8114
Sök

Volvo 460 bromsar ojämt (men bra handbroms)

2 Inlägg
14 juli 2017
Trådstartare
Hej,

Jag har en volvo 460 årsmodell 1992. Den har problemet att bromsarna på vänster sida (skiva fram, trumma bak) bromsar sämre än högersidan. Fram är det vä 0.8, hö 1.0, bak vä 0.7, 1.0 hö. Men inget konstigt med handbromsen som gav 1.0 på båda sidorna i besiktningen.

Någon teori om vad det kan bero på? Först tänkte jag bara byta trummor och dåliga skivor/ok/klossar. Men nu är det så att handbromsen också använder trumbromsen ås jag förstår inte varför det är ojämt ibland.

Några tankar?

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2017
g-lidingo skrev:
Hej,

Jag har en volvo 460 årsmodell 1992. Den har problemet att bromsarna på vänster sida (skiva fram, trumma bak) bromsar sämre än högersidan. Fram är det vä 0.8, hö 1.0, bak vä 0.7, 1.0 hö. Men inget konstigt med handbromsen som gav 1.0 på båda sidorna i besiktningen.

Någon teori om vad det kan bero på? Först tänkte jag bara byta trummor och dåliga skivor/ok/klossar. Men nu är det så att handbromsen också använder trumbromsen ås jag förstår inte varför det är ojämt ibland.

Några tankar?

Vet du när bromsvätskan byttes senast?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 Inlägg
14 juli 2017
Trådstartare
caromania skrev:
g-lidingo skrev:
Hej,

Några tankar?

Vet du när bromsvätskan byttes senast?

Inte den blekaste aning. Kan h varit 10 år sedan (och 5 000 mil).

Kan det hjälpa tror du? Fick i eftermiddags också höra något om att det var blött på vänster bakbroms. Skulle det vara att bromsvätskan läcker? Varför har det så inte runnit ut oxh tömts redan?

Min tanke jag hade var att det var något fel på ena bromssystwmet men de går väll diagonalt?

Fri fart för ett fritt folk!
14 968 Inlägg
14 juli 2017
dålig hjulcylinder   ta isär så ser du nog varför..   det är vad jag tror iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2017
Läckage är aldrig bra. Nu är ju din bil ganska "ny" så det kan funka att byta bara en cylinder, den som läcker. Jag har emellertid dålig erfarenhet av att byta bara ena så jag skulle byta båda.

Alla värden är även sådär vad gäller fram. Du skulle nog egentligen behöva renovera bromsarna rakt igenom, men ny bromsvätska kan göra under på gamla bromsar. Adderar du lite kärvande cylindrar och ok på det så är du nog hemma.
Byt bromsvätska och motionera alla bromsar ordentligt så löser du problemet. Om du har tur.
Senast redigerat av caromania (14 juli 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 966 Inlägg
15 juli 2017
Skick på belägg, skivor och backar?
Byt hjulcylindrar i bak, smörj och motionera oken i fram. Slå i ny bromsvätska.

Fri fart för ett fritt folk!
14 968 Inlägg
15 juli 2017
caromania skrev:
Läckage är aldrig bra. Nu är ju din bil ganska "ny" så det kan funka att byta bara en cylinder, den som läcker. Jag har emellertid dålig erfarenhet av att byta bara ena så jag skulle byta båda.

Alla värden är även sådär vad gäller fram. Du skulle nog egentligen behöva renovera bromsarna rakt igenom, men ny bromsvätska kan göra under på gamla bromsar. Adderar du lite kärvande cylindrar och ok på det så är du nog hemma.
Byt bromsvätska och motionera alla bromsar ordentligt så löser du problemet. Om du har tur.

kostnaden är rätt låg på att byta hjulscylindrar  så är det en bil man ska ha kvar så byter man båda..  jag törs att gissa att det är det som är felet.. inget stort läckage men inget ovanligt att dom börjar läcka...

Kör fort så hinner inget hända...

Sök