Knugcab skrev:
Hade du läst det ordentligt så hade du nog sett att det stod i stycket om automatlådorna. Det beror inte på att dessa skulle vara dåliga, utan för att Volvos serviceschema för dem är idiotiskt. Behöver man en driftsäker bil spelar det ingen roll varför man har ett ras att vänta, jag hade ändå inte rekommenderat en S70 automat till någon som behöver en bil man måste kunna lita på till varje pris.
Rost är också en grej man kan vara garanterad att slippa om man köper en helt ny bil, hur dagens japaner är jämfört med förr vet jag inte, Mercedes har haft ordning på sitt rostskydd i 10 år och att köpa en 20 år gammal W210 (för att ta det värsta de kommit ut med) är väl heller inget jag hade rekommenderat åt någon som lägger massvis med mil på sina grejer och måste lita på dem till varje pris...
Att alla bilar är tickande bomber är väl kanske anledningen till att många tycker det är skönt med en ny bil med garantier och gärna tar en extra kostnad för detta.... en 20 år gammal bil har tickat längre än en ny en, detta gäller ju oavsett märke men att du alltid får mothugg på ditt snack om 850/x70 är ju att du verkar tro det är en mirakelbil som är bättre än allting som är byggt både före, samtidigt och senare, undantaget från allting som är sämre med en 20 år gammal bil än en ny, både gällande egenskaper som fanns där från början och sådant som uppstått med slitage. Sanningen är nog att den är ganska medelmåttig även för sin tid, varken extremt bra eller extremt dålig utan en bil med sina problem som alla andra helt enkelt.
Jag kan absolut tycka att en x70 ger en hel del bil för pengarna för den som faktiskt kan vara beredd på att den är gammal och kan få sina fel eller lika gärna totalras... precis som, hör och häpna, till och med hände med en kompis Toyota Avensis tre dagar efter han köpte den då växellådan sade upp sig. Sånt kan hända på 15 år gamla bilar med tillhörande slitage helt enkelt även om de heter Toyota, och det är nog sådant många gärna slipper och därför hellre tar en liten ekonomisk smäll som åtminstone är beräknad. För min del vore det däremot ekonomiskt vansinne att handla helt nytt med tanke på mitt användningsområde och körsätt för bilen, plus att jag har kunskaper och grejer för att göra reparationer själv. Trots det så borde jag aldrig köpt den MB C180 -01 jag hade då jag fick plöja ner högvis med pengar i den under några månader, trots att jag gjorde alla reparationer själv, men det är ju ett lotteri, den hade lika gärna kunnat gå felfritt fram till idag. Det är nog det lotteriet många slipper....