Frågor kring PlugIn Hybrider ?

KenthIJ
12 november 2017 · 1 465 Inlägg

Tackar för synpunkter och engagemang.

Intressant utveckling på hybridfronten. Ser ju ut att hända en del inom det närmaste. Nya typer av batterier och fler och mer effektiva laddställen publikt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2017 · 17 478 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tackar för synpunkter och engagemang.

Intressant utveckling på hybridfronten. Ser ju ut att hända en del inom det närmaste. Nya typer av batterier och fler och mer effektiva laddställen publikt.

Kia släpper snart sin Kia Stinger. Fossilmotor med 370hk och (i Sverige) awd. 8-växlad automat. Bilen går som ett troll. Tro mig... Kört ett gäng. De förväntar sig inte att tjäna pengar på släden utan ska "boosta" märkets image. Så de jobbar även åt andra hållet.

Ja, alla tillverkare ligger väl och laddar med hybrider just nu, kanske inte Dacia? Men att vi får finna oss i att åka omkring i dessa är nog rimligt. Inte minst med kommande lagkrav och förbud osv.

Kuriosa 3: Kör man soppatorsk på en Optima Plugin och fortsätter köra på batteri tills den ger upp så eldar man upp hybridsystemet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
12 november 2017 · 1 465 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar för synpunkter och engagemang.

Intressant utveckling på hybridfronten. Ser ju ut att hända en del inom det närmaste. Nya typer av batterier och fler och mer effektiva laddställen publikt.

Kia släpper snart sin Kia Stinger. Fossilmotor med 370hk och (i Sverige) awd. 8-växlad automat. Bilen går som ett troll. Tro mig... Kört ett gäng. De förväntar sig inte att tjäna pengar på släden utan ska "boosta" märkets image. Så de jobbar även åt andra hållet.

Ja, alla tillverkare ligger väl och laddar med hybrider just nu, kanske inte Dacia? Men att vi får finna oss i att åka omkring i dessa är nog rimligt. Inte minst med kommande lagkrav och förbud osv.

Kuriosa 3: Kör man soppatorsk på en Optima Plugin och fortsätter köra på batteri tills den ger upp så eldar man upp hybridsystemet
.

Jo det blir ju nya saker att ta hänsyn till och att se upp med men... det verkar väl ändå som att utvecklingen går mot bättre prestanda, bättre utrymmen och mer miljövänliga hybridsystem?

Hav förtröstan :-)

KenthIJ
12 november 2017 · 1 465 Inlägg

Evildan skrev:
Om du jämför förbrukningen mellan en 2013 Prius gen III fullhybrid standard med 15" 3.7l/100km och en oladdad 2013 Prius Plugin laddfullhybrid gen I så kommer Plugin att förbruka marginellt mindre bränsle pga effektivare hybridbatterier gällande både uttag och återladdning, Toyota anger förbrukningen då till 3.6l/100km.

Gällande rav4 och Optiman skulle jag tänka att det beror på körsträckan efter fulladdning eftersom desto längre Optiman körs som fullhybrid isyället som laddfullhybrid ökar bränsleåtgången.
Men jag tror rent sådär känslomässigt att Optiman är lite snålare även om den körs utan stöttning från elnätet.

Ok. och som sagt Tackar för synpunkter och engagemang.

Vet du om RAV4 active (enklaste) modellen med 17" däck/fälgar och tygklädsel räknas som "miljöbil" och omfattas av skattebefrielse första fem åren?

Evildan
12 november 2017 ·

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar för synpunkter och engagemang.

Intressant utveckling på hybridfronten. Ser ju ut att hända en del inom det närmaste. Nya typer av batterier och fler och mer effektiva laddställen publikt.

Kia släpper snart sin Kia Stinger. Fossilmotor med 370hk och (i Sverige) awd. 8-växlad automat. Bilen går som ett troll. Tro mig... Kört ett gäng. De förväntar sig inte att tjäna pengar på släden utan ska "boosta" märkets image. Så de jobbar även åt andra hållet.

Ja, alla tillverkare ligger väl och laddar med hybrider just nu, kanske inte Dacia? Men att vi får finna oss i att åka omkring i dessa är nog rimligt. Inte minst med kommande lagkrav och förbud osv.

Kuriosa 3: Kör man soppatorsk på en Optima Plugin och fortsätter köra på batteri tills den ger upp så eldar man upp hybridsystemet.

Visst är det kul med att testa skiten ur prylarna och samtidigt få pröjs?!

Kuriosa:
Skruvar man inte åt kamaxelns svängningsdämpare på en stor entrepenaddieselmotor kan den när motorn tokvarvas över normalt maxvarvtal roterandes kliva upp genom kamaxelkåpan och äta sig igenom dörren på ett träskåp med riggutrustning. :p
När det händer med ett svänghjul blir det bara skit kvar av träskåpet. Testing är underbart.

KenthIJ
11 december 2017 · 1 465 Inlägg

Fick chansen att hyra ett garage här i området (enda anledningen till att hyra det skulle vara att få tillgång till att ladda laddhybrid hemma)så eftersom jag varit lite sugen på en laddhybrid så kollade jag både Kia Optima SW PHEV och VW Passat GTE PHEV men ingen av dem klarade av att lasta dotterns rullstol så... vi fortsätter att köra rullstolen i vår Toyota Auris TS mildhybrid som tydligen lastar ovanligt bra för biltypen/storleken :-) och skippar garaget (som ju faktiskt kostar 310 sek/mån vilket ju räcker till några liter bensin)

Presidento Of World
11 december 2017 · 3 329 Inlägg

KenthIJ skrev:
Fick chansen att hyra ett garage här i området (enda anledningen till att hyra det skulle vara att få tillgång till att ladda laddhybrid hemma)så eftersom jag varit lite sugen på en laddhybrid så kollade jag både Kia Optima SW PHEV och VW Passat GTE PHEV men ingen av dem klarade av att lasta dotterns rullstol så... vi fortsätter att köra rullstolen i vår Toyota Auris TS mildhybrid som tydligen lastar ovanligt bra för biltypen/storleken :-) och skippar garaget (som ju faktiskt kostar 310 sek/mån vilket ju räcker till några liter bensin)

För den aspekten så hade det inte vara värt att hyra faktiskt för den summan :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
11 december 2017 ·

https://blogs.umass.edu/p139eck/files/2012/10/mild-hybrid.jpeg

wink

KenthIJ
11 december 2017 · 1 465 Inlägg

Evildan skrev:
https://blogs.umass.edu/p139eck/files/2 … ybrid.jpeg

wink

Svårt det där med micro, lätt, mild, full, ladd hybrid :-)

Gissar att vår Auris TS HSD är en "full"hybrid då

KenthIJ
12 december 2017 · 1 465 Inlägg

MrMaz skrev:

KenthIJ skrev:
Fick chansen att hyra ett garage här i området (enda anledningen till att hyra det skulle vara att få tillgång till att ladda laddhybrid hemma)så eftersom jag varit lite sugen på en laddhybrid så kollade jag både Kia Optima SW PHEV och VW Passat GTE PHEV men ingen av dem klarade av att lasta dotterns rullstol så... vi fortsätter att köra rullstolen i vår Toyota Auris TS mildhybrid som tydligen lastar ovanligt bra för biltypen/storleken :-) och skippar garaget (som ju faktiskt kostar 310 sek/mån vilket ju räcker till några liter bensin)

För den aspekten så hade det inte vara värt att hyra faktiskt för den summan :p

Nej tror oxå att det inte blir nån större vinst ekonomiskt. Men sedan är det ju det där med miljön oxå. Vill gärna köra så absolut miljövänligt som möjligt eftersom vi behöver bil till vår dotter och vi kör ju ganska mycket. Verkar dessvärre som att de enda plug In Hybrider jag känner till som möjligen lastar rullstolen är Mitsubishi Outlander PHEV och Mini Cooper Countryman PHEV (har inte testat någon av dem dock) men de verkar ju ganska törstiga på bensin och går inte så långt på enbart el.

Presidento Of World
12 december 2017 · 3 329 Inlägg

KenthIJ skrev:

MrMaz skrev:

KenthIJ skrev:
Fick chansen att hyra ett garage här i området (enda anledningen till att hyra det skulle vara att få tillgång till att ladda laddhybrid hemma)så eftersom jag varit lite sugen på en laddhybrid så kollade jag både Kia Optima SW PHEV och VW Passat GTE PHEV men ingen av dem klarade av att lasta dotterns rullstol så... vi fortsätter att köra rullstolen i vår Toyota Auris TS mildhybrid som tydligen lastar ovanligt bra för biltypen/storleken :-) och skippar garaget (som ju faktiskt kostar 310 sek/mån vilket ju räcker till några liter bensin)

För den aspekten så hade det inte vara värt att hyra faktiskt för den summan :p

Nej tror oxå att det inte blir nån större vinst ekonomiskt. Men sedan är det ju det där med miljön oxå. Vill gärna köra så absolut miljövänligt som möjligt eftersom vi behöver bil till vår dotter och vi kör ju ganska mycket. Verkar dessvärre som att de enda plug In Hybrider jag känner till som möjligen lastar rullstolen är Mitsubishi Outlander PHEV och Mini Cooper Countryman PHEV (har inte testat någon av dem dock) men de verkar ju ganska törstiga på bensin och går inte så långt på enbart el.

Vill du köra miljövänligare med nuvarande bil så använd motorvärmare om möjlighet finns.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
12 december 2017 · 1 465 Inlägg

MrMaz skrev:

KenthIJ skrev:

MrMaz skrev:

För den aspekten så hade det inte vara värt att hyra faktiskt för den summan :p

Nej tror oxå att det inte blir nån större vinst ekonomiskt. Men sedan är det ju det där med miljön oxå. Vill gärna köra så absolut miljövänligt som möjligt eftersom vi behöver bil till vår dotter och vi kör ju ganska mycket. Verkar dessvärre som att de enda plug In Hybrider jag känner till som möjligen lastar rullstolen är Mitsubishi Outlander PHEV och Mini Cooper Countryman PHEV (har inte testat någon av dem dock) men de verkar ju ganska törstiga på bensin och går inte så långt på enbart el.

Vill du köra miljövänligare med nuvarande bil så använd motorvärmare om möjlighet finns.

Tackar för tips.

Jag har allt funderat på det men vår nuvarande bil har ingen motor eller kupevärmare och även om vi skulle låta eftermontera det så blir det ju lite dyrt med 308 sek i månaden för garage . spec eftersom jag inte skulle få tillgång till garaget förrän 1:a febr -18 och då har ju det mesta av vinter förhoppningsvis passerat.

KenthIJ
1 februari 2018 · 1 465 Inlägg

Nu har jag provlastat även Mitsubishi Outlander PHEV (senaste modellen, vet inte om den tidigare kanske är bredare mellan hjulhusen) med rullstolen men även Outlandern var för trång i bagagen.
För smalt mellan hjulhusen för att få plats med rullstolen med ett baksäte uppe.

Verkar ju som att det kommer en massa nya hybridmodeller från flera olika biltillverkare de närmsta åren.
Spännande

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang