Huvudcylinder broms.

Kallunge123
14 juni 2017 · 1 Inlägg

Hej jag har en Nissan Kingcap 99:a diesel. Har luftat bromsarna väl, men bromspedalen kan man sakta trycka den mot botten när bilen är igång, Ingen motor igång känns pedalen fast i normalläge. Kan det vara huvudcylindern som är trasig ?? Inget läckage vid hjulen.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 juni 2017 · 4 917 Inlägg

Hur och varför luftades den?
Var det en KUNNIG  bromsare som inte tryckte bromsen i botten och därmed fördärvade huvudbromscylindern?

Senast redigerat av oljan (14 juni 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
simlar
14 juni 2017 · 5 524 Inlägg

Det är normalt att bromspedalen går att sakta trycka ner till botten med motorn igång.
När man får hjälp från bromsservot blir kraften så pass stark så att det kan läcka bromsvätska invändigt i huvudcylindern.

Sålänge bromspedalen är riktigt stum och fin utan motorn igång och bromsarna tar som dom ska så är det inget att fundera över.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 juni 2017 · 13 736 Inlägg

hur känns bromsen?  om den är normal när du kör och att du inte börjar rulla när du står med anlagd broms och fast läge så är det inget att fundera på 

framför allt dieselbilar brukar man kunna pressa ner pedalen i golvet när motorn är igång  men iverkligheten när du bromsar så tar bromsen så inåt att du långt innan släpper efter.  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang