Soulman skrev:
Är man prenumerant på DN kan man idag läsa om vad man kan göra för att minska sin klimatpåverkan. Bilkörning är ju en del. Vad man äter är en annan.
"Våra transporter utgör ungefär en tredjedel av de totala utsläppen i Sverige, enligt Naturvårdsverket. Den absolut största delen av de utsläppen i Sverige står vägtrafiken för, där personbilar och lastbilar ingår."
"Det mest miljövänliga motordrivna resesätten är tåg, tunnelbana och buss. Om du bor i en stad med kollektivtrafik är det alltså att föredra framför att ta bilen till jobbet. En stor del, cirka 80 procent, av bilresorna i en tätort är dessutom kortare än tre till fem kilometer, enligt Trafikverket. Det innebär att många korta resor skulle kunna ersättas med cykel eller kollektivtrafik."
"Ändrar man sina matvanor till att innefatta mer vegetariskt och veganskt har man vunnit mycket ur klimatsynpunkt.
– Men man kommer också jättelångt om man ersätter allt nötkött med kyckling, säger Stefan Wirsenius."
Så jag repeterar mig själv. Trots att jag åker 6-7 dagar i veckan kollektivt straffas jag skattemässigt för att jag har en dieseleldad bil som släpper ut noll och ingenting när den står parkerad. De är ett systemfel.
Det är fortfarande för billigt att köra bil och därför väljer många att åka runt kvarteret för att plocka upp hämt-pizzan och kallstarta två gånger om dagen och köra 5km. Tillhör du skaran som beställer grejer på nätet, köper fel grejer och returnerar är du en riktig miljöbov eftersom de transporterna sker till stor del med lastbil.
Med reservation för de som bor i omgivningar utan gatljus och möjligheter att åka kollektivt, men det måste ändå vara försvinnande få i jämförelse. Sen kan man ju diskutera att det kanske är rimligt att flytta dit arbetet finns med tillhörande servicefunktioner.