Köpråd: Lättrullade tysta sommardäck 195 65 15 91h

Evildan
15 juni 2017 ·

För att göra en lång historia kort så har ett av mina relativt nyinköpta Kumho KH27 195/65-15 91H med EU-Märkning
Rullmotstånd "A"
Våtegenskaper "B"
Buller 67db.
gått sönder i stommen och behöver bytas ut.
Leverantören MrAuto anger att samma däck finns i lager men har två gånger skickat däck med sämre märkning. Jag har även kikat runt hos andra däckmånglare och ingen kan få fram ett likadant däck. Inte ens Alvén &Ingvarsson längre. sad

Nåväl, jag är öppen för förslag på däck märkta med
"A"
"B" eller "A" såklart.
67db.
Alternativt något däck med erkänt låg ljudnivå trots högre klassning.
Priset är oviktigt, funktionen går först.

Vräk på, gärna med länk om du hittar något, för jag har dammsugit internet men kan ha gjort det lika slarvigt som i hemmet. wink

Har mailat https://www.dackvaruhuset.se/sommardack/195/65-15
och frågat vilka däck det är "på riktigt".

Senast redigerat av Evildan (15 juni 2017)

caromania Forummoderator
15 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Jag köpte Goodyear Eagle NCT för 15 år sedan, var väldigt nöjd då. Nu förra sommaren köpte jag Eagle NCT igen, är mycket nöjd även nu. Helt fria från att spåra på motorvägen, mycket tystare än mina gamla Bridgestone, bilen drar mindre, går som sagt tystare men är iofs mer sladdrig när man "drar på" (mjuka däck) vilket är skitsamma eftersom man inte gör det så ofta. Tror inte de finns i din dimension dock men det fanns andra Goodyear på listan så värt att googla.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
15 juni 2017 ·

caromania skrev:
Jag köpte Goodyear Eagle NCT för 15 år sedan, var väldigt nöjd då. Nu förra sommaren köpte jag Eagle NCT igen, är mycket nöjd även nu. Helt fria från att spåra på motorvägen, mycket tystare än mina gamla Bridgestone, bilen drar mindre, går som sagt tystare men är iofs mer sladdrig när man "drar på" (mjuka däck) vilket är skitsamma eftersom man inte gör det så ofta. Tror inte de finns i din dimension dock men det fanns andra Goodyear på listan så värt att googla.

Har Goodyear friktionsdäck vintertid på toylådan och det är förbaskat trevliga däck med bra grepp och mycket låg ljudnivå. Jag överväger starkt Goodyear i ngn lättrullande miljövariant men sneglar även åt Nokian hakka green 2 med A A och 67 i märkning.
https://www.bythjul.com/dack/nokian/nok … r15/105692
Veligt va? wink

Tack för tipset!

Senast redigerat av Evildan (15 juni 2017)

jaka54
16 juni 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Jag brukar köpa däck från "dackonline"!

Evildan
16 juni 2017 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Jag brukar köpa däck från "dackonline"!

Tusen tack för tipset.

mrcarflow
18 juni 2017 · 139 Inlägg

caromania skrev:
Jag köpte Goodyear Eagle NCT för 15 år sedan, var väldigt nöjd då. Nu förra sommaren köpte jag Eagle NCT igen, är mycket nöjd även nu. Helt fria från att spåra på motorvägen, mycket tystare än mina gamla Bridgestone, bilen drar mindre, går som sagt tystare men är iofs mer sladdrig när man "drar på" (mjuka däck) vilket är skitsamma eftersom man inte gör det så ofta. Tror inte de finns i din dimension dock men det fanns andra Goodyear på listan så värt att googla.

Dom är riktigt bra! Kör med dom själv ;-)

Senast redigerat av mrcarflow (18 juni 2017)

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
Evildan
18 juni 2017 ·

mrcarflow skrev:

caromania skrev:
Jag köpte Goodyear Eagle NCT för 15 år sedan, var väldigt nöjd då. Nu förra sommaren köpte jag Eagle NCT igen, är mycket nöjd även nu. Helt fria från att spåra på motorvägen, mycket tystare än mina gamla Bridgestone, bilen drar mindre, går som sagt tystare men är iofs mer sladdrig när man "drar på" (mjuka däck) vilket är skitsamma eftersom man inte gör det så ofta. Tror inte de finns i din dimension dock men det fanns andra Goodyear på listan så värt att googla.

Dom är riktigt bra! Kör med dom själv ;-)

Tack så mycket för din input.
Jag har läst om och även tidigare kört med Goodyear fast inte några miljöversioner och har varit nöjd med dom. Vinterdäcken jag har anser jag är helt suveräna på det mesta.

Michelin då? Det är väl i regel komfortabla gummin på sedvanligt franskt manér?
Hade några ecogummin på en tidigare Prius och dom var mjuka och tysta.

caromania Forummoderator
19 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Har alltid haft Michelin energy och nu senast Michelin eco på Accorden. Bra däck på alla sätt men kan med andra ord inte jämföra med annat. Slits inte överdrivet fort vilket jag trodde de skulle göra eftersom de ska vara tysta och lättrullade.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
22 juni 2017 ·

Det blev Kumho igen, fick tag på två med rullmotstånd "A", våtgrepp "C", buller 69db.

Tack för er input.

Senast redigerat av Evildan (22 juni 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang