Vilka/Vilken VW/Audi vågar man köpa? TSI motorer.

Stylaren
28 juli 2017 · 13 Inlägg

Hej!

Är i behov att köpa en ny familjebil. En vän till mig rekommenderade Passat 1.4 TSI EcoFuel då den både var billig i drift och skatt. Började kika runt och på blocket finns det väldigt många bilar av denna modell. När jag sedan sökte på kända problem så tolkar jag det som att VW och Audi's TSI motorer mellan 2009-2014 har problem med kamkedja som kan kugga fel.

Fick kalla fötter direkt men ser ändå dessa bilar överallt på stan osv så vad är det jag missförstår?

Med Vänliga Hälsningar,
Anthon Hassel

Cupra_
28 juli 2017 ·

Korta svaret: Nej, köp inte och absolut inte med 7-växlad automat, DSG. Speciellt inte om du kollar på kombon du kan tanka med gas. Kända för problem och gassystemet testas på besiktningen vilket kräver att du tankar gas innan.

Långa svaret:
1,2 och 1,4 tsi är/var drabbade av en del kamkedjehaverier. Har varit med om firmabilar där det hänt.. Jag har själv en sån motor nu men som hittills funkat klockrent. Problemet är att VW vet inte själva exakt vilka som fått de dåliga kedjorna säger de.. Så ja, det är lite gambling.

Så länge den funkar så går den billigt, men den är ju varken kul eller upphetsande att köra.

I en passat som ändå är rätt stor och tung  hade jag valt något annat och absolut inte en med gasdrift.
Om du vill ha en passat med en så driftsäker maskin som möjligt hade jag kollat på en med manuell låda (DSG funkar om det är den 6-växlade, men kräver oljebyten som är dyra var 6000 mil).
Därtill antingen dieseln som jag har, eller en större bensinare med turbo.
Ekonomin blir ju inte alls den samma som i den du kikat på, men du får betydligt bättre driftsäkerhet, och en trevligare körupplevelse.

En grej som gäller generellt för VAGs motorer är att du INTE bör köra på longlife-service. Dvs 2-3000mil eller 2år. Du får låga ägandekostnader på pappret men jag är helt övertygad om att det ligger bakom en hel del av deras motorhaverier.
Longlife-oljan koksar och bildar klumpar när den blir dålig, vilket sätter igen allt möjligt i motorn, bla kamkedjornas hydrauliska sträckare. Oljan i sig är det inget fel på, men ingen olja i världen är kanon efter 2000 mil. Själv byter jag minst en gång extra mellan varje riktig service.

Passat kan vara en riktigt bra familjebil, men köp gärna en med lite extrautrustning, då de är riktigt trista invändigt i basutförande.

Senast redigerat av Cupra_ (28 juli 2017)

Soulman
29 juli 2017 · 1 271 Inlägg

Nu orar jag knappt skriva ännu en gång att det fnns en fantastskt bra 7 växlad DSG i VW...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Cupra_
29 juli 2017 ·

Soulman skrev:
Nu orar jag knappt skriva ännu en gång att det fnns en fantastskt bra 7 växlad DSG i VW...

Jag vet att det finns olika varianter av lådan, och att man även bytt material i lamellerna så de ska hålla bättre nu.
Men är man helt okunnig (ts verkar inte ha full koll varpå han ställt frågan) så är det säkrare att helt undvika den. Speciellt de årsmodellerna som är aktuella. Den uppdaterade kopplingen kom mig veterligen någon gång 13-14.

Presidento Of World
29 juli 2017 · 3 329 Inlägg

Cupra_ skrev:

Soulman skrev:
Nu orar jag knappt skriva ännu en gång att det fnns en fantastskt bra 7 växlad DSG i VW...

Jag vet att det finns olika varianter av lådan, och att man även bytt material i lamellerna så de ska hålla bättre nu.
Men är man helt okunnig (ts verkar inte ha full koll varpå han ställt frågan) så är det säkrare att helt undvika den. Speciellt de årsmodellerna som är aktuella. Den uppdaterade kopplingen kom mig veterligen någon gång 13-14.

Ja å inte ens det hjälpte. Vi har en ca 50-80 vag bilar många med dsg

Kan nämna som exempel; två nya golf alltrack 180 tsi båda gått runt 1000mil nu den ena får dsg utbytt för 1 månad sen den andra håller på att ge sig.. Så bra blev "updaten"

Edit; 2017 årsmodeller (går i tjänst nästan dygnet runt, ej taxi)

Senast redigerat av opel_vectra_gts (29 juli 2017)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
29 juli 2017 ·

Cupra_ skrev:

Soulman skrev:
Nu orar jag knappt skriva ännu en gång att det fnns en fantastskt bra 7 växlad DSG i VW...

Jag vet att det finns olika varianter av lådan, och att man även bytt material i lamellerna så de ska hålla bättre nu.
Men är man helt okunnig (ts verkar inte ha full koll varpå han ställt frågan) så är det säkrare att helt undvika den. Speciellt de årsmodellerna som är aktuella. Den uppdaterade kopplingen kom mig veterligen någon gång 13-14.

Jag har läst någonstans på något folkvagnsforum om att det gjordes ändringar vid ihopsättningen av dq200 hösten 2010 och att dom påstods hålla bättre?
Jag har rätt nyligen ägt en bil av den typen man bör undvika, 2010 gaspassat med dq200, när jag tog över bilen var både mekatronic, svänghjul och kopplingen bytt för ca 4000mil sedan. Jag körde 300mil och den började hugga och växla som en packad chimpans. Så jag instämmer till fullo att den konfigurationen ska man helt enkelt inte ens överväga.

Men när allt fungerar och gasventilerna öppnar osv är det faktiskt en bekväm bil att köra med låg miljöpåverkan, faktiskt på biogas bättre än en hybridbil, tillika låga driftskostnader...när allt fungerar vilket tyvärr är mer sällan än önskvärt.

panda666
29 juli 2017 · 4 250 Inlägg

håller med alla andra här att eco fuel bilarna är skit.  sällan jag får in nån ecofuel variant på jobbet som inte strular, fick nån golf me ecofuel som inte ens hade gåt 4000mil som börja misstända vid kallstart och där motorlampan lös, efter en längre sträcka så slockna lampan och den gick bra igen, sen allt från början igen. Dsg lådorna är skit? har inte sett nån som totalt havererat men har själv vart med och hört hur dom låter när dom börjar bli kassa, låter som flera metal bitar kastas runt i lådan och gör värsta oljuden när man är på tomgång. har inte sett nån speciell fel på 2.0 diesel  motorn iaf.

spillolja
29 juli 2017 · 4 025 Inlägg

Min nuvarnade VW golf har jag hittil kört över 10000mil utan problem med kedjan

oljebyte varje <1500mil  och 5W-40 olja från Ullared, purflux oljefilter (LS391)

kedjan på dessa motorer är samma som på 1,6 Fsi och 1,4 Fsi  som kom ca 2002 - 2003

Senast redigerat av spillolja (29 juli 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Soulman
29 juli 2017 · 1 271 Inlägg

Cupra_ skrev:

Soulman skrev:
Nu orar jag knappt skriva ännu en gång att det fnns en fantastskt bra 7 växlad DSG i VW...

Jag vet att det finns olika varianter av lådan, och att man även bytt material i lamellerna så de ska hålla bättre nu.
Men är man helt okunnig (ts verkar inte ha full koll varpå han ställt frågan) så är det säkrare att helt undvika den. Speciellt de årsmodellerna som är aktuella. Den uppdaterade kopplingen kom mig veterligen någon gång 13-14.

2.0 TSI med 7-växlad DQ500 är en mycket trevlig kombination utan kända seriemässiga problem

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
29 juli 2017 ·

Cupra_ skrev:
Om du vill ha en passat med en så driftsäker maskin som möjligt hade jag kollat på en med manuell låda (DSG funkar om det är den 6-växlade, men kräver oljebyten som är dyra var 6000 mil).

Min varning. Gäller 2012.
Manuell + Ecofuel = stort nej.
Vi fick 10 st. 10 st hade bytt växellåda inom 24 månader.

Cupra_
29 juli 2017 ·

Muttley skrev:

Cupra_ skrev:
Om du vill ha en passat med en så driftsäker maskin som möjligt hade jag kollat på en med manuell låda (DSG funkar om det är den 6-växlade, men kräver oljebyten som är dyra var 6000 mil).

Min varning. Gäller 2012.
Manuell + Ecofuel = stort nej.
Vi fick 10 st. 10 st hade bytt växellåda inom 24 månader.

Åfan? Klen koppling eller skit bakom spakarna? big_smile

Muttley
29 juli 2017 ·

Cupra_ skrev:

Muttley skrev:

Cupra_ skrev:
Om du vill ha en passat med en så driftsäker maskin som möjligt hade jag kollat på en med manuell låda (DSG funkar om det är den 6-växlade, men kräver oljebyten som är dyra var 6000 mil).

Min varning. Gäller 2012.
Manuell + Ecofuel = stort nej.
Vi fick 10 st. 10 st hade bytt växellåda inom 24 månader.

Åfan? Klen koppling eller skit bakom spakarna? big_smile

100% Skit från fabriken.  Jävla nerköp att ens betala för dem smile
Hur vi med 100% vet att de inte är bakom spakarna ?  Vi hade troligtvis  en av Sveriges bästa förare :p Ändå ramla skiten ihop.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang