Hur mycket spel är normalt i drivknut?

benzin
3 juni 2017 · 68 Inlägg

Min Passat TDI 2.0 årsmodell 2008 knackar när jag svänger höger. Hade den inlämnad för andra fel (paj AC) och nämnde aldrig detta problem på verkstaden, men verkstadskillen sa att han misstänkte att drivknuten på vänster sida fram var dålig. Vet inte hur han kom fram till slutsatsen men kanske hörde han också knackandet när han körde bilen.

Nu tänkte jag ge mig på att byta drivknuten själv, så jag lyfte bilen med domkraft och kände på båda framhjulen. Jag höll emot drivaxeln och vred försiktigt på hjulet för att känna hur mycket spel det var i yttre drivknuten. Blev förvånad då glappet på vänster sida var betydligt mindre än jag hade väntat mig -  bara 4-5 mm rörelse om man tittade på däckmönstrets rörelse. Höger sida var dock betydligt bättre, där gick det knappt att se något glapp alls.

Drivknutarna ser förvånansvärt fina ut över lag, precis som resten av underrede och motorrum. Inget läckage eller trasiga damasker vad jag kan se.

Mina frågor:
1) hur mycket spel/glapp är normalt i drivknuten?
2) är det värt att byta drivknuten ändå, eller ska man avvakta lite?

PS kan påpeka att "knackande" har hörts ända sen jag köpte bilen för 3 år sedan, och det har inte blivit speciellt mycket värre vad jag kan minnas...

Senast redigerat av benzin (3 juni 2017)

it_mutt Avstängd
3 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Fast...om knuten är slut är inget du ser utifrån på något vis, under förutsättning att inte damasken skulle vara trasig givetvis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
benzin
4 juni 2017 · 68 Inlägg

it_mutt skrev:
Fast...om knuten är slut är inget du ser utifrån på något vis, under förutsättning att inte damasken skulle vara trasig givetvis.

Självklart inte. Jag syftade på att damasken ser fin ut och inget läckage syns. Jag VET ju dock att den är lite sliten eftersom det knackar när jag svänger höger.

Men vad tror du om glappet i drivknuten - är det lämpligt att byta om det är 4-5 mm mätt på däckets mönster? I vinkel motsvarar det bara ca 1 grad.

it_mutt Avstängd
4 juni 2017 · 10 388 Inlägg

benzin skrev:

it_mutt skrev:
Fast...om knuten är slut är inget du ser utifrån på något vis, under förutsättning att inte damasken skulle vara trasig givetvis.

Självklart inte. Jag syftade på att damasken ser fin ut och inget läckage syns. Jag VET ju dock att den är lite sliten eftersom det knackar när jag svänger höger.

Men vad tror du om glappet i drivknuten - är det lämpligt att byta om det är 4-5 mm mätt på däckets mönster? I vinkel motsvarar det bara ca 1 grad.

Jag skulle byta den om den knackar. Det är ju, hur eller hur, inget som blir bättre och ger den sig "helt och hållet" slutar det inte så trevligt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 juni 2017 · 13 736 Inlägg

4-5mm är rätt mycket..  rätt vad det är så står man där utan drivning alls..
har varit med om en inre knut som glappade betydligt mycket mindre kanske 1mm som låste sig var riktigt riktigt nära att åka av vägen då ratten fick för sig att slå ett halv varv på ratten fram och tillbaka i 110km/h helt utan förvarning smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
8 juni 2017 · 7 234 Inlägg

benzin skrev:
Mina frågor:
1) hur mycket spel/glapp är normalt i drivknuten?
2) är det värt att byta drivknuten ändå, eller ska man avvakta lite?

1) En drivaxelknut ska inte ha något spel alls.
Dock kan det förekomma spel i glidbommarna(splinesen) på drivaxlarna.

2) Beror på hur mycket is man har i magen och på hur beroende man är av bilen.
En bärgning kan vara både besvärlig och dyr.
Har du flera bilar och inte är beroende, så kör.

Personligen skulle jag dock byta, trots att jag har flera bilar.

spillolja
8 juni 2017 · 4 020 Inlägg

Med lite tur kan det räcka med att lossa på knuten från växellådan och i med en tub Drivknutsfett
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter … 000017181/  (biltema har blivit dyra 49:-  sad  )   

ny knut:
https://www.bildelaronline24.se/vw/pass … 1/led-sats

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
benzin
10 juni 2017 · 68 Inlägg

Tack för alla svar. Jag har beställt 2 nya drivknutar nu. Det var inte så dyrt (ca 300 kr/st)  och jag tyckte det verkade som ett kul projekt. Passade på att slänga med bromsbelägg bak som också behöver bytas.

benzin
19 juni 2017 · 68 Inlägg

Tyvärr stötte jag på hinder redan efter att ha plockat bort hjulet. Det visade sig att drivaxelbulten är en stor XZN-bult ("triple square"), och inte en vanlig sexkantig 27 mm-bult som jag trodde det var (ersättaren är en sådan).

Så nu är frågan - var får man tag på lämplig hylsnyckel till denna bult? Har kollat runt lite men hittar inga så stora (antar att den också är kring 27 mm). Nån som har något tips?

EDIT: hittade följande på Mekonomen:
https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/ha … pa281405sv

EDIT 2: insåg nu att de nog inte var av XZN-typ... sad

Senast redigerat av benzin (19 juni 2017)

it_mutt Avstängd
19 juni 2017 · 10 388 Inlägg

benzin skrev:
Tyvärr stötte jag på hinder redan efter att ha plockat bort hjulet. Det visade sig att drivaxelbulten är en stor XZN-bult ("triple square"), och inte en vanlig sexkantig 27 mm-bult som jag trodde det var (ersättaren är en sådan).

Så nu är frågan - var får man tag på lämplig hylsnyckel till denna bult? Har kollat runt lite men hittar inga så stora (antar att den också är kring 27 mm). Nån som har något tips?

EDIT: hittade följande på Mekonomen:
https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/ha … pa281405sv

EDIT 2: insåg nu att de nog inte var av XZN-typ... sad

Är väl en vanlig insex? Modell..."ganska så ovanligt stor" iofs

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
benzin
20 juni 2017 · 68 Inlägg

it_mutt skrev:
Är väl en vanlig insex? Modell..."ganska så ovanligt stor" iofs

Nej, det är ingen insex. Det är en bult med XZN-skalle, typ sån här:
https://www.carid.com/ic/wp/genuine/w01331935239oes_6.jpg

it_mutt Avstängd
20 juni 2017 · 10 388 Inlägg

benzin skrev:

it_mutt skrev:
Är väl en vanlig insex? Modell..."ganska så ovanligt stor" iofs

Nej, det är ingen insex. Det är en bult med XZN-skalle, typ sån här:
https://www.carid.com/ic/wp/genuine/w01 … 9oes_6.jpg

Ah. Ja till bultar som inte sitter så jävligt så går det oftast fint med en "vanlig" tolvkantshylsa, men, annars finns ju just "xzn-hylsor"

Senast redigerat av it_mutt (20 juni 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
benzin
20 juni 2017 · 68 Inlägg

it_mutt skrev:
Ah. Ja till bultar som inte sitter så jävligt så går det oftast fint med en "vanlig" tolvkantshylsa, men, annars finns ju just "xzn-hylsor"

OK, men var finns "vanlig tolvkant" respektive XZN-hylsor att köpa? Lyckas inte hitta nåt.

Just den här bulten antar jag sitter jävligt hårt så då kanske XZN är nödvändigt? De ska ju dras till 70-140 Nm eller nåt...

it_mutt Avstängd
20 juni 2017 · 10 388 Inlägg

benzin skrev:

it_mutt skrev:
Ah. Ja till bultar som inte sitter så jävligt så går det oftast fint med en "vanlig" tolvkantshylsa, men, annars finns ju just "xzn-hylsor"

OK, men var finns "vanlig tolvkant" respektive XZN-hylsor att köpa? Lyckas inte hitta nåt.

Just den här bulten antar jag sitter jävligt hårt så då kanske XZN är nödvändigt? De ska ju dras till 70-140 Nm eller nåt...

Jag vet iaf att både Biltema och Jula -har- haft 12kantshylsor. Hur det ser ut i dagsläget vågar jag inte svara på.

xzn vet jag faktiskt inte, de jag har ingick/ingår i en större sats. Swedol kanske?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang