2004 Audi A4 1.8TS felkod P0171

M_G Mårre
30 maj 2017 · 246 Inlägg

Tjenare.

För några dagar sen tändes motorlampan på bilen så kopplade in min felkodsläsare och fick fram felkod:
P0171 - System too Lean Bank 1.

Efter några minuters körning försvann den.

Nu har den ploppat upp lite då och då och brukar då radera den med mitt instrument.

Vad jag läst mig till kan det ha och göra med LMM, Vakum läcka och ett igenproppat soppafiltet.
Men jag har inga av symptomerna som påstås komma med felkoden som en svajjig eller förhöjd tomgång.

Är dålig när det kommer till att avläsa felkoder och deras betydelse speciellt när det man läser sig till inte alls stämmer överens med verkligheten.

Kom gärna med tips kring vart jag ska börja felsöka samt om någon haft samma felkod men inte känt av några symptomer, vad gjorde ni?

"Dream it, build it, drive it!"
CC72
30 maj 2017 · 1 661 Inlägg

Vad läser du ut koden med?

M_G Mårre
30 maj 2017 · 246 Inlägg

CC72 skrev:
Vad läser du ut koden med?

Läser Felkoder med:
Autophix - OM123

"Dream it, build it, drive it!"
CC72
31 maj 2017 · 1 661 Inlägg

Om du skulle läsa ut koden med ett bättre instrument skulle du säkert få ett tydligare svar om vad som kan vara fel. Dom billiga felkodsläsarna, typ ELM mfl, ger ganska generella svar. Ibland kan det dock räcka men tydligen inte just i det här fallet.

spillolja
31 maj 2017 · 4 024 Inlägg

Felkoden tyder på att motorn får för lite bränsle, man kan om man har ELM32x kolla  LongTermFuelTrimbank  om den slår i taket (25%)

är motorn möjligen en T fsi ?   om så är fallet kan man kolla högtrycksgivaren genom att mäta dess utspänning på mittenstiftet

se sidan 31(30) i detta dokument  http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_279.pdf
lämplig värde borde vara runt 2 volt på tomgång till 3 volt vid gaspådrag

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
M_G Mårre
3 juni 2017 · 246 Inlägg

spillolja skrev:
Felkoden tyder på att motorn får för lite bränsle, man kan om man har ELM32x kolla  LongTermFuelTrimbank  om den slår i taket (25%)

är motorn möjligen en T fsi ?   om så är fallet kan man kolla högtrycksgivaren genom att mäta dess utspänning på mittenstiftet

se sidan 31(30) i detta dokument  http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_279.pdf
lämplig värde borde vara runt 2 volt på tomgång till 3 volt vid gaspådrag

Ingen Tfsi motor.
Är en BEX motor, 190hk 1.8T.

Verkar kunna vara allt från vacumläcka till Dålig lmm enligt google...

"Dream it, build it, drive it!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang