Volvo 940 LTT laddar ca 0.1 bar enl. laddtrycksmätare?

Tuut_Tuut
7 juli 2017 · 2 Inlägg

Hej!
Jag vill börja med att skriva att jag är en nybörjare när det kommer till att felsöka och att mecka bilar i helhet, så därmed uppskattar jag svar anpassade efter detta smile .

Jag har en Volvo 940 1996 LTT med B230FK motor. Denna har jag haft i min ägo cirka 1 år. Detta är min första bil med turbo, innan hade jag en Volvo 740 GL.
Efter att ha ägt min nuvarande Volvo 940 LTT så blev jag intresserad av att prova på att trimma bilen.
Sagt och gjort, jag köpte trimchip + justerbar wastegate från KL-Racing, och installerade dessa utan problem.

Nu i dagarna har jag installerat en laddtrycksmätare i mätarhuset för att se att laddtrycket ligger på den nivå jag siktat in mig på (ca 0.8 bar).
När jag installerat laddtrycksmätaren och gav mig iväg för en provtur så märkte jag att laddtrycket endast går upp minimalt på mätaren, uppskattningsvis ca 0.1 bar, om ens det?!

Video på hur detta ser hur finns HÄR:
https://vid.me/cffXv

Efter detta inspekterade jag laddtrycksslangarna (vet ej vad man skall kalla dessa?) som går runt i motorutrymmet och märkte att dessa såg väldigt spruckna och slitna ut. Därmed misstänkte jag att det skulle eventuellt finnas ett läckage i dessa slangar där tryckluften sipprar ut.
Nu är alla laddtrycksslangar utbytta i motorutrymmet, utan någon som helst förbättring, utan laddtrycksmätaren visar fortfarande lika lite.

Jag provkände lite på turbon, men den känns stabil och snurrar utan problem.

Har någon av er stött på detta problem, hur löste ni det då?
Vad mer kan vara trasigt, och hur kan man kontrollera detta?

Mvh.

Senast redigerat av Tuut_Tuut (7 juli 2017)

Mack Forum- och sitemoderator
7 juli 2017 · 26 148 Inlägg

Ett par frågor:

1. Laddtrycksslangarna. Menar du de riktigt grova rören, så kallade tryckrören med tillhörande slangar, eller menar du de smalare tunnare slangarna? De sistnämnda tror jag hellre är vanliga vakumslangar bara.

2. När du kände på turbon..hur exakt gjorde du då?

3. Har din mätare alltid fungerat eller har den alltid visat lite? Om senare, inte så enkelt att du råkat koppla in dig på fel ställe?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Tuut_Tuut
7 juli 2017 · 2 Inlägg

Mack skrev:
Ett par frågor:

1. Laddtrycksslangarna. Menar du de riktigt grova rören, så kallade tryckrören med tillhörande slangar, eller menar du de smalare tunnare slangarna? De sistnämnda tror jag hellre är vanliga vakumslangar bara.

2. När du kände på turbon..hur exakt gjorde du då?

3. Har din mätare alltid fungerat eller har den alltid visat lite? Om senare, inte så enkelt att du råkat koppla in dig på fel ställe?

1. Nä dessa slangar var inte grova, utan jag köpte 4mm inv. diameter vakuumslang från mekonomen som passade perfekt. Har dessa inget med laddtrycket att göra? Det är nämnligen därifrån som det är en T-korsning i motorutrymmet till laddtrycksmätaren i kupén.

2. Jag läste runt lite på olika forum att man skulle snurra på själva snurran, samt känna så att snurran inte kunde röra sig "fram-och-tillbaka" på den pinnen den sitter på så att säga.

3. Har inte haft mätare tidigare utan köpte ett mätarhus från en 940 FTT där laddtrycksmätaren finns i mätarhuset. Innan jag installerade detta provade jag med att pumpa med en cykelpump och då drog upp en bra bit förbi det som visas när jag kör, så själva laddtrycksmätaren verkar fungera bra.


Sprang ut till bilen och tog lite bilder som jag laddade upp här:

http://imgur.com/a/7kA7j

Senast redigerat av Tuut_Tuut (7 juli 2017)

klubbfors
26 juli 2017 · 135 Inlägg

Detta framgick inte i ditt första inlägg, men jag antar att du faktiskt justerat in wg-klockan?
För om den är "snällt" inställd då den levereras från fabrik så kommer ju turbon att ladda därefter!

BDamberg
26 juli 2017 · 311 Inlägg

Kolla även så att armen som du fäster WG:n i sitter rätt. Det går att sätta den fel och då resulterar det i att den står öppen hela tiden och bygger således inget vidare laddtryck tongue

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang