Audi A6 C6 -06 - Tempgivare eller termostat?

amadeus22
23 juni 2017 · 20 Inlägg

Hej!

Har en Audi A6 C6 2.0 TFSI som rullat 13k mil. Märkte en dag då jag kollade på instrumentbrädan av en slump att motortempmätaren gick från 90 till botten (50) direkt, och stannade där tills jag kom hem.

Nu när jag kör bilen går tempen upp till driftstemp (90) efter en stund som sig bör, men sen märkte jag igår när jag körde så gjorde den samma dyk igen, 90 till botten. Sen körde jag bilen idag körde han ganska tufft på motorväg men även stadskörning för att få respons på mätaren men den rörde sig inte ett dyft på hela körningen. Det är inget fel på värmen i kupén eller så utan jag får bra värme om jag så vill ha det.

Så spontant känner jag att det är tempgivaren, men jag är inte så kunnig så vet inte vad som är typiskt symptom för termostat eller tempgivarfel.

Anledningen till min fråga är ren nyfikenhet då jag inte kan uppsöka verkstad förräns nästa vecka, och då får jag svar på felet i vilket fall. Tänkte bara här om nån känner "Aha men förmodligen är det så här.." så jag får lite feedback.

En annan sak att notera (kanske inte är ngt fel) är att när jag startar bilen så låter det som att fläkten går på hög fart även om jag bara låter den stå på tomgång. Detta är kanske inte alls är något lustigt men tänkte OM det kan ha ngt sammanhang.

Ha en fortsatt bra midsommarafton!

/Amadeus

amadeus22
23 juni 2017 · 20 Inlägg

Ett extra inlägg; Det enda FELET jag märker är själva tempgivaren. Gången på motorn och liknande är inga problem, den är inte slö eller sluddrig, och märker inget speciellt på bränsleförbrukningen heller.

simlar
23 juni 2017 · 5 524 Inlägg

Låter då definitivt som symptom på defekt kylvätsketempsensor alternativt kabelbrott till tempsensorn.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
spillolja
23 juni 2017 · 4 020 Inlägg

jag hade en VW Golf från 04 , där just tempmätaren åkte berg och dalbana  och kylfläkten gick när motorn var kall

tempgivaren var felet, en 2 polig gemensam för motorstyrning och tempmätare


https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=2725113&lng=se

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
amadeus22
23 juni 2017 · 20 Inlägg

Ok! Uppskattar svaren, tack smile Troligen lär det vara som ni säger att tempgivaren är på ett eller annat sätt knasig. Blir att åka till verkstad nästa vecka och kolla felkoder se om jag får något utslag där. Sen är det väl i vilket fall som enklast att börja med att byta givare och se om det löser sig vilket det förhoppningsvis gör! smile

spillolja
23 juni 2017 · 4 020 Inlägg

En billig felkodsläsare  är i bland oumbärligt i vissa lägen för att få snabb svar på felkoder/fel
http://www.ebay.com/itm/162236564806

Senast redigerat av spillolja (23 juni 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
amadeus22
24 juni 2017 · 20 Inlägg

Ja, nu har jag iofs en polare så pröjsar inte mkt för en felsökning av koder, men överväger starkt att införskaffa en sådan.. Tack återigen för input smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang