Erfarenhet av stenskottsskydd / stenskottsfoliering genomförd av Wrapzone

5 Inlägg
Skrivet 13 juni 2017 · Inlägg av trådskaparen #1

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter efter att ha köpt stenskottsskydd / stenskottsfoliering av Wrapzone, "specialister på helfoliering och fordonsdekor". Förhoppningsvis kan detta hjälpa er som funderar på att skydda er bil mha stenskottsskydd / stenskottsfoliering.

Hade två krav på folieringen:
1. att det inte skulle synas att en folie sitter applicerad på de utvalda delarna, jag ville inte ha en bil med två olika färgnyanser
2. att folien skulle fylla sitt syfte över en tillräckligt lång tidsperiod för att motivera kostnaden

Wrapzone försäkrade mig om att eftersom filmen är genomskinlig kommer den inte att synas, vilket gör den lämplig att applicera endast på utvalda delar på bilen som de själva skriver ovan "då man bara skyddar dom mest utsatta delarna så dom front, framskärmar, huv, hjulhus och eventuellt backspeglar",  och att den hade en livslängd på minst 7 år.
Så här i efterhand går det att tolka tillverkarens (Hexis graphics) tekniska datablad på samma sätt (se under rubriken "Durability" http://www.hexis-graphics.com/documents … s_028A.pdf). Om ni läser ovan datablad, ha i åtanke att jag kör min bil mindre än 1 000 mil/år, står parkerad i varmgarage och endast handtvättar bilen.

Lämnade in min då nya bil för stenskottsfoliering hos Wrapzone för mindre än 3 år sedan (juli 2014). Folieringen utfördes på höger och vänster backspegel, höger och vänster framskärm, motorhuven, fronten och på på bakre stötfångaren under bagageluckan.

Var mycket nöjd med resultatet. Det gick inte att se en färgskillnad mellan de folierade och icke folierade delarna på bilen. Informerades om att det kunde uppstå luftbubblor under folien men att dessa skulle försvinna efter ett par veckor.

Ca en månad senare visade sig följande problem på ett flertal ställen på bilen:
1. Revor i folien
2. Oxidering/missfärgning under folien
3. Smuts hade letat sig in under folien i kanterna där den släppt

Kontaktade Wrapzone och bad dem åtgärda vilket de gick med på utan extra kostnad (fick pröjsa bensin till lånebilen) . Tog med mig ett flertal bilder som visade alla ställen där ovan problem visat sig. Se nedan bild. Fler bilder finns i mitt fotoalbum. OBS. det är inte min bil på bilderna med färglagda cirklar men bilen är samma modell och färg. Syftet med bilderna var att visa var problemen fanns, inte hur de såg ut. Övriga bilder i fotoalbumet är på min bil. För exempel på problem 3 "Smuts hade letat sig in under folien i kanterna där den släppt" se nedan (min bil).


https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224210/224210-f350569fe1f82562f3a6846658d64a36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224210/224210-ed8a0e4189252e18027496cac9c5c095.jpg

När jag skulle hämta bilen visade det sig att Wrapzone inte fixat alla problem. T.ex. var revorna i folien fortfarande kvar och även oxidering/missfärgning under folien. När jag frågade varför de inte fixat allt sa de att det de inte fixat var "inom felmarginalen". Det var första gången jag fick höra att de hade en "felmarginal". Orkade inte tjaffsa så jag lät det vara.

Sedan dess har stenskottsskyddet / stenskottsfolien gulnat mer och mer. Nu, mindre än 3 år sedan köpet, är folien jämngul på alla ställen där folien sitter. Det syns klart och tydligt var det sitter folie. Jag har fått det jag absolut inte ville ha: en bil med två olika färgnyanser. För exempel se nedan bilder på min bil, fler finns i fotoalbumet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224210/224210-40fcc2e94c993150559a8f4ddac9d607.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224210/224210-cbe8724dab702abd57595e271e9f3a82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224210/224210-3e2b16ca38ec135de7b1141fbaa5e113.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224210/224210-69fb652a1c64fa9dd11486864842994e.jpg

Kontaktade Wrapzone igen angående "gulnandet" och, sammanfattat, de säger att de inte lämnar någon garanti på det stenskottsskydd / stenskottsfolie som sitter på min bil. De har erbjudit sig att sätta dit ett nytt stenskottsskydd som jag får betala ca 11 800 kr för. Det är över 3 500 kr mer än vad jag ursprungligen betalade för stenskottsskyddet jag nu har på bilen. Är inte aktuellt för min del.

Det Wrapzone skriver på sin webbplats verkar inte betyda så mycket:
"Vi är Hexis Gold Certified villket innebär att vi genomgått utbildning och garanterar att vi kan materialet vi jobbar med och med det ge mer omfattande garantier och har ett starkt stöd från vår huvudlevernatör Hexis, det innebär en trygghet för dig som kund."

Så, att kolla innan man köper stenskottsskydd / stenskottsfolie av Wrapzone och andra:

1. Begär skriftlig garanti som detaljerat beskriver dels hur länge företaget (t.ex. Wrapzone / Hexis Graphics) lovar att folien ska förbli genomskinlig utan någon slags missfärgande defekt (tex "gulnande") samt dels hur länge folien kommer hålla innan den faller i bitar. Garantin bör också begripligt förklara under vilka förhållanden den gäller, inte vagt och öppet för tolkning som i Hexis graphics tekniska datablad (gäller många om inte alla av deras stenskottsskyddsfolier inklusive den nya Bodyfence vars tekniska datablad är i stort sett identiskt med det som gäller för den folie de satte på min bil men att de för den erbjuder 7 års garanti utan att på något ställe jag hittat skrivit exakt vad denna garanti omfattar och under vilka förhållanden)

2. Begär att få veta vad det kommer kosta att få folien åtgärdad, hur den kommer åtgärdas och inom vilken tidsperiod om den inte uppfyller löftena i garantin

3. Be företaget (t.ex. Wrapzone) precisera exakt vad deras "felmarginal" omfattar, vilka misstag de tillåter sig själva att göra som de förväntar sig att kunder ska acceptera

5 Inlägg
Skrivet 13 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #2

Gjorde en anmälan till ARN.
Fick svar idag där ARN avlår mitt krav med följande motivering:

Enligt konsumentköplagen är en vara felaktig om den vid leveransen avviker från parternas
avtal eller från vad köparen annars hade skäl att förutsätta (16 § konsumentköplagen). Det är
köparen som måste bevisa att varan är felaktig.

För att nå framgång med sin begäran måste ... visa att det ingick i
förutsättningarna vid köpet att stenskottsskyddet inte skulle ändra färg/genomskinlighet under
den tid som har gått sedan monteringen, eller att han på annat sätt hade befogad anledning att
förvänta ett sådant resultat. Nämnden anser inte att han har lyckats med det. På grund härav och
med hänvisning till att ... inte heller har visat att stenskottsskyddet brister i sin
funktion att fortfarande skydda bilen lackering, ska hans krav avslås.

Detta var inte helt oväntat. Jag var naiv och trodde på det Wrapzone sa och det enda skriftliga jag fick i samband med köpet var fakturan. Således hade jag inga skriftliga garantier att redovisa för ARN. Jag kunde endast argumentera utifrån vad som står i Hexis otroligt luddiga produktdatablad (som jag fick leta fram själv på internet i samband med reklamationen), hur jag anser att det bör tolkas och vad jag som konsument kan förväntas begripa av vad som står skrivet däri. Samt vad Wrapzone skriver på sin webbplats. ARN kommenterade inte detta med ett ord i sitt beslut.

Slutsats: Utan skriftlig garanti är man rökt. Det spelar ingen roll hur självklart det än är för mig att jag aldrig skulle köpt produkten om någon ens hintat om att det fanns risk för "gulning" efter mindre än tre år. Hade skräpplasten fallit i bitar och/eller antagit en knallrosa färg efter 6 månader + 1 dag hade jag varit tvungen att bevisa att det var fel på produkten och utan garanti hade resultatet blivit detsamma som nu.

I mitt fall kan man ju fråga sig var de mer omfattande garantierna och tryggheten för mig som kund tagit vägen? Inte kan det väl bara vara tomma ord från Wrapzone?

Hexis Gold Certified
Vi är Hexis Gold Certified villket innebär att vi genomgått utbildning och garanterar att vi kan materialet vi jobbar med och med det ge mer omfattande garantier och har ett starkt stöd från vår huvudlevernatör Hexis, det innebär en trygghet för dig som kund.

(källa: http://wrapzone.net/wrapzone)

Några tips hur man får bort skitprodukten Hexis Graphics CARPRO 150B utan att förstöra den underliggande färgen/lacken?

Senast redigerat av Simon01 (13 november 2017)

1 271 Inlägg
Skrivet 13 november 2017 #3

Tycker gott du ska höra av dig till leverantören av folien om inte wrapzone vill ta något ansvar för folien. Sån där skit ska inte finnas tillgänglig på marknaden. Hur de har monterat den ska de dock ta ansvar för.

Sen är det väl otur i oturen att du har en vit bil så det gulnande syns extra bra.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
5 Inlägg
Skrivet 13 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #4

Soulman skrev:
Tycker gott du ska höra av dig till leverantören av folien om inte wrapzone vill ta något ansvar för folien. Sån där skit ska inte finnas tillgänglig på marknaden. Hur de har monterat den ska de dock ta ansvar för.

Sen är det väl otur i oturen att du har en vit bil så det gulnande syns extra bra.

Tack för tipset. Har dock redan försökt. Del av deras (Hexis Graphics Sverige) svar:

HEXIS do not provide guarantees, only indicative durabilities that can vary and depend on the exposure of the film, pollution, etc. - many other factors.

A certain colour difference, that forms overtime, is not a defect. A difference may appear on some light colours.

Efter det följde diverse diskussioner gällande vad genomskinlighet innebär och vad som står i deras produktdatablad (jag fick förklara för dem vad de själva skrivit) men kontentan var att de är lika lite intresserade av att ta ansvar som Wrapzone är. Skräp är skräp och min gissning är att de inte lämnar någon garanti för att de vet att deras produkt är skräp.

Det blev en lite löjlig nivå och ganska meningslöst att fortsätta försöka snacka med dem när de först påstår att "gulning" inte är en defekt för CARPRO150B (se citatet ovan), men när de beskriver sin "fantastiska" nya produkt Bodyfence, så beskriver de "gulning" som en defekt som de påstår att Bodyfence förhindrar.

This warranty exclusively covers the following defects: yellowing and cracking of the product.

Källa: http://www.bodyfence.net/

Avstängd · 4 Inlägg
Skrivet 8 april #5

Tjena Simon01.

Troligtvis har du inte fått Bodyfence på bilen utan den tidigare versionen av stenskottskydd från Hexis, anledningen till att den gulnar är för att den innehåller ett UV Skydd och det är det som gulnar, i Bodyfence är UV Skyddet borttaget och därför gulnar inte den folien. Att folie gulnar kan också bero på vissa typer av rengöringsprodukter, bland annat PRICK BORT har en tendens att få folie att gulna.

2 671 Inlägg
Skrivet 9 april #6

På hustruns Mazda 3 lät vi, för 4 år sedan, vid nyleveransen, applicera genomskinlig folie på bakbumpern för att i möjligaste mån spara lacken då hunden hoppar ut och in och då använder bakbumpern.
Folien gulnade och en "sorgkant" uppstod runt foliens kanter.
Avråder därför från folie på bumpern.

B t v så har jag på Suzukin en gummimatta som jag fäller ut.
Till CR-V´n finns ett skydd av rostfri stålplåt som option.

5 Inlägg
Skrivet 14 april · Inlägg av trådskaparen #7

Wrap_pro skrev:
Tjena Simon01.

Troligtvis har du inte fått Bodyfence på bilen utan den tidigare versionen av stenskottskydd från Hexis, anledningen till att den gulnar är för att den innehåller ett UV Skydd och det är det som gulnar, i Bodyfence är UV Skyddet borttaget och därför gulnar inte den folien. Att folie gulnar kan också bero på vissa typer av rengöringsprodukter, bland annat PRICK BORT har en tendens att få folie att gulna.

Troligtvis? Har skrivit på två ställen i tidigare inlägg att det är folien Hexis Graphics CARPRO 150B som de satte på bilen.

Om det du nu skriver gällande "gulning" stämmer så är det något Hexis Graphics / Wrapzone utan tvivel borde känna till. Problemet är att de underlåter att informera köparen om det. Eller så slänger de ut en produkt på marknaden som de inte har testat ordentligt, skriver produktblad/lämnar garantier (om några) som är så vaga att de går att tolka på både det ena och andra sättet i efterhand, och när sedan produkten fallerar är det vi som köpare som får lida för det.

316 Inlägg
Skrivet 14 april #8

Googlade lite om wrapzone o fann det här.
Kanon bra med varningen, jag hade tänkt och lämna in min bil där.
Men blev tveksam.
Mvh

1 Inlägg
Skrivet 11 juni #9

Lite nyfiken,, lämnade du in bilen på wrapzone?? och isåfall,,resultatet?? //Fredrik

2 Inlägg
Skrivet 30 augusti #10

Hej

Eftersom du ROOS666 efterfrågar resultat.
Jag och min pappa har lämnat in tre bilar hos wrapzone.
Stenskottsskyddat min bruksbil, över 2 år sedan. Inga problem alls. Ser som nytt ut. Kört med alla möjliga kemikalier, typ prickbort etc.

Sedan har vi två sommarbilar som både har fått stenskottsskydd och folie. Den ena för tre år sedan och ser som ny ut.
Wrapzone vet vad de gör.
Man får vara beredd att betala lite mer för en folie som håller längre. De har lagt dubbla folier, då yttersta skyddar mot blekning.

Jag rekommenderar starkt Wrapzone.

Senast redigerat av MBA (30 augusti )

1 582 Inlägg
Skrivet 30 augusti #11

Googlade du efter missnöjda kunder från wrapzone eller hur slank du in här?

Luktar ägare/personal...

2 Inlägg
Skrivet 18 november #12

CC72 skrev:
Googlade du efter missnöjda kunder från wrapzone eller hur slank du in här?

Luktar ägare/personal...

Räcker att enbart söka på Wrapzone på Google så kommer detta forum och tråd upp?

Nej jag är ingen ägare/personal.. Jag vill ge mina synpunkter då jag är väldigt nöjd med deras arbete.


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang