Lågprofil VS "Vanliga" däck ?

KenthIJ
8 juni 2017 · 1 457 Inlägg

Vad är de största skillnaderna mellan lågprofil och "vanliga" däck?

Vad jag förstår så kan man tex. ha 17" med lågprofil eller 16" med högre/"vanlig" profil

och att lågprofilen är lite stadigare men oxå "stötigare" och kan alstra mer vägbuller.

Andra fördelar/nackdelar?

Senast redigerat av KenthIJ (8 juni 2017)

rcy
8 juni 2017 · 1 705 Inlägg

Skillnaden är väl just profilen.
Lågprofildäck har låg profil, därav namnet. Låg profil innebär ju givetvis att det blir stötigare och bullrigare eftersom det finns mindre gummi som kan absorbera vibrationer och stötar.

KenthIJ
8 juni 2017 · 1 457 Inlägg

rcy skrev:
Skillnaden är väl just profilen.
Lågprofildäck har låg profil, därav namnet. Låg profil innebär ju givetvis att det blir stötigare och bullrigare eftersom det finns mindre gummi som kan absorbera vibrationer och stötar.

Tackar för svar.

OK. ungefär som jag trodde då.

Kollade lite och vad jag förstår så kan man få 4 st 205/55R16 91V sommardäck
på 16" 6.5x16 5/114.30 ET38 B73.2 alufälg för ca 6-7.000.

Får väl helt enkelt bestämma mig för om det är värt pengarna att  satsa på att köpa och testa.

KenthIJ
8 juni 2017 · 1 457 Inlägg

och igen :-)

kollade med min lokala verkstad och det verkar som att vi skulle kunna fixa med ett test innom det snaraste, som inte skulle kosta i stort mer än arbetskostnaden att byta :-)

h0cke
8 juni 2017 · 18 Inlägg

haha ja de vore ju otrevligt ifall de tog mer betalt än jobbet dom utför ....

Evildan
9 juni 2017 ·

Ett däck med lägre profil slits i regel fortare än ett med högre, förutom ovan nämnda skillnader.

Kuriosa:
Jag kör med en storlek som omnämnts i en Teknikensvärld vid en testduell, tre motorstarka personbilar emellan, som en extrem dimension nämligen 195/65 R15.
Visserligen var testet utfört i slutet av -70 talet men extremt skrevs det likväl.

KenthIJ
9 juni 2017 · 1 457 Inlägg

Evildan skrev:
Ett däck med lägre profil slits i regel fortare än ett med högre, förutom ovan nämnda skillnader.

Kuriosa:
Jag kör med en storlek som omnämnts i en Teknikensvärld vid en testduell, tre motorstarka personbilar emellan, som en extrem dimension nämligen 195/65 R15.
Visserligen var testet utfört i slutet av -70 talet men extremt skrevs det likväl.

:-)  det är väl så nära ballongdäck man kan komma i dag (om jag inte är helt uppe i det blå)

KenthIJ
9 juni 2017 · 1 457 Inlägg

h0cke skrev:
haha ja de vore ju otrevligt ifall de tog mer betalt än jobbet dom utför ....

:-) uttryckte mig lite otydligt (igen)

menade att jämfört med att köpa nya däck/fälgar (för att kolla om jag upplever nån skillnad mellan lägre och "vanligare" däck/fälg) så verkar det ju fördelaktigt att bara betala för arbetskostnad för att skifta till ett par (begagnade) fälgar och däck ( som verkstaden har på lager ) som jag kan testa (innan köp av nya)


De däck/ fälgar som sitter på nu  (och som jag tänker mig är ganska lågprofilerade) är
Dunlop Sport Fastresponse 225/45 R17  91W.


Frågan är vilka 16" (eller möjligen15" )  "vanliga" däck som skulle behövas för att uppleva en väsentlig skillnad i "stötighet/vibrationer" utan att bli alltför "ostadig"

(vem var det som "sa" att man inte behöver parenteser och citationstecken)

KenthIJ
10 juni 2017 · 1 457 Inlägg

Evildan skrev:
Ett däck med lägre profil slits i regel fortare än ett med högre, förutom ovan nämnda skillnader.

Kuriosa:
Jag kör med en storlek som omnämnts i en Teknikensvärld vid en testduell, tre motorstarka personbilar emellan, som en extrem dimension nämligen 195/65 R15.
Visserligen var testet utfört i slutet av -70 talet men extremt skrevs det likväl.

Kör du dem på din Prius nu?

Evildan
10 juni 2017 ·

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:
Ett däck med lägre profil slits i regel fortare än ett med högre, förutom ovan nämnda skillnader.

Kuriosa:
Jag kör med en storlek som omnämnts i en Teknikensvärld vid en testduell, tre motorstarka personbilar emellan, som en extrem dimension nämligen 195/65 R15.
Visserligen var testet utfört i slutet av -70 talet men extremt skrevs det likväl.

Kör du dem på din Prius nu?

Jajamensan.
Rull "A"
Våt "B"
Buller 67db.
Körde dessa på en tidigare Prius och på en V70N och jag gillar dom skarpt.

http://www.alven-ingvarsson.se/sommard% … &pr=65

Gubbdäck för gubbar.
Det finns billigare återförsäljare om man letar.

KenthIJ
10 juni 2017 · 1 457 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:
Ett däck med lägre profil slits i regel fortare än ett med högre, förutom ovan nämnda skillnader.

Kuriosa:
Jag kör med en storlek som omnämnts i en Teknikensvärld vid en testduell, tre motorstarka personbilar emellan, som en extrem dimension nämligen 195/65 R15.
Visserligen var testet utfört i slutet av -70 talet men extremt skrevs det likväl.

Kör du dem på din Prius nu?

Jajamensan.
Rull "A"
Våt "B"
Buller 67db.
Körde dessa på en tidigare Prius och på en V70N och jag gillar dom skarpt.

http://www.alven-ingvarsson.se/sommard% … &pr=65

Gubbdäck för gubbar.
Det finns billigare återförsäljare om man letar.

Tackar igen.

De däck/ fälgar som sitter på nu  (och som jag tänker mig är ganska lågprofilerade) är
Dunlop Sport Fastresponse 225/45 R17  91W.

Kom på att det satt dubbfria vinterdäck på 16" alufälg på bilen (minns inte märke och dimesion och de ligger på verkstadens däckshotell nu så jag kan inte kolla) när vi testkörde den. Minnet tycker så här i efterhand att bilen var mjukare att köra med dem men kommer ändå inte ihåg riktigt hur stor skillnad.

Har ju fått erbjudande från verkstan att testa begagnade alu16" (vet inte heller här exakt märke och dimension just  nu. men det är iaf sådana som sitter orginal på instegsmodellen).
Frågan är om den skillnaden är tillräcklig för att känna väsentlig skillnad i stötighet/vibrationer.

KenthIJ
10 juni 2017 · 1 457 Inlägg

Kan man räkna med att bensinförbrukningen blir den samma oavsett om man har 225/45 r 17 eller
195/65 r 15 (och dimesioner däremellan)  ?

Presidento Of World
10 juni 2017 · 3 326 Inlägg

KenthIJ skrev:
Kan man räkna med att bensinförbrukningen blir den samma oavsett om man har 225/45 r 17 eller
195/65 r 15 (och dimesioner däremellan)  ?

Kan nog dra mindre. Jag hade 215/50/16 på min prius med snitt på 0.47 icke eco

Bytte till 195/55/15 då drog den 0.43 med acc och full gas utan att bry mig om eco

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
10 juni 2017 ·

KenthIJ skrev:
Kan man räkna med att bensinförbrukningen blir den samma oavsett om man har 225/45 r 17 eller
195/65 r 15 (och dimesioner däremellan)  ?

Förbrukningen sjunker med dom smalare däcken.
Inga gigantiska mängder men det kommer märkas.
Enligt körcykeln:
Med 15", 3.7l/100km.
Med 16", 3.9l/100km.
Med 17", 4.0l/100km.
Dessa siffror gäller prefacelift, alltså din generation av Sports Tourer.

KenthIJ
10 juni 2017 · 1 457 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:
Kan man räkna med att bensinförbrukningen blir den samma oavsett om man har 225/45 r 17 eller
195/65 r 15 (och dimesioner däremellan)  ?

Förbrukningen sjunker med dom smalare däcken.
Inga gigantiska mängder men det kommer märkas.
Enligt körcykeln:
Med 15", 3.7l/100km.
Med 16", 3.9l/100km.
Med 17", 4.0l/100km.
Dessa siffror gäller prefacelift, alltså din generation av Sports Tourer.

Verkar ju jättebra!!!

Jag tänker mig att jag prövar med de begagnade 16" som de har hos min lokala  Toyota handlare, där jag köpte bilen och om det känns bra och jag får en bra deal med att byta in de 17" 225/45 Dunlop sport som sitter på nu (de kostar väl iofs förmodligen mer än 16" arna ) så slår jag nog till.
Annars får jag försöka sälja dem som sitter på nu och satsa på 195/65 r 15

KenthIJ
10 juni 2017 · 1 457 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

KenthIJ skrev:
Kan man räkna med att bensinförbrukningen blir den samma oavsett om man har 225/45 r 17 eller
195/65 r 15 (och dimesioner däremellan)  ?

Kan nog dra mindre. Jag hade 215/50/16 på min prius med snitt på 0.47 icke eco

Bytte till 195/55/15 då drog den 0.43 med acc och full gas utan att bry mig om eco

Kanon!!!
Upplevde du någon större skillnad i "stötighet/vibrationer/däckbuller" när du bytte från 215/50/16 till 195/55/15 ?

Senast redigerat av KenthIJ (10 juni 2017)

Presidento Of World
10 juni 2017 · 3 326 Inlägg

KenthIJ skrev:

opel_vectra_gts skrev:

KenthIJ skrev:
Kan man räkna med att bensinförbrukningen blir den samma oavsett om man har 225/45 r 17 eller
195/65 r 15 (och dimesioner däremellan)  ?

Kan nog dra mindre. Jag hade 215/50/16 på min prius med snitt på 0.47 icke eco

Bytte till 195/55/15 då drog den 0.43 med acc och full gas utan att bry mig om eco

Kanon!!!
Upplevde du någon större skillnad i "stötighet/vibrationer/däckbuller" när du bytte från 215/50/15 till 195/55/15 ?

Ja, lite mjukare blev det men samtidigt lite "studsigare" med men mest positiv än negativ. Ångrar inte bytet i varjefall

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
10 juni 2017 · 1 457 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

KenthIJ skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Kan nog dra mindre. Jag hade 215/50/16 på min prius med snitt på 0.47 icke eco

Bytte till 195/55/15 då drog den 0.43 med acc och full gas utan att bry mig om eco

Kanon!!!
Upplevde du någon större skillnad i "stötighet/vibrationer/däckbuller" när du bytte från 215/50/15 till 195/55/15 ?

Ja, lite mjukare blev det men samtidigt lite "studsigare" med men mest positiv än negativ. Ångrar inte bytet i varjefall

Låter ju " hoppfullt " :-)

Vad gjorde du med dina 215/50/16 däck och fälgar ?

Svento
11 juni 2017 · 199 Inlägg

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:
Ett däck med lägre profil slits i regel fortare än ett med högre, förutom ovan nämnda skillnader.

Kuriosa:
Jag kör med en storlek som omnämnts i en Teknikensvärld vid en testduell, tre motorstarka personbilar emellan, som en extrem dimension nämligen 195/65 R15.
Visserligen var testet utfört i slutet av -70 talet men extremt skrevs det likväl.

:-)  det är väl så nära ballongdäck man kan komma i dag (om jag inte är helt uppe i det blå)

Det är nog lite på väg uppåt det blå... 195 är ju rätt mycket, men 65% är väl ändå rätt blygsamt. I och för sig blir ju 65% av 195 rätt mycket i absoluta tal, men det borde väl inte i rull-yta räknat behöva bli så mycket mer än original. Om det normala är... ja vad är normalt? 175/70? Nåt sånt. Min bil är normalt utrustad med 70%-profil på 175R14-fälgar". Av nån anledning har jag 65-profil, dock. Profiler uppåt 80 verkar hur som helst inte vara ovanligt. Och dom brukar jag tycka ser rätt ynkliga ut. Jag skulle vilja ha riktigt höga och rättså smala däck på 15"- eller 16"-fälgar. Men det skulle bli en sån jävla ökning av rull-ytan, och jag vet inget om hur man kallibrerar om hastighetsmätarn. Men minst 80 får det bli nästa gång jag byter.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Djo
11 juni 2017 · 10 157 Inlägg

På grov ojämn vägg där märker man skillnad på lågprofil och högprofil annars kvittar det faktiskt.

225-45-17 är en vettig dimension för normala Svensson Svensson varken stötigt eller obekvämt på något viss.

Att gå ner på 15 eller 16 skulle jag aldrig gjort i ditt fall rätt meningslöst och du får en fulare bil.

Själv åker jag 19 med 235-35-19 däck då börjar det bli lite hårt ibland men du har man ju 3 bars tryck i däcken också vilket också bidrar till hårdare gång efter vägen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang