2300
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Muttley
20 december 2017
#1161
Unleash skrev:
Hybrid_ skrev:
skön skrev:
Bekymret är väll om alla ska köra elbilar så kommer det gå åt 4 eller 5 kärnkraft till... Plus att elnätet inte räcker till i dagsläget, det klarar inte ens av om många skulle producera el (Källa Energimyndingheten).

Sen får vi inte glömma lithiumpriset, skulle man börja massproducera fordon med Lithiumbatterier så skulle batterierna i slutändan bli så snordyra att ingen har råd med dem. Vi får inte glömma att det är en sällsynt jordartsdmetall och det är STOR klimatpåverkan att bara bryta den. Så det skulle inte förvåna mig om det i slutändan var mindre miljövänligt att köra en elbil om man jämför mot ett gammal bensin/dieselbil.
Så länge man inte löser energitillverkningen/lagringen på ett vettigt sätt så är det ett projekt dömt att misslyckas. Men det börjar dyka upp intressanta aktörer på marknaden, exempelvis MYFC som börjar forska om bränsleceller till bilar, där man använder en vätska och en katalysator som bildar vätgas som sedan omvandlas till el utsläppet blir bara vatten.  Det skapar helt andra förutsättningar att man tankar fordonet som en vanlig bil, antagligen med mindre körsträcka pga energidensiteten men man slipper de långa väntetiderna för att ladda ett batteri.

Etanol osv är ju bara ett spel för galleriet också. Går ju åt mer fossila bränslen att tillverka och distribuera etanolen än vad man får ut i slutänden.

Om alla bytte ut sina fossilbilar till laddbara elbilar över en natt skulle Sveriges totala elförbrukning stiga till de siffror som förekom på 90-talet men vi skulle ändå kunna exportera en mindre del. Det skulle inte hända något alltså...

Kolla upp din källa...

snarare du som behöver kolla upp din.
dom få dagarna det har varit - grader i år i södra sverige så har vi importerat el.

Lägg upp länken.

370 Inlägg
20 december 2017
#1162
Muttley skrev:
Unleash skrev:
Hybrid_ skrev:

Om alla bytte ut sina fossilbilar till laddbara elbilar över en natt skulle Sveriges totala elförbrukning stiga till de siffror som förekom på 90-talet men vi skulle ändå kunna exportera en mindre del. Det skulle inte hända något alltså...

Kolla upp din källa...

snarare du som behöver kolla upp din.
dom få dagarna det har varit - grader i år i södra sverige så har vi importerat el.

Lägg upp länken.

länken på vad? kolla svk och kontrollrummet när det är minus grader så ser du.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

Muttley
20 december 2017
#1163
Unleash skrev:
Muttley skrev:
Unleash skrev:
snarare du som behöver kolla upp din.
dom få dagarna det har varit - grader i år i södra sverige så har vi importerat el.

Lägg upp länken.

länken på vad? kolla svk och kontrollrummet när det är minus grader så ser du.

hm.

Jag ber dig upplysa mig?
Var ser jag att vi i Skåne lever på importerad el?


Hittade sidan du menade.   Din "källa" säger
Elenergi är både en import- och exportvara. Sveriges elförbrukning är ungefär 140 TWh på ett år. De senaste åren har exporten varit 10 - 22 TWh per år. Vi har många viktiga elförbindelser till grannländerna.


Du menar att vi inte klarar oss ?
Senast redigerat av Muttley (20 december 2017)

89 Inlägg
20 december 2017
#1164
Muttley skrev:
Hybrid_ skrev:
skön skrev:
Bekymret är väll om alla ska köra elbilar så kommer det gå åt 4 eller 5 kärnkraft till... Plus att elnätet inte räcker till i dagsläget, det klarar inte ens av om många skulle producera el (Källa Energimyndingheten).

Sen får vi inte glömma lithiumpriset, skulle man börja massproducera fordon med Lithiumbatterier så skulle batterierna i slutändan bli så snordyra att ingen har råd med dem. Vi får inte glömma att det är en sällsynt jordartsdmetall och det är STOR klimatpåverkan att bara bryta den. Så det skulle inte förvåna mig om det i slutändan var mindre miljövänligt att köra en elbil om man jämför mot ett gammal bensin/dieselbil.
Så länge man inte löser energitillverkningen/lagringen på ett vettigt sätt så är det ett projekt dömt att misslyckas. Men det börjar dyka upp intressanta aktörer på marknaden, exempelvis MYFC som börjar forska om bränsleceller till bilar, där man använder en vätska och en katalysator som bildar vätgas som sedan omvandlas till el utsläppet blir bara vatten.  Det skapar helt andra förutsättningar att man tankar fordonet som en vanlig bil, antagligen med mindre körsträcka pga energidensiteten men man slipper de långa väntetiderna för att ladda ett batteri.

Etanol osv är ju bara ett spel för galleriet också. Går ju åt mer fossila bränslen att tillverka och distribuera etanolen än vad man får ut i slutänden.

Om alla bytte ut sina fossilbilar till laddbara elbilar över en natt skulle Sveriges totala elförbrukning stiga till de siffror som förekom på 90-talet men vi skulle ändå kunna exportera en mindre del. Det skulle inte hända något alltså...

Kolla upp din källa...

De var de jag länkade till.

Börjar bli tröttsamt att folk skriver men inte lägger till en källa.   Var är alla källor?   Vi är för tusan om ett par dagar i 2018.

Jag vill på riktigt ha en källa på VARFÖR de blir SNORdyrt att masstillverka batterier när massproduktion betyder att man får NER priset.

big_smile 
Så fram med källor, vi är inte kvar i 80-90 tal.

Massproduktion driver upp råvarupriserna, det finns tom företag som funderar på att öppna lithium brytning i Scandinavien (Bolaget Keliber). Själva flaskhalsen i batteritillverkning är just bristen på Lithium och dess kostnad, det är dels därför batterierna till en tesla är tokdyra.
Kolla denna graf exempelvis: https://tradingeconomics.com/commodity/lithium

I det här fallet så kan man massproducera bäst man vill, man kan vinna några kronor på bättre produktionslinjer men priset på batterier kommer gå upp iom att gruvdriften aldrig kommer kunna  möta behovet. Det tar flera år att öppna en ny gruva med tillstånd osv.

Så länge man inte hittar ett miljövänligare/kostnadseffektivare sätt att lagra och distribuera energin så kommer aldrig elbilen kunna ersätta förbränningsmotorn.

Källor: Jag skriver inte på min  C-uppsats utan är man intresserad så kan man läsa på själv.
Senast redigerat av skön (20 december 2017)


89 Inlägg
20 december 2017
#1165
Hybrid_ skrev:
skön skrev:
Bekymret är väll om alla ska köra elbilar så kommer det gå åt 4 eller 5 kärnkraft till... Plus att elnätet inte räcker till i dagsläget, det klarar inte ens av om många skulle producera el (Källa Energimyndingheten).

Sen får vi inte glömma lithiumpriset, skulle man börja massproducera fordon med Lithiumbatterier så skulle batterierna i slutändan bli så snordyra att ingen har råd med dem. Vi får inte glömma att det är en sällsynt jordartsdmetall och det är STOR klimatpåverkan att bara bryta den. Så det skulle inte förvåna mig om det i slutändan var mindre miljövänligt att köra en elbil om man jämför mot ett gammal bensin/dieselbil.
Så länge man inte löser energitillverkningen/lagringen på ett vettigt sätt så är det ett projekt dömt att misslyckas. Men det börjar dyka upp intressanta aktörer på marknaden, exempelvis MYFC som börjar forska om bränsleceller till bilar, där man använder en vätska och en katalysator som bildar vätgas som sedan omvandlas till el utsläppet blir bara vatten.  Det skapar helt andra förutsättningar att man tankar fordonet som en vanlig bil, antagligen med mindre körsträcka pga energidensiteten men man slipper de långa väntetiderna för att ladda ett batteri.

Etanol osv är ju bara ett spel för galleriet också. Går ju åt mer fossila bränslen att tillverka och distribuera etanolen än vad man får ut i slutänden.

Om alla bytte ut sina fossilbilar till laddbara elbilar över en natt skulle Sveriges totala elförbrukning stiga till de siffror som förekom på 90-talet men vi skulle ändå kunna exportera en mindre del. Det skulle inte hända något alltså...

Kolla upp din källa...

Elnätet då mot var det är nu går inte jämföra, en massa privata aktörer äger numera delar av det, de pysslar ju inte direkt med välgörenhet, utan vill tillfredställa sina aktieägare igenom att maximera vinsterna.
Dessutom så har man inte designat nätet för ökad konsumtion av el utan varit naiva och räknat ned att hushållens el konsumtion kommer minska, iom effektivare värmepumpar, led lampor osv.
Man har heller inte räknat med att vanliga privatpersoner skulle själva kunna bistå med elproduktionen.

Lite intressant lösning gällandes dessa fordons batterier: https://www.nyteknik.se/fordon/stora-ut … er-6851761

Håller ett Tesla batteri i över 8år? bara min jobbtelefon har tappat halva sin batteri kapacitet på 2år, där batteriet laddas i snitt varannan dag.
Återvinna ett batteri lämnar också ett klimatavtryck.
Senast redigerat av skön (20 december 2017)


370 Inlägg
21 december 2017
#1166
Muttley skrev:
Unleash skrev:
Muttley skrev:

Lägg upp länken.

länken på vad? kolla svk och kontrollrummet när det är minus grader så ser du.

hm.

Jag ber dig upplysa mig?
Var ser jag att vi i Skåne lever på importerad el?


Hittade sidan du menade.   Din "källa" säger
Elenergi är både en import- och exportvara. Sveriges elförbrukning är ungefär 140 TWh på ett år. De senaste åren har exporten varit 10 - 22 TWh per år. Vi har många viktiga elförbindelser till grannländerna.


Du menar att vi inte klarar oss ?

Då ber jag dig läsa på, vad som sker med baskraften dom närmaste 3åren och vilka el-zoner vi har och kapacitet att överföra el från norr till söder.

Sen kan du sätta dig in i våra grannländers produktion och kapacitet och hur det ser ut när det är kallt i Sverige och våra grannländer.
att vi exporterar el sommartid innebär inte att vi ligger på överkapacitet på vinterhalvåret som visa verkar ha väldigt svårt att förstå.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

4 261 Inlägg
21 december 2017
#1167
skön skrev:
Hybrid_ skrev:
skön skrev:
Bekymret är väll om alla ska köra elbilar så kommer det gå åt 4 eller 5 kärnkraft till... Plus att elnätet inte räcker till i dagsläget, det klarar inte ens av om många skulle producera el (Källa Energimyndingheten).

Sen får vi inte glömma lithiumpriset, skulle man börja massproducera fordon med Lithiumbatterier så skulle batterierna i slutändan bli så snordyra att ingen har råd med dem. Vi får inte glömma att det är en sällsynt jordartsdmetall och det är STOR klimatpåverkan att bara bryta den. Så det skulle inte förvåna mig om det i slutändan var mindre miljövänligt att köra en elbil om man jämför mot ett gammal bensin/dieselbil.
Så länge man inte löser energitillverkningen/lagringen på ett vettigt sätt så är det ett projekt dömt att misslyckas. Men det börjar dyka upp intressanta aktörer på marknaden, exempelvis MYFC som börjar forska om bränsleceller till bilar, där man använder en vätska och en katalysator som bildar vätgas som sedan omvandlas till el utsläppet blir bara vatten.  Det skapar helt andra förutsättningar att man tankar fordonet som en vanlig bil, antagligen med mindre körsträcka pga energidensiteten men man slipper de långa väntetiderna för att ladda ett batteri.

Etanol osv är ju bara ett spel för galleriet också. Går ju åt mer fossila bränslen att tillverka och distribuera etanolen än vad man får ut i slutänden.

Om alla bytte ut sina fossilbilar till laddbara elbilar över en natt skulle Sveriges totala elförbrukning stiga till de siffror som förekom på 90-talet men vi skulle ändå kunna exportera en mindre del. Det skulle inte hända något alltså...

Kolla upp din källa...

Elnätet då mot var det är nu går inte jämföra, en massa privata aktörer äger numera delar av det, de pysslar ju inte direkt med välgörenhet, utan vill tillfredställa sina aktieägare igenom att maximera vinsterna.
Dessutom så har man inte designat nätet för ökad konsumtion av el utan varit naiva och räknat ned att hushållens el konsumtion kommer minska, iom effektivare värmepumpar, led lampor osv.
Man har heller inte räknat med att vanliga privatpersoner skulle själva kunna bistå med elproduktionen.

Lite intressant lösning gällandes dessa fordons batterier: https://www.nyteknik.se/fordon/stora-ut … er-6851761

Håller ett Tesla batteri i över 8år? bara min jobbtelefon har tappat halva sin batteri kapacitet på 2år, där batteriet laddas i snitt varannan dag.
Återvinna ett batteri lämnar också ett klimatavtryck.

Jag har också tänkt på detta. Min kollega har i skrivande stund kört 15k mil med sin 85D model S.
Kommer inte ihåg exakt vad han sa men han har gått ifrån ungeför 554 km räckvid till 551 km.

Enligt bilens egen dator då, han själv har inte märkt någon skillnad. Bilen är snart 2 år gammal.

Hade varit intressant att se hur andra batterier klarat sig.

Har priusmaffian här på garaget fått märkbart försämrade batterier?


Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
21 december 2017
#1168
zemet skrev:
skön skrev:
Hybrid_ skrev:

Om alla bytte ut sina fossilbilar till laddbara elbilar över en natt skulle Sveriges totala elförbrukning stiga till de siffror som förekom på 90-talet men vi skulle ändå kunna exportera en mindre del. Det skulle inte hända något alltså...

Kolla upp din källa...

Elnätet då mot var det är nu går inte jämföra, en massa privata aktörer äger numera delar av det, de pysslar ju inte direkt med välgörenhet, utan vill tillfredställa sina aktieägare igenom att maximera vinsterna.
Dessutom så har man inte designat nätet för ökad konsumtion av el utan varit naiva och räknat ned att hushållens el konsumtion kommer minska, iom effektivare värmepumpar, led lampor osv.
Man har heller inte räknat med att vanliga privatpersoner skulle själva kunna bistå med elproduktionen.

Lite intressant lösning gällandes dessa fordons batterier: https://www.nyteknik.se/fordon/stora-ut … er-6851761

Håller ett Tesla batteri i över 8år? bara min jobbtelefon har tappat halva sin batteri kapacitet på 2år, där batteriet laddas i snitt varannan dag.
Återvinna ett batteri lämnar också ett klimatavtryck.

Jag har också tänkt på detta. Min kollega har i skrivande stund kört 15k mil med sin 85D model S.
Kommer inte ihåg exakt vad han sa men han har gått ifrån ungeför 554 km räckvid till 551 km.

Enligt bilens egen dator då, han själv har inte märkt någon skillnad. Bilen är snart 2 år gammal.

Hade varit intressant att se hur andra batterier klarat sig.

Har priusmaffian här på garaget fått märkbart försämrade batterier?

förväntar du dig ett ärligt svar på den frågan ? haha


Evildan
21 december 2017
#1169
Senast redigerat av Evildan (21 december 2017)

Forummoderator
18 308 Inlägg
21 december 2017
#1170
Alla kan köra elbil. Därmed .


Enkla siffror som nog de flesta kan räkna sig fram till med hjälp av en stödgrupp:
"Folk brukar bekymra sig om att elbilar drar så mycket ström att man måste säkra upp huset, bygga om elkablarna och om alla går över till elbilar kommer hela Sveriges elnät att kollapsa av belastningen.

I verkligheten drar en elbil under laddning ungefär lika mycket ström som en sån där ”eisaapeittää” elradiator. Dessutom under de timmar på dygnet när de flesta andra elförbrukare i huset är avstängda.

Visste du att genomsnittsvillan idag drar 2500 kWh mindre el per år än på 1990-talet? De lågenergilampor och energieffektiva vitvaror du har skaffat sparar sammanlagt faktiskt in lika mycket el som en elbil drar på ett år. Skaffar du elbil drar ditt hus lika mycket el igen som den gjorde på 90-talet. Elnätet tålde det då – den tål det nu också."


http://www.elbilen.org/artiklar/elbilsmyter/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
21 december 2017
#1171
skön skrev:
Muttley skrev:
Hybrid_ skrev:
skön skrev:
Bekymret är väll om alla ska köra elbilar så kommer det gå åt 4 eller 5 kärnkraft till... Plus att elnätet inte räcker till i dagsläget, det klarar inte ens av om många skulle producera el (Källa Energimyndingheten).

Sen får vi inte glömma lithiumpriset, skulle man börja massproducera fordon med Lithiumbatterier så skulle batterierna i slutändan bli så snordyra att ingen har råd med dem. Vi får inte glömma att det är en sällsynt jordartsdmetall och det är STOR klimatpåverkan att bara bryta den. Så det skulle inte förvåna mig om det i slutändan var mindre miljövänligt att köra en elbil om man jämför mot ett gammal bensin/dieselbil.
Så länge man inte löser energitillverkningen/lagringen på ett vettigt sätt så är det ett projekt dömt att misslyckas. Men det börjar dyka upp intressanta aktörer på marknaden, exempelvis MYFC som börjar forska om bränsleceller till bilar, där man använder en vätska och en katalysator som bildar vätgas som sedan omvandlas till el utsläppet blir bara vatten.  Det skapar helt andra förutsättningar att man tankar fordonet som en vanlig bil, antagligen med mindre körsträcka pga energidensiteten men man slipper de långa väntetiderna för att ladda ett batteri.

Etanol osv är ju bara ett spel för galleriet också. Går ju åt mer fossila bränslen att tillverka och distribuera etanolen än vad man får ut i slutänden.

Om alla bytte ut sina fossilbilar till laddbara elbilar över en natt skulle Sveriges totala elförbrukning stiga till de siffror som förekom på 90-talet men vi skulle ändå kunna exportera en mindre del. Det skulle inte hända något alltså...

Kolla upp din källa...

De var de jag länkade till.

Börjar bli tröttsamt att folk skriver men inte lägger till en källa.   Var är alla källor?   Vi är för tusan om ett par dagar i 2018.

Jag vill på riktigt ha en källa på VARFÖR de blir SNORdyrt att masstillverka batterier när massproduktion betyder att man får NER priset.

big_smile 
Så fram med källor, vi är inte kvar i 80-90 tal.

Massproduktion driver upp råvarupriserna, det finns tom företag som funderar på att öppna lithium brytning i Scandinavien (Bolaget Keliber). Själva flaskhalsen i batteritillverkning är just bristen på Lithium och dess kostnad, det är dels därför batterierna till en tesla är tokdyra.
Kolla denna graf exempelvis: https://tradingeconomics.com/commodity/lithium

I det här fallet så kan man massproducera bäst man vill, man kan vinna några kronor på bättre produktionslinjer men priset på batterier kommer gå upp iom att gruvdriften aldrig kommer kunna  möta behovet. Det tar flera år att öppna en ny gruva med tillstånd osv.

Så länge man inte hittar ett miljövänligare/kostnadseffektivare sätt att lagra och distribuera energin så kommer aldrig elbilen kunna ersätta förbränningsmotorn.

Källor: Jag skriver inte på min  C-uppsats utan är man intresserad så kan man läsa på själv.

Unleash skrev:
Muttley skrev:
Unleash skrev:

länken på vad? kolla svk och kontrollrummet när det är minus grader så ser du.

hm.

Jag ber dig upplysa mig?
Var ser jag att vi i Skåne lever på importerad el?


Hittade sidan du menade.   Din "källa" säger
Elenergi är både en import- och exportvara. Sveriges elförbrukning är ungefär 140 TWh på ett år. De senaste åren har exporten varit 10 - 22 TWh per år. Vi har många viktiga elförbindelser till grannländerna.


Du menar att vi inte klarar oss ?

Då ber jag dig läsa på, vad som sker med baskraften dom närmaste 3åren och vilka el-zoner vi har och kapacitet att överföra el från norr till söder.

Sen kan du sätta dig in i våra grannländers produktion och kapacitet och hur det ser ut när det är kallt i Sverige och våra grannländer.
att vi exporterar el sommartid innebär inte att vi ligger på överkapacitet på vinterhalvåret som visa verkar ha väldigt svårt att förstå.

Nah, jag känner för att få källorna levererade, de jag läser ser inga problem med övergång.   Eftersom vi inte byter ut flottan på ett årsskifte så ser jag inte problemet heller.   

När jag var ung blev vi "hjärntvättade" av lärare och andra vuxna ovetandes människor om att när vi minsann växte upp så skulle vi aldrig kunna köra bil för oljan är slut.

Det som pågår nu är samma sak. Elen tar slut smile

370 Inlägg
21 december 2017
#1172
Hybrid_ skrev:
Alla kan köra elbil. Därmed .


Enkla siffror som nog de flesta kan räkna sig fram till med hjälp av en stödgrupp:
"Folk brukar bekymra sig om att elbilar drar så mycket ström att man måste säkra upp huset, bygga om elkablarna och om alla går över till elbilar kommer hela Sveriges elnät att kollapsa av belastningen.

I verkligheten drar en elbil under laddning ungefär lika mycket ström som en sån där ”eisaapeittää” elradiator. Dessutom under de timmar på dygnet när de flesta andra elförbrukare i huset är avstängda.

Visste du att genomsnittsvillan idag drar 2500 kWh mindre el per år än på 1990-talet? De lågenergilampor och energieffektiva vitvaror du har skaffat sparar sammanlagt faktiskt in lika mycket el som en elbil drar på ett år. Skaffar du elbil drar ditt hus lika mycket el igen som den gjorde på 90-talet. Elnätet tålde det då – den tål det nu också."


http://www.elbilen.org/artiklar/elbilsmyter/

fruktansvärt seriös sidan den du länka till.


https://www.elsakerhetsverket.se/global … on-1-0.pdf

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

Forummoderator
18 308 Inlägg
21 december 2017
#1173
Jag vet att vi exporterar elöverskott. Detta överskott räcker för bilparken. Med marginal.
Fast en sak ska jag ge dig: Stänga kärnkraftverken som är kvar är en dålig idé som tyvärr är klubbad & klar om inte minnet sviker mig.

Utvecklingen om V2G är ännu i sin linda men vem vet vad denna kan ta för vändning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

370 Inlägg
21 december 2017
#1174
Hybrid_ skrev:
Jag vet att vi exporterar elöverskott. Detta överskott räcker för bilparken. Med marginal.
Fast en sak ska jag ge dig: Stänga kärnkraftverken som är kvar är en dålig idé som tyvärr är klubbad & klar om inte minnet sviker mig.

Utvecklingen om V2G är ännu i sin linda men vem vet vad denna kan ta för vändning.

somsagt vi har överskott på sommarhalvåret, inte på vinterhalvåret...kolla svk och hur man reglerar vattenkraften på natten när bilarna ska stå på laddning tror du på fullaste allvar att magasinen kommer räcka då? plus att som du säger kommer vi stänga några verk.

sist vi hade minus grader långt ner i söder så importerade vi 500mw.
och då var det max inte speciellt kallt
Senast redigerat av Unleash (21 december 2017)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

Forummoderator
18 308 Inlägg
21 december 2017
#1175
Unleash skrev:
Hybrid_ skrev:
Jag vet att vi exporterar elöverskott. Detta överskott räcker för bilparken. Med marginal.
Fast en sak ska jag ge dig: Stänga kärnkraftverken som är kvar är en dålig idé som tyvärr är klubbad & klar om inte minnet sviker mig.

Utvecklingen om V2G är ännu i sin linda men vem vet vad denna kan ta för vändning.

somsagt vi har överskott på sommarhalvåret, inte på vinterhalvåret...kolla svk och hur man reglerar vattenkraften på natten när bilarna ska stå på laddning tror du på fullaste allvar att magasinen kommer räcka då? plus att som du säger kommer vi stänga några verk

Jag må vara lite konservativ här men det gick ju förr när vinterkvällarna kom och allas eisaapeitää-värmekällar drog på fullt. Varför skulle det inte gå idag? Är stamnätet i så dåligt skick? Missat det isf.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

330 Inlägg
21 december 2017
#1176
Hybrid_ skrev:
Alla kan köra elbil. Därmed .

Jag bor på andra våningen (översta) i hyresrätt, med ca 300m till parkeringen. Taket är för visso platt, men jag har en känsla av att det blir miljönegativt att ha en Sikorsky S-64 parkerad på taket, för att flyga och hämta hem bilen var gång den ska parkeras, så jag kan ladda batterierna över natten... Exakt hur menar du att alla kan köra elbil?
Senast redigerat av Mr_B (21 december 2017)

6 691 Inlägg
21 december 2017
#1177
Snabbladdning på macken lär ju bli framtida valmöjligheter, lär dock kosta 3 gånger mer än att ladda hemma (;

De/Dem

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 december 2017
#1178
Mr_B skrev:
Hybrid_ skrev:
Alla kan köra elbil. Därmed .

Jag bor på andra våningen (översta) i hyresrätt, med ca 300m till parkeringen. Taket är för visso platt, men jag har en känsla av att det blir miljönegativt att ha en Sikorsky S-64 parkerad på taket, för att flyga och hämta hem bilen var gång den ska parkeras, så jag kan ladda batterierna över natten... Exakt hur menar du att alla kan köra elbil?

Om Herr_B läser några inlägg tillbaka så handlar det om att det påstådda trycket på elnätet inte kommer betyda några stora problem. Om alla kör elbil och laddar hemma.

En jäkla massa domedagsprofetior överlag. Tråkigt. Acceptera utvecklingen även om ni inte köper den själva.

Det löser sig. Lugn. Påminner om debatten kring tillsättningen av bly i bensinen kring 1945-46. Då skulle alla, alla, alla motorer skära ihop pga detta nya ofog, bly.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

370 Inlägg
21 december 2017
#1179
caromania skrev:
Mr_B skrev:
Hybrid_ skrev:
Alla kan köra elbil. Därmed .

Jag bor på andra våningen (översta) i hyresrätt, med ca 300m till parkeringen. Taket är för visso platt, men jag har en känsla av att det blir miljönegativt att ha en Sikorsky S-64 parkerad på taket, för att flyga och hämta hem bilen var gång den ska parkeras, så jag kan ladda batterierna över natten... Exakt hur menar du att alla kan köra elbil?

Om Herr_B läser några inlägg tillbaka så handlar det om att det påstådda trycket på elnätet inte kommer betyda några stora problem. Om alla kör elbil och laddar hemma.

En jäkla massa domedagsprofetior överlag. Tråkigt. Acceptera utvecklingen även om ni inte köper den själva.

Det löser sig. Lugn. Påminner om debatten kring tillsättningen av bly i bensinen kring 1945-46. Då skulle alla, alla, alla motorer skära ihop pga detta nya ofog, bly.

handlar inte om att inte acceptera utveckling... utan att inse fakta och vara realistisk.
men för folk som inte är insatta kan det kanske förefalla så.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

Forummoderator
18 308 Inlägg
21 december 2017
#1180
Unleash skrev:
caromania skrev:
Mr_B skrev:

Jag bor på andra våningen (översta) i hyresrätt, med ca 300m till parkeringen. Taket är för visso platt, men jag har en känsla av att det blir miljönegativt att ha en Sikorsky S-64 parkerad på taket, för att flyga och hämta hem bilen var gång den ska parkeras, så jag kan ladda batterierna över natten... Exakt hur menar du att alla kan köra elbil?

Om Herr_B läser några inlägg tillbaka så handlar det om att det påstådda trycket på elnätet inte kommer betyda några stora problem. Om alla kör elbil och laddar hemma.

En jäkla massa domedagsprofetior överlag. Tråkigt. Acceptera utvecklingen även om ni inte köper den själva.

Det löser sig. Lugn. Påminner om debatten kring tillsättningen av bly i bensinen kring 1945-46. Då skulle alla, alla, alla motorer skära ihop pga detta nya ofog, bly.

handlar inte om att inte acceptera utveckling... utan att inse fakta och vara realistisk.
men för folk som inte är insatta kan det kanske förefalla så.

Precis! Folk som inte är pålästa gapar om att "elbilarnas batterier kommer att sätta jorden i brand" eller att "Elnätet brakar ihop". Vem som helst med en gymnasial utbildning fattar att så inte är fallet men vissa är trögare än andra big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök