Köpråd: Byta ut Xc60 mot Toyota auris kombi hsd.

SsS
14 juli 2017 · 83 Inlägg

xXSammy skrev:
Om du är i behov (eller vill ha) av SUV och AWD kanske Mitsubishi Outlander Hybrid är något?

https://www.blocket.se/stockholm/Mitsub … 14&w=3
https://www.blocket.se/ostergotland/Mit … 14&w=3
https://www.blocket.se/goteborg/Mitsubi … 14&w=3

Tack för förslaget!

Min chef har en sån bil som han är väldigt nöjd med, har testat den själv i några mil. Helt klart en trevlig bil!
Men behovet av suv/awd finns egentligen inte, var bara en bra/kul sak att ha när jag letade bil sist.

Det som är plus på en sån är ju dragkroken.

Minus är att dom gått ett gäng mil för att passa in i min budget och är inte sugen på att köpa en bil för dessa pengar som gått mer än nuvarande (6500).

SsS
14 juli 2017 · 83 Inlägg

Lägger till 2 bilar till som alternativ som dök upp nu under morgonsurfen.

Hyundai IONIQ , 250.000 5-års nybilsgaranti utan milbegränsning, 8 år batterigaranti.

Kia Niro, ungefär samma pengar, annat utseende plus adaptiv farthållare. (Nöjd med Volvons )

Tar gärna mot synpunkter och åsikter på dessa bilar.



Jag var in på Toyota igår och hämtade broschyrer så jag kan jämföra olika paket osv utan att behöva scrolla o zooma in och ut med en padda.. smile
Säljaren kändes inte allt för insatt i modellen i fråga, kan vara förståeligt då jag inte ser överdrivet med hybrider häromkring.
Men blev välkomnad in någon dag till veckan för en mer detaljerad visning och kändes modellen bra så fick vi gärna låna hem den en kväll.
Dom har tyvärr bara öppet till 17:00 och endast vardagar nu under sommaren så måste försöka styra till jobben så jag och sambon kan kompa ut samtidigt .

Mvh Gustav

Senast redigerat av SsS (14 juli 2017)

viccoA
14 juli 2017 · 3 110 Inlägg

SsS skrev:

xXSammy skrev:
Om du är i behov (eller vill ha) av SUV och AWD kanske Mitsubishi Outlander Hybrid är något?

https://www.blocket.se/stockholm/Mitsub … 14&w=3
https://www.blocket.se/ostergotland/Mit … 14&w=3
https://www.blocket.se/goteborg/Mitsubi … 14&w=3

Tack för förslaget!

Min chef har en sån bil som han är väldigt nöjd med, har testat den själv i några mil. Helt klart en trevlig bil!
Men behovet av suv/awd finns egentligen inte, var bara en bra/kul sak att ha när jag letade bil sist.

Det som är plus på en sån är ju dragkroken.

Minus är att dom gått ett gäng mil för att passa in i min budget och är inte sugen på att köpa en bil för dessa pengar som gått mer än nuvarande (6500).

Den går dessutom att ladda så dina 12km till jobbet blir betydligt billigare med fullhybrid bränslemässigt jämfört med Toyotas mjukhybrid.

SsS
14 juli 2017 · 83 Inlägg

viccoA skrev:

SsS skrev:

xXSammy skrev:
Om du är i behov (eller vill ha) av SUV och AWD kanske Mitsubishi Outlander Hybrid är något?

https://www.blocket.se/stockholm/Mitsub … 14&w=3
https://www.blocket.se/ostergotland/Mit … 14&w=3
https://www.blocket.se/goteborg/Mitsubi … 14&w=3

Tack för förslaget!

Min chef har en sån bil som han är väldigt nöjd med, har testat den själv i några mil. Helt klart en trevlig bil!
Men behovet av suv/awd finns egentligen inte, var bara en bra/kul sak att ha när jag letade bil sist.

Det som är plus på en sån är ju dragkroken.

Minus är att dom gått ett gäng mil för att passa in i min budget och är inte sugen på att köpa en bil för dessa pengar som gått mer än nuvarande (6500).

Den går dessutom att ladda så dina 12km till jobbet blir betydligt billigare med fullhybrid bränslemässigt jämfört med Toyotas mjukhybrid.

Det har jag koll på då chefen flera gånger i veckan påpekar hur billigt han tar sig till jobbet.. haha
Men hur fungerar en sån jämfört med toyotan om man ej vill/kan ladda bilen via kabel?


Mvh Gustav

xXSammy
14 juli 2017 · 6 571 Inlägg

Den fungerar som en vanlig hybrid om du inte laddar med kabel. Laddar när du bromsar

De/Dem
SsS
14 juli 2017 · 83 Inlägg

xXSammy skrev:
Den fungerar som en vanlig hybrid om du inte laddar med kabel. Laddar när du bromsar

Okej med samma effektivitet som en Toyota i laddningskapacitet på samma typ av körning ?

Mvh Gustav smile

xXSammy
14 juli 2017 · 6 571 Inlägg

Mer eller mindre, ja.

Poängen med laddhybrid är att bunkra upp med så mycket ström som möjligt för att inte använda förbränningsmotorn så ofta

De/Dem
Evildan
14 juli 2017 ·

Finns även demopriusar inom budget, med samma nybilsgarantier som en plockad från bandet.
https://mobil.blocket.se/hela_sverige?w … &ca=12

Finns givetvis några i en annan kulör än den blå.
https://m.blocket.se/gavleborg/Toyota_P … 12&w=3

En fabriksny Active inom budget.
https://m.blocket.se/halland/Toyota_Pri … 12&w=3

Senast redigerat av Evildan (14 juli 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juli 2017 · 17 483 Inlägg

Evildan lurade oss att köpa en hybrid Prius för ett gäng år sedan. Den har fungerat oklanderligt och har nu rullat 18000 mil... Visst varvar den friskt om man står på ordentligt men så kör man inte en hybrid.

En kompis kör en Outlander Plugin. Ny dock. Han är nöjd. Men då kostar en slant. När väl fossilmotorn vevar igång så är den törstig.

Nästa släde som tjejen ska bruka blir en Prius eller en Auris HSD. Ingen tvekan där. Bra skit. Dessutom kan jag köra "gamla bettan" till jobbet istället för en törstig stor bensinbil. Det gäller att frakta röven från punkt A till B. Då spelar väl totalekonomi mer roll än ballhetsfaktor?

Köp. XC60 är i mina ögon en fattigmansvolvo (Sorry)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SsS
14 juli 2017 · 83 Inlägg

Hej tack för svaren!

Vad är det som skiljer prius mot auris mer än utseendet ? Enligt mig var den riktigt ful vid en första koll ... Man kanske kan vänja sig om det finns andra fördelar wink

Tanken med ett bilbyte är sänka kostnaderna men samtidigt ha en bra bil som är pålitlig och säker.

Anledningen till att jag åker Xc60 idag är till störst del timingen mellan att min förra passat började gå sönder lite överallt med krångel med besiktning som följd och att min far sålde sin xc till ett väldigt bra pris..

Men att kalla den fattigmans Volvo förstår jag inte för den är inte billig att tanka/äga , haha wink

Mvh Gustav.

Senast redigerat av SsS (14 juli 2017)

Evildan
15 juli 2017 ·

Priusen är rymligare i kupén, krocksäkrare, bättre ljudisolerad, lägre luftmotstånd, mer utrustning exempelvis head up display och keyless från Activenivån, längre hjulbas, mer påkostad samt byggd i Japan vilket faktiskt höjer kvalitén ännu ett snäpp, även om Aurisen inte har några som helst kvalitetsbrister.
Bagaget är ngt mindre än Auris men räcker till en stor liggvagn, fyra matkassar en fotboll samt hink med spade.
Den är ju lite mer utstickande designmässigt generation IV än de två tidigare men vem vill ha en trist intetsägande stasisläde? wink

caromania Forummoderator
15 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:
Priusen är rymligare i kupén, krocksäkrare, bättre ljudisolerad, lägre luftmotstånd, mer utrustning exempelvis head up display och keyless från Activenivån, längre hjulbas, mer påkostad samt byggd i Japan vilket faktiskt höjer kvalitén ännu ett snäpp, även om Aurisen inte har några som helst kvalitetsbrister.
Bagaget är ngt mindre än Auris men räcker till en stor liggvagn, fyra matkassar en fotboll samt hink med spade.
Den är ju lite mer utstickande designmässigt generation IV än de två tidigare men vem vill ha en trist intetsägande stasisläde? wink

Vad fan ska du ha fotbollen till?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
15 juli 2017 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:
Priusen är rymligare i kupén, krocksäkrare, bättre ljudisolerad, lägre luftmotstånd, mer utrustning exempelvis head up display och keyless från Activenivån, längre hjulbas, mer påkostad samt byggd i Japan vilket faktiskt höjer kvalitén ännu ett snäpp, även om Aurisen inte har några som helst kvalitetsbrister.
Bagaget är ngt mindre än Auris men räcker till en stor liggvagn, fyra matkassar en fotboll samt hink med spade.
Den är ju lite mer utstickande designmässigt generation IV än de två tidigare men vem vill ha en trist intetsägande stasisläde? wink

Vad fan ska du ha fotbollen till?

Den ligger under vagnen med hink och spade normalt sett. Bra att ha liksssssm.

caromania Forummoderator
15 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

Evildan skrev:
Priusen är rymligare i kupén, krocksäkrare, bättre ljudisolerad, lägre luftmotstånd, mer utrustning exempelvis head up display och keyless från Activenivån, längre hjulbas, mer påkostad samt byggd i Japan vilket faktiskt höjer kvalitén ännu ett snäpp, även om Aurisen inte har några som helst kvalitetsbrister.
Bagaget är ngt mindre än Auris men räcker till en stor liggvagn, fyra matkassar en fotboll samt hink med spade.
Den är ju lite mer utstickande designmässigt generation IV än de två tidigare men vem vill ha en trist intetsägande stasisläde? wink

Vad fan ska du ha fotbollen till?

Den ligger under vagnen med hink och spade normalt sett. Bra att ha liksssssm.

Ah, töm ut lite luft och ha den som huvudkudde..? Då fattar jag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
15 juli 2017 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:

Vad fan ska du ha fotbollen till?

Den ligger under vagnen med hink och spade normalt sett. Bra att ha liksssssm.

Ah, töm ut lite luft och ha den som huvudkudde..? Då fattar jag.

Jo inte är den hårt pumpad inte är den det inte

KenthIJ
19 juli 2017 · 1 465 Inlägg

SsS skrev:
Lägger till 2 bilar till som alternativ som dök upp nu under morgonsurfen.

Hyundai IONIQ , 250.000 5-års nybilsgaranti utan milbegränsning, 8 år batterigaranti.

Kia Niro, ungefär samma pengar, annat utseende plus adaptiv farthållare. (Nöjd med Volvons )

Tar gärna mot synpunkter och åsikter på dessa bilar.




Jag var in på Toyota igår och hämtade broschyrer så jag kan jämföra olika paket osv utan att behöva scrolla o zooma in och ut med en padda.. smile
Säljaren kändes inte allt för insatt i modellen i fråga, kan vara förståeligt då jag inte ser överdrivet med hybrider häromkring.
Men blev välkomnad in någon dag till veckan för en mer detaljerad visning och kändes modellen bra så fick vi gärna låna hem den en kväll.
Dom har tyvärr bara öppet till 17:00 och endast vardagar nu under sommaren så måste försöka styra till jobben så jag och sambon kan kompa ut samtidigt .

Mvh Gustav

Har för mig att "Hybridsmurfen" här på forumet hade testat och skrev nåt kort ang. IONIQ i "Varför köper inte fler miljömässigt..." tråden.

Själv har jag bara provsuttit och mätt upp KIA NIRO (inte provkört) men den var inte optimal (AurisTS HSD är ju iofs inte HELT PERFEKT för vårt behov den heller men den funkar) för vårt behov av rullstolstranportör så jag kollade inte vidare.
Däremot var ju KIA NIROn lite högre och bekvämare i insteget , den var oxå kortare men något bredare än Auris TS HSD. KIAn hade oxå betydligt högre upp till lasttröskeln och en ganska djup ( 18cm har jag för mig) tröskel till botten av bagagegolvet, på insidan.

En annan sak som jag bedömde som frågande med KIAn var att den har ju ett helt ny och ganska obeprövad drivlina medans Toyotans system ju verkat ha funkat erkännt problemfritt i 15-20 år

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juli 2017 · 17 483 Inlägg

KenthIJ skrev:

SsS skrev:
Lägger till 2 bilar till som alternativ som dök upp nu under morgonsurfen.

Hyundai IONIQ , 250.000 5-års nybilsgaranti utan milbegränsning, 8 år batterigaranti.

Kia Niro, ungefär samma pengar, annat utseende plus adaptiv farthållare. (Nöjd med Volvons )

Tar gärna mot synpunkter och åsikter på dessa bilar.




Jag var in på Toyota igår och hämtade broschyrer så jag kan jämföra olika paket osv utan att behöva scrolla o zooma in och ut med en padda.. smile
Säljaren kändes inte allt för insatt i modellen i fråga, kan vara förståeligt då jag inte ser överdrivet med hybrider häromkring.
Men blev välkomnad in någon dag till veckan för en mer detaljerad visning och kändes modellen bra så fick vi gärna låna hem den en kväll.
Dom har tyvärr bara öppet till 17:00 och endast vardagar nu under sommaren så måste försöka styra till jobben så jag och sambon kan kompa ut samtidigt .

Mvh Gustav

Har för mig att "Hybridsmurfen" här på forumet hade testat och skrev nåt kort ang. IONIQ i "Varför köper inte fler miljömässigt..." tråden.

Själv har jag bara provsuttit och mätt upp KIA NIRO (inte provkört) men den var inte optimal (AurisTS HSD är ju iofs inte HELT PERFEKT för vårt behov den heller men den funkar) för vårt behov av rullstolstranportör så jag kollade inte vidare.
Däremot var ju KIA NIROn lite högre och bekvämare i insteget , den var oxå kortare men något bredare än Auris TS HSD. KIAn hade oxå betydligt högre upp till lasttröskeln och en ganska djup ( 18cm har jag för mig) tröskel till botten av bagagegolvet, på insidan.

En annan sak som jag bedömde som frågande med KIAn var att den har ju ett helt ny och ganska obeprövad drivlina medans Toyotans system ju verkat ha funkat erkännt problemfritt i 15-20 år

Jodå. Körde Ioniq senast idag men det var enbart fråga om att flytta bilar på ett större hamnområde och stämpla fullt i 3-500 meter för att sedan parkera. Ger inte så mycket men de kändes bra. Mer tillfällen om en mer djuplodad undersökning kommer säkerligen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
19 juli 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

KenthIJ skrev:

SsS skrev:
Lägger till 2 bilar till som alternativ som dök upp nu under morgonsurfen.

Hyundai IONIQ , 250.000 5-års nybilsgaranti utan milbegränsning, 8 år batterigaranti.

Kia Niro, ungefär samma pengar, annat utseende plus adaptiv farthållare. (Nöjd med Volvons )

Tar gärna mot synpunkter och åsikter på dessa bilar.




Jag var in på Toyota igår och hämtade broschyrer så jag kan jämföra olika paket osv utan att behöva scrolla o zooma in och ut med en padda.. smile
Säljaren kändes inte allt för insatt i modellen i fråga, kan vara förståeligt då jag inte ser överdrivet med hybrider häromkring.
Men blev välkomnad in någon dag till veckan för en mer detaljerad visning och kändes modellen bra så fick vi gärna låna hem den en kväll.
Dom har tyvärr bara öppet till 17:00 och endast vardagar nu under sommaren så måste försöka styra till jobben så jag och sambon kan kompa ut samtidigt .

Mvh Gustav

Har för mig att "Hybridsmurfen" här på forumet hade testat och skrev nåt kort ang. IONIQ i "Varför köper inte fler miljömässigt..." tråden.

Själv har jag bara provsuttit och mätt upp KIA NIRO (inte provkört) men den var inte optimal (AurisTS HSD är ju iofs inte HELT PERFEKT för vårt behov den heller men den funkar) för vårt behov av rullstolstranportör så jag kollade inte vidare.
Däremot var ju KIA NIROn lite högre och bekvämare i insteget , den var oxå kortare men något bredare än Auris TS HSD. KIAn hade oxå betydligt högre upp till lasttröskeln och en ganska djup ( 18cm har jag för mig) tröskel till botten av bagagegolvet, på insidan.

En annan sak som jag bedömde som frågande med KIAn var att den har ju ett helt ny och ganska obeprövad drivlina medans Toyotans system ju verkat ha funkat erkännt problemfritt i 15-20 år

Jodå. Körde Ioniq senast idag men det var enbart fråga om att flytta bilar på ett större hamnområde och stämpla fullt i 3-500 meter för att sedan parkera. Ger inte så mycket men de kändes bra. Mer tillfällen om en mer djuplodad undersökning kommer säkerligen.

Erbjudande på Niro:
https://m.blocket.se/uppsala/Kia_Niro_1 … 12&w=3

SsS
9 augusti 2017 · 83 Inlägg

Varit offline ett tag nu då jag har funderat fram och tillbaka ett par hundra gånger hur jag ska göra med bil framöver.
Volvon blev iaf såld idag så en ny bil bör inskaffas relativt snabbt innan kylskåpet blir tomt och jag måste ta taxi till affären..

Är 99% säker idag på att det blir en begagnad auris ts hsd som gått ->5000 mil.
Detta pga att dom verkar väldigt prisvärd och att vi förmodligen inom ett par månader blir tvungna att ha två bilar pga jobb/plugg/dagis etc.

Mvh Gustav.

KenthIJ
9 augusti 2017 · 1 465 Inlägg

SsS skrev:
Varit offline ett tag nu då jag har funderat fram och tillbaka ett par hundra gånger hur jag ska göra med bil framöver.
Volvon blev iaf såld idag så en ny bil bör inskaffas relativt snabbt innan kylskåpet blir tomt och jag måste ta taxi till affären..

Är 99% säker idag på att det blir en begagnad auris ts hsd som gått ->5000 mil.
Detta pga att dom verkar väldigt prisvärd och att vi förmodligen inom ett par månader blir tvungna att ha två bilar pga jobb/plugg/dagis etc.

Mvh Gustav.

Beggade Toyota har ju bra "Kvalitetsgaranti" och verkar ju även vara erkännt (även av dem som inte gillar Toyota) driftsäkra.
Blir mer och mer nöjd med vår Auris TS HSD och den är numera nere i 4.2 snitt enligt bilens mätare (stod på 5.0 när vi köpte den)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang