden är otroligt liten, swiften ligger när jag körde idag på 0,55 i snitt på kortkörningar och stadskörning (är en demo bil) Otroligt rolig bil att köra faktiskt, Även om jag valt den starkare men mindre motorn 1,0 boosterjet.

Om han tar ut bägge bilarna igen och kör kommer han att få andra siffror beroende på trafiksituation och hans körstil den dagen.
Därav att dom officiella siffrorna enligt mig är mer rättvisande då dom har utelämnat den största variabeln, människan.

Swift har alltid varit en kul bil att köra, den känns kvick (haha) kan man säga.

Bägge finns ju med det smarta hybridsystemet, påskjutande generator/startmotor med regenerativ förmåga, jag kan föreställa mig att den överladdade med det fina bottendraget är en trevlig liten motor.

Självklart finns mänskliga faktorn, men det var samma sträcka det mättes på.

Haha jo men dom känns kvicka i uppträdandet helt klart.

Mycket trevlig är den smile

Påtal om småbilar, testat nya citroen c3 med 110hk motorn den går för bra för sin efekt wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
26 september 2017 ·

opel_vectra_gts skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

caromania skrev:
Problemet är att dagens unga med 90-talisterna i spetsen tyvärr missat en väsentlig del i sin utbildning. Detta kan definitivt klandras deras lärare i grundskolan och gymnasiet som inte lyckats bättre att undervisa om det massiva informationsflödet som vi numera, och sedan 90-talet kom igång på allvar, översvämmats av. Lärarkåren brast helt enkelt i att lära ut vikten av källkritik, att tolka källor, jämföra och värdera. Det är tråkigt, men en väldigt stor anledning till att det ser ut som det gör på många platser i landet. Folk, framförallt unga, som tror att de vet för att de matats med skit från diverse synnerligen grådaskiga källor på internet som livnär sig på att helt enkelt sprida lögner.

Det känns ändå bra att du verkar vilja göra rätt. Det är faktiskt det första steget i att komma på rätt köl.

Kan vi göra en liten tankelek? Om du nu är ärlig och blickar X år framåt. (x=mer än 10, kanske 20) Förmodligen kommer du ju vilja byta bort din kärra någon gång i framtiden. Vad tänker du då att du vill köpa? Känns det ok att då köpa en begagnad, helt okej billig hybrid från Volvo? De ska ju bara kränga hybrider fr o m 2019. Eller vägrar du hybridtanken helt och kommer leva vidare med bensinmotor?

Som jag känner idag så vill jag aldrig byta ner mig till en bil från 2010-talet eller senare. De flesta av 2010-talets bilar är inget man vill satsa på som bruksbilar när garantin gått ut, både otrevliga och tråkiga att skruva i. Sedan att det är dålig kvalité jämfört med det jag kör idag gör inte saken bättre.

Hybrid väljer jag inte för miljön, blir jag tvingad att köra hybrid måste det finnas lite att åka med annars är det helt bortkastat. Att köpa slöa hybridbilar som Prius och liknande kommer inte på tal för mig.

Lexus har hybrider upp 359hk, sugen?

Finns även Shinkansen för vägbruk.
LS600HL 445hk i systemeffekt redan för tio år sedan.
https://m.blocket.se/eslov/Lexus_LS_600 … 12&w=3
Den här var dessutom väldigt billig.

Senast redigerat av Evildan (26 september 2017)

Putteliten
26 september 2017 · 9 079 Inlägg

Definiera gärna en miljömässigt snällare bil tack!?
Den här bilden är tagen efter några mil på motorväg i en Lexus NX300h, alltså en miljöbil! Den går för det mesta inom Linköpings tätort, och ligger då på runt litern per mil. Det kallar inte jag en miljöbil, eller miljömässigt snällare bil.
En Passat eller Audi A4 med 170hk TDI motor drar ju mindre än det här, men det är inga miljöbilar det inte.


https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-0bd9d0b6bafe7cdfc36b78c6f98d265e.jpg

it_mutt Avstängd
26 september 2017 · 10 388 Inlägg

Putteliten skrev:
Definiera gärna en miljömässigt snällare bil tack!?
Den här bilden är tagen efter några mil på motorväg i en Lexus NX300h, alltså en miljöbil! Den går för det mesta inom Linköpings tätort, och ligger då på runt litern per mil. Det kallar inte jag en miljöbil, eller miljömässigt snällare bil.
En Passat eller Audi A4 med 170hk TDI motor drar ju mindre än det här, men det är inga miljöbilar det inte.


https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-0bd9d0b6bafe7cdfc36b78c6f98d265e.jpg

Visst är det så. Min slöhög till A4 drar mindre än så. En hel del också. Och då har den trots allt en onödigt stor 2.5L V6 med ett väldigt mediokert antal ponnys under huven och åt helv*te för stora skor (245/40-18).

Ligger jag och tuggar motorväg med den så ligger den på 0.53-0.6. Normalt trillar det in på 0.55-0.57. Landsväg har den varit nere på 0.5L/mil. "Totalsnittet" (då bilen har två färddatorer) håller sig allt jämt under 0.65L/mil.

O ja, det är efter färddatorn. Färddatorn på min bil stämmer inte...den visar nämligen för hög förbrukning mot vad ipumpade liter kontra körda mil säger. Alltid (snittet brukar fela på 0.03-0.05, så, det är inte så farligt, men iaf).

Så nej, det är bara att konstatera att förbrukning inte alltid står i enkom relation till vad som är att se som miljöbil eller inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
26 september 2017 ·

Putteliten skrev:
Definiera gärna en miljömässigt snällare bil tack!?
Den här bilden är tagen efter några mil på motorväg i en Lexus NX300h, alltså en miljöbil! Den går för det mesta inom Linköpings tätort, och ligger då på runt litern per mil. Det kallar inte jag en miljöbil, eller miljömässigt snällare bil.
En Passat eller Audi A4 med 170hk TDI motor drar ju mindre än det här, men det är inga miljöbilar det inte.


https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-0bd9d0b6bafe7cdfc36b78c6f98d265e.jpg

http://www.miljofordon.se/bilar/vad-aer-miljoebil/

Nedan länkar löser problemet med förbrukningen.

http://www.activedriving.se/forarkurs

http://www.asklingbil.se/Verkstad/Servi … tion/Lexus

Senast redigerat av Evildan (26 september 2017)

Muttley
26 september 2017 ·

Putteliten skrev:
Definiera gärna en miljömässigt snällare bil tack!?
Den här bilden är tagen efter några mil på motorväg i en Lexus NX300h, alltså en miljöbil! Den går för det mesta inom Linköpings tätort, och ligger då på runt litern per mil. Det kallar inte jag en miljöbil, eller miljömässigt snällare bil.
En Passat eller Audi A4 med 170hk TDI motor drar ju mindre än det här, men det är inga miljöbilar det inte.


https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-0bd9d0b6bafe7cdfc36b78c6f98d265e.jpg

Bara för att jag kunde snitta 0,8 och lite under på min förra Cadillac CTS 3,2 v6a betyder inte att de var en miljöbil för det.   Medans den vid lite mer gas snittade 1,5-2.2 blandad 2.5-3 stadstrafik. 2.5 inspirerat motorvägstempo (inte under 120)  Den var en rejäl miljöbov utsläppsmässigt.

Jag kan snitta över 0,7 med  min "miljödiesel" om jag skiter i hur jag kör med. Men ligger oftast på 0,43-0,46 för att jag tänker till lite   
Alla bilar kan dra hur mycket som helst såklart.

Putteliten
26 september 2017 · 9 079 Inlägg

Evildan skrev:

Putteliten skrev:
Definiera gärna en miljömässigt snällare bil tack!?
Den här bilden är tagen efter några mil på motorväg i en Lexus NX300h, alltså en miljöbil! Den går för det mesta inom Linköpings tätort, och ligger då på runt litern per mil. Det kallar inte jag en miljöbil, eller miljömässigt snällare bil.
En Passat eller Audi A4 med 170hk TDI motor drar ju mindre än det här, men det är inga miljöbilar det inte.


https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-0bd9d0b6bafe7cdfc36b78c6f98d265e.jpg

http://www.miljofordon.se/bilar/vad-aer-miljoebil/

Nedan länkar löser problemet med förbrukningen.

http://www.activedriving.se/forarkurs

http://www.asklingbil.se/Verkstad/Servi … tion/Lexus

Hade ju egentligen inte förväntat mig några bättre svar från dig.
Kan ju tillägga det att jag har bra koll på det här med Eco driving, och bilen kördes på 120 väg med farthållare. Visst det går att göra lite till på förbrukningen om man inte kör med farthållaren.
Bilen är servad som den ska hos Askling bil, och har även fått dom uppgraderingar som den ska.

Mack Forum- och sitemoderator
26 september 2017 · 26 155 Inlägg

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

Putteliten skrev:
Definiera gärna en miljömässigt snällare bil tack!?
Den här bilden är tagen efter några mil på motorväg i en Lexus NX300h, alltså en miljöbil! Den går för det mesta inom Linköpings tätort, och ligger då på runt litern per mil. Det kallar inte jag en miljöbil, eller miljömässigt snällare bil.
En Passat eller Audi A4 med 170hk TDI motor drar ju mindre än det här, men det är inga miljöbilar det inte.


https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-0bd9d0b6bafe7cdfc36b78c6f98d265e.jpg

http://www.miljofordon.se/bilar/vad-aer-miljoebil/

Nedan länkar löser problemet med förbrukningen.

http://www.activedriving.se/forarkurs

http://www.asklingbil.se/Verkstad/Servi … tion/Lexus

Hade ju egentligen inte förväntat mig några bättre svar från dig.
Kan ju tillägga det att jag har bra koll på det här med Eco driving, och bilen kördes på 120 väg med farthållare. Visst det går att göra lite till på förbrukningen om man inte kör med farthållaren.
Bilen är servad som den ska hos Askling bil, och har även fått dom uppgraderingar som den ska.

Vänta nu..
Går den mest på motorväg eller inne i Linköpings tätort?
Eller har Linköping motorväg inne i tätorten?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Putteliten
26 september 2017 · 9 079 Inlägg

Mack skrev:

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

http://www.miljofordon.se/bilar/vad-aer-miljoebil/

Nedan länkar löser problemet med förbrukningen.

http://www.activedriving.se/forarkurs

http://www.asklingbil.se/Verkstad/Servi … tion/Lexus

Hade ju egentligen inte förväntat mig några bättre svar från dig.
Kan ju tillägga det att jag har bra koll på det här med Eco driving, och bilen kördes på 120 väg med farthållare. Visst det går att göra lite till på förbrukningen om man inte kör med farthållaren.
Bilen är servad som den ska hos Askling bil, och har även fått dom uppgraderingar som den ska.

Vänta nu..
Går den mest på motorväg eller inne i Linköpings tätort?
Eller har Linköping motorväg inne i tätorten?

Om du läser det första jag skrev så borde du hänga med tycker jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang