Volvo 740 GL misständer på tomgång !

740GLEsnow
30 maj 2017 · 228 Inlägg

Hejsan ! Det är så att jag har en volvo 740 Gl 88A med Lh 2.2 elsystem .

Det låter precis som motorn misständer lite vid tomgång.. men vid körning och belastning så går den fint ! Vid startögonblicket och 4-5 sek framåt så går den fint, men sen så börjar misständningarna!

Toppen är portad och renoverad på rn motor verkstad ! Det sitter även en A kam i den också som är inschimsad.

Det jag har bytt och gjort är :
-Nytt fördelarlock + rotor
-Tändstift med 0,8 i elektrodmått
-Luftfilter
-Bränslefilter
-Främre pumpen är bytt sen tidigare till en volvo original.
-Tändspole

Har även testat med en annan Lmm
Mätt upp lambdasonden och den är hel.
Sprayat startgas runt insug och div slangar (inget läckage) gjort rent tomgångmotorn och spjällhus + vevhus-ventilationen .

Har även testat med andra tändkablar utan resultat slipat alla jordpunkter i bilen !


Någon annan som har en susning om vad som kan spöka med bilen ?
Mvh

Senast redigerat av 740mattias (30 maj 2017)

740GLEsnow
30 maj 2017 · 228 Inlägg

Kan tillägga att idag så tog jag loss tomgångsmotorn igen nu! Och det skramlar i den när jag skakar på den.. ska det låta något ifrån spjället i den ? Eller är det kanske den som är boven i dramat ?

Mvh

simlar
30 maj 2017 · 5 525 Inlägg

Har inget minne av att tomgångsmotorn ska skramla.

Klickar det ifrån TPSen när du vrider på gasrullen? Den ska klicka när spjället vrids från tomgångsläge till körläge, dvs när spjället vrids någon millimeter. Om inte så vet inte insprutningen att motorn ska gå i "tomgångsläge".

Kolla även hur tändningen står eftersom tändningen går att justera genom att vrida fördelaren på lh2.2

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
740GLEsnow
30 maj 2017 · 228 Inlägg

simlar skrev:
Har inget minne av att tomgångsmotorn ska skramla.

Klickar det ifrån TPSen när du vrider på gasrullen? Den ska klicka när spjället vrids från tomgångsläge till körläge, dvs när spjället vrids någon millimeter. Om inte så vet inte insprutningen att motorn ska gå i "tomgångsläge".

Kolla även hur tändningen står eftersom tändningen går att justera genom att vrida fördelaren på lh2.2

Det klickar direkt i tps när jag vrider på rullen, fördelaren är rätt inställd. Det blir inte bättre genom att vrida på den hmm

Kamremmen står även rätt till 100 procent. Dock så när jag jordade den rödvita kabeln vid högerfjädertorn så gick tomgången ner till max 200 varv. Ska ta loss tomgångsskruven och sjustera till 700varv per minut! Har läst att man ska göra så tydligen

740GLEsnow
22 juni 2017 · 228 Inlägg

Finns det ingenting som vet vad som kan vara fel? Tändningen är på 12 grader. Och nya volvo stift idag. Monterade en jätte fräsch tomgångsmotor ifrån en 765 idag . Dock stämde inte sista siffrorna med min gamla. Men de är ju en exakt likadan med 3 stift. Har även bytt spridare till dom gula . Hade svarta förut, det blev inte bättre tyvärr..

simlar
22 juni 2017 · 5 525 Inlägg

Filma, lägg upp på t.ex youtube och länka hit.

Dom går ju alltid lite smålurvigt på tomgång dessa gamla insprutare, går ej att jämföra med bilar med modernare insprutning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
740GLEsnow
22 juni 2017 · 228 Inlägg

simlar skrev:
Filma, lägg upp på t.ex youtube och länka hit.

Dom går ju alltid lite smålurvigt på tomgång dessa gamla insprutare, går ej att jämföra med bilar med modernare insprutning.

Det får jag göra imorgon !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang