Lågprofil VS "Vanliga" däck ?

KenthIJ
27 september 2017 · 1 465 Inlägg

Har ju inget som helst vetenskapligt eller ens riktigt sakkunnigt belägg för det här men...

Jag uppfattar det som att 225/45/17 däck med EU märkningen - A - A - 67 - (om det nu finns sådana, har inte kollat) verkar gå snålare, mjukare och tystare än 205/55/16 däck med EU märknig - C - C - 71

Alltså att typen av däck verkar påverka mer än själva dimensionen.

Men... (igen)

Om EU märkningen /typen av däck är lika på 225/45/17 och 205/55/16 så går 16"arna snålare, mjukare och tystare.

Vad tror ni om den teorin?

Senast redigerat av KenthIJ (27 september 2017)

KenthIJ
28 september 2017 · 1 465 Inlägg

Körde samma provtur, Varberg-Göteborg, idag igen, med de 16" däck/fälgar som jag angett ovan och som jag fick samma resultat i förbrukning som med 17" däck/fälgar förra veckan. (då har ju 17" bättre EU "rull" /drivmedelseffektivitet  egenskaper än 16" arna. 17"= E  och !6"= F )
Körde samma väg och i samma hastighet, vädret var iofs en grad varmare i dag och jag hade, om man skall vara petig, ca 3m/s medvind i dag, men... i dag slutade turen på 4.1L på mätaren .
Alltså 0.3 mindre än sist.
Är det möjligen så att bilen eller iaf bilens färddator behöven "vänja sig" med de nya däcken/fälgarna eller beror det troligast på differenser i körningen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-c5625107afad9b09c92d1e3a877e7d2f.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (28 september 2017)

caromania Forummoderator
29 september 2017 · 9 296 Inlägg

Jag tror inte att färddatorn "vänjer sig". Enda sättet att veta är att köra en hel tank med de olika uppsättningarna, mäta med gps och sedan tanka. Under samma förutsättningar, teoretiskt sett så ska de smalare däcken ge lägre friktion och luftmotstånd så de borde definitivt dra mindre.

Som jag ser det finns det inga fördelar med lägre profil förutom utseendet. Sedan får man fråga sig själv om man gillar utseendet med lågprofil eller om man inte bryr sig?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
1 oktober 2017 · 1 465 Inlägg

caromania skrev:
Jag tror inte att färddatorn "vänjer sig". Enda sättet att veta är att köra en hel tank med de olika uppsättningarna, mäta med gps och sedan tanka. Under samma förutsättningar, teoretiskt sett så ska de smalare däcken ge lägre friktion och luftmotstånd så de borde definitivt dra mindre.

Som jag ser det finns det inga fördelar med lägre profil förutom utseendet. Sedan får man fråga sig själv om man gillar utseendet med lågprofil eller om man inte bryr sig?

Tänkte att det kanske var nåt i stil med att - nya bilar behöver gå ett tag innan bränsleförbrukningen går ned men det kanske mest har att göra med att "köra in motorn"? (skyltar öppet med min okunnighet)

och jodå ... vi har bestämt oss för att byta till 205/55/16 däcken/fälgarna.
Visst tycker vi att det är bra om däcken/fälgarna ser så bra ut som möjligt men det viktigaste för oss är att de går så miljövänligt, snålt och komfortabelt som möjligt.
Dessutom tycker vi inte att16" fälgarna skäms för sig heller.
Däremot är ju däcken som sitter på nu, inte helt optimala så...
frågan är om vi skall byta till snålare och tystare däck omgående eller om vi skall slita på de nuvarande tills det är dags för vinterdäck och kanske byta till våren.
(verkar ju inte som man kan sälja/få något för de däcken som sitter på nu och det känns ju lite surt att bara slänga dem. Backdäcken är ju helt nya)
Även vinterdäcken är ju 205/55/16 och dem kör man ju ändå 4-5 månader om året.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang