Turbokonvertera b230fd

Jon1
20 juli 2017 · 13 Inlägg

Hej. Har en 940 me b230fd hemma som jag hade tänkt slänga på en original 13c turbo på.
Har turbo , Grenrör, ic, lite rör osv liggandes
Tar olja från tryckgivaren o retur ner i tråget.

Så det ja undrar är:
Hur gör jag med vattenkylningen? Går det att plugga o skita i?

Andra frågan: Bränsle/tändning
Kan jag köra orginal bränsle o tändbox men skaffa ställbar bränsletrycksregulator o höja trycket till typ 3 bar och ladda kanske 0,3?
Eller blir de bättre att fortfarande köra originalboxar och trycka i turkosa FK spridare och fixa motstånd? Läst massor om motstånd men folk skriver ju olika om hur de ska kopplas.

Det ska bli så billigt som möjligt med grejerna jag har liggandes.
Och ja jag har googlat massvis redan.

whazze
22 augusti 2017 · 81 Inlägg

Bytta spridare = bytta box annars bränner du boxen. Vad jag hört
Släng på turbon bara om du ska ladda så lite tror de ska funka utan nå mer men ha kvar lambdan vad du en gör
Googla på asfaltseliten en grupp ungdomar som gjode mycke förut där finns  de en sida som heter turbo för dummisar elr nått skit bra förklaringar

Senast redigerat av whazze (22 augusti 2017)

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
simlar
22 augusti 2017 · 5 524 Inlägg

Vattenkylning kan du skippa om du kör lugnt sista 4-5minutrara innan du stänger av bilen.

Lämpligast vore nog turbo-boxar då dom redan är mappade för laddtryck och högohm-spridare som flödar samma som FT/FKns lågohm, då slipper du montera spridarmotstånd.

Eller fippla med ställbar btr och/eller tillsatsspridare kopplad på tryckvakt för att skicka på mer soppa vid laddtryck.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang