Ekonomiskt värt att köpa nyare bil

Cupra_
25 juli 2017 ·

Evildan skrev:
Om du och din granne kör samma sträcka och Priusen förbrukar mer än din Ibiza, även om dom är rätt snåla för storleken och framdrivningssystem, är det något som är fel på din grannes bil...eller så kan din granne inte köra lika bra och snålt som du gör.
Jag har andra erfarenheter av Renault och skulle definitivt kunna köpa en sådan om jag hade samma kriterier som TS.

Jag vet inte om det är något fel på den.. Gått runt 24k mil.. Fått byta bromsrör bara..
Hur som, vi jobbar på samma jobb så vi har lika långt att åka. Han snittar 0.51-0.53l/mil. Jag snittar 0.49-0.51 och då håller vi samma tempo. Halva vägen är 80-sträcka och resten är tätort.. Kör oftast lagligt.

xXSammy
25 juli 2017 · 6 571 Inlägg

Jag hoppade ifrån en 2007s Diesel Mondeo 2.0 till 2011 Focus bensin 1.6
Mondeon gick att köra på 0.5 om du låg i 100.. annars var de närmre 0.6-0.7 om du låg i 120
Focusen är ligger på samma siffror, dock halva servicekostnaden och en fjärdedel av skatten

De/Dem
Cupra_
25 juli 2017 ·

Muttley skrev:
Inget som har hänt mitt exemplar ännu, den har rullat ca 13500 mil.  Finns ingen dokumentation alls på leder heller.
Vi har olika erfarenheter.
En passat jag brukade i mitt förra jobb kostade under 24 månader en motor, växellåda, nytt kablage till gastanken, givare och en ny öppnare till bagaget. Inkl leder i framvagn.
Vet inte vad de ger i repkostnader men 150 tusen så ljuger man nog inte wink

Ägde även privat en passat -01, och där kom ju styrleder på den, men inget ovanligt på dem smile   Någon givare till termostat med men de var fickpengar så kan väl inte klaga.

Tyskarna får tamejtusan skärpa sig.

Som du säger är de äldre kända för att ha dåliga Spindelleder, det är ju samma roliga lösning som på Audi a4, med 4 Spindelleder..

Gaswagen är ju ökända för fel tongue Däremot har även jag fått byta öppnare, eller rättare sagt lås på min passat. Samt nyckelvred till passagerarairbag, totalt 500 på skroten..

Richtenb
25 juli 2017 · 1 365 Inlägg

0,5 är iofs väldigt bra för i30... Då pratar vi ju faktiskt nästan 10000 som andra redan skrivit. Nja jag vet inte om jag är seriös att göra mig av med avensis dieselsmurfen, tänkte att ni skulle övertala mig att det är rätt beslut.

Rent förbrukningsmässigt är ju megane helt otroligt billig. Någon som kan dela med sig av hur ofta den behöver repareras smile och är den billig i lite högre hastigheter.. Säg 140

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Muttley
25 juli 2017 ·

Richtenb skrev:
Intressant diskussion och vi är ju sammantaget I tråden ganska splittrade i åsikter som även jag är. Jag tänker som juggen1988, frågan är om det verkligen lönar sig,dvs sett helt ekonomiskt
Reparationer är ju också en viktig fråga. Som evildan säger så är ju en avensis mer eller mindre skottsäker. Hur är megane, Kia och Hyundai? Megane har väl dessutom dyra kamremesbyten.
Gissningsvis så ligger avensis på 0,82 med lite köer och motorväg 120km/h.
Vad drar de snåla bilarna med små motorer om du kör 120?
Det jag är inne på är om nyare bilar med sämre kvalitet blir dyrare i rep än en avensis trots sin ålder.
Inköp är väl ungefär 50000

6500kr hos volvoåterförsäljare. Kallar jag mellanklass. Scenic var den som stack upp mot 15000kr förr.

0,6 i motorväg.  Finns knappt 120 här nere, knappt ens motorvägar. Så de beror på var man bor och hur man kör.
Reservdelar är billiga till Meganen.   Sämre kvalitet vet jag inte om man ska kalla de efter 2010 års modell, de bättra sig avsevärt pga för mycket kritik.
Men du har rätt, avensis är en driftsäker bil. Men de ligger också på 20-30 i bra skick för inköp.

Köper du Kia så har du 7 års nybilsgaranti, dvs hela finansperioden förutsatt att du betalar de du ska.

Känner en del människor som byter när garantin tar slut, deras åsikt är av den att de värderar en driftsäker bil konstant och slipper därav alla större verkstadsjobb som stjäler viktig tid.
Men vi alla kan inte tjäna så mycket pengar att vi byter bil varannat år smile

xXSammy
25 juli 2017 · 6 571 Inlägg

Muttley skrev:
Köper du Kia så har du 7 års nybilsgaranti, dvs hela finansperioden förutsatt att du betalar de du ska.

Eller 15.000 mil.. men!
Förut hade de fullständiga villkoren på sin hemsida.. Där stod de att de i stort sett bara gällde motor och växellåda.

Edit:

4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti?

    Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

Senast redigerat av xXSammy (25 juli 2017)

De/Dem
Muttley
25 juli 2017 ·

Richtenb skrev:
0,5 är iofs väldigt bra för i30... Då pratar vi ju faktiskt nästan 10000 som andra redan skrivit. Nja jag vet inte om jag är seriös att göra mig av med avensis dieselsmurfen, tänkte att ni skulle övertala mig att det är rätt beslut.

Rent förbrukningsmässigt är ju megane helt otroligt billig. Någon som kan dela med sig av hur ofta den behöver repareras smile och är den billig i lite högre hastigheter.. Säg 140

Har ägt min sen oktober så kan inte säga något under mitt ägande. De har bytts någon liten bussning för något år sedan. Jag har bytt en lampa bak.

Jag har aldrig kört i 140 med den men den drar ju helt klart lite mer. 110 ligger den på runt 0,6.  Jag snittar 0,5 pendling med 100, 80 och 50 vägar, 7 mil om dagen fullsatt bil. När jag helgkör med sambon längre sträckor på utsatta hastigheter är vi nere på 0,42 enligt mätaren.  Jag tankar ca en gång i månaden.

Testa den, de är ingen fancy bil men de är den inte byggd för heller. Alla som "hatar" renault i min bekantskapskrets har faktiskt uttalat sig positivt om min modell.  Jag blir såklart mobbad av de i min ålder men när deras bilar drar 1,1 och uppåt så är de jag som flinar när vi kommer till ekonomin smile

Muttley
25 juli 2017 ·

xXSammy skrev:

Muttley skrev:
Köper du Kia så har du 7 års nybilsgaranti, dvs hela finansperioden förutsatt att du betalar de du ska.

Eller 15.000 mil.. men!
Förut hade de fullständiga villkoren på sin hemsida.. Där stod de att de i stort sett bara gällde motor och växellåda.

Edit:

4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti?

    Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

15000 mil är 2142 mil per år.  Så visst kör du mer än det är de kortare. För min del som ligger under 2000 mil per år kvittar det.

Nämn ett enda premiummärke som har bättre garantier.

xXSammy
25 juli 2017 · 6 571 Inlägg

Muttley skrev:
15000 mil är 2142 mil per år.  Så visst kör du mer än det är de kortare. För min del som ligger under 2000 mil per år kvittar det.

Nämn ett enda premiummärke som har bättre garantier.

Bättre och bättre? Mer tydliga.
"Du har 7 års nybilsgaranti..MEN"

Mercedes har 2 år, oavsett miltal
Kortare? Ja.
Tydligare? Ja.

De/Dem
Evildan
25 juli 2017 ·

Cupra_ skrev:

Evildan skrev:
Om du och din granne kör samma sträcka och Priusen förbrukar mer än din Ibiza, även om dom är rätt snåla för storleken och framdrivningssystem, är det något som är fel på din grannes bil...eller så kan din granne inte köra lika bra och snålt som du gör.
Jag har andra erfarenheter av Renault och skulle definitivt kunna köpa en sådan om jag hade samma kriterier som TS.

Jag vet inte om det är något fel på den.. Gått runt 24k mil.. Fått byta bromsrör bara..
Hur som, vi jobbar på samma jobb så vi har lika långt att åka. Han snittar 0.51-0.53l/mil. Jag snittar 0.49-0.51 och då håller vi samma tempo. Halva vägen är 80-sträcka och resten är tätort.. Kör oftast lagligt.

Enligt den erfarenheten jag har av NHW20 är att dom drar sällan över 0.5 om man inte kör som om man stulit bilen. Den senaste jag ägde körde jag med lätthet på 0.41 blandad körning och på ren landsvägskörning med en snittfart runt 65km/h på väg 52 mellan Eskilstuna och Nyköping 82km var rekordet 0.33 fast då kördes det med hjärnan hela tiden med rull och utnyttjande av nedförslut. Men faktum kvarstår att jag tycker att din kollegas bil förbrukar för mycket. Kan vara någon lätt anliggande broms eller dåligt pumpade däck alternativt skitdäck som rullar tungt eller att han ändock kör som en kratta.
Skitsamma, jag tycker din Ibiza är rätt snäll på sås samt att det är en betydligt trevligare bil utseendemässigt än Polo eller Fabia.

Muttley
25 juli 2017 ·

xXSammy skrev:

Muttley skrev:
15000 mil är 2142 mil per år.  Så visst kör du mer än det är de kortare. För min del som ligger under 2000 mil per år kvittar det.

Nämn ett enda premiummärke som har bättre garantier.

Bättre och bättre? Mer tydliga.
"Du har 7 års nybilsgaranti..MEN"

Mercedes har 2 år, oavsett miltal
Kortare? Ja.
Tydligare? Ja.

Mja.  Mercedes "rostgaranti" har väl inte varit tydlig förr?   Dvs att du i princip behöver ha så mycket rost att du kan peta ett hål.   Men de kanske har ändrat på de nu.

Såg för övrigt inte det otydliga i kias info ang garantin ?   

Enda "bättre" vw hade för taxifolket var ju fria mil men 2 år.   Så har man tur så rasar allt inom 2 år så de är bytt och klarar kanske 3 år till tills bilen är förbrukad. Men de har ju inte något med denne tråd att göra.

Cupra_
25 juli 2017 ·

Evildan skrev:

Cupra_ skrev:

Evildan skrev:
Om du och din granne kör samma sträcka och Priusen förbrukar mer än din Ibiza, även om dom är rätt snåla för storleken och framdrivningssystem, är det något som är fel på din grannes bil...eller så kan din granne inte köra lika bra och snålt som du gör.
Jag har andra erfarenheter av Renault och skulle definitivt kunna köpa en sådan om jag hade samma kriterier som TS.

Jag vet inte om det är något fel på den.. Gått runt 24k mil.. Fått byta bromsrör bara..
Hur som, vi jobbar på samma jobb så vi har lika långt att åka. Han snittar 0.51-0.53l/mil. Jag snittar 0.49-0.51 och då håller vi samma tempo. Halva vägen är 80-sträcka och resten är tätort.. Kör oftast lagligt.

Enligt den erfarenheten jag har av NHW20 är att dom drar sällan över 0.5 om man inte kör som om man stulit bilen. Den senaste jag ägde körde jag med lätthet på 0.41 blandad körning och på ren landsvägskörning med en snittfart runt 65km/h på väg 52 mellan Eskilstuna och Nyköping 82km var rekordet 0.33 fast då kördes det med hjärnan hela tiden med rull och utnyttjande av nedförslut. Men faktum kvarstår att jag tycker att din kollegas bil förbrukar för mycket. Kan vara någon lätt anliggande broms eller dåligt pumpade däck alternativt skitdäck som rullar tungt eller att han ändock kör som en kratta.
Skitsamma, jag tycker din Ibiza är rätt snäll på sås samt att det är en betydligt trevligare bil utseendemässigt än Polo eller Fabia.

Haha tack för de fina orden..
Ja jäkligt slitna däck har han om inte annat, sen försöker han inte snålköra medvetet, kör "normalt" . Jag vet inte men jag tror hans batterier är kassa eller nåt för jag tycker aldrig den går på el, har lånat den någon gång och flyttat på den på jobbet m.m och jag reagerade på att bensinmotorn gick väldigt mycket oavsett fart..

Senast redigerat av Cupra_ (25 juli 2017)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 augusti 2017 · 4 917 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Köpte en ny i30 crdi 2008. Den drog exakt 0.50 l/mil med frun bakom ratten och hon stod på. Bra skit.Men att byta bort en Avensis? Seriöst?

NizmO: Tjejen min kör Prius och pendlar med den. Hon kör som fruntimmret hade snuthäng på sig varje dag... Inte konstigt att den gurglar i sig strax över 0.5...

Haha, köpte en ny 2008..
Nej , du köpte en begagnad!
Rätt ska vara rätt!

Senast redigerat av oljan (27 augusti 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2017 · 17 483 Inlägg

oljan skrev:

Hybrid_ skrev:
Köpte en ny i30 crdi 2008. Den drog exakt 0.50 l/mil med frun bakom ratten och hon stod på. Bra skit.Men att byta bort en Avensis? Seriöst?

NizmO: Tjejen min kör Prius och pendlar med den. Hon kör som fruntimmret hade snuthäng på sig varje dag... Inte konstigt att den gurglar i sig strax över 0.5...

Haha, köpte en ny 2008..
Nej , du köpte en begagnad!
Rätt ska vara rätt!

Är helt hundra på att den var ny år 2008 då vi köpte den. Men jag kan ha fel. Den hade gått 0 mil dock.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
27 augusti 2017 ·

Hybrid_ skrev:

oljan skrev:

Hybrid_ skrev:
Köpte en ny i30 crdi 2008. Den drog exakt 0.50 l/mil med frun bakom ratten och hon stod på. Bra skit.Men att byta bort en Avensis? Seriöst?

NizmO: Tjejen min kör Prius och pendlar med den. Hon kör som fruntimmret hade snuthäng på sig varje dag... Inte konstigt att den gurglar i sig strax över 0.5...

Haha, köpte en ny 2008..
Nej , du köpte en begagnad!
Rätt ska vara rätt!

Är helt hundra på att den var ny år 2008 då vi köpte den. Men jag kan ha fel. Den hade gått 0 mil dock.

Nåja, någon har ju ändå suttit i bilen innan du köpte den så den var lite begagnad,   Rätt ska vara Rätt   lol

Evildan
27 augusti 2017 ·

Muttley skrev:

Hybrid_ skrev:

oljan skrev:
Haha, köpte en ny 2008..
Nej , du köpte en begagnad!
Rätt ska vara rätt!

Är helt hundra på att den var ny år 2008 då vi köpte den. Men jag kan ha fel. Den hade gått 0 mil dock.

Nåja, någon har ju ändå suttit i bilen innan du köpte den så den var lite begagnad,   Rätt ska vara Rätt   lol

Jag har hört att dom där snubbarna som kör bilarna av båtarna i hamnarna kör som små svin och gärna https://snubben.files.wordpress.com/2008/06/ollad.jpg
den Hyundaien var nog inget undantag. big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2017 · 17 483 Inlägg

Muttley skrev:

Hybrid_ skrev:

oljan skrev:

Haha, köpte en ny 2008..
Nej , du köpte en begagnad!
Rätt ska vara rätt!

Är helt hundra på att den var ny år 2008 då vi köpte den. Men jag kan ha fel. Den hade gått 0 mil dock.

Nåja, någon har ju ändå suttit i bilen innan du köpte den så den var lite begagnad,   Rätt ska vara Rätt   lol

Så sant. Kör ju upp mot 50 bilar per dag som är fabriksnya i jobbet i en hamn. Gissa om vi står på i dessa...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
27 augusti 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Hybrid_ skrev:

oljan skrev:
Haha, köpte en ny 2008..
Nej , du köpte en begagnad!
Rätt ska vara rätt!

Är helt hundra på att den var ny år 2008 då vi köpte den. Men jag kan ha fel. Den hade gått 0 mil dock.

Nåja, någon har ju ändå suttit i bilen innan du köpte den så den var lite begagnad,   Rätt ska vara Rätt   lol

Jag har hört att dom där snubbarna som kör bilarna av båtarna i hamnarna kör som små svin och gärna https://snubben.files.wordpress.com/2008/06/ollad.jpg
den Hyundaien var nog inget undantag. big_smile

Haha, tror du man kan ha tillägg i nybilsbeställning "Levereras okörd och o-ollad"

Hybrid_ skrev:

Muttley skrev:

Hybrid_ skrev:

Är helt hundra på att den var ny år 2008 då vi köpte den. Men jag kan ha fel. Den hade gått 0 mil dock.

Nåja, någon har ju ändå suttit i bilen innan du köpte den så den var lite begagnad,   Rätt ska vara Rätt   lol

Så sant. Kör ju upp mot 50 bilar per dag som är fabriksnya i jobbet i en hamn. Gissa om vi står på i dessa...

Kör ni alla märken wink   Så man vet om de är likadant på alla.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2017 · 17 483 Inlägg

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Hybrid_ skrev:

oljan skrev:
Haha, köpte en ny 2008..
Nej , du köpte en begagnad!
Rätt ska vara rätt!

Är helt hundra på att den var ny år 2008 då vi köpte den. Men jag kan ha fel. Den hade gått 0 mil dock.

Nåja, någon har ju ändå suttit i bilen innan du köpte den så den var lite begagnad,   Rätt ska vara Rätt   lol

Jag har hört att dom där snubbarna som kör bilarna av båtarna i hamnarna kör som små svin och gärna https://snubben.files.wordpress.com/2008/06/ollad.jpg
den Hyundaien var nog inget undantag. big_smile

Haha, tror du man kan ha tillägg i nybilsbeställning "Levereras okörd och o-ollad"

Hybrid_ skrev:

Muttley skrev:

Nåja, någon har ju ändå suttit i bilen innan du köpte den så den var lite begagnad,   Rätt ska vara Rätt   lol

Så sant. Kör ju upp mot 50 bilar per dag som är fabriksnya i jobbet i en hamn. Gissa om vi står på i dessa...

Kör ni alla märken wink   Så man vet om de är likadant på alla.

Kör Ford, Kia, Hyundai, Alfa, Fiat, Isuzu och Volvo. Men visst är det trevligt att hoppa in i en Alfa 4C eller en Kia Optima GT med turbosnurran. XC90 T8 är småpigg den med. Även Mustang 5.0 går hyfsat. Hyundai Ioniq är en doldis i hybridträsket. Pigg fan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
28 augusti 2017 ·

Hybrid_ skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Hybrid_ skrev:

oljan skrev:
Haha, köpte en ny 2008..
Nej , du köpte en begagnad!
Rätt ska vara rätt!

Är helt hundra på att den var ny år 2008 då vi köpte den. Men jag kan ha fel. Den hade gått 0 mil dock.

Nåja, någon har ju ändå suttit i bilen innan du köpte den så den var lite begagnad,   Rätt ska vara Rätt   lol

Jag har hört att dom där snubbarna som kör bilarna av båtarna i hamnarna kör som små svin och gärna https://snubben.files.wordpress.com/2008/06/ollad.jpg
den Hyundaien var nog inget undantag. big_smile

Haha, tror du man kan ha tillägg i nybilsbeställning "Levereras okörd och o-ollad"

Hybrid_ skrev:

Så sant. Kör ju upp mot 50 bilar per dag som är fabriksnya i jobbet i en hamn. Gissa om vi står på i dessa...

Kör ni alla märken wink   Så man vet om de är likadant på alla.

Kör Ford, Kia, Hyundai, Alfa, Fiat, Isuzu och Volvo. Men visst är det trevligt att hoppa in i en Alfa 4C eller en Kia Optima GT med turbosnurran. XC90 T8 är småpigg den med. Även Mustang 5.0 går hyfsat. Hyundai Ioniq är en doldis i hybridträsket. Pigg fan.

Ioniq Plug-in kostar endast 299.900 just nu med avdragen supermiljöbilsrabatt. Mkt trevlig bil...om än en blek kopia av originalet. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang