Köpråd; BMW 520/Audi A6

maikmr
28 juli 2017 · 4 Inlägg

Hej. Jag kan i princip ingenting om bilar, så har vi det ur vägen.

Jag kör idag en Volvo V70 -05 och har i den mig själv samt familj. Vi behöver byta bil och det blir en i likvärdig storlek, men absolut ingen Volvo igen. Familjen har fastnat för antingen BMW 520 eller Audi A6 och vi pratar årskull 2013-2014.

Jag har idag provkört en BMW 520 och det något helt annat än den vacklande V70 jag kör vanligtvis. Har tyvärr inte haft möjlighet att provköra en A6 än men väl suttit, klämt och känt på. Invändigt är det hugget som stucket. BMW har t.ex. förvaringslucka vid lampreglagen som är trevlig, samtidigt som Audi har en härligare mittkonsol. Tycker platsen i baksäte är likvärdig också.

Sen är också en 190hk A6 tilltalande med billigare skatt.

Någon som kört bådadera bilarna  och vill berätta vad man tycker? Körglädje 520 kontra A6 etc... Man har läst en hel del om Audis automatlåda - Hur står det till med den?

Tack! (y)

Jokabsson
28 juli 2017 · 1 175 Inlägg

Hehe.
Snart kommer evildan att uppmärksamma denna tråden och kommer skjuta ett skott för Toyota Avensis med allt vad det innebär. Fina innerutrymmen, trevlig gång och god bränsleekonomi för att inte nämna; pålitligaste bilen i klassen.
Sedan kommer caromania och föreslår den lite roligare Honda Accord som är den mest problemfria bil han någonsin har ägt.
Därefter kommer du få tips av opel_vectra att välja just en Opel Insignia och sist men inte minst har vi Sammy som älskar Ford och vurmar varmt för Mondeo!
Summa sumarum är alla dessa bilar trevliga på sitt sätt! Har du provat någon annan bil än nämnda BMW och Audi? Kan vara bra att vidga sina vyer, särskilt när man inte är så insatt. Det kan du spara många svenska kronor på smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
28 juli 2017 · 4 250 Inlägg

Hej! skulle du ha diesel? antar det? båda modellerna har väl plus o minus, hört om växellåds ras på båda modellerna automat/manuell. jag personligen lyckades haverera en manuell låda på en 520d 11, backen rasa på parkeringen^^ skulle personligen inte köpa nått utan garantier iaf. båda modellerna är väldigt sköna med automat. skulle nog välja bimmern, den ser väldigt trevlig ut samt är skitsnål på dropparna, min hade ja fått ner på under 0.5 landsvägs körning, sen finns ju audis v6 diesel som är skön samt bmws 6a 525d-530d som sitter på modeller fram till 2011 altså, sen blir dom tråkiga 4or tyvärr, så ska du ha en skön motor då finns 525d-530d fram till 2011,  ang bensin så är nog dom gamla igen fram till 2011 som gäller, 523-528 då dom ska hålla bättre har jag hört. kan inte så mycket om audis motorer då vi får för de mesta bara dieslar på jobbet. men ska försöka hjälpa dig så gott ja kan. en sak till är att du ska akta dig för bmws luftbälg system, stöt dämpar systemet alltså menar jag, dom pajar och då ser bilen jävligt sänkt och ska vara dyrt o byta, inte helt ovanligt att dom strular.

Senast redigerat av panda666 (28 juli 2017)

panda666
28 juli 2017 · 4 250 Inlägg

Cracksoup skrev:
Hehe.
Snart kommer evildan att uppmärksamma denna tråden och kommer skjuta ett skott för Toyota Avensis med allt vad det innebär. Fina innerutrymmen, trevlig gång och god bränsleekonomi för att inte nämna; pålitligaste bilen i klassen.
Sedan kommer caromania och föreslår den lite roligare Honda Accord som är den mest problemfria bil han någonsin har ägt.
Därefter kommer du få tips av opel_vectra att välja just en Opel Insignia och sist men inte minst har vi Sammy som älskar Ford och vurmar varmt för Mondeo!
Summa sumarum är alla dessa bilar trevliga på sitt sätt! Har du provat någon annan bil än nämnda BMW och Audi? Kan vara bra att vidga sina vyer, särskilt när man inte är så insatt. Det kan du spara många svenska kronor på smile

såklart^^men känns som ni andra gubbar tillåter aldrig nån att skaffa nått annat än toyota/hyundai eller honda. bmw/mercedes och audi är också bra märken, dom har sina svagheter och skit som kan paja men dom är endå fina bilar, har man garantier och kan försöka hitta reservdelar billigt så kan det löna sig. sköta service och försöka ta hand om bilfan. Sen ska man försöka hitta en modell med så lite barnsjukdomar och strul som möjligt men det är svårt.

maikmr
28 juli 2017 · 4 Inlägg

Cracksoup skrev:
Hehe.
Snart kommer evildan att uppmärksamma denna tråden och kommer skjuta ett skott för Toyota Avensis med allt vad det innebär. Fina innerutrymmen, trevlig gång och god bränsleekonomi för att inte nämna; pålitligaste bilen i klassen.
Sedan kommer caromania och föreslår den lite roligare Honda Accord som är den mest problemfria bil han någonsin har ägt.
Därefter kommer du få tips av opel_vectra att välja just en Opel Insignia och sist men inte minst har vi Sammy som älskar Ford och vurmar varmt för Mondeo!
Summa sumarum är alla dessa bilar trevliga på sitt sätt! Har du provat någon annan bil än nämnda BMW och Audi? Kan vara bra att vidga sina vyer, särskilt när man inte är så insatt. Det kan du spara många svenska kronor på smile

Vi har tittat på lite allt möjligt men ingenting tilltalar på samma sätt som BMW och Audi.


panda666 skrev:
Hej! skulle du ha diesel? antar det? båda modellerna har väl plus o minus, hört om växellåds ras på båda modellerna automat/manuell. jag personligen lyckades haverera en manuell låda på en 520d 11, backen rasa på parkeringen^^ skulle personligen inte köpa nått utan garantier iaf. båda modellerna är väldigt sköna med automat. skulle nog välja bimmern, den ser väldigt trevlig ut samt är skitsnål på dropparna, min hade ja fått ner på under 0.5 landsvägs körning, sen finns ju audis v6 diesel som är skön samt bmws 6a 525d-530d som sitter på modeller fram till 2011 altså, sen blir dom tråkiga 4or tyvärr, så ska du ha en skön motor då finns 525d-530d fram till 2011,  ang bensin så är nog dom gamla igen fram till 2011 som gäller, 523-528 då dom ska hålla bättre har jag hört. kan inte så mycket om audis motorer då vi får för de mesta bara dieslar på jobbet. men ska försöka hjälpa dig så gott ja kan. en sak till är att du ska akta dig för bmws luftbälg system, stöt dämpar systemet alltså menar jag, dom pajar och då ser bilen jävligt sänkt och ska vara dyrt o byta, inte helt ovanligt att dom strular.

Pendlar titt som tätt 40 mil enkel och då kan det nog vara värt att ha en diesel. Så ja, diesel it is. Bilen behöver inte röra på sig något speciellt men får gärna ligga gott på vägen och vara allmänt trevlig att köra.

Hur vet man om bilen man tittar på ligger inne med det dämparsystemet?

Presidento Of World
28 juli 2017 · 3 322 Inlägg

Kan uttala mig om A6 då jag kör nya sånna nästintill varjedag.

Trevlig men rätt stötig/hård drar en del diesel sen så behöver den Adblue påfyllning rätt ofta, rätt dyrt i längden...

2.0TDi 190 är rätt tråkig.. 3.0 är bra mycket roligare men bra mycket törstigare

Edit; automatlådorna är inte det bästa i dom. Lite halvkonstiga elfel har de kommit varav den senaste 2017 audi 3.0 tdi med 1700mil på mätaren där fläkten inte stannar utan gick på fullgång hela tiden.. Uppdatera programvara sa dom.. Jag vet inte brydde mig inte. Inte min bil smile

Senast redigerat av opel_vectra_gts (28 juli 2017)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
28 juli 2017 · 4 250 Inlägg

maikmr skrev:

Cracksoup skrev:
Hehe.
Snart kommer evildan att uppmärksamma denna tråden och kommer skjuta ett skott för Toyota Avensis med allt vad det innebär. Fina innerutrymmen, trevlig gång och god bränsleekonomi för att inte nämna; pålitligaste bilen i klassen.
Sedan kommer caromania och föreslår den lite roligare Honda Accord som är den mest problemfria bil han någonsin har ägt.
Därefter kommer du få tips av opel_vectra att välja just en Opel Insignia och sist men inte minst har vi Sammy som älskar Ford och vurmar varmt för Mondeo!
Summa sumarum är alla dessa bilar trevliga på sitt sätt! Har du provat någon annan bil än nämnda BMW och Audi? Kan vara bra att vidga sina vyer, särskilt när man inte är så insatt. Det kan du spara många svenska kronor på smile

Vi har tittat på lite allt möjligt men ingenting tilltalar på samma sätt som BMW och Audi.


panda666 skrev:
Hej! skulle du ha diesel? antar det? båda modellerna har väl plus o minus, hört om växellåds ras på båda modellerna automat/manuell. jag personligen lyckades haverera en manuell låda på en 520d 11, backen rasa på parkeringen^^ skulle personligen inte köpa nått utan garantier iaf. båda modellerna är väldigt sköna med automat. skulle nog välja bimmern, den ser väldigt trevlig ut samt är skitsnål på dropparna, min hade ja fått ner på under 0.5 landsvägs körning, sen finns ju audis v6 diesel som är skön samt bmws 6a 525d-530d som sitter på modeller fram till 2011 altså, sen blir dom tråkiga 4or tyvärr, så ska du ha en skön motor då finns 525d-530d fram till 2011,  ang bensin så är nog dom gamla igen fram till 2011 som gäller, 523-528 då dom ska hålla bättre har jag hört. kan inte så mycket om audis motorer då vi får för de mesta bara dieslar på jobbet. men ska försöka hjälpa dig så gott ja kan. en sak till är att du ska akta dig för bmws luftbälg system, stöt dämpar systemet alltså menar jag, dom pajar och då ser bilen jävligt sänkt och ska vara dyrt o byta, inte helt ovanligt att dom strular.

Pendlar titt som tätt 40 mil enkel och då kan det nog vara värt att ha en diesel. Så ja, diesel it is. Bilen behöver inte röra på sig något speciellt men får gärna ligga gott på vägen och vara allmänt trevlig att köra.

Hur vet man om bilen man tittar på ligger inne med det dämparsystemet?

hur man ser ifall den har luft bälg systemet? fråga om den har det eller kolla under bilen om du kan? dom flesta brukar väl kanske inte har det eftersom den kanske är lite speciell men jag vet att dom strular, man märker direkt när man ser att det är fel på dom när bilen plötsligt är max sänkt och sen så går den ju inte o köra så där^^ så akta dig från detta system skulle jag säga. sen är bimmern ganska skön o köra parad med automat, man faller nästan och somnar av komforten^^ iaf på dom 2014++ som jag provkört. ser skitfina ut lite sänkta med m sport paket.  du gillar inte merca? e klass tycker jag ser skitfina ut, dom har också en massa diesel motorer samt är skitsnygga med amg paketet;)

Evildan
28 juli 2017 ·

panda666 skrev:

Cracksoup skrev:
Hehe.
Snart kommer evildan att uppmärksamma denna tråden och kommer skjuta ett skott för Toyota Avensis med allt vad det innebär. Fina innerutrymmen, trevlig gång och god bränsleekonomi för att inte nämna; pålitligaste bilen i klassen.
Sedan kommer caromania och föreslår den lite roligare Honda Accord som är den mest problemfria bil han någonsin har ägt.
Därefter kommer du få tips av opel_vectra att välja just en Opel Insignia och sist men inte minst har vi Sammy som älskar Ford och vurmar varmt för Mondeo!
Summa sumarum är alla dessa bilar trevliga på sitt sätt! Har du provat någon annan bil än nämnda BMW och Audi? Kan vara bra att vidga sina vyer, särskilt när man inte är så insatt. Det kan du spara många svenska kronor på smile

såklart^^men känns som ni andra gubbar tillåter aldrig nån att skaffa nått annat än toyota/hyundai eller honda. bmw/mercedes och audi är också bra märken, dom har sina svagheter och skit som kan paja men dom är endå fina bilar, har man garantier och kan försöka hitta reservdelar billigt så kan det löna sig. sköta service och försöka ta hand om bilfan. Sen ska man försöka hitta en modell med så lite barnsjukdomar och strul som möjligt men det är svårt.

Jodå, folk får köpa precis vad dom vill för mig och gissningsvis även för dom andra nämnda i ditt inlägg. Du vet ju personligen hur det är med garantier och Good Will hos BMW och hur det kan påfresta ekonomiskt.
Är det då inte klokt att köpa ett problemfriare märke som har erkänt bra Good Will istället? Om man nu inte skiter tusingar före frukost...
Vilken BMW rekommenderar du som är insatt i märket? En bil från 2013-2014 utan motorproblem, växellådsproblem och allmänt skonad från övriga klassiska BMW-problem som små elfel och dylikt.
AUDI? Vilken modell där är bra på samma vis?

Ps: Jag vet att ett bilköp ofta är mycket mer än råa siffror och statistik på ett papper och att många gärna betalar extra utgifter för "premiumkänslan" och märket. Jag vet även att alla bilar förr eller senare går sönder men just där är skillnaden hur ofta och för vilken kostnad. smile
Ds.

Senast redigerat av Evildan (28 juli 2017)

maikmr
28 juli 2017 · 4 Inlägg

panda666 skrev:
hur man ser ifall den har luft bälg systemet? fråga om den har det eller kolla under bilen om du kan? dom flesta brukar väl kanske inte har det eftersom den kanske är lite speciell men jag vet att dom strular, man märker direkt när man ser att det är fel på dom när bilen plötsligt är max sänkt och sen så går den ju inte o köra så där^^ så akta dig från detta system skulle jag säga. sen är bimmern ganska skön o köra parad med automat, man faller nästan och somnar av komforten^^ iaf på dom 2014++ som jag provkört. ser skitfina ut lite sänkta med m sport paket.  du gillar inte merca? e klass tycker jag ser skitfina ut, dom har också en massa diesel motorer samt är skitsnygga med amg paketet;)

Ska absolut komma ihåg att fråga om dämparsystemet, det vill jag inte ha att göra med.

Jag åkte ut på motorväg under provturen just för att få känna av komforten. Den var fantastiskt. Speciellt när man hade det i närminnet då man skulle hem i sin V70. Stor skillnad.

Evildan
28 juli 2017 ·

Det var visst en sak jag glömde, vad jag skulle tipsat om istället om det var önskvärt med förslag på ekonomisk pålitlig och krocksäker familjebil.

https://m.blocket.se/helsingborg/Toyota … 12&w=3

Senast redigerat av Evildan (28 juli 2017)

panda666
28 juli 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Cracksoup skrev:
Hehe.
Snart kommer evildan att uppmärksamma denna tråden och kommer skjuta ett skott för Toyota Avensis med allt vad det innebär. Fina innerutrymmen, trevlig gång och god bränsleekonomi för att inte nämna; pålitligaste bilen i klassen.
Sedan kommer caromania och föreslår den lite roligare Honda Accord som är den mest problemfria bil han någonsin har ägt.
Därefter kommer du få tips av opel_vectra att välja just en Opel Insignia och sist men inte minst har vi Sammy som älskar Ford och vurmar varmt för Mondeo!
Summa sumarum är alla dessa bilar trevliga på sitt sätt! Har du provat någon annan bil än nämnda BMW och Audi? Kan vara bra att vidga sina vyer, särskilt när man inte är så insatt. Det kan du spara många svenska kronor på smile

såklart^^men känns som ni andra gubbar tillåter aldrig nån att skaffa nått annat än toyota/hyundai eller honda. bmw/mercedes och audi är också bra märken, dom har sina svagheter och skit som kan paja men dom är endå fina bilar, har man garantier och kan försöka hitta reservdelar billigt så kan det löna sig. sköta service och försöka ta hand om bilfan. Sen ska man försöka hitta en modell med så lite barnsjukdomar och strul som möjligt men det är svårt.

Jodå, folk får köpa precis vad dom vill för mig och gissningsvis även för dom andra nämnda i ditt inlägg. Du vet ju personligen hur det är med garantier och Good Will hos BMW och hur det kan påfresta ekonomiskt.
Är det då inte klokt att köpa ett problemfriare märke som har erkänt bra Good Will istället? Om man nu inte skiter tusingar före frukost...
Vilken BMW rekommenderar du som är insatt i märket? En bil från 2013-2014 utan motorproblem, växellådsproblem och allmänt skonad från övriga klassiska BMW-problem som små elfel och dylikt.
AUDI? Vilken modell där är bra på samma vis?

Ps: Jag vet att ett bilköp ofta är mycket mer än råa siffror och statistik på ett papper och att många gärna betalar extra utgifter för "premiumkänslan" och märket. Jag vet även att alla bilar förr eller senare går sönder men just där är skillnaden hur ofta och för vilken kostnad. smile
Ds.

jag håller med, bmw-audi-merca har mera problem. bmw har problem med motorer-växellådor titt som tätt, tyskarna gillar att paja  men dom är snygga och sköna att åka i^^fan ska man göra hehe. a precis man får ingen goodwill om bilen har gått lite. sen vet ja inte om man har garanti kvar om dom tjafsar eller hjälper en faktiskt. jag personligen litar bara på gamla bimmers, dom har bevisat att motorerna/lådorna håller bättre än dom nyare iaf.  förstår hur du tänker och skulle man vilja ha 99% problemfri bilägandet så är nog toyota som gäller men ska alla köra toyota? tänk om man vill ha bmw eller audi eller merca. tror att man måste välja lite försiktigt då, läsa igenom allt ordentligt extra noga.  skulle rekommendera ts 525d 2011 då den har 6a me diesel med minst rapporterade problem som jag har sett. eller 530d samma år. och om han skulle kolla på bensin så samma sak där fram till 2011 523-528. skulle strunta i 520d för att fram till 2013 så har kedjorna rasat. har inte hört nån kedja som har rasat efter 2013-

caromania Forummoderator
28 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Cracksoup skrev:
Hehe.
Snart kommer evildan att uppmärksamma denna tråden och kommer skjuta ett skott för Toyota Avensis med allt vad det innebär. Fina innerutrymmen, trevlig gång och god bränsleekonomi för att inte nämna; pålitligaste bilen i klassen.
Sedan kommer caromania och föreslår den lite roligare Honda Accord som är den mest problemfria bil han någonsin har ägt.
Därefter kommer du få tips av opel_vectra att välja just en Opel Insignia och sist men inte minst har vi Sammy som älskar Ford och vurmar varmt för Mondeo!
Summa sumarum är alla dessa bilar trevliga på sitt sätt! Har du provat någon annan bil än nämnda BMW och Audi? Kan vara bra att vidga sina vyer, särskilt när man inte är så insatt. Det kan du spara många svenska kronor på smile

Nix. Den är för liten om man vill kunna åka i baksätet. För övrigt osäker på om jag uppskattar den typen av post där någon påstår sig veta vad jag skulle rekommendera, men det får passera eftersom du postade 20.30 en fredagskväll.

Med det sagt. Jag personligen tycker det är trevligt med bilar som håller. Jag kör gärna runt i sådant som fungerar istället för att sitta bekvämt på garageuppfarten. Ovan nämnda Honda håller extremt bra, det är det nog inget snack om, men den går inte att jämföra med en 500 eller A6 i utrymmen där bak eller hur tyst den går på motorvägen.

Numera kör jag även en Lexus GS. Den verkar hålla lika bra som Accorden då det är en Toyota i frack, och är å andra sidan lika stor som A6/500. Lite tystare dock. Etc etc etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
29 juli 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

såklart^^men känns som ni andra gubbar tillåter aldrig nån att skaffa nått annat än toyota/hyundai eller honda. bmw/mercedes och audi är också bra märken, dom har sina svagheter och skit som kan paja men dom är endå fina bilar, har man garantier och kan försöka hitta reservdelar billigt så kan det löna sig. sköta service och försöka ta hand om bilfan. Sen ska man försöka hitta en modell med så lite barnsjukdomar och strul som möjligt men det är svårt.

Jodå, folk får köpa precis vad dom vill för mig och gissningsvis även för dom andra nämnda i ditt inlägg. Du vet ju personligen hur det är med garantier och Good Will hos BMW och hur det kan påfresta ekonomiskt.
Är det då inte klokt att köpa ett problemfriare märke som har erkänt bra Good Will istället? Om man nu inte skiter tusingar före frukost...
Vilken BMW rekommenderar du som är insatt i märket? En bil från 2013-2014 utan motorproblem, växellådsproblem och allmänt skonad från övriga klassiska BMW-problem som små elfel och dylikt.
AUDI? Vilken modell där är bra på samma vis?

Ps: Jag vet att ett bilköp ofta är mycket mer än råa siffror och statistik på ett papper och att många gärna betalar extra utgifter för "premiumkänslan" och märket. Jag vet även att alla bilar förr eller senare går sönder men just där är skillnaden hur ofta och för vilken kostnad. smile
Ds.

jag håller med, bmw-audi-merca har mera problem. bmw har problem med motorer-växellådor titt som tätt, tyskarna gillar att paja  men dom är snygga och sköna att åka i^^fan ska man göra hehe. a precis man får ingen goodwill om bilen har gått lite. sen vet ja inte om man har garanti kvar om dom tjafsar eller hjälper en faktiskt. jag personligen litar bara på gamla bimmers, dom har bevisat att motorerna/lådorna håller bättre än dom nyare iaf.  förstår hur du tänker och skulle man vilja ha 99% problemfri bilägandet så är nog toyota som gäller men ska alla köra toyota? tänk om man vill ha bmw eller audi eller merca. tror att man måste välja lite försiktigt då, läsa igenom allt ordentligt extra noga.  skulle rekommendera ts 525d 2011 då den har 6a me diesel med minst rapporterade problem som jag har sett. eller 530d samma år. och om han skulle kolla på bensin så samma sak där fram till 2011 523-528. skulle strunta i 520d för att fram till 2013 så har kedjorna rasat. har inte hört nån kedja som har rasat efter 2013-

Nu brukar inte jag länka till andra forum men när till och med de inbitna BMW-nördarna är tveksamma till N47 hade jag som spekulant funderat mer än en gång över mitt bilval.
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=259839
Men...alla får köpa vad dom vill ha.

panda666
29 juli 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Jodå, folk får köpa precis vad dom vill för mig och gissningsvis även för dom andra nämnda i ditt inlägg. Du vet ju personligen hur det är med garantier och Good Will hos BMW och hur det kan påfresta ekonomiskt.
Är det då inte klokt att köpa ett problemfriare märke som har erkänt bra Good Will istället? Om man nu inte skiter tusingar före frukost...
Vilken BMW rekommenderar du som är insatt i märket? En bil från 2013-2014 utan motorproblem, växellådsproblem och allmänt skonad från övriga klassiska BMW-problem som små elfel och dylikt.
AUDI? Vilken modell där är bra på samma vis?

Ps: Jag vet att ett bilköp ofta är mycket mer än råa siffror och statistik på ett papper och att många gärna betalar extra utgifter för "premiumkänslan" och märket. Jag vet även att alla bilar förr eller senare går sönder men just där är skillnaden hur ofta och för vilken kostnad. smile
Ds.

jag håller med, bmw-audi-merca har mera problem. bmw har problem med motorer-växellådor titt som tätt, tyskarna gillar att paja  men dom är snygga och sköna att åka i^^fan ska man göra hehe. a precis man får ingen goodwill om bilen har gått lite. sen vet ja inte om man har garanti kvar om dom tjafsar eller hjälper en faktiskt. jag personligen litar bara på gamla bimmers, dom har bevisat att motorerna/lådorna håller bättre än dom nyare iaf.  förstår hur du tänker och skulle man vilja ha 99% problemfri bilägandet så är nog toyota som gäller men ska alla köra toyota? tänk om man vill ha bmw eller audi eller merca. tror att man måste välja lite försiktigt då, läsa igenom allt ordentligt extra noga.  skulle rekommendera ts 525d 2011 då den har 6a me diesel med minst rapporterade problem som jag har sett. eller 530d samma år. och om han skulle kolla på bensin så samma sak där fram till 2011 523-528. skulle strunta i 520d för att fram till 2013 så har kedjorna rasat. har inte hört nån kedja som har rasat efter 2013-

Nu brukar inte jag länka till andra forum men när till och med de inbitna BMW-nördarna är tveksamma till N47 hade jag som spekulant funderat mer än en gång över mitt bilval.
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=259839
Men...alla får köpa vad dom vill ha.

Man ska försöka leta fram en kombination motor/drivlina som håller bäst. 6orna med diesel funkar bra iaf, inte många alls rapporterade problem, inga dåliga kedjor turbos osv. 525d-530d fram till 2011. samma sak med bensinarna fram till 2011,  523-528 har problem med spridare/spolar,(n53 motorn) senare motorer n20 har också tjafs med kedja, skulle även akta mig från den skiten. har väl inte mercedes samma skit också? lite tjafs med kedjor och spridare, något läckage av diesel filter eller nått läste jag på vissa modeller, e200cdi e220cdi.

Man ska leta fram de kombination som håller bäst möjligt, annars får väl alla köra toyota bara;) jag håller med att det är skandal men tyskarna är fan fina;)

maikmr
29 juli 2017 · 4 Inlägg

panda666 skrev:
Man ska försöka leta fram en kombination motor/drivlina som håller bäst. 6orna med diesel funkar bra iaf, inte många alls rapporterade problem, inga dåliga kedjor turbos osv. 525d-530d fram till 2011. samma sak med bensinarna fram till 2011,  523-528 har problem med spridare/spolar,(n53 motorn) senare motorer n20 har också tjafs med kedja, skulle även akta mig från den skiten. har väl inte mercedes samma skit också? lite tjafs med kedjor och spridare, något läckage av diesel filter eller nått läste jag på vissa modeller, e200cdi e220cdi.

Man ska leta fram de kombination som håller bäst möjligt, annars får väl alla köra toyota bara;) jag håller med att det är skandal men tyskarna är fan fina;)

Menar du att modellerna efter 2011 är att akta sig för? Så länge man inte köper precis rätt kombination? Vad den nu är. big_smile

Senast redigerat av maikmr (29 juli 2017)

Evildan
29 juli 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

jag håller med, bmw-audi-merca har mera problem. bmw har problem med motorer-växellådor titt som tätt, tyskarna gillar att paja  men dom är snygga och sköna att åka i^^fan ska man göra hehe. a precis man får ingen goodwill om bilen har gått lite. sen vet ja inte om man har garanti kvar om dom tjafsar eller hjälper en faktiskt. jag personligen litar bara på gamla bimmers, dom har bevisat att motorerna/lådorna håller bättre än dom nyare iaf.  förstår hur du tänker och skulle man vilja ha 99% problemfri bilägandet så är nog toyota som gäller men ska alla köra toyota? tänk om man vill ha bmw eller audi eller merca. tror att man måste välja lite försiktigt då, läsa igenom allt ordentligt extra noga.  skulle rekommendera ts 525d 2011 då den har 6a me diesel med minst rapporterade problem som jag har sett. eller 530d samma år. och om han skulle kolla på bensin så samma sak där fram till 2011 523-528. skulle strunta i 520d för att fram till 2013 så har kedjorna rasat. har inte hört nån kedja som har rasat efter 2013-

Nu brukar inte jag länka till andra forum men när till och med de inbitna BMW-nördarna är tveksamma till N47 hade jag som spekulant funderat mer än en gång över mitt bilval.
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=259839
Men...alla får köpa vad dom vill ha.

Man ska försöka leta fram en kombination motor/drivlina som håller bäst. 6orna med diesel funkar bra iaf, inte många alls rapporterade problem, inga dåliga kedjor turbos osv. 525d-530d fram till 2011. samma sak med bensinarna fram till 2011,  523-528 har problem med spridare/spolar,(n53 motorn) senare motorer n20 har också tjafs med kedja, skulle även akta mig från den skiten. har väl inte mercedes samma skit också? lite tjafs med kedjor och spridare, något läckage av diesel filter eller nått läste jag på vissa modeller, e200cdi e220cdi.

Man ska leta fram de kombination som håller bäst möjligt, annars får väl alla köra toyota bara;) jag håller med att det är skandal men tyskarna är fan fina;)

Vad jag har förstått har det tillverkats betydligt färre N57 än N47 så jag undrar vad den procentuella siffran är för kedjehaverier på respektive motor för N57 är i princip en förlängd N47 med kedjan i bakkant mot torpedväggen osv.

Visst kan dom förefalla fina att åka i och titta på osv men hur går det för dig i letandet av Toyota Prius? Har du hittat någon? Av någon anledning söker du dig själv bort från bilmärket du rekommenderar andra att köpa.
Men...alla köper själva vad dom vill, även fast vissa påstår annorlunda eller tror sig veta vad andra ska skriva. ( Bad form! )

panda666
29 juli 2017 · 4 250 Inlägg

maikmr skrev:

panda666 skrev:
Man ska försöka leta fram en kombination motor/drivlina som håller bäst. 6orna med diesel funkar bra iaf, inte många alls rapporterade problem, inga dåliga kedjor turbos osv. 525d-530d fram till 2011. samma sak med bensinarna fram till 2011,  523-528 har problem med spridare/spolar,(n53 motorn) senare motorer n20 har också tjafs med kedja, skulle även akta mig från den skiten. har väl inte mercedes samma skit också? lite tjafs med kedjor och spridare, något läckage av diesel filter eller nått läste jag på vissa modeller, e200cdi e220cdi.

Man ska leta fram de kombination som håller bäst möjligt, annars får väl alla köra toyota bara;) jag håller med att det är skandal men tyskarna är fan fina;)

Menar du att modellerna efter 2011 är att akta sig för? Så länge man inte köper precis rätt kombination? Vad den nu är. big_smile

jag tar bara fram info som jag är ganska säker på så att du inte råkar köpa nått skit;) finns massor med info på nätet som kan styrka i det jag säger, men som sagt det är bara o köpa en med garantier kvar så slipper du ångest ifall nått skiter sig. skulle bara vara orolig ifall jag inte hade nån garanti. Det gäller faktiskt alla bilar vare sig det är merca, audi, vw eller whatever.  vad hade du för budget? har du över 200k skulle jag skaffa nått så nytt som möjligt med garantier kvar givetvis, annars eftersom du ville ha diesel skulle jag kolla på 525d-530d fram till 2011 för dom krånglar minst och dom har inga problem med kedjor osv.

@evil: 3.0 dieslarna dvs 525d-530d fram till 2011 har inga problem med kedjor så vitt jag har hört. det är 2.0 skiten som strular och jag vetifan om jag hört nån strul efter 2013 heller. tror kanske 2015+ är bättre. b47 kanske dom nya heter med 190hk motorn 2.0.

jag personligen är inte redo att satsa på nått nyare snart igen, vet inte isf vad det skulle vara för nått då allt pajar förr eller senare, jo prius känns som att man kommer åka runt utan att tänka på problem men jävlar dom ser inte roliga ut^^ jag förstod inte vad du menade med det sista, men du är en rolig snubbe så antar det är så du formulerar dig så man har svårt att förståwink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang