1808
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
28 september 2017
#1081
där finns snåla människor sen finns det hybridförare


Muttley
28 september 2017
#1082
SportPilot skrev:
där finns snåla människor sen finns det hybridförare

https://www.synonymer.se/sv-syn/sn%C3%A5l

https://www.synonymer.se/sv-syn/ekonomisk

Inte en enda synonym hängde ihop.  Det var skönt och höra.
Senast redigerat av Muttley (28 september 2017)

9 141 Inlägg
28 september 2017
#1083
Evildan skrev:
Putteliten skrev:
Evildan skrev:
http://www.miljofordon.se/bilar/vad-aer-miljoebil/

Nedan länkar löser problemet med förbrukningen.

http://www.activedriving.se/forarkurs

http://www.asklingbil.se/Verkstad/Servi … tion/Lexus

Hade ju egentligen inte förväntat mig några bättre svar från dig.
Kan ju tillägga det att jag har bra koll på det här med Eco driving, och bilen kördes på 120 väg med farthållare. Visst det går att göra lite till på förbrukningen om man inte kör med farthållaren.
Bilen är servad som den ska hos Askling bil, och har även fått dom uppgraderingar som den ska.

Som man ropar får man svar.

Något är, oavsett ditt kunnande inom ekonomisk körning om det nu är via finska ecodriving eller annat, fel, för de mängderna bensin ska inte en NX300H sörpla i sig även om vissa biljournalister också lyckats med samma stordåd.
En liter i stan tyder på att den körs med tung fot och kraftiga inbromsningar korta sträckor med låg arbetstemperatur.
Jag råkar, kanske inte helt oväntat, ha en kompis vars 22-åriga dotter poppar runt i huvudstaden med en NX och den dricker inte i närheten av dessa mängder, fast hon kanske är duktig på att köra bil och hybridbil specifikt vad vet jag.
Men om er/din/någon annans NX300H är som den ska är det inte bilen förbrukningen hänger på, det är jag 100% säker på med den produktkännedom jag har av NX och RAV4 med hybriddrivlina.

(Edit: Hon har fyllt år kompisens dotter.)

Visst kan man "poppa runt" och få ner förbrukningen rejält, förutsatt att man kör under 60km/tim för att få elmotorn att gå så mycket som möjligt.
Men kör man 100-120 vägar så går inte elmotorn någonting och bilen förbrukar lika mycket bränsle som vilken bil som helst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-3c9f0692ab158bccb57cc84414158781.jpg


Evildan
28 september 2017
#1084
Putteliten skrev:
Evildan skrev:
Putteliten skrev:

Hade ju egentligen inte förväntat mig några bättre svar från dig.
Kan ju tillägga det att jag har bra koll på det här med Eco driving, och bilen kördes på 120 väg med farthållare. Visst det går att göra lite till på förbrukningen om man inte kör med farthållaren.
Bilen är servad som den ska hos Askling bil, och har även fått dom uppgraderingar som den ska.

Som man ropar får man svar.

Något är, oavsett ditt kunnande inom ekonomisk körning om det nu är via finska ecodriving eller annat, fel, för de mängderna bensin ska inte en NX300H sörpla i sig även om vissa biljournalister också lyckats med samma stordåd.
En liter i stan tyder på att den körs med tung fot och kraftiga inbromsningar korta sträckor med låg arbetstemperatur.
Jag råkar, kanske inte helt oväntat, ha en kompis vars 22-åriga dotter poppar runt i huvudstaden med en NX och den dricker inte i närheten av dessa mängder, fast hon kanske är duktig på att köra bil och hybridbil specifikt vad vet jag.
Men om er/din/någon annans NX300H är som den ska är det inte bilen förbrukningen hänger på, det är jag 100% säker på med den produktkännedom jag har av NX och RAV4 med hybriddrivlina.

(Edit: Hon har fyllt år kompisens dotter.)

Visst kan man "poppa runt" och få ner förbrukningen rejält, förutsatt att man kör under 60km/tim för att få elmotorn att gå så mycket som möjligt.
Men kör man 100-120 vägar så går inte elmotorn någonting och bilen förbrukar lika mycket bränsle som vilken bil som helst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-3c9f0692ab158bccb57cc84414158781.jpg

Stämmer inte då elmotorn stöttar i alla hastigheter, vilket gör att hybridfordonet blir snålare än vad det skulle vara utan stöttning.

9 141 Inlägg
28 september 2017
#1085
Evildan skrev:
Putteliten skrev:
Evildan skrev:

Som man ropar får man svar.

Något är, oavsett ditt kunnande inom ekonomisk körning om det nu är via finska ecodriving eller annat, fel, för de mängderna bensin ska inte en NX300H sörpla i sig även om vissa biljournalister också lyckats med samma stordåd.
En liter i stan tyder på att den körs med tung fot och kraftiga inbromsningar korta sträckor med låg arbetstemperatur.
Jag råkar, kanske inte helt oväntat, ha en kompis vars 22-åriga dotter poppar runt i huvudstaden med en NX och den dricker inte i närheten av dessa mängder, fast hon kanske är duktig på att köra bil och hybridbil specifikt vad vet jag.
Men om er/din/någon annans NX300H är som den ska är det inte bilen förbrukningen hänger på, det är jag 100% säker på med den produktkännedom jag har av NX och RAV4 med hybriddrivlina.

(Edit: Hon har fyllt år kompisens dotter.)

Visst kan man "poppa runt" och få ner förbrukningen rejält, förutsatt att man kör under 60km/tim för att få elmotorn att gå så mycket som möjligt.
Men kör man 100-120 vägar så går inte elmotorn någonting och bilen förbrukar lika mycket bränsle som vilken bil som helst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-3c9f0692ab158bccb57cc84414158781.jpg

Stämmer inte då elmotorn stöttar i alla hastigheter, vilket gör att hybridfordonet blir snålare än vad det skulle vara utan stöttning.

Men vad är då normal bränsleförbrukning på 90-100 och på 110-120väg för en sånhär bil?


KenthIJ
28 september 2017
#1086
Putteliten skrev:
Evildan skrev:
Putteliten skrev:

Visst kan man "poppa runt" och få ner förbrukningen rejält, förutsatt att man kör under 60km/tim för att få elmotorn att gå så mycket som möjligt.
Men kör man 100-120 vägar så går inte elmotorn någonting och bilen förbrukar lika mycket bränsle som vilken bil som helst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-3c9f0692ab158bccb57cc84414158781.jpg

Stämmer inte då elmotorn stöttar i alla hastigheter, vilket gör att hybridfordonet blir snålare än vad det skulle vara utan stöttning.

Men vad är då normal bränsleförbrukning på 90-100 och på 110-120väg för en sånhär bil?

Vill inte göra anspråk på att det är normalt men...

Jag körde iaf vår Auris TS HSD Varberg -Kungälv  (plus lite till) och tillbaka i dag, mycket 90-110 sträcka och från kallstart (17+grader ute men bilen stillastående sedan i går em) så visade färddatorn på ca 5.0L efter ca 5 mil på 110-120 väg och ca 4.7L efter ca 2 mil på 90-100 väg och 4.4 L efter ytterligare ca 3mil på 100 väg.
På tillbakavägen (när bilen var ordenligt varm) visade mätaren på ca 4.2L efter tre mil på 80-100 väg och 4.3L efter ytterligare ca 2mil på 80-110 väg och slutligen ca 4.5 efter ytterligare ca 5 mil på 110-120 väg. Då låg jag ganska exakt på hastighetsbegränsningarna. Hela turen (då körde jag även en del på 40-60 väg, utöver det jag angett ovan) hamnade på "snitt" 4.3L /10mil enl mätaren.

rör(l)igt ?

Fri fart för ett fritt folk!
14 740 Inlägg
28 september 2017
#1087
KenthIJ skrev:
Putteliten skrev:
Evildan skrev:

Stämmer inte då elmotorn stöttar i alla hastigheter, vilket gör att hybridfordonet blir snålare än vad det skulle vara utan stöttning.

Men vad är då normal bränsleförbrukning på 90-100 och på 110-120väg för en sånhär bil?

Vill inte göra anspråk på att det är normalt men...

Jag körde iaf vår Auris TS HSD Varberg -Kungälv  (plus lite till) och tillbaka i dag, mycket 90-110 sträcka och från kallstart (17+grader ute men bilen stillastående sedan i går em) så visade färddatorn på ca 5.0L efter ca 5 mil på 110-120 väg och ca 4.7L efter ca 2 mil på 90-100 väg och 4.4 L efter ytterligare ca 3mil på 100 väg.
På tillbakavägen (när bilen var ordenligt varm) visade mätaren på ca 4.2L efter tre mil på 80-100 väg och 4.3L efter ytterligare ca 2mil på 80-110 väg och slutligen ca 4.5 efter ytterligare ca 5 mil på 110-120 väg. Då låg jag ganska exakt på hastighetsbegränsningarna. Hela turen (då körde jag även en del på 40-60 väg, utöver det jag angett ovan) hamnade på "snitt" 4.3L /10mil enl mätaren.

rör(l)igt ?

Som en vanlig snål golf av nyare modell... Inte skit imponerande direkt...   En massa dödvikt att släpa på till ingen nytta...  Hade en golf hyrbil i somras några vändor t.o.r   tror den låg på 0.44 eller nått i 110-130lm/h    inga försök att åka snålt.   Satt en bensin motor med turbo som var något överjävligt undermotoriserad som alla nya skit bilar är.  Men snålt gick den    även om det finns bilar från 99 som går snålare.  Vilket är lite lustigt när man tänker efter

Kör fort så hinner inget hända...

KenthIJ
29 september 2017
#1088
Growe skrev:
KenthIJ skrev:
Putteliten skrev:
Men vad är då normal bränsleförbrukning på 90-100 och på 110-120väg för en sånhär bil?

Vill inte göra anspråk på att det är normalt men...

Jag körde iaf vår Auris TS HSD Varberg -Kungälv  (plus lite till) och tillbaka i dag, mycket 90-110 sträcka och från kallstart (17+grader ute men bilen stillastående sedan i går em) så visade färddatorn på ca 5.0L efter ca 5 mil på 110-120 väg och ca 4.7L efter ca 2 mil på 90-100 väg och 4.4 L efter ytterligare ca 3mil på 100 väg.
På tillbakavägen (när bilen var ordenligt varm) visade mätaren på ca 4.2L efter tre mil på 80-100 väg och 4.3L efter ytterligare ca 2mil på 80-110 väg och slutligen ca 4.5 efter ytterligare ca 5 mil på 110-120 väg. Då låg jag ganska exakt på hastighetsbegränsningarna. Hela turen (då körde jag även en del på 40-60 väg, utöver det jag angett ovan) hamnade på "snitt" 4.3L /10mil enl mätaren.

rör(l)igt ?

Som en vanlig snål golf av nyare modell... Inte skit imponerande direkt...   En massa dödvikt att släpa på till ingen nytta...  Hade en golf hyrbil i somras några vändor t.o.r   tror den låg på 0.44 eller nått i 110-130lm/h    inga försök att åka snålt.   Satt en bensin motor med turbo som var något överjävligt undermotoriserad som alla nya skit bilar är.  Men snålt gick den    även om det finns bilar från 99 som går snålare.  Vilket är lite lustigt när man tänker efter

Jo men det är ju just i 90-120 hastigheter.

40-90 går den ju snålare och det är ju VÄLDIGT ofta som iaf jag/vi kör i de hastigheterna
Senast redigerat av KenthIJ (29 september 2017)

6 691 Inlägg
29 september 2017
#1089
Biltillverkarnas siffror på bränsleförbrukning gäller ju bara upp till 90-100, allt över de räknas inte som landsväg.
Lägger jag i 5an i 50 så visar färddatorn 0.43 på Focusen, sen om den gör det i verkligheten.. mja, kör 80% motorväg ändå

De/Dem

2 638 Inlägg
29 september 2017
#1090
Evildan skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Relaterat till miljövänliga bilar, hur är toyota med hybriddrift från stillastående, är dem trötta eller finns det effekt så man kommer snabbt ut i en korsning? Aldrig kört någon själv men anledningen att jag frågar är för att efter 3 inbromsningar i morse pga toytotahybrider som svängt ut framför mig med noll gas så blir man lite fundersam. Är man rädd om förbrukningen, finns det ingen effekt eller har man bara dödslängtan? hmm

Hahaha, förarna försöker nog undvika start av bränslemotorn och spara på miljön...dropparna. Provkör en toyotahybrid och när du kört 5km så bränslemotorn blivit varm stannar du på lämpligt ställe och ger full gas, du blir nog överraskad över vad som sker. wink

Som jag misstänkte då, en kombination av snålhet och dödslängtan wink Men börjar bli van nu och är mer beredd när man ser en toyota hybrid i en korsning. Får se om det ges möjlighet till provkörning av hybrid någongång i framtiden.

Evildan
29 september 2017
#1091
Growe skrev:
KenthIJ skrev:
Putteliten skrev:

Men vad är då normal bränsleförbrukning på 90-100 och på 110-120väg för en sånhär bil?

Vill inte göra anspråk på att det är normalt men...

Jag körde iaf vår Auris TS HSD Varberg -Kungälv  (plus lite till) och tillbaka i dag, mycket 90-110 sträcka och från kallstart (17+grader ute men bilen stillastående sedan i går em) så visade färddatorn på ca 5.0L efter ca 5 mil på 110-120 väg och ca 4.7L efter ca 2 mil på 90-100 väg och 4.4 L efter ytterligare ca 3mil på 100 väg.
På tillbakavägen (när bilen var ordenligt varm) visade mätaren på ca 4.2L efter tre mil på 80-100 väg och 4.3L efter ytterligare ca 2mil på 80-110 väg och slutligen ca 4.5 efter ytterligare ca 5 mil på 110-120 väg. Då låg jag ganska exakt på hastighetsbegränsningarna. Hela turen (då körde jag även en del på 40-60 väg, utöver det jag angett ovan) hamnade på "snitt" 4.3L /10mil enl mätaren.

rör(l)igt ?

Som en vanlig snål golf av nyare modell... Inte skit imponerande direkt...   En massa dödvikt att släpa på till ingen nytta...  Hade en golf hyrbil i somras några vändor t.o.r   tror den låg på 0.44 eller nått i 110-130lm/h    inga försök att åka snålt.   Satt en bensin motor med turbo som var något överjävligt undermotoriserad som alla nya skit bilar är.  Men snålt gick den    även om det finns bilar från 99 som går snålare.  Vilket är lite lustigt när man tänker efter

Jag trodde det här stadiet var passerat.
Nej, Golfen 110hk 2017 1.2tsi förbrukar mer än en Auris HSD 2017.
Golfens angivna blandade förbrukning är 4.9l/100km.
Aurisens angivna blandade förbrukning är 3.6l/100km.
Aurisen förbrukar alltså 26.53% mindre bränsle.

Vad är viktskillnaden på Aurisarna?
Varför är inte en Lupo jämförbar med en Auris?
Dessa 2 frågor ska du, efter så många år av detta enträgna ältande från din sida vid det här laget, kunna svara på anser jag.

Det finns bilar från 1800-talet som är snålare än Lupon, men jag däremot finner inget märkligt i det.

Of World
3 378 Inlägg
29 september 2017
#1092
Evildan skrev:
Growe skrev:
KenthIJ skrev:

Vill inte göra anspråk på att det är normalt men...

Jag körde iaf vår Auris TS HSD Varberg -Kungälv  (plus lite till) och tillbaka i dag, mycket 90-110 sträcka och från kallstart (17+grader ute men bilen stillastående sedan i går em) så visade färddatorn på ca 5.0L efter ca 5 mil på 110-120 väg och ca 4.7L efter ca 2 mil på 90-100 väg och 4.4 L efter ytterligare ca 3mil på 100 väg.
På tillbakavägen (när bilen var ordenligt varm) visade mätaren på ca 4.2L efter tre mil på 80-100 väg och 4.3L efter ytterligare ca 2mil på 80-110 väg och slutligen ca 4.5 efter ytterligare ca 5 mil på 110-120 väg. Då låg jag ganska exakt på hastighetsbegränsningarna. Hela turen (då körde jag även en del på 40-60 väg, utöver det jag angett ovan) hamnade på "snitt" 4.3L /10mil enl mätaren.

rör(l)igt ?

Som en vanlig snål golf av nyare modell... Inte skit imponerande direkt...   En massa dödvikt att släpa på till ingen nytta...  Hade en golf hyrbil i somras några vändor t.o.r   tror den låg på 0.44 eller nått i 110-130lm/h    inga försök att åka snålt.   Satt en bensin motor med turbo som var något överjävligt undermotoriserad som alla nya skit bilar är.  Men snålt gick den    även om det finns bilar från 99 som går snålare.  Vilket är lite lustigt när man tänker efter

Jag trodde det här stadiet var passerat.
Nej, Golfen 110hk 2017 1.2tsi förbrukar mer än en Auris HSD 2017.
Golfens angivna blandade förbrukning är 4.9l/100km.
Aurisens angivna blandade förbrukning är 3.6l/100km.
Aurisen förbrukar alltså 26.53% mindre bränsle.

Vad är viktskillnaden på Aurisarna?
Varför är inte en Lupo jämförbar med en Auris?
Dessa 2 frågor ska du, efter så många år av detta enträgna ältande från din sida vid det här laget, kunna svara på anser jag.

Det finns bilar från 1800-talet som är snålare än Lupon, men jag däremot finner inget märkligt i det.

Jobbar med nya golfar och har en så länge inte stött på nån bensindriven golf som legat under 0.55 blandat. Ex nya 1.0 3 cyl drar 0.85 blandat då den jobbar ihjäl sig.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

10 164 Inlägg
29 september 2017
#1093
opel_vectra_gts skrev:
Evildan skrev:
Growe skrev:

Som en vanlig snål golf av nyare modell... Inte skit imponerande direkt...   En massa dödvikt att släpa på till ingen nytta...  Hade en golf hyrbil i somras några vändor t.o.r   tror den låg på 0.44 eller nått i 110-130lm/h    inga försök att åka snålt.   Satt en bensin motor med turbo som var något överjävligt undermotoriserad som alla nya skit bilar är.  Men snålt gick den    även om det finns bilar från 99 som går snålare.  Vilket är lite lustigt när man tänker efter

Jag trodde det här stadiet var passerat.
Nej, Golfen 110hk 2017 1.2tsi förbrukar mer än en Auris HSD 2017.
Golfens angivna blandade förbrukning är 4.9l/100km.
Aurisens angivna blandade förbrukning är 3.6l/100km.
Aurisen förbrukar alltså 26.53% mindre bränsle.

Vad är viktskillnaden på Aurisarna?
Varför är inte en Lupo jämförbar med en Auris?
Dessa 2 frågor ska du, efter så många år av detta enträgna ältande från din sida vid det här laget, kunna svara på anser jag.

Det finns bilar från 1800-talet som är snålare än Lupon, men jag däremot finner inget märkligt i det.

Jobbar med nya golfar och har en så länge inte stött på nån bensindriven golf som legat under 0.55 blandat. Ex nya 1.0 3 cyl drar 0.85 blandat då den jobbar ihjäl sig.

en 1L som drar så mycket ? Ja heregud vw kan du aldrig göra någonting bra...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 september 2017
#1094
Att jämföra bilar på en viss sträcka, eller under en kort period är ju egentligen ganska ointressant. Vad det handlar om är ju förbrukningen under ett år, när det verkligen blir "blandad" körning. Jag har svårt att tro att det går att jämföra sig med en hybrid då om man ser till likvärdiga fakta som storlek, vikt, prestanda etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 638 Inlägg
29 september 2017
#1095
Evildan skrev:
Golfens angivna blandade förbrukning är 4.9l/100km.
Aurisens angivna blandade förbrukning är 3.6l/100km.
Aurisen förbrukar alltså 26.53% mindre bränsle.

Jag är inte så insatt i hybrider men tänker mig att utöver de 3,6L som aurisen drar så går det väl åt lite el som ska laddas och också kostar pengar? Antar att man måste ladda varje dag, vad kostar det i rena pengar? För som villaägare får man ju betala för varje kwh. hmm

På 100mil, vilket borde vara i närheten av vad många pendlar/månad så gör golfen av med 13l mera bränsle till en kostnad av 182kr om soppan kostar 14kr/l.  Förutsatt att bilarna drar som ovan. Tänkte på i slutändan hur mycket det verkligen skiljer mellan dem med laddkostnad, eller har jag gjort en tankevurpa och är helt ute och cyklar? wink

Evildan
29 september 2017
#1096
-Akerfeldt- skrev:
Evildan skrev:
Golfens angivna blandade förbrukning är 4.9l/100km.
Aurisens angivna blandade förbrukning är 3.6l/100km.
Aurisen förbrukar alltså 26.53% mindre bränsle.

Jag är inte så insatt i hybrider men tänker mig att utöver de 3,6L som aurisen drar så går det väl åt lite el som ska laddas och också kostar pengar? Antar att man måste ladda varje dag, vad kostar det i rena pengar? För som villaägare får man ju betala för varje kwh. hmm

På 100mil, vilket borde vara i närheten av vad många pendlar/månad så gör golfen av med 13l mera bränsle till en kostnad av 182kr om soppan kostar 14kr/l.  Förutsatt att bilarna drar som ovan. Tänkte på i slutändan hur mycket det verkligen skiljer mellan dem med laddkostnad, eller har jag gjort en tankevurpa och är helt ute och cyklar? wink

Ingen vurpa men lite saknad av adekvat information.
Aurisen laddas inte via eluttaget utan den genererar all el själv antingen vid fartminskning eller vid körning då bränslemotorn har ett effektöverskott.

Prius Plugin kan ägaren ladda via ett eluttag. Men laddas den inte fungerar den som en vanlig Prius likt Aurisen mfl Toyotahybrider.

2 638 Inlägg
29 september 2017
#1097
Evildan skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Evildan skrev:
Golfens angivna blandade förbrukning är 4.9l/100km.
Aurisens angivna blandade förbrukning är 3.6l/100km.
Aurisen förbrukar alltså 26.53% mindre bränsle.

Jag är inte så insatt i hybrider men tänker mig att utöver de 3,6L som aurisen drar så går det väl åt lite el som ska laddas och också kostar pengar? Antar att man måste ladda varje dag, vad kostar det i rena pengar? För som villaägare får man ju betala för varje kwh. hmm

På 100mil, vilket borde vara i närheten av vad många pendlar/månad så gör golfen av med 13l mera bränsle till en kostnad av 182kr om soppan kostar 14kr/l.  Förutsatt att bilarna drar som ovan. Tänkte på i slutändan hur mycket det verkligen skiljer mellan dem med laddkostnad, eller har jag gjort en tankevurpa och är helt ute och cyklar? wink

Ingen vurpa men lite saknad av adekvat information.
Aurisen laddas inte via eluttaget utan den genererar all el själv antingen vid fartminskning eller vid körning då bränslemotorn har ett effektöverskott.

Prius Plugin kan ägaren ladda via ett eluttag. Men laddas den inte fungerar den som en vanlig Prius likt Aurisen mfl Toyotahybrider.

Där ser man, alltid lär man sig något nytt wink

Muttley
29 september 2017
#1098
-Akerfeldt- skrev:
Evildan skrev:
Golfens angivna blandade förbrukning är 4.9l/100km.
Aurisens angivna blandade förbrukning är 3.6l/100km.
Aurisen förbrukar alltså 26.53% mindre bränsle.

Jag är inte så insatt i hybrider men tänker mig att utöver de 3,6L som aurisen drar så går det väl åt lite el som ska laddas och också kostar pengar? Antar att man måste ladda varje dag, vad kostar det i rena pengar? För som villaägare får man ju betala för varje kwh. hmm

På 100mil, vilket borde vara i närheten av vad många pendlar/månad så gör golfen av med 13l mera bränsle till en kostnad av 182kr om soppan kostar 14kr/l.  Förutsatt att bilarna drar som ovan. Tänkte på i slutändan hur mycket det verkligen skiljer mellan dem med laddkostnad, eller har jag gjort en tankevurpa och är helt ute och cyklar? wink

Stilla  min undran,  får man inte betala för varje kwh i lägenhet menar du ?  Jag betalade då alla kwh jag förbrukade. 
Finns kanske fall där de "ingår" i hyran, men då betalar man ofta mer än vad man gör av med.

2 638 Inlägg
29 september 2017
#1099
Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Evildan skrev:
Golfens angivna blandade förbrukning är 4.9l/100km.
Aurisens angivna blandade förbrukning är 3.6l/100km.
Aurisen förbrukar alltså 26.53% mindre bränsle.

Jag är inte så insatt i hybrider men tänker mig att utöver de 3,6L som aurisen drar så går det väl åt lite el som ska laddas och också kostar pengar? Antar att man måste ladda varje dag, vad kostar det i rena pengar? För som villaägare får man ju betala för varje kwh. hmm

På 100mil, vilket borde vara i närheten av vad många pendlar/månad så gör golfen av med 13l mera bränsle till en kostnad av 182kr om soppan kostar 14kr/l.  Förutsatt att bilarna drar som ovan. Tänkte på i slutändan hur mycket det verkligen skiljer mellan dem med laddkostnad, eller har jag gjort en tankevurpa och är helt ute och cyklar? wink

Stilla  min undran,  får man inte betala för varje kwh i lägenhet menar du ?  Jag betalade då alla kwh jag förbrukade. 
Finns kanske fall där de "ingår" i hyran, men då betalar man ofta mer än vad man gör av med.

Självklart, men där jag bodde innan i lägenhet ingick laddstolpen och elen som förbrukades i parkeringsplatsavgiften. Men det kan ju vara olika, antingen att det ingår eller att man betalar allt som förbrukas via laddstolpen. Jag var väl lite otydlig och refererade till min egen situation som villaägare och hur mycket kwh det skulle gå åt att ladda bilen, men nu vart det ju orelevant då man ej laddar angivna bilar ovan.

Muttley
29 september 2017
#1100
-Akerfeldt- skrev:
Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:

Jag är inte så insatt i hybrider men tänker mig att utöver de 3,6L som aurisen drar så går det väl åt lite el som ska laddas och också kostar pengar? Antar att man måste ladda varje dag, vad kostar det i rena pengar? För som villaägare får man ju betala för varje kwh. hmm

På 100mil, vilket borde vara i närheten av vad många pendlar/månad så gör golfen av med 13l mera bränsle till en kostnad av 182kr om soppan kostar 14kr/l.  Förutsatt att bilarna drar som ovan. Tänkte på i slutändan hur mycket det verkligen skiljer mellan dem med laddkostnad, eller har jag gjort en tankevurpa och är helt ute och cyklar? wink

Stilla  min undran,  får man inte betala för varje kwh i lägenhet menar du ?  Jag betalade då alla kwh jag förbrukade. 
Finns kanske fall där de "ingår" i hyran, men då betalar man ofta mer än vad man gör av med.

Självklart, men där jag bodde innan i lägenhet ingick laddstolpen och elen som förbrukades i parkeringsplatsavgiften. Men det kan ju vara olika, antingen att det ingår eller att man betalar allt som förbrukas via laddstolpen. Jag var väl lite otydlig och refererade till min egen situation som villaägare och hur mycket kwh det skulle gå åt att ladda bilen, men nu vart det ju orelevant då man ej laddar angivna bilar ovan.

Då förstår jag.   smile    Trodde du menade över hela hushållet.   Men du får garanterat betala för platsen på något vis.


Sök