Volvo 940 LTT laddar ca 0.1 bar enl. laddtrycksmätare?

Tuut_Tuut
7 juli 2017 · 2 Inlägg

Hej!
Jag vill börja med att skriva att jag är en nybörjare när det kommer till att felsöka och att mecka bilar i helhet, så därmed uppskattar jag svar anpassade efter detta smile .

Jag har en Volvo 940 1996 LTT med B230FK motor. Denna har jag haft i min ägo cirka 1 år. Detta är min första bil med turbo, innan hade jag en Volvo 740 GL.
Efter att ha ägt min nuvarande Volvo 940 LTT så blev jag intresserad av att prova på att trimma bilen.
Sagt och gjort, jag köpte trimchip + justerbar wastegate från KL-Racing, och installerade dessa utan problem.

Nu i dagarna har jag installerat en laddtrycksmätare i mätarhuset för att se att laddtrycket ligger på den nivå jag siktat in mig på (ca 0.8 bar).
När jag installerat laddtrycksmätaren och gav mig iväg för en provtur så märkte jag att laddtrycket endast går upp minimalt på mätaren, uppskattningsvis ca 0.1 bar, om ens det?!

Video på hur detta ser hur finns HÄR:
https://vid.me/cffXv

Efter detta inspekterade jag laddtrycksslangarna (vet ej vad man skall kalla dessa?) som går runt i motorutrymmet och märkte att dessa såg väldigt spruckna och slitna ut. Därmed misstänkte jag att det skulle eventuellt finnas ett läckage i dessa slangar där tryckluften sipprar ut.
Nu är alla laddtrycksslangar utbytta i motorutrymmet, utan någon som helst förbättring, utan laddtrycksmätaren visar fortfarande lika lite.

Jag provkände lite på turbon, men den känns stabil och snurrar utan problem.

Har någon av er stött på detta problem, hur löste ni det då?
Vad mer kan vara trasigt, och hur kan man kontrollera detta?

Mvh.

Senast redigerat av Tuut_Tuut (7 juli 2017)

Mack Forum- och sitemoderator
7 juli 2017 · 26 148 Inlägg

Ett par frågor:

1. Laddtrycksslangarna. Menar du de riktigt grova rören, så kallade tryckrören med tillhörande slangar, eller menar du de smalare tunnare slangarna? De sistnämnda tror jag hellre är vanliga vakumslangar bara.