3449
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

5 111 Inlägg
22 december 2017
#1201
Mer eller mindre varenda S70 är ju en tickande bomb... Vevhusventilationen sätter igen, så det skjuter vevaxeltätningen, vilket leder till olja på lamellerna på manuella bilar, bytet är tillräckligt bökigt för att ha fått mig att besluta att skicka min i övrigt körbara och rostfria S70 i pressen då det inte direkt känns värt det på en ändå småskabbig och relativt tråkig och ointressant bil (för jag ser inte alls hur en "bilentusiast" kan gå igång på en S70 144 hk med stödstrumpebeige inredning och svängbar ratt, men vi är ju alla olika), hur skall det inte då kännas för den som inte kan göra det själv utan måste lämna jobbet åt en verkstad?

Automaterna är ännu värre, de har på privatsålda bilar gått hela livet utan oljebyte, och nu minns jag inte om det var de man måste dela lådan på för att byta filter, eller om det var så tokigt att de inte ens haft något filter, då Volvo menade att det var evighetsolja i dem, märkligt nog byttes oljan ändå på service hos taxi och polisen trots att den var så jävla bra..... Med en framhjulsdriven Volvo så är det mer en fråga om NÄR man har ett lådras att vänta på en bil som gått en del mil, inte OM. Att byta en automatlåda är en ännu större och dyrare operation än att byta en koppling.

Att ha sånt här liggande som tickande bomber är ju lite sisådär driftsäkert, vare sig bilen var bra när den var ny eller inte...


4 224 Inlägg
22 december 2017
#1202
Knugcab skrev:
Mer eller mindre varenda S70 är ju en tickande bomb... Vevhusventilationen sätter igen, så det skjuter vevaxeltätningen, vilket leder till olja på lamellerna på manuella bilar, bytet är tillräckligt bökigt för att ha fått mig att besluta att skicka min i övrigt körbara och rostfria S70 i pressen då det inte direkt känns värt det på en ändå småskabbig och relativt tråkig och ointressant bil (för jag ser inte alls hur en "bilentusiast" kan gå igång på en S70 144 hk med stödstrumpebeige inredning och svängbar ratt, men vi är ju alla olika),.

Ville ingen Pundare har kärran ?

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Muttley
22 december 2017
#1203
Knugcab skrev:
Mer eller mindre varenda S70 är ju en tickande bomb... Vevhusventilationen sätter igen, så det skjuter vevaxeltätningen, vilket leder till olja på lamellerna på manuella bilar, bytet är tillräckligt bökigt för att ha fått mig att besluta att skicka min i övrigt körbara och rostfria S70 i pressen då det inte direkt känns värt det på en ändå småskabbig och relativt tråkig och ointressant bil (för jag ser inte alls hur en "bilentusiast" kan gå igång på en S70 144 hk med stödstrumpebeige inredning och svängbar ratt, men vi är ju alla olika), hur skall det inte då kännas för den som inte kan göra det själv utan måste lämna jobbet åt en verkstad?

Automaterna är ännu värre, de har på privatsålda bilar gått hela livet utan oljebyte, och nu minns jag inte om det var de man måste dela lådan på för att byta filter, eller om det var så tokigt att de inte ens haft något filter, då Volvo menade att det var evighetsolja i dem, märkligt nog byttes oljan ändå på service hos taxi och polisen trots att den var så jävla bra..... Med en framhjulsdriven Volvo så är det mer en fråga om NÄR man har ett lådras att vänta på en bil som gått en del mil, inte OM. Att byta en automatlåda är en ännu större och dyrare operation än att byta en koppling.

Att ha sånt här liggande som tickande bomber är ju lite sisådär driftsäkert, vare sig bilen var bra när den var ny eller inte...

Varför tror du jag köpte en nyare?  För man kände att de inte gick att lita fullt ut på den smile   Den kom till nytta hos mina föräldrar istället som inte kör i närheten av samma mil.   
Men de byts lite delar då och då.     
För mig hade den varit en ekonomisk katastrof att äga längre.  Köpte den för att ha tillfälligt.

5 111 Inlägg
22 december 2017
#1204
Inte dig jag försöker ge lite nya perspektiv, du vet nog redan vad jag menar.... wink


2 638 Inlägg
22 december 2017
#1205
Muttley skrev:
xXSammy skrev:
Muttley skrev:
Varför köper man en Passat för 3-500 tusen?  Varför köper folk en v90 för 550 tusen?   
Man kan ju få en helt ny hybrid för 221900 kr som är en mellanstor kombi.

Varför köpa en tröja på H&M, Dressman, Lindex etc. för 200 kr när du kan köpa en ICA Basic för 39 kr?

Design och märkes status kanske? ;p

Ja de är ju deras enorma problem wink   Om de vill ha märkeskläder (där kan du ju på riktigt inte lägga in h&m, dressmann) så får de väl betala överpris på att någon stackare i asien har sytt på ett litet märke.  Ica basis 39 krs tröja funkar alldeles säkert perfekt smile
Sen är jämförelsen lite tam då de handlar om kläder kontra en bil.   
Toyota är ju inte i närheten av Ica basic wink   
-Akerfeldt- skrev:
Muttley skrev:

Fast nu har du ju bara kollat VW som är snordyra hur du än vänder på det.
Kolla fler bilmärken.
Tar du urmodern till hybriderna "Toyota" så skiljer de sig 10 000 kr med samma paket på en Auris. 
Du ger för en Auris active hybrid 221900 kr.  Vad gav du för en Diesel & hybrid passat ?

Varför köper man en Passat för 3-500 tusen?  Varför köper folk en v90 för 550 tusen?   
Man kan ju få en helt ny hybrid för 221900 kr som är en mellanstor kombi.

Förtydligar frågan lite, om man nu bestämt sig att det är en Passat man vill ha, varför ska man då välja hybridlinan som är så mycket dyrare?

Att det finns andra billigare märken vet jag, men överlag är hybridlinor bra mycket dyrare på de flesta märken förutom just Toyota. Sen vill inte alla åka Toytota wink

Stopp nu,  inte förtydligar. Du ändrar frågeställningen enbart.    Om man väljer att köra "premium" bilar så håller jag med dig.  Varför ska man lägga 400 tusen på en vw hybrid när man vet att chansen till haveri är i framtiden?

Fördelen med Toyota är att de är världens rikaste och största bilföretag. smile

Hade båda alternativen kostat samma hade valet varit enklare. Att en v90 eller passat med hybridlina ska vara minst 100k dyrare än jämförbart alternativ gör valet enkelt, om fler tar efter Toyota och säljer hybrid i samma prisklass får det nog fart på försäljningen. Men vi är inte där ännu, och som sagt alla gillar inte Toyota. Jag är en av dem, därför jag ej äger en sådan wink

Muttley
22 december 2017
#1206
-Akerfeldt- skrev:
Muttley skrev:
xXSammy skrev:
Muttley skrev:
Varför köper man en Passat för 3-500 tusen?  Varför köper folk en v90 för 550 tusen?   
Man kan ju få en helt ny hybrid för 221900 kr som är en mellanstor kombi.

Varför köpa en tröja på H&M, Dressman, Lindex etc. för 200 kr när du kan köpa en ICA Basic för 39 kr?

Design och märkes status kanske? ;p

Ja de är ju deras enorma problem wink   Om de vill ha märkeskläder (där kan du ju på riktigt inte lägga in h&m, dressmann) så får de väl betala överpris på att någon stackare i asien har sytt på ett litet märke.  Ica basis 39 krs tröja funkar alldeles säkert perfekt smile
Sen är jämförelsen lite tam då de handlar om kläder kontra en bil.   
Toyota är ju inte i närheten av Ica basic wink   
-Akerfeldt- skrev:

Förtydligar frågan lite, om man nu bestämt sig att det är en Passat man vill ha, varför ska man då välja hybridlinan som är så mycket dyrare?

Att det finns andra billigare märken vet jag, men överlag är hybridlinor bra mycket dyrare på de flesta märken förutom just Toyota. Sen vill inte alla åka Toytota wink

Stopp nu,  inte förtydligar. Du ändrar frågeställningen enbart.    Om man väljer att köra "premium" bilar så håller jag med dig.  Varför ska man lägga 400 tusen på en vw hybrid när man vet att chansen till haveri är i framtiden?

Fördelen med Toyota är att de är världens rikaste och största bilföretag. smile

Hade båda alternativen kostat samma hade valet varit enklare. Att en v90 eller passat med hybridlina ska vara minst 100k dyrare än jämförbart alternativ gör valet enkelt, om fler tar efter Toyota och säljer hybrid i samma prisklass får det nog fart på försäljningen. Men vi är inte där ännu, och som sagt alla gillar inte Toyota. Jag är en av dem, därför jag ej äger en sådan wink

Nu är jag ju lite av en som tycker insidan är viktigast (vilket inte meganen kan tala mycket för)   och Toyota har varit riktigt trista fram till nu.   Är positivt överraskad över lyftet smile

2 638 Inlägg
22 december 2017
#1207
Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Muttley skrev:
Ja de är ju deras enorma problem wink   Om de vill ha märkeskläder (där kan du ju på riktigt inte lägga in h&m, dressmann) så får de väl betala överpris på att någon stackare i asien har sytt på ett litet märke.  Ica basis 39 krs tröja funkar alldeles säkert perfekt smile
Sen är jämförelsen lite tam då de handlar om kläder kontra en bil.   
Toyota är ju inte i närheten av Ica basic wink   

Stopp nu,  inte förtydligar. Du ändrar frågeställningen enbart.    Om man väljer att köra "premium" bilar så håller jag med dig.  Varför ska man lägga 400 tusen på en vw hybrid när man vet att chansen till haveri är i framtiden?

Fördelen med Toyota är att de är världens rikaste och största bilföretag. smile

Hade båda alternativen kostat samma hade valet varit enklare. Att en v90 eller passat med hybridlina ska vara minst 100k dyrare än jämförbart alternativ gör valet enkelt, om fler tar efter Toyota och säljer hybrid i samma prisklass får det nog fart på försäljningen. Men vi är inte där ännu, och som sagt alla gillar inte Toyota. Jag är en av dem, därför jag ej äger en sådan wink

Nu är jag ju lite av en som tycker insidan är viktigast (vilket inte meganen kan tala mycket för)   och Toyota har varit riktigt trista fram till nu.   Är positivt överraskad över lyftet smile

Handlar om olika kriterier för alla människor när man väljer bil, vad som är viktigt smile För att svara på min egen  ursprungsfråga så kollade jag på både passat 190hk diesel och GTE när jag skulle beställa ny bil. Såg ingen vinst i GTE som blev dyrare än dieseln i slutändan, GTE finns även ej som awd vilket är synd, något jag hade som krav. Sneglade över på superb, där både ekonomi och utrustning vann överlägset båda passat alternativen. Superb finns inte som hybrid heller, så valet vart enkelt wink

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 december 2017
#1208
Knugcab skrev:
Mer eller mindre varenda S70 är ju en tickande bomb... Vevhusventilationen sätter igen, så det skjuter vevaxeltätningen, vilket leder till olja på lamellerna på manuella bilar, bytet är tillräckligt bökigt för att ha fått mig att besluta att skicka min i övrigt körbara och rostfria S70 i pressen då det inte direkt känns värt det på en ändå småskabbig och relativt tråkig och ointressant bil (för jag ser inte alls hur en "bilentusiast" kan gå igång på en S70 144 hk med stödstrumpebeige inredning och svängbar ratt, men vi är ju alla olika), hur skall det inte då kännas för den som inte kan göra det själv utan måste lämna jobbet åt en verkstad?

Automaterna är ännu värre, de har på privatsålda bilar gått hela livet utan oljebyte, och nu minns jag inte om det var de man måste dela lådan på för att byta filter, eller om det var så tokigt att de inte ens haft något filter, då Volvo menade att det var evighetsolja i dem, märkligt nog byttes oljan ändå på service hos taxi och polisen trots att den var så jävla bra..... Med en framhjulsdriven Volvo så är det mer en fråga om NÄR man har ett lådras att vänta på en bil som gått en del mil, inte OM. Att byta en automatlåda är en ännu större och dyrare operation än att byta en koppling.

Att ha sånt här liggande som tickande bomber är ju lite sisådär driftsäkert, vare sig bilen var bra när den var ny eller inte...

Alla bilar är tickande bomber. Förresten så tycker ja det är lättare att rengöra vevhusventilation vid 30k om den satts igen, ofta av undermålig service än att byta kaross och chassi som man råkar ut för på japsare och kexmerccor. Men alla är vi olika.

Jasså, det var nåt nytt för mig. Är det manuell eller automat du pratar om nu?
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (22 december 2017)

Nöjeskör närproducerat

5 111 Inlägg
22 december 2017
#1209
Hade du läst det ordentligt så hade du nog sett att det stod i stycket om automatlådorna. Det beror inte på att dessa skulle vara dåliga, utan för att Volvos serviceschema för dem är idiotiskt. Behöver man en driftsäker bil spelar det ingen roll varför man har ett ras att vänta, jag hade ändå inte rekommenderat en S70 automat till någon som behöver en bil man måste kunna lita på till varje pris.

Rost är också en grej man kan vara garanterad att slippa om man köper en helt ny bil, hur dagens japaner är jämfört med förr vet jag inte, Mercedes har haft ordning på sitt rostskydd i 10 år och att köpa en 20 år gammal W210 (för att ta det värsta de kommit ut med) är väl heller inget jag hade rekommenderat åt någon som lägger massvis med mil på sina grejer och måste lita på dem till varje pris...

Att alla bilar är tickande bomber är väl kanske anledningen till att många tycker det är skönt med en ny bil med garantier och gärna tar en extra kostnad för detta.... en 20 år gammal bil har tickat längre än en ny en, detta gäller ju oavsett märke men att du alltid får mothugg på ditt snack om 850/x70 är ju att du verkar tro det är en mirakelbil som är bättre än allting som är byggt både före, samtidigt och senare, undantaget från allting som är sämre med en 20 år gammal bil än en ny, både gällande egenskaper som fanns där från början och sådant som uppstått med slitage. Sanningen är nog att den är ganska medelmåttig även för sin tid, varken extremt bra eller extremt dålig utan en bil med sina problem som alla andra helt enkelt.

Jag kan absolut tycka att en x70 ger en hel del bil för pengarna för den som faktiskt kan vara beredd på att den är gammal och kan få sina fel eller lika gärna totalras... precis som, hör och häpna, till och med hände med en kompis Toyota Avensis tre dagar efter han köpte den då växellådan sade upp sig. Sånt kan hända på 15 år gamla bilar med tillhörande slitage helt enkelt även om de heter Toyota, och det är nog sådant många gärna slipper och därför hellre tar en liten ekonomisk smäll som åtminstone är beräknad. För min del vore det däremot ekonomiskt vansinne att handla helt nytt med tanke på mitt användningsområde och körsätt för bilen, plus att jag har kunskaper och grejer för att göra reparationer själv.  Trots det så borde jag aldrig köpt den MB C180 -01 jag hade då jag fick plöja ner högvis med pengar i den under några månader, trots att jag gjorde alla reparationer själv, men det är ju ett lotteri, den hade lika gärna kunnat gå felfritt fram till idag. Det är nog det lotteriet många slipper....


Evildan
22 december 2017
#1210
Att som påstådd bil/märkesentusiast åka runt i och höja till skyarna den bil som gjorde att den specifika biltillverkaren gjorde konkurs är i mina ögon väldigt ironiskt och märkligt.
Jag skulle inte ta i en sådan modell med tio tänger om jag var den entusiasten ty det vore ett hån mot bilmärket som sådant.

Miljöbilar var det visst och det verkar vara svårt detta med just entusiasm och hur några anser sig ha patent på uttrycket med fullständig oförstånd gällande olika individers preferenser tillika ständigt uppvisar något behov av att se ned på och håna med utebliven respons de som uppskattar annat än oljeläckande (telefonen ville skriva löjeväckande) gamla Volvobilar.

Angående att bilköp och ekonomi inte går hand i hand utan alltid är en dålig affär så beror det på att det då köpts fel bil för fel pengar. Jag gick plus en del i år på mina bilaffärer, jag kommer till och med att skatta någon hundring eller två för det.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 december 2017
#1211
Knugcab skrev:
Hade du läst det ordentligt så hade du nog sett att det stod i stycket om automatlådorna. Det beror inte på att dessa skulle vara dåliga, utan för att Volvos serviceschema för dem är idiotiskt. Behöver man en driftsäker bil spelar det ingen roll varför man har ett ras att vänta, jag hade ändå inte rekommenderat en S70 automat till någon som behöver en bil man måste kunna lita på till varje pris.

Rost är också en grej man kan vara garanterad att slippa om man köper en helt ny bil, hur dagens japaner är jämfört med förr vet jag inte, Mercedes har haft ordning på sitt rostskydd i 10 år och att köpa en 20 år gammal W210 (för att ta det värsta de kommit ut med) är väl heller inget jag hade rekommenderat åt någon som lägger massvis med mil på sina grejer och måste lita på dem till varje pris...

Att alla bilar är tickande bomber är väl kanske anledningen till att många tycker det är skönt med en ny bil med garantier och gärna tar en extra kostnad för detta.... en 20 år gammal bil har tickat längre än en ny en, detta gäller ju oavsett märke men att du alltid får mothugg på ditt snack om 850/x70 är ju att du verkar tro det är en mirakelbil som är bättre än allting som är byggt både före, samtidigt och senare, undantaget från allting som är sämre med en 20 år gammal bil än en ny, både gällande egenskaper som fanns där från början och sådant som uppstått med slitage. Sanningen är nog att den är ganska medelmåttig även för sin tid, varken extremt bra eller extremt dålig utan en bil med sina problem som alla andra helt enkelt.

Jag kan absolut tycka att en x70 ger en hel del bil för pengarna för den som faktiskt kan vara beredd på att den är gammal och kan få sina fel eller lika gärna totalras... precis som, hör och häpna, till och med hände med en kompis Toyota Avensis tre dagar efter han köpte den då växellådan sade upp sig. Sånt kan hända på 15 år gamla bilar med tillhörande slitage helt enkelt även om de heter Toyota, och det är nog sådant många gärna slipper och därför hellre tar en liten ekonomisk smäll som åtminstone är beräknad. För min del vore det däremot ekonomiskt vansinne att handla helt nytt med tanke på mitt användningsområde och körsätt för bilen, plus att jag har kunskaper och grejer för att göra reparationer själv.  Trots det så borde jag aldrig köpt den MB C180 -01 jag hade då jag fick plöja ner högvis med pengar i den under några månader, trots att jag gjorde alla reparationer själv, men det är ju ett lotteri, den hade lika gärna kunnat gå felfritt fram till idag. Det är nog det lotteriet många slipper....

Rost, garanterad på att slippa är du aldrig.

Det kommer alltid vara skillnad på bilar och bilar, en ny bil behöver inte innebära kvalité eller driftsäkerhet som en del verkar tro.

Mirakelbil haha, aldrig trott och aldrig sagt.

Aja, vilken diskussion. Otroligt igen.

Nöjeskör närproducerat

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 december 2017
#1212
Evildan skrev:
Att som påstådd bil/märkesentusiast åka runt i och höja till skyarna den bil som gjorde att den specifika biltillverkaren gjorde konkurs är i mina ögon väldigt ironiskt och märkligt.
Jag skulle inte ta i en sådan modell med tio tänger om jag var den entusiasten ty det vore ett hån mot bilmärket som sådant.

Miljöbilar var det visst och det verkar vara svårt detta med just entusiasm och hur några anser sig ha patent på uttrycket med fullständig oförstånd gällande olika individers preferenser tillika ständigt uppvisar något behov av att se ned på och håna med utebliven respons de som uppskattar annat än oljeläckande (telefonen ville skriva löjeväckande) gamla Volvobilar.

Angående att bilköp och ekonomi inte går hand i hand utan alltid är en dålig affär så beror det på att det då köpts fel bil för fel pengar. Jag gick plus en del i år på mina bilaffärer, jag kommer till och med att skatta någon hundring eller två för det.

Vilken modell var det som gjorde så att Saab gick i konkurs säger du?


Trams raderat..
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (22 december 2017)

Nöjeskör närproducerat

Evildan
22 december 2017
#1213
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:
Att som påstådd bil/märkesentusiast åka runt i och höja till skyarna den bil som gjorde att den specifika biltillverkaren gjorde konkurs är i mina ögon väldigt ironiskt och märkligt.
Jag skulle inte ta i en sådan modell med tio tänger om jag var den entusiasten ty det vore ett hån mot bilmärket som sådant.

Miljöbilar var det visst och det verkar vara svårt detta med just entusiasm och hur några anser sig ha patent på uttrycket med fullständig oförstånd gällande olika individers preferenser tillika ständigt uppvisar något behov av att se ned på och håna med utebliven respons de som uppskattar annat än oljeläckande (telefonen ville skriva löjeväckande) gamla Volvobilar.

Angående att bilköp och ekonomi inte går hand i hand utan alltid är en dålig affär så beror det på att det då köpts fel bil för fel pengar. Jag gick plus en del i år på mina bilaffärer, jag kommer till och med att skatta någon hundring eller två för det.

Vilken modell var det som gjorde så att Saab gick i konkurs säger du?

Evildan vet alltid bäst, en ledare och överste som alltid hånar den stora majoriteten bilintresserade och deras bilar. Ingen blir förvånad. Seriöst, du kör inte hybriden Koenigsegg Regera. Du kör för fan en Prius och tror du är nån jävla ledare som alla Sveriges bilintresserade ska följa efter?

Du som märkesentusiast? vet väl att Volvo personbilsförsäljning gick back rejält då företaget spenderat stora pengar för att utveckla plattformen till 400 och 800 serien för att inte kursa PV valde styrelsen för Volvo AB att sälja ut personbilstillverkningen för 50 miljarder till Ford, FIAT bjöd 53 miljarder men ville då ha lastvagnsdelen inkluderad. Men detta borde du veta entusiast som du återkommande påstår att du är.

Argumenten tog alltså slut ännu en gång förstår jag eftersom du känner dig så otillräcklig att du behöver ta till svordomar och göra personpåhopp för att försöka hävda dig gentemot mig.
Nåväl vi har olika förutsättningar och förmågor här i livet så är det ju kort och gott.

Forummoderator
26 471 Inlägg
22 december 2017
#1214
Ja då fick man in och moderera lite då.

Lugn gott folk, lugn!

God jul och må väl!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 261 Inlägg
22 december 2017
#1215
hehe go jul allihopa!

Fråga, vilken laddhybrid är bäst/har bäst sträcka på el och finns de nån vanlig hybrid som klarar att åka långt me bara el? önskar min lexus kunde köras på rent el om man ville det tills elen tog slut o sen skulle bensin motorn kicka igång, kommer det nått sånt i framteiden kanske? skulle det inte gå att köra en vanlig hybrid utan att behöva ladda nånstans, man laddar liksom batteriet genom att köra långt och sen använda den energin på att köra el en viss sträcka?! borde inte vara omöjligt??

Evildan
22 december 2017
#1216
panda666 skrev:
hehe go jul allihopa!

Fråga, vilken laddhybrid är bäst/har bäst sträcka på el och finns de nån vanlig hybrid som klarar att åka långt me bara el? önskar min lexus kunde köras på rent el om man ville det tills elen tog slut o sen skulle bensin motorn kicka igång, kommer det nått sånt i framteiden kanske? skulle det inte gå att köra en vanlig hybrid utan att behöva ladda nånstans, man laddar liksom batteriet genom att köra långt och sen använda den energin på att köra el en viss sträcka?! borde inte vara omöjligt??

Vilken hybrid som går längst just nu på endast el är jag osäker på så här på fredagskvällen och avstår att svara något som kan visa sig vara felaktigt.

Har du inte hittat EV-knappen i din bil? Då kan du köra ca 2km på ren el under 50km/h.

4 261 Inlägg
22 december 2017
#1217
Evildan skrev:
panda666 skrev:
hehe go jul allihopa!

Fråga, vilken laddhybrid är bäst/har bäst sträcka på el och finns de nån vanlig hybrid som klarar att åka långt me bara el? önskar min lexus kunde köras på rent el om man ville det tills elen tog slut o sen skulle bensin motorn kicka igång, kommer det nått sånt i framteiden kanske? skulle det inte gå att köra en vanlig hybrid utan att behöva ladda nånstans, man laddar liksom batteriet genom att köra långt och sen använda den energin på att köra el en viss sträcka?! borde inte vara omöjligt??

Vilken hybrid som går längst just nu på endast el är jag osäker på så här på fredagskvällen och avstår att svara något som kan visa sig vara felaktigt.

Har du inte hittat EV-knappen i din bil? Då kan du köra ca 2km på ren el under 50km/h.

2km säger du, har hittat den men den försvinner så fort man gasar lite^^ vore kul ifall man kunde komma längre än det. Men kommer nog säkert på senare modeller.

239 Inlägg
23 december 2017
#1218
Är det någon som kört en massa olika hybridbilar? de som jag tycker känns lite spännande är ju Bmw 330e, Lexus rx450h och Mitsubishi Outlander PHEV. har ingen kunskap alls om några hybridbilar då jag aldrig kört någon.  Men jag tycker det hade varit fint om man kunde åka till jobbet på tex ren el.  känns iallefall som det hade varit en go känsla.

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
24 december 2017
#1219
Är tillbaka på jobbet nu över jul, Eon lyckas inte leverera tillräckligt med ström... vilket skylls på ett dåligt elnät
Idag släcktes hela fabriken ned i en timme pga en dipp, har tydligen varit ganska vanligt förekommande under hösten/vintern. Har dock läst här om vårt elnäts enorma kapacitet , så jag gissar på att Eon ljuger.


6 691 Inlägg
24 december 2017
#1220
SportPilot skrev:
Är tillbaka på jobbet nu över jul, Eon lyckas inte leverera tillräckligt med ström... vilket skylls på ett dåligt elnät
Idag släcktes hela fabriken ned i en timme pga en dipp, har tydligen varit ganska vanligt förekommande under hösten/vintern. Har dock läst här om vårt elnäts enorma kapacitet , så jag gissar på att Eon ljuger.

Har för mig att Västberga i Stockholm toppar avtal strömavbrott pga elnätet också?

De/Dem


Sök