Lågprofil VS "Vanliga" däck ?

Evildan
11 juni 2017 ·

Djo skrev:
På grov ojämn vägg där märker man skillnad på lågprofil och högprofil annars kvittar det faktiskt.

225-45-17 är en vettig dimension för normala Svensson Svensson varken stötigt eller obekvämt på något viss.

Att gå ner på 15 eller 16 skulle jag aldrig gjort i ditt fall rätt meningslöst och du får en fulare bil.

Själv åker jag 19 med 235-35-19 däck då börjar det bli lite hårt ibland men du har man ju 3 bars tryck i däcken också vilket också bidrar till hårdare gång efter vägen.

Är det gips eller betong du kör på?

För oss andra som har erfarenheter av skillnaderna emellan olika hjulstorlekar gällande bilmodellen och märket i synnerhet är det för en observant förare stor skillnad framförallt gällande buller och rullmotstånd.
På den senaste V70N jag ägde blev det en stor skillnad när jag demonterade märkesdäcken i storleken 17" och lade på de tidigare länkade däcken på standardfälgarna i storleken 15". Prova på din Volvo med 195/65 R15 i samma konstellation så kommer du nog bli överraskad hur bekvämt bilen rullar, oavsett vilket underlag det gäller.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 juni 2017 · 13 742 Inlägg

måste nog anse att frågan om lågprofilsdäck är rätt märklig..

för mig är tex inte ett 225/45-17 däck ett lågprofilsdäck.. 
utan rätt normalt däck som sitter som standard på en mängd bilar. 
185/35-17 är ett lågt däck..       komforten i däcken har också mycket med vilket däckmärke man väljer.   finns otroligt hårda 205/55-16 däck och mjuka 225/45-17   jag personligen skulle inte fundera och gå på 17" däcken direkt.. av den enkla anledningen att 17" ser bättre ut än 16"  men så åker jag runt med 245/35-19 på ena bilen och 185/35-17             

förr så var ju ett lågprofils däck allt som inte benämdes med däckbredd och fälgstrorlek tex 175r14   senare blev dessa däcken benämnda som 175/80r14   och det är så klart inte ett lågprofilsdäck..   men ett  305/50-14 låter ju som ett lågprofilsdäck men det är exakt lika höga däck....

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Djo
11 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:
På grov ojämn vägg där märker man skillnad på lågprofil och högprofil annars kvittar det faktiskt.

225-45-17 är en vettig dimension för normala Svensson Svensson varken stötigt eller obekvämt på något viss.

Att gå ner på 15 eller 16 skulle jag aldrig gjort i ditt fall rätt meningslöst och du får en fulare bil.

Själv åker jag 19 med 235-35-19 däck då börjar det bli lite hårt ibland men du har man ju 3 bars tryck i däcken också vilket också bidrar till hårdare gång efter vägen.

Är det gips eller betong du kör på?

För oss andra som har erfarenheter av skillnaderna emellan olika hjulstorlekar gällande bilmodellen och märket i synnerhet är det för en observant förare stor skillnad framförallt gällande buller och rullmotstånd.
På den senaste V70N jag ägde blev det en stor skillnad när jag demonterade märkesdäcken i storleken 17" och lade på de tidigare länkade däcken på standardfälgarna i storleken 15". Prova på din Volvo med 195/65 R15 i samma konstellation så kommer du nog bli överraskad hur bekvämt bilen rullar, oavsett vilket underlag det gäller.

Kört alla varianter av v70N med alla de olika fälg storlekar och v70in mår bra av mindre gummi (lågprofil)  dom är så mjuka i chassit redan så behöver inte svaja fram på balong däck.

Om herr Evildan är uppmärksam har jag en 2,4T på denna går det inte på nå mindre än 16 tum,

Enda stora skillnaden är att man kan med 16 tum köra i 80 blås över fartgupp och man känner ej av dom och man kan köra ner i varenda jävla potthål grop och över trottoar kanter utan att bry sig vilket är lämpligt för den ouppmärksamme bilföraren, 

Du är välkommen till Dalarna ska du få prova våra vägar, Tror du kommer vända vid Dala gränsen för du kommer gnälla över vägarna så jävligt, Men fortfarande går det alldeles ypperligt köra lågprofil alltså riktigt lågprofil här man får bara planera sin körning och tänka sig för som en uppmärksam bilförare ska göra.

(Du framstår som en 85 årig gubbe med artros, När du ska sitta och predika om ballong däck åt höger och vänster)

Kan lova att jag kört fler v70is än du har och personligen så är skillnaden inte stor, Dessutom vinner man på känsla med lågprofil det blir mycket bekvämare att köra bilen, Något stötigare att åka ja men hellre en stabil bil efter vägen än att ha något som är kursstabilt som en intvålad ål,

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
11 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:
På grov ojämn vägg där märker man skillnad på lågprofil och högprofil annars kvittar det faktiskt.

225-45-17 är en vettig dimension för normala Svensson Svensson varken stötigt eller obekvämt på något viss.

Att gå ner på 15 eller 16 skulle jag aldrig gjort i ditt fall rätt meningslöst och du får en fulare bil.

Själv åker jag 19 med 235-35-19 däck då börjar det bli lite hårt ibland men du har man ju 3 bars tryck i däcken också vilket också bidrar till hårdare gång efter vägen.

Är det gips eller betong du kör på?

För oss andra som har erfarenheter av skillnaderna emellan olika hjulstorlekar gällande bilmodellen och märket i synnerhet är det för en observant förare stor skillnad framförallt gällande buller och rullmotstånd.
På den senaste V70N jag ägde blev det en stor skillnad när jag demonterade märkesdäcken i storleken 17" och lade på de tidigare länkade däcken på standardfälgarna i storleken 15". Prova på din Volvo med 195/65 R15 i samma konstellation så kommer du nog bli överraskad hur bekvämt bilen rullar, oavsett vilket underlag det gäller.

Kört alla varianter av v70N med alla de olika fälg storlekar och v70in mår bra av mindre gummi (lågprofil)  dom är så mjuka i chassit redan så behöver inte svaja fram på balong däck.

Om herr Evildan är uppmärksam har jag en 2,4T på denna går det inte på nå mindre än 16 tum,

Enda stora skillnaden är att man kan med 16 tum köra i 80 blås över fartgupp och man känner ej av dom och man kan köra ner i varenda jävla potthål grop och över trottoar kanter utan att bry sig vilket är lämpligt för den ouppmärksamme bilföraren, 

Du är välkommen till Dalarna ska du få prova våra vägar, Tror du kommer vända vid Dala gränsen för du kommer gnälla över vägarna så jävligt, Men fortfarande går det alldeles ypperligt köra lågprofil alltså riktigt lågprofil här man får bara planera sin körning och tänka sig för som en uppmärksam bilförare ska göra.

(Du framstår som en 85 årig gubbe med artros, När du ska sitta och predika om ballong däck åt höger och vänster)

Kan lova att jag kört fler v70is än du har och personligen så är skillnaden inte stor, Dessutom vinner man på känsla med lågprofil det blir mycket bekvämare att köra bilen, Något stötigare att åka ja men hellre en stabil bil efter vägen än att ha något som är kursstabilt som en intvålad ål,

jag fortsätter köra med låg profil även om jag har en hel del erfarenheter i ämnet

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
11 juni 2017 · 1 465 Inlägg

caromania skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

Är det gips eller betong du kör på?

För oss andra som har erfarenheter av skillnaderna emellan olika hjulstorlekar gällande bilmodellen och märket i synnerhet är det för en observant förare stor skillnad framförallt gällande buller och rullmotstånd.
På den senaste V70N jag ägde blev det en stor skillnad när jag demonterade märkesdäcken i storleken 17" och lade på de tidigare länkade däcken på standardfälgarna i storleken 15". Prova på din Volvo med 195/65 R15 i samma konstellation så kommer du nog bli överraskad hur bekvämt bilen rullar, oavsett vilket underlag det gäller.

Kört alla varianter av v70N med alla de olika fälg storlekar och v70in mår bra av mindre gummi (lågprofil)  dom är så mjuka i chassit redan så behöver inte svaja fram på balong däck.

Om herr Evildan är uppmärksam har jag en 2,4T på denna går det inte på nå mindre än 16 tum,

Enda stora skillnaden är att man kan med 16 tum köra i 80 blås över fartgupp och man känner ej av dom och man kan köra ner i varenda jävla potthål grop och över trottoar kanter utan att bry sig vilket är lämpligt för den ouppmärksamme bilföraren, 

Du är välkommen till Dalarna ska du få prova våra vägar, Tror du kommer vända vid Dala gränsen för du kommer gnälla över vägarna så jävligt, Men fortfarande går det alldeles ypperligt köra lågprofil alltså riktigt lågprofil här man får bara planera sin körning och tänka sig för som en uppmärksam bilförare ska göra.

(Du framstår som en 85 årig gubbe med artros, När du ska sitta och predika om ballong däck åt höger och vänster)

Kan lova att jag kört fler v70is än du har och personligen så är skillnaden inte stor, Dessutom vinner man på känsla med lågprofil det blir mycket bekvämare att köra bilen, Något stötigare att åka ja men hellre en stabil bil efter vägen än att ha något som är kursstabilt som en intvålad ål,

jag fortsätter köra med låg profil även om jag har en hel del erfarenheter i ämnet

:-)  erfarenheter i ämnet får gärna köras vidare till min profil

KenthIJ
11 juni 2017 · 1 465 Inlägg

Gissar som sagt att det inte är så lätt att säljavde däck och fälgar som sitter på nu, till ett vettigt pris.

Kollade runt lite och de verkar kosta ca 2.000 styck nya.  Så...

Om jag nu inte får en bra deal på byte mot 16" original för instegsmodellen men ändå vill byta till t,ex 195/65/15 så kanske jag kunde spara däcken/fälgarna som nu sitternpå tills jag ev byter/säljer/uppdaterar bilen till  nyare modell men... då är ju frågan ... hur länge kan man ha däck liggande innan de brister i trafiksäkerhet

KenthIJ
12 juni 2017 · 1 465 Inlägg

KenthIJ skrev:
På verkstaden nyss och det verkar som att de bara har 205/55-16 på alufälg , hemma att testa.

Vet inte hur stor skillnad det blir men jag låter dem nog skifta och testar iaf.

(verkar finnas tid på torsd.)

De sa även att de 17" fälgarna som sitter på nu kosta 4.000 st nya (och som jag fattade det däcken 1.000 st )

CC72
12 juni 2017 · 1 661 Inlägg

Lägg dom mörkt och svalt så kan du spara dom flera år utan problem. Kolla tillverkningsdatum så ser har du ett datum att utgå ifrån när du sen ska räkna.

Evildan
12 juni 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:
På grov ojämn vägg där märker man skillnad på lågprofil och högprofil annars kvittar det faktiskt.

225-45-17 är en vettig dimension för normala Svensson Svensson varken stötigt eller obekvämt på något viss.

Att gå ner på 15 eller 16 skulle jag aldrig gjort i ditt fall rätt meningslöst och du får en fulare bil.

Själv åker jag 19 med 235-35-19 däck då börjar det bli lite hårt ibland men du har man ju 3 bars tryck i däcken också vilket också bidrar till hårdare gång efter vägen.

Är det gips eller betong du kör på?

För oss andra som har erfarenheter av skillnaderna emellan olika hjulstorlekar gällande bilmodellen och märket i synnerhet är det för en observant förare stor skillnad framförallt gällande buller och rullmotstånd.
På den senaste V70N jag ägde blev det en stor skillnad när jag demonterade märkesdäcken i storleken 17" och lade på de tidigare länkade däcken på standardfälgarna i storleken 15". Prova på din Volvo med 195/65 R15 i samma konstellation så kommer du nog bli överraskad hur bekvämt bilen rullar, oavsett vilket underlag det gäller.

Kört alla varianter av v70N med alla de olika fälg storlekar och v70in mår bra av mindre gummi (lågprofil)  dom är så mjuka i chassit redan så behöver inte svaja fram på balong däck.

Om herr Evildan är uppmärksam har jag en 2,4T på denna går det inte på nå mindre än 16 tum,

Enda stora skillnaden är att man kan med 16 tum köra i 80 blås över fartgupp och man känner ej av dom och man kan köra ner i varenda jävla potthål grop och över trottoar kanter utan att bry sig vilket är lämpligt för den ouppmärksamme bilföraren, 

Du är välkommen till Dalarna ska du få prova våra vägar, Tror du kommer vända vid Dala gränsen för du kommer gnälla över vägarna så jävligt, Men fortfarande går det alldeles ypperligt köra lågprofil alltså riktigt lågprofil här man får bara planera sin körning och tänka sig för som en uppmärksam bilförare ska göra.

(Du framstår som en 85 årig gubbe med artros, När du ska sitta och predika om ballong däck åt höger och vänster)

Kan lova att jag kört fler v70is än du har och personligen så är skillnaden inte stor, Dessutom vinner man på känsla med lågprofil det blir mycket bekvämare att köra bilen, Något stötigare att åka ja men hellre en stabil bil efter vägen än att ha något som är kursstabilt som en intvålad ål,

Responsen blev missad missade att du inte kan ha 15" det har jag erfarenheter av för jag har en fastighet strax utanför Edsbyn där vet jag inte vem av oss som kört flest modeller vilket inte känns viktigt jag har kört löjligt mycket V70N i 7 års tid runt 1000 mil i månaden Toyota handlar tråden om du har kanske inte erfarenheter av dom modellerna det blir stor skillnad beroende på profilen

mats757
13 juni 2017 · 914 Inlägg

Grejen med att använda % som profilhöjd har en poäng, faktiskt.
En hög däcksida tar upp små gropar, asfaltskanter osv för en komfortabel åkning. Därom inga tvivel.
Men däcksida flexar även i längsled, eller i rotationsriktningen också. En hög sida flexar mer även där vs en låg som flexar mindre.
När man styr väldigt lite fram och tillbaka på ratten. Stillastående bil. Så står slitbanan helt stilla på asfalten. Bara sidorna som flexar. (Nu finns det ett fint tekniskt namn på det där.... "Flexvinkel" typ . Har glömt )
Har man låg profil blir "den där" vinkeln mindre, ju lägre profil man har. Vilket kan översättar med "Mer känsla" i ratten. Men det ställer också högre krav på nogrann hjulinställning, så klart.
Det där är direkt relaterat till vilken Profil man har på däcket.
/Mats

Knugcab
13 juni 2017 · 5 111 Inlägg

Jag kör 31x10,5x15. Varför åker man ändå upp i innertaket som Dupontarna när man kör i guppen?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
13 juni 2017 ·

Knugcab skrev:
Jag kör 31x10,5x15. Varför åker man ändå upp i innertaket som Dupontarna när man kör i guppen?

Höjden är väl då endast 10.5% av höjden och med den hårda chassisättningen kan det nog bli lite stumt. wink
Ta av dig din Kubb så slipper du ha sönder den.

Djo
13 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Knugcab skrev:
Jag kör 31x10,5x15. Varför åker man ändå upp i innertaket som Dupontarna när man kör i guppen?

Höjden är väl då endast 10.5% av höjden och med den hårda chassisättningen kan det nog bli lite stumt. wink
Ta av dig din Kubb så slipper du ha sönder den.

Med den benämningen blir det.

31 hög 10,5 bred 15 tums fälg lite annorlunda på offroad sulor wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
13 juni 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Knugcab skrev:
Jag kör 31x10,5x15. Varför åker man ändå upp i innertaket som Dupontarna när man kör i guppen?

Höjden är väl då endast 10.5% av höjden och med den hårda chassisättningen kan det nog bli lite stumt. wink
Ta av dig din Kubb så slipper du ha sönder den.

Med den benämningen blir det.

31 hög 10,5 bred 15 tums fälg lite annorlunda på offroad sulor wink

Vad är då profilen i procent?

Knugcab
13 juni 2017 · 5 111 Inlägg

76 ungefär enligt mina beräkningar. Eftersom det nu gäller en japansk bil så är det väl högrelevant i tråden till skillnad från kinesbilarna ni diskuterade för en stund sedan?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
caromania Forummoderator
13 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Knugcab skrev:
76 ungefär enligt mina beräkningar. Eftersom det nu gäller en japansk bil så är det väl högrelevant i tråden till skillnad från kinesbilarna ni diskuterade för en stund sedan?

Du menar kinesbilarna som är tillverkade av svenskt stål?

Min erfarenhet av gummin är att Profil är tristare än många andra märken. Som lite fredagsmys med chips och ostbågar. Tråkigare än en flaska Amarone och ostbricka. Vad gäller däck så hände något när jag fyllde 40. Jag insåg att det inte var värt det... Körde en liten ball bil med fina prestanda. Med 205/40/17 så tappades varenda plomb om det var skarvar i vägen. Så ja, däcken påverkar i allra högsta grad.

Senast redigerat av caromania (13 juni 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
13 juni 2017 ·

caromania skrev:

Knugcab skrev:
76 ungefär enligt mina beräkningar. Eftersom det nu gäller en japansk bil så är det väl högrelevant i tråden till skillnad från kinesbilarna ni diskuterade för en stund sedan?

Du menar kinesbilarna som är tillverkade av svenskt stål?

Min erfarenhet av gummin är att Profil är tristare än många andra märken. Som lite fredagsmys med chips och ostbågar. Tråkigare än en flaska Amarone och ostbricka. Vad gäller däck så hände något när jag fyllde 40. Jag insåg att det inte var värt det... Körde en liten ball bil med fina prestanda. Med 205/40/17 så tappades varenda plomb om det var skarvar i vägen. Så ja, däcken påverkar i allra högsta grad.

Klart det är ca 76% i metrisk profil, det är mellan stadie matte jhu,
Är det fast, fint och tight runt gummit är det givetvis avgörande hur mycket känsla gummit förmedlar, men om det är slappt och fladdrigt kanske det inte spelar lika stor när det är lite glapp kring gummit här och där.

Djo
14 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

Höjden är väl då endast 10.5% av höjden och med den hårda chassisättningen kan det nog bli lite stumt. wink
Ta av dig din Kubb så slipper du ha sönder den.

Med den benämningen blir det.

31 hög 10,5 bred 15 tums fälg lite annorlunda på offroad sulor wink

Vad är då profilen i procent?

Det har svarats på redan men det skrivs inte ut på dylika däck.

Men har du en 15 tums fälg och däcket är totalt 31 så kan man ju räkna ut skillnaden och få fram det, Har ni ju även kommit fram till i tråden ca 76 % såg jag nu.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
15 juni 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:
Med den benämningen blir det.

31 hög 10,5 bred 15 tums fälg lite annorlunda på offroad sulor wink

Vad är då profilen i procent?

Det har svarats på redan men det skrivs inte ut på dylika däck.

Men har du en 15 tums fälg och däcket är totalt 31 så kan man ju räkna ut skillnaden och få fram det, Har ni ju även kommit fram till i tråden ca 76 % såg jag nu.

Så om jag vet fälgens diameter 15" och däckets totala höjd 31" så räcker det för att räkna ut profilen?
Har jag förstått dig rätt?
Kan du visa hur du räknat?

Ps, jag önskar få svaret av Djo. smile

Senast redigerat av Evildan (15 juni 2017)

Djo
15 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

Vad är då profilen i procent?

Det har svarats på redan men det skrivs inte ut på dylika däck.

Men har du en 15 tums fälg och däcket är totalt 31 så kan man ju räkna ut skillnaden och få fram det, Har ni ju även kommit fram till i tråden ca 76 % såg jag nu.

Så om jag vet fälgens diameter 15" och däckets totala höjd 31" så räcker det för att räkna ut profilen?
Har jag förstått dig rätt?
Kan du visa hur du räknat?

Ps, jag önskar få svaret av Djo. smile

Du lär ju ta däckets bredd också. Förlåt att jag inte skriver ordagrant herr Evildan.

Sen orkar jag inte räkna massa i onödan det är bara drygt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang