Ta bort bakre ljuddämparn

S40_01
4 juli 2017 · 26 Inlägg

Tjena!

Har sen S40 2.0T fas1 som jag gärna vill få att låta lite mer, tänkte då om man skulle ta bort kärringlådan där bak (bakre ljuddämparn) men är ej säker. Vill ha lite råd samt om nån vet om den sitter svetsad eller om den sitter bara med hjälp av klämmor och skit.

Mazda 6 MPS "MS6" (2006)
zzr94092
4 juli 2017 · 4 395 Inlägg

Skit???.ska det vara så svårt att stoppa in huvudet under o kolla?

CC72
4 juli 2017 · 1 661 Inlägg

Jag tror TS är 90-talist...svaren serverade wink

ehedman
5 juli 2017 · 1 966 Inlägg

Spelar det någon roll hur nuvarande sitter? Ställ upp bilen på pallbockar, in med tigersågen framför dämpen och sätt dit ett lämpligt rör.

torsen
5 juli 2017 · 7 245 Inlägg

Vet man inte hur ljuddämparen sitter fast ska man nog inte ge sig på ett så "avancerat" verktyg som tigersåg.
Vad som helst kan ju hända - hål i tanken eller ett däck.

Meaganeowner
5 juli 2017 · 2 250 Inlägg

Ööööööh. En fråga. Skulle du kunna ta en bild av skarven, dämpare - rör, så kan vi hjälpa dig.

Men det innebär att du måste under bilen
2 ggr.

Visst är det dryyyyygt?

Borde räcka med en gång!

Tid är pengar!!!!

torsen
6 juli 2017 · 7 245 Inlägg

S40_01 skrev:
Tjena!

Har sen S40 2.0T fas1 som jag gärna vill få att låta lite mer, tänkte då om man skulle ta bort kärringlådan där bak (bakre ljuddämparn) men är ej säker. Vill ha lite råd samt om nån vet om den sitter svetsad eller om den sitter bara med hjälp av klämmor och skit.

Vet inte vad "T" i S40 2.0T fas1 betyder men gissar att det betyder Turbo.
Jag har på några andra turbodieslar demonterat stora ljuddämparen, inte i avsikt att få motorn att låta mer utan av andra orsaker, och det har inte medför någon högre ljudnivå.
Bilprovningen har inte haft några synpunkter på någon av bilarna.
Jag fick förklarat för mig att turbon "hackar sönder" ljudet, och att det därför i stor sett är oförändrat.
Enda akustiska förändringen på mina bilar, med manuella växellådor, var ett "sörplande" då jag släppte på gasen i s m växling.
Har du inte turbo kan du lämna mitt inlägg utan avseende.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 juli 2017 · 14 066 Inlägg

zzr94092 skrev:
Skit???.ska det vara så svårt att stoppa in huvudet under o kolla?

Jaja, jag säger då det. Är det så svårt att titta under bilen!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
S40_01
9 juli 2017 · 26 Inlägg

zzr94092 skrev:
Skit???.ska det vara så svårt att stoppa in huvudet under o kolla?

Hade jag haft nån slags ramp som kan jag rulla upp bilen på hade jag gjort det men har ej tyvärr det och får inte in kroppen under bilen..... Så ber om ursäkt, men tänkte att jag kunde få ett schysst svar bara.

Mazda 6 MPS "MS6" (2006)
S40_01
9 juli 2017 · 26 Inlägg

torsen skrev:

S40_01 skrev:
Tjena!

Har sen S40 2.0T fas1 som jag gärna vill få att låta lite mer, tänkte då om man skulle ta bort kärringlådan där bak (bakre ljuddämparn) men är ej säker. Vill ha lite råd samt om nån vet om den sitter svetsad eller om den sitter bara med hjälp av klämmor och skit.

Vet inte vad "T" i S40 2.0T fas1 betyder men gissar att det betyder Turbo.
Jag har på några andra turbodieslar demonterat stora ljuddämparen, inte i avsikt att få motorn att låta mer utan av andra orsaker, och det har inte medför någon högre ljudnivå.
Bilprovningen har inte haft några synpunkter på någon av bilarna.
Jag fick förklarat för mig att turbon "hackar sönder" ljudet, och att det därför i stor sett är oförändrat.
Enda akustiska förändringen på mina bilar, med manuella växellådor, var ett "sörplande" då jag släppte på gasen i s m växling.
Har du inte turbo kan du lämna mitt inlägg utan avseende.

Det känns ju jäkligt konstigt. Varför ha en ljuddämpare så stor och dessutom oval om den ändå inte gör någon skillnad??

Senast redigerat av S40_01 (9 juli 2017)

Mazda 6 MPS "MS6" (2006)
torsen
10 juli 2017 · 7 245 Inlägg

S40_01 skrev:
Det känns ju jäkligt konstigt. Varför ha en ljuddämpare så stor och dessutom oval om den ändå inte gör någon skillnad??

Något lite skillnad gör det.
Olika på olika bilar/avgassystem.
I mitt relaterade fall hade bilarna 2 ljuddämpare.
Jag demonterade den stora dämparen och lät den bakre/lilla sitta kvar.

B t w vill jag inte förneka att "sörplet" när man släppte på gasen inte lät oangenämnt.
Ungefär som när en långtradare, med manuell växellåda, växlar lite långsamt.

caromania Forummoderator
10 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Det stämmer alldeles utmärkt att en turbobil inte påverkas lika mycket av en annan dämpare än en sugmotor just som torsen påpekar. En sugmotor utan dämpare kommer vråla och bara låta bedrövligt illa, något alla tröttnar på väldigt fort. En turbobil däremot får ett djupare dovare ljud, självklart stiger ljudnivån men det är lättare att leva med. Att ta bort dämparen helt kan bli lite overkill men en mindre dämpare med rakt-igenom-uppbyggnad får bilen att låta som en 3 liters muff-motor.

Tyvärr behöver du krypa in under bilen för att se var dämparen börjar. Det finns ingen genväg där. Räkna med att du måste kapa röret, det finns definitivt ingen färdig muff på originalröret som passar rakt av med en universaldämpare. Sedan behöver du mäta rörets ytterdiameter med ett skjutmått och se så du har minst 1dm rakt rör där du kan trä på den nya dämparen (som har en muff-hona).

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang