Min Passat TDI 2.0 årsmodell 2008 knackar när jag svänger höger. Hade den inlämnad för andra fel (paj AC) och nämnde aldrig detta problem på verkstaden, men verkstadskillen sa att han misstänkte att drivknuten på vänster sida fram var dålig. Vet inte hur han kom fram till slutsatsen men kanske hörde han också knackandet när han körde bilen.
Nu tänkte jag ge mig på att byta drivknuten själv, så jag lyfte bilen med domkraft och kände på båda framhjulen. Jag höll emot drivaxeln och vred försiktigt på hjulet för att känna hur mycket spel det var i yttre drivknuten. Blev förvånad då glappet på vänster sida var betydligt mindre än jag hade väntat mig - bara 4-5 mm rörelse om man tittade på däckmönstrets rörelse. Höger sida var dock betydligt bättre, där gick det knappt att se något glapp alls.
Drivknutarna ser förvånansvärt fina ut över lag, precis som resten av underrede och motorrum. Inget läckage eller trasiga damasker vad jag kan se.
Mina frågor:
1) hur mycket spel/glapp är normalt i drivknuten?
2) är det värt att byta drivknuten ändå, eller ska man avvakta lite?
PS kan påpeka att "knackande" har hörts ända sen jag köpte bilen för 3 år sedan, och det har inte blivit speciellt mycket värre vad jag kan minnas...
Senast redigerat av benzin (3 juni 2017)