_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Så är det, det är miljövänligare att köra inhemskt och lokal/närproducerat än att importera från andra sidan jorden. Men det är ingen som tar med det i beräkningen när de väljer "miljöbil".
Hur tänker folk egentligen? Man slutar aldrig att förvånas visserligen men ändå.
Problemet är att dagens unga med 90-talisterna i spetsen tyvärr missat en väsentlig del i sin utbildning. Detta kan definitivt klandras deras lärare i grundskolan och gymnasiet som inte lyckats bättre att undervisa om det massiva informationsflödet som vi numera, och sedan 90-talet kom igång på allvar, översvämmats av. Lärarkåren brast helt enkelt i att lära ut vikten av källkritik, att tolka källor, jämföra och värdera. Det är tråkigt, men en väldigt stor anledning till att det ser ut som det gör på många platser i landet. Folk, framförallt unga, som tror att de vet för att de matats med skit från diverse synnerligen grådaskiga källor på internet som livnär sig på att helt enkelt sprida lögner.
Det känns ändå bra att du verkar vilja göra rätt. Det är faktiskt det första steget i att komma på rätt köl.
Kan vi göra en liten tankelek? Om du nu är ärlig och blickar X år framåt. (x=mer än 10, kanske 20) Förmodligen kommer du ju vilja byta bort din kärra någon gång i framtiden. Vad tänker du då att du vill köpa? Känns det ok att då köpa en begagnad, helt okej billig hybrid från Volvo? De ska ju bara kränga hybrider fr o m 2019. Eller vägrar du hybridtanken helt och kommer leva vidare med bensinmotor?
Som jag känner idag så vill jag aldrig byta ner mig till en bil från 2010-talet eller senare. De flesta av 2010-talets bilar är inget man vill satsa på som bruksbilar när garantin gått ut, både otrevliga och tråkiga att skruva i. Sedan att det är dålig kvalité jämfört med det jag kör idag gör inte saken bättre.
Hybrid väljer jag inte för miljön, blir jag tvingad att köra hybrid måste det finnas lite att åka med annars är det helt bortkastat. Att köpa slöa hybridbilar som Prius och liknande kommer inte på tal för mig.
Tack för svar. Då vet vi lite hur du försöker tänka.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.