E46 automat lägger i Lockupen för tidigt.

streetfighter_
17 juni 2017 · 33 Inlägg

BMW e46 320, 2001.
Växlar mjukt och fint men Lockupen lägger i och ur sig hela tiden i 70-80km/h men över dom hastigheterna fungerar den utmärkt.

Verkar som att Lockupen läggs i väldigt tidigt.

Någon som haft samma problem?
Letar efter någon som haft samma problem med sin låda och som har löst problemet.

Senast redigerat av streetfighter_ (18 juni 2017)

BMW 320D F31 "Silverpilen" (2013)
torsen
18 juni 2017 · 7 234 Inlägg

Tror inte det är något fel, utan ska vara så.
Har haft samma erfarenhet med 3 nyare Jeepar.
Om du tycker det är besvärande kan du väl koppla ur Lock-Up:en.
Då ligger lådan kvar på högsta växeln utan att koppla in Lock-Up:en.
Har du bytt till större däck?
Det hade jag.
Därför den kopplade in och ur Lock-Up:en vid just 70 - 80 km/t.
Hörde mig för om det gick att programmera om.
Det gjorde det, men var ohemult dyrt, så det fick vara.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 juni 2017 · 17 466 Inlägg

torsen sa något där. Bytte från 18" till 20" på ena bilen. Lock-up tvekar vid 80-90 km/h i mitt fall. Bryr mig inte utan växlar ner ett steg innan större backar istället.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
18 juni 2017 ·

På min e36 325tds växlade lådan mest hela tiden upp och ned runt 70-90km/h.
Problemet självläkte rätt snart då lådan beslöt sig för att sluta växla helt oavsett hastighet.
Börja med att byta fluiden och kontrollera färgen på nuvarande.
Som Torsen beskrev syndromet har jag också haft på några Th-lådor när för stor rullomkrets har applicerats.

streetfighter_
18 juni 2017 · 33 Inlägg

Sitter just nu 18" sulor på BMW-n.
Knepigt att just Lockupen spökar, kan lägga i farthållaren i just 80km/h och den håller på lägger i och ur sig hela tiden på plan väg.
Just att Lockupen hoppar i så tidigt som i 70km.

På min E36 med 19" så hoppa Lockupen i 85km/h och den betedde sig inte så som E46an.

Funderingar på hur man kan ta bort Lockupen eller liknande?!

BMW 320D F31 "Silverpilen" (2013)
TurbOla Reservdansk
18 juni 2017 · 6 271 Inlägg

Märkligt att den lägger i och ur sig konstant.

Min gamla låda från -87 har möjlighet till lockup på 2an, 3an och 4ans växel, om man ligger kvar på samma växel ett tag.

Men det är klart, har du ändrat förutsättningarna för växellådan är det inte så konstigt att den spökar kanske.

Dock hade jag 19" fälgar på sommaren på min f.d. E60 och 16" på vintern, och jag märkte inte några problem.

Kanske är din lockup-solenoid som spökar?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 juni 2017 · 17 466 Inlägg

Min burk tvekar nog mest för att den i princip rullar på tomgång i 80 km/h. Och lådans dator har väl problem med det. Men den "växlar inte hela tiden" Svagt motlut så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang