Luddigt kostnadsförslag från verkstad

samueelcarlsson
20 juli 2017 · 22 Inlägg

Tjenare!

Var på en verkstad idag med min Volvo S60 -02 då det har börjat fukta lite motorolja runt den främre vevaxeltätningen. (Brukar i vanliga fall meka med bilen själv men då jag aldrig haft loss en kamrem innan så valde jag att vända mig till en verkstad). På kostnadsförslaget stod det följande:

Byte främre vevaxeltätning 723.13kr
Främre vevaxeltätning 123.14kr
Kamrem byte 1850kr

Blev lite fundersam angående det sista med kamremmen då den byttes för 1000 mil sedan samt det inte kommit någon olja på den... Mannen förklarade att man behöver lossa kamremmen för att byta tätningen och att det är samma kostnad som att byta den, vilket jag med förstår. Men då till min fråga, borde inte detta redan vara inräknat i "Byte främre vevaxeltätning" då det är en del jobbet? För inte när man lämnar in en bil för att byta t.ex. bromsklossar lägger man till t.ex. "hjulskifte" då detta bör vara inräknat?

Mvh Samuel

MammDiin
20 juli 2017 · 2 019 Inlägg

Men om den byts så får du en ny kamrem och inte att de sätter tillbaka den som varit där, vilket gör att du betalar för en ny kamrem och andra delar som hör till vid byte av den.

Däremot så kostar det inte direkt något extra (i arbetskostnad) när de ändå måste ta bort den gamla kamremmen när de ska byta tätningen och då istället sätter dit en ny istället för den gamla.

Frågan är väl om det är värt 1850kr för att kunna köra 1000 mil längre innan nästa byte, om inte det gått flera år sedan den byttes senast förstås.

Bwonka
20 juli 2017 · 236 Inlägg

samueelcarlsson skrev:
Tjenare!

Var på en verkstad idag med min Volvo S60 -02 då det har börjat fukta lite motorolja runt den främre vevaxeltätningen. (Brukar i vanliga fall meka med bilen själv men då jag aldrig haft loss en kamrem innan så valde jag att vända mig till en verkstad). På kostnadsförslaget stod det följande:

Byte främre vevaxeltätning 723.13kr
Främre vevaxeltätning 123.14kr
Kamrem byte 1850kr

Blev lite fundersam angående det sista med kamremmen då den byttes för 1000 mil sedan samt det inte kommit någon olja på den... Mannen förklarade att man behöver lossa kamremmen för att byta tätningen och att det är samma kostnad som att byta den, vilket jag med förstår. Men då till min fråga, borde inte detta redan vara inräknat i "Byte främre vevaxeltätning" då det är en del jobbet? För inte när man lämnar in en bil för att byta t.ex. bromsklossar lägger man till t.ex. "hjulskifte" då detta bör vara inräknat?

Mvh Samuel

Kamrem bör alltid bytas om man lossar den. Kan va därför. Men såvida det bara är att slänga dit den nya kamremmen och inget mer jobb krävs (vet inte hur det är på s60) så tycker jag att det är skäligt att betala för endast själva kamremssatsen och inte för en arbetskostnad.

Hör med några fler verkstäder och se vad de säger så har du lite att jämföra med smile

Muttley
20 juli 2017 ·

MammDiin skrev:
Men om den byts så får du en ny kamrem och inte att de sätter tillbaka den som varit där, vilket gör att du betalar för en ny kamrem och andra delar som hör till vid byte av den.

Däremot så kostar det inte direkt något extra (i arbetskostnad) när de ändå måste ta bort den gamla kamremmen när de ska byta tätningen och då istället sätter dit en ny istället för den gamla.

Frågan är väl om det är värt 1850kr för att kunna köra 1000 mil längre innan nästa byte, om inte det gått flera år sedan den byttes senast förstås.

Om du gör ett rembyte 1000 mil tidigare (komplett) så blir de inte "kunna köra 1000 mil längre"  utan man påbörjar en ny intervall tongue

samueelcarlsson
20 juli 2017 · 22 Inlägg

Grejen är just den att jag inte kommer att få någon ny kamrem utan jag betalar 1850kr för enbart jobbet att ta av den för att komma åt att byta tätningen. Det är detta jag tycker borde vara inräknat då det är ett av momenten, känns som att jag betalar dubbelt :S

Muttley
20 juli 2017 ·

samueelcarlsson skrev:
Grejen är just den att jag inte kommer att få någon ny kamrem utan jag betalar 1850kr för enbart jobbet att ta av den för att komma åt att byta tätningen. Det är detta jag tycker borde vara inräknat då det är ett av momenten, känns som att jag betalar dubbelt :S

Be han speca om den då och vänd på dem.  För att endast 123 kr för byte av en tätning som du måste ha av remmen kostar de ju inte.

Främre vevaxeltätning  1850
Kamrem byte 123,14

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juli 2017 · 13 729 Inlägg

om du är duktig på att meka i övrigt fundera inte ens utan gör det själv..  för det är lätt att riva remmen och montera igen på dessa bilar..     visst jag gör det hellre på en d5 som faktist är absolut den lättaste fwd motor jag bytt rem på...   men en  vanlig bensinare är inte långt efter...   skulle vara en gammal golf mk2 som hamnar jämnt med bensinarna på s60/v70  alltså rätt lätt.     finns bra guider för att få remmen rätt så inget att oroa sig för

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
samueelcarlsson
20 juli 2017 · 22 Inlägg

Muttley skrev:

samueelcarlsson skrev:
Grejen är just den att jag inte kommer att få någon ny kamrem utan jag betalar 1850kr för enbart jobbet att ta av den för att komma åt att byta tätningen. Det är detta jag tycker borde vara inräknat då det är ett av momenten, känns som att jag betalar dubbelt :S

Be han speca om den då och vänd på dem.  För att endast 123 kr för byte av en tätning som du måste ha av remmen kostar de ju inte.

Främre vevaxeltätning  1850
Kamrem byte 123,14

Läs igen wink
Står "Byte främre vevaxeltätning 723kr" och sedan tätningen för 123kr, blir totalt 846kr. Verkstaden tar 800kr i timman och bytet ska ta 70 perioder enligt Vida där 100 perioder är en timma.

samueelcarlsson
20 juli 2017 · 22 Inlägg

Growe skrev:
om du är duktig på att meka i övrigt fundera inte ens utan gör det själv..  för det är lätt att riva remmen och montera igen på dessa bilar..     visst jag gör det hellre på en d5 som faktist är absolut den lättaste fwd motor jag bytt rem på...   men en  vanlig bensinare är inte långt efter...   skulle vara en gammal golf mk2 som hamnar jämnt med bensinarna på s60/v70  alltså rätt lätt.     finns bra guider för att få remmen rätt så inget att oroa sig för

Ja det lutar väl åt att göra det själv! Det ända jag är nojig över är att kammar och vev inte blir synkat.. Men det får bli att kolla lite guider som du säger smile

Djo
20 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Finns låsverkstyg till kamarna rekomenderar det och om du vill kan du ta loss startmotorn och låsa veven då kan det inte bli fel då är du safe,

Vet hur det är första kamremsbytet men efter en bunt är det en baggis.

fast med dessa priser

Byte främre vevaxeltätning 723.13kr 
Främre vevaxeltätning 123.14kr
Kamrem byte 1850kr

så är det ju värt lämna in.

Systemet dom har kanske har en tid = kostnad för byte tätning där inte d+m kamrem är medräknat.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MammDiin
20 juli 2017 · 2 019 Inlägg

Muttley skrev:

MammDiin skrev:
Men om den byts så får du en ny kamrem och inte att de sätter tillbaka den som varit där, vilket gör att du betalar för en ny kamrem och andra delar som hör till vid byte av den.

Däremot så kostar det inte direkt något extra (i arbetskostnad) när de ändå måste ta bort den gamla kamremmen när de ska byta tätningen och då istället sätter dit en ny istället för den gamla.

Frågan är väl om det är värt 1850kr för att kunna köra 1000 mil längre innan nästa byte, om inte det gått flera år sedan den byttes senast förstås.

Om du gör ett rembyte 1000 mil tidigare (komplett) så blir de inte "kunna köra 1000 mil längre"  utan man påbörjar en ny intervall tongue

Men om man byter rem när man kört 1000 mil och rekommenderat intervall är exempelvis 9000 mil så har man 8000 kvar med gamla remmen men byter man till en ny så har man 9000 vilket betyder att med en ny så kan man köra 1000 mil längre innan rekommenderat byte.

KolGruvan
20 juli 2017 · 1 450 Inlägg

Märk upp dreven och kamremen men lite färg.  Sen bara häng av den. Det går inte sätta tillbaka den fel om man märker upp det så. Gjorde samma på min förra veckan.
Gick väldigt fort .

Spara pengar och fixa det själv :-)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
mb_pucken
20 juli 2017 · 5 087 Inlägg

Inte luddigt alls.. jobbet listat i typ paket..
Att ta av och på remmen kostar 1850 dvs ett kamremsbyte fast utan material.
Att byta tätringen när kamremmen är avplockad kostar 723kr
Och materialet som behövs kostar 123kr.

Hade dom gjort ett kamremsbyte hade materialet stått med i offerten :-)

För det priset hade jag lämnat in det.

Senast redigerat av mb_pucken (20 juli 2017)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Muttley
20 juli 2017 ·

samueelcarlsson skrev:

Muttley skrev:

samueelcarlsson skrev:
Grejen är just den att jag inte kommer att få någon ny kamrem utan jag betalar 1850kr för enbart jobbet att ta av den för att komma åt att byta tätningen. Det är detta jag tycker borde vara inräknat då det är ett av momenten, känns som att jag betalar dubbelt :S

Be han speca om den då och vänd på dem.  För att endast 123 kr för byte av en tätning som du måste ha av remmen kostar de ju inte.

Främre vevaxeltätning  1850
Kamrem byte 123,14

Läs igen wink
Står "Byte främre vevaxeltätning 723kr" och sedan tätningen för 123kr, blir totalt 846kr. Verkstaden tar 800kr i timman och bytet ska ta 70 perioder enligt Vida där 100 perioder är en timma.

Ren miss från mig :p   Men om de är något otydligt så ring.  det brukar jag göra smile

MammDiin skrev:

Muttley skrev:

MammDiin skrev:
Men om den byts så får du en ny kamrem och inte att de sätter tillbaka den som varit där, vilket gör att du betalar för en ny kamrem och andra delar som hör till vid byte av den.

Däremot så kostar det inte direkt något extra (i arbetskostnad) när de ändå måste ta bort den gamla kamremmen när de ska byta tätningen och då istället sätter dit en ny istället för den gamla.

Frågan är väl om det är värt 1850kr för att kunna köra 1000 mil längre innan nästa byte, om inte det gått flera år sedan den byttes senast förstås.

Om du gör ett rembyte 1000 mil tidigare (komplett) så blir de inte "kunna köra 1000 mil längre"  utan man påbörjar en ny intervall tongue

Men om man byter rem när man kört 1000 mil och rekommenderat intervall är exempelvis 9000 mil så har man 8000 kvar med gamla remmen men byter man till en ny så har man 9000 vilket betyder att med en ny så kan man köra 1000 mil längre innan rekommenderat byte.

Helt sant.   Där var jag lite snurrig och tänkte att man var mot slutet av livslängden smile   Sånt som händer.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juli 2017 · 13 729 Inlägg

mb_pucken skrev:
Inte luddigt alls.. jobbet listat i typ paket..
Att ta av och på remmen kostar 1850 dvs ett kamremsbyte fast utan material.
Att byta tätringen när kamremmen är avplockad kostar 723kr
Och materialet som behövs kostar 123kr.

Hade dom gjort ett kamremsbyte hade materialet stått med i offerten :-)

För det priset hade jag lämnat in det.

dom pengarna kan man ju göra mycket roligare saker för.. 

men det händer att jag mutar någon jag känner att göra saker jag inte gillar om dom är billiga nog..  skulle byta ett hjulager fram på min 407.. jag tittade på skiten och satte tillbaka hjulet ringde och frågade en av dom som jag känner som är super duktig på att skruva och för 500kr så satt lagret på plats.. för 500kr var det inte värt det.. men så lätt som det är att riva remmen på en sån bil så skulle jag inte offra dom pengarna på det.  för det är lätt.     därimot så skulle jag inte gjort det för att spara dom pengarna om det varit på nya karossen alltså den från 2008 eller 2006 på s80
för det var fan inte skoj trängre än trångt..   kändes som ford varit inne och sagt till att karmremsbytet på gamla modellen var för lätt...så man monterar ett stort fäste mitt i vägen..

gjort det engång och tveksam att jag testar igen smile 

alla bilar där det sitter ett motorfäste i vägen brukar vara problem smile

bästa jag råkat ut för var på en 2006:ans passat 2.0tdi  som dom monterat en motor från skroten.. en gammal taxi bil så gått 65k  så hur som helst köpte dom tydligen en motor från skroten som varit med i en krock.. och ett fäste var av till motorfästet vid kamremmen..  men det hade dom svetsat så fint.. problemet var att idioterna monterade en mutter på baksidan istället för att gänga..   kan säga att det TOG bra lång tid att få dit muttern igen när skiten skulle ihop..       var säkert skitlätt när motorn stog på golvet men när den sitter i bilen var det riktigt svårt smile      tur den jävel som svetsade men sket i att gänga hålet inte stog brevid då kan jag säga.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Djo
21 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Är ju bara bulta bort motorfästet, v70 2008- med d5 har gått om plats tror inte s80 är just nå trängre.

C30 T5 är det mindre utrymme än renen är bred där du wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang