Köpråd. Låna till bil för ca 100-120, eller köpa nått för 50. Tips på bilar mottages.

Jesper328
5 augusti 2017 · 2 380 Inlägg

Du kan ju i stort sett köpa vad som helst och lämna in på optimering om roligt bara betyder att det finns lite krut under huven.
Sen kan jag tycka att en välbehållen, 15 år gammal tysk kan kännas bra mycket bättre än nyare bilar.

Men eftersom att du nämnde V70, kolla på V70R.
Såna kan säkerligen få tag i för en 50-60 bananer och uppåt.
Och som alla andra har sagt ; Ge fan i att låna pengar för bilköp.
Bättre att köpa något billigare som inte kommer att tappa så mycket i värde.

Up the RA
viccoA
5 augusti 2017 · 3 110 Inlägg

Klart man ska ha en roligare bil om man har motorintresse! Däremot betyder inte alltid att en nyare bil krånglar mindre och delarna är oftast dyrare till nyare bilar. Likadant med försäkringen.

Bor du hemma skriver du bilen på någon av föräldrarna, det är helt i sin ordning om man bor i samma hushåll. Bara där sparar du minst halva försäkringspremien.

Skaffa bättre kostnadskontroll - bara för att du lånar pengar är det inte enklare att prioritera bilkassan.

Några trevliga bilar i 50tkr klassen:

Jaguar S-type V8 (250-300-hk klassen) riktigt pigg och sportig bil med aktiva Cats chassiet. Hållbar drivlina. Stor nog att få med några kompisar. Ägt en S-type i 5 år och 7000 mil - bytte bromsskivor och klossar samt en tändspole utöver service. Tenderar att rosta så hissa upp och kolla underredet.

BMW 540 E39 (250-300 hk klassen) solid känsla och bekväm vagn med sportiga ambitioner. Relativt lite krångel utöver airbag kontakten på golvet som tenderar att krångla. Lillebror har ägt en i 9år och 10.000 mil. Utöver någon framvagnsdetalj och en kylslang samt bromsar var den helt krångelfri.

Föreslagna bilar drar inte mycket mer bensin än en sur Volvo 740 om man kör dem lugnt.
Slitagedelar till BMWn är snuslogt billiga i tyskland.

Evildan
5 augusti 2017 ·

viccoA skrev:
Klart man ska ha en roligare bil om man har motorintresse! Däremot betyder inte alltid att en nyare bil krånglar mindre och delarna är oftast dyrare till nyare bilar. Likadant med försäkringen.

Bor du hemma skriver du bilen på någon av föräldrarna, det är helt i sin ordning om man bor i samma hushåll. Bara där sparar du minst halva försäkringspremien.

Skaffa bättre kostnadskontroll - bara för att du lånar pengar är det inte enklare att prioritera bilkassan.

Några trevliga bilar i 50tkr klassen:

Jaguar S-type V8 (250-300-hk klassen) riktigt pigg och sportig bil med aktiva Cats chassiet. Hållbar drivlina. Stor nog att få med några kompisar. Ägt en S-type i 5 år och 7000 mil - bytte bromsskivor och klossar samt en tändspole utöver service. Tenderar att rosta så hissa upp och kolla underredet.

BMW 540 E39 (250-300 hk klassen) solid känsla och bekväm vagn med sportiga ambitioner. Relativt lite krångel utöver airbag kontakten på golvet som tenderar att krångla. Lillebror har ägt en i 9år och 10.000 mil. Utöver någon framvagnsdetalj och en kylslang samt bromsar var den helt krångelfri.

Föreslagna bilar drar inte mycket mer bensin än en sur Volvo 740 om man kör dem lugnt.
Slitagedelar till BMWn är snuslogt billiga i tyskland.

Är det inte på något som helst vis.
Läs på.
Det är den huvudsakliga brukaren som ska stå som registrerad ägare och inget annat.
Sådan är lagen och det du föreslår är faktiskt ett brott eftersom det är försäkringsbedrägeri per definition.

viccoA
5 augusti 2017 · 3 110 Inlägg

Evildan skrev:

viccoA skrev:
Klart man ska ha en roligare bil om man har motorintresse! Däremot betyder inte alltid att en nyare bil krånglar mindre och delarna är oftast dyrare till nyare bilar. Likadant med försäkringen.

Bor du hemma skriver du bilen på någon av föräldrarna, det är helt i sin ordning om man bor i samma hushåll. Bara där sparar du minst halva försäkringspremien.

Skaffa bättre kostnadskontroll - bara för att du lånar pengar är det inte enklare att prioritera bilkassan.

Några trevliga bilar i 50tkr klassen:

Jaguar S-type V8 (250-300-hk klassen) riktigt pigg och sportig bil med aktiva Cats chassiet. Hållbar drivlina. Stor nog att få med några kompisar. Ägt en S-type i 5 år och 7000 mil - bytte bromsskivor och klossar samt en tändspole utöver service. Tenderar att rosta så hissa upp och kolla underredet.

BMW 540 E39 (250-300 hk klassen) solid känsla och bekväm vagn med sportiga ambitioner. Relativt lite krångel utöver airbag kontakten på golvet som tenderar att krångla. Lillebror har ägt en i 9år och 10.000 mil. Utöver någon framvagnsdetalj och en kylslang samt bromsar var den helt krångelfri.

Föreslagna bilar drar inte mycket mer bensin än en sur Volvo 740 om man kör dem lugnt.
Slitagedelar till BMWn är snuslogt billiga i tyskland.

Är det inte på något som helst vis.
Läs på.
Det är den huvudsakliga brukaren som ska stå som registrerad ägare och inget annat.
Sådan är lagen och det du föreslår är faktiskt ett brott eftersom det är försäkringsbedrägeri per definition.

Vem är den huvudsakliga brukaren om man bor i samma hushåll? Själv äger jag två bilar som tillsammans går 300 mil om året men jag kör totalt mer än 5000 mil om året, med bl.a. Tjänstebil, sambons bil, föräldrarnas bil etc:.

Det är ett brott att köra 1km/h för fort med.

xXSammy
5 augusti 2017 · 6 580 Inlägg

Ägaren är ALLTID huvudsakliga brukaren.

Har man inte råd att försäkra bilen på sitt eget namn, har man inte råd att bruka bilen heller.

De/Dem
Evildan
5 augusti 2017 ·

viccoA skrev:

Evildan skrev:

viccoA skrev:
Klart man ska ha en roligare bil om man har motorintresse! Däremot betyder inte alltid att en nyare bil krånglar mindre och delarna är oftast dyrare till nyare bilar. Likadant med försäkringen.

Bor du hemma skriver du bilen på någon av föräldrarna, det är helt i sin ordning om man bor i samma hushåll. Bara där sparar du minst halva försäkringspremien.

Skaffa bättre kostnadskontroll - bara för att du lånar pengar är det inte enklare att prioritera bilkassan.

Några trevliga bilar i 50tkr klassen:

Jaguar S-type V8 (250-300-hk klassen) riktigt pigg och sportig bil med aktiva Cats chassiet. Hållbar drivlina. Stor nog att få med några kompisar. Ägt en S-type i 5 år och 7000 mil - bytte bromsskivor och klossar samt en tändspole utöver service. Tenderar att rosta så hissa upp och kolla underredet.

BMW 540 E39 (250-300 hk klassen) solid känsla och bekväm vagn med sportiga ambitioner. Relativt lite krångel utöver airbag kontakten på golvet som tenderar att krångla. Lillebror har ägt en i 9år och 10.000 mil. Utöver någon framvagnsdetalj och en kylslang samt bromsar var den helt krångelfri.

Föreslagna bilar drar inte mycket mer bensin än en sur Volvo 740 om man kör dem lugnt.
Slitagedelar till BMWn är snuslogt billiga i tyskland.

Är det inte på något som helst vis.
Läs på.
Det är den huvudsakliga brukaren som ska stå som registrerad ägare och inget annat.
Sådan är lagen och det du föreslår är faktiskt ett brott eftersom det är försäkringsbedrägeri per definition.

Vem är den huvudsakliga brukaren om man bor i samma hushåll? Själv äger jag två bilar som tillsammans går 300 mil om året men jag kör totalt mer än 5000 mil om året, med bl.a. Tjänstebil, sambons bil, föräldrarnas bil etc:.

Det är ett brott att köra 1km/h för fort med.

Den huvudsakliga brukaren är den som brukar bilen mest.
Att jämföra med en sambo eller tjänstebil som den av dig ej ägda mercan exempelvis är en helt annan sak, vilket jag med tanke på dina övriga inläggs kvalité på sidan, du mycket väl vet.
Du eller vem som får givetvis låna föräldrarnas bil men det är en helt annan sak även det.
Köper TS en bil ska den stå på TS då det är TS som ämnar nyttja den huvudsakligen, så är det.
Men för sakens skull klistra gärna in en länk från valfritt försäkringsbolag som styrker ditt förslag.
Fortkörning hör inte ens till diskussionen så den relevansen tänker jag inte ens kommentera.
Något däremot som har relevans är att det är förmodligen få föräldrar som snattar tuggummi på Coop med sitt barn men ändå begår försäkringsbedrägeri ihop, mycket märkligt tycker jag med tanke på de olika brottens eventuella efterräkningar.

Slutligen, att uppmana till brott som du gjorde här ovan strider emot forumsreglerna.

panda666
5 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

hehe alla blev plötsligt här finans ministrar och leker balla med sina kalkyler, dom har gjort flera misstag under sitt liv och nu leker dom ekonomi experter;) lol alla snackar om att köpa lägenhet/hus. Ja jag bor i en jävla hyresrätt och jag trivs som fan! vem sa att den måste vara sunkig? bara för att media och sociala grupper tvingar folk att spara och köpa nått för annars är man en loser i dagens samhälle? tänk ifall du hittar ett hus eller lägenhet för runt 3mille, först måste du väl punga fram runt 600.000, sen ska du låna resten, villa?=sophämtning, ammortering, ränta som kan gå upp eller ner, el, renoveringar? förenings kostnad eller vafan den hette nu. Så med andra ord sluta tvinga folk att köpa lägenhet som att det är 100% värt det, sen när man ska sälja så måste man endå betala vinstskatt och endå hitta nått annat boende. Folk ska väl få köpa vad tusan dom vill. Jag skulle nog rekommendera ts att köpa vafan denne vill så länge han har räknat ut att han kan betala av skiten varje månad, sträck dig bara för fan så långt ditt lön räcker o inte annat, kolla bara så du har råd. ett lån på ca; 160.000kr delat på 8 år ungefär är runt 2000kr per månad så räkna ut  o köp va fan du vill;) finns inge rätt eller fel, dina pengar kommer att försvinna på ett eller annat sätt och ingen tar med sig cashen till graven.

Evildan
5 augusti 2017 ·

panda666 skrev:
hehe alla blev plötsligt här finans ministrar och leker balla med sina kalkyler, dom har gjort flera misstag under sitt liv och nu leker dom ekonomi experter;) lol alla snackar om att köpa lägenhet/hus. Ja jag bor i en jävla hyresrätt och jag trivs som fan! vem sa att den måste vara sunkig? bara för att media och sociala grupper tvingar folk att spara och köpa nått för annars är man en loser i dagens samhälle? tänk ifall du hittar ett hus eller lägenhet för runt 3mille, först måste du väl punga fram runt 600.000, sen ska du låna resten, villa?=sophämtning, ammortering, ränta som kan gå upp eller ner, el, renoveringar? förenings kostnad eller vafan den hette nu. Så med andra ord sluta tvinga folk att köpa lägenhet som att det är 100% värt det, sen när man ska sälja så måste man endå betala vinstskatt och endå hitta nått annat boende. Folk ska väl få köpa vad tusan dom vill. Jag skulle nog rekommendera ts att köpa vafan denne vill så länge han har räknat ut att han kan betala av skiten varje månad, sträck dig bara för fan så långt ditt lön räcker o inte annat, kolla bara så du har råd. ett lån på ca; 160.000kr delat på 8 år ungefär är runt 2000kr per månad så räkna ut  o köp va fan du vill;) finns inge rätt eller fel, dina pengar kommer att försvinna på ett eller annat sätt och ingen tar med sig cashen till graven.

När du flyttar från din hyresrätt någon gång i framtiden låt oss säga 20år när barn har lämnat nästet, vad får du med dig i fickan då förutom en eventuell räkning på slitage?
Vad tror du jag får med mig i fickan om jag säljer om 20år? Under tiden betalar jag en låg avgift samt amorterar "till mig själv" plus ränta.
Men javisst alla får göra vad dom vill med sina pengar det är ett eget beslut på individbasis, fast några goda råd på vägen från dom som varit med ett tag och kanske dessutom är duktiga med pengar är väl aldrig fel?
Men du har rätt, till andra sidan kan vi inget ta med oss utan överskottet av dödsboet lämnas till telningarna vilket hjälper till att ekonomiskt trygga deras framtid.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 augusti 2017 · 17 509 Inlägg

Jag har ringt Folksam & Trygg-Hansa och pratat med dessa om saken då diskussionen dyker upp med jämna mellanrum. Så detta är fakta:

Om bilen står på make/maka/sambo så spelar det ingen roll då detta är ett undantag eftersom många -även vi- samlar alla försäkringar på en av rabattskäl.

Är man yngre och skriver bilen på sin mamma/pappa och bor hemma så gäller inte försäkringen då  heller och det kommer inte att betalas ut en krona vid en skada. Det finns inga ursäkter utan så är det bara.

Dessutom ska det anmälas till försäkringsbolaget att en förare under 24 år brukar bilen och då blir försäkringen dyr som grisen ändå.

Begrips?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
5 augusti 2017 · 1 181 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag har ringt Folksam & Trygg-Hansa och pratat med dessa om saken då diskussionen dyker upp med jämna mellanrum. Så detta är fakta:

Om bilen står på make/maka/sambo så spelar det ingen roll då detta är ett undantag eftersom många -även vi- samlar alla försäkringar på en av rabattskäl.

Är man yngre och skriver bilen på sin mamma/pappa och bor hemma så gäller inte försäkringen då  heller och det kommer inte att betalas ut en krona vid en skada. Det finns inga ursäkter utan så är det bara.

Dessutom ska det anmälas till försäkringsbolaget att en förare under 24 år brukar bilen och då blir försäkringen dyr som grisen ändå.

Begrips?

https://img.rt.com/files/2016.05/original/5725d86ac46188bd038b45a1.jpg

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Muttley
5 augusti 2017 ·

panda666 skrev:
hehe alla blev plötsligt här finans ministrar och leker balla med sina kalkyler, dom har gjort flera misstag under sitt liv och nu leker dom ekonomi experter;) lol alla snackar om att köpa lägenhet/hus. Ja jag bor i en jävla hyresrätt och jag trivs som fan! vem sa att den måste vara sunkig? bara för att media och sociala grupper tvingar folk att spara och köpa nått för annars är man en loser i dagens samhälle? tänk ifall du hittar ett hus eller lägenhet för runt 3mille, först måste du väl punga fram runt 600.000, sen ska du låna resten, villa?=sophämtning, ammortering, ränta som kan gå upp eller ner, el, renoveringar? förenings kostnad eller vafan den hette nu. Så med andra ord sluta tvinga folk att köpa lägenhet som att det är 100% värt det, sen när man ska sälja så måste man endå betala vinstskatt och endå hitta nått annat boende. Folk ska väl få köpa vad tusan dom vill. Jag skulle nog rekommendera ts att köpa vafan denne vill så länge han har räknat ut att han kan betala av skiten varje månad, sträck dig bara för fan så långt ditt lön räcker o inte annat, kolla bara så du har råd. ett lån på ca; 160.000kr delat på 8 år ungefär är runt 2000kr per månad så räkna ut  o köp va fan du vill;) finns inge rätt eller fel, dina pengar kommer att försvinna på ett eller annat sätt och ingen tar med sig cashen till graven.

Skillnaden är att när du bott i din sunkiga hyresrätt till du fyller pansjis och plötsligt behöver flytta så har du ingen säkerhet i egendom.  Men då har du väl sparat in allt på ett sparkonto smile

Köper man för 3 miljoner så räknar man väl med att ha sparat undan en buffert för renoveringar? För min del kommer jag inte belåna en enda krona för ändringar (renovering behövs inte på ett 20 tal år)

De är 1000% mer värt än en hyresrätt smile När man väl har betalat topplånet så bor man oftast löjligt billigt.  För min del om 5 år när allt är betalt är min lånekostnad 1300 kr. 
Lån på 160 tusen för en bil är på 8 år en förlust på kanske 100 000 kronor.  Därför är lånet till det idiotiskt om man inte betalar de på 1 eller 2 år.

Du har rätt att man inte tar med sig de i graven, men när man väl slutat jobba vill man kanske inte bli en fattig pensionär heller smile
Sen skadar de inte att lämna en liten peng till sina avkommor heller så de slipper leva fattigt.

Senast redigerat av Muttley (5 augusti 2017)

Muttley
5 augusti 2017 ·

viccoA skrev:

Evildan skrev:

viccoA skrev:
Klart man ska ha en roligare bil om man har motorintresse! Däremot betyder inte alltid att en nyare bil krånglar mindre och delarna är oftast dyrare till nyare bilar. Likadant med försäkringen.

Bor du hemma skriver du bilen på någon av föräldrarna, det är helt i sin ordning om man bor i samma hushåll. Bara där sparar du minst halva försäkringspremien.

Skaffa bättre kostnadskontroll - bara för att du lånar pengar är det inte enklare att prioritera bilkassan.

Några trevliga bilar i 50tkr klassen:

Jaguar S-type V8 (250-300-hk klassen) riktigt pigg och sportig bil med aktiva Cats chassiet. Hållbar drivlina. Stor nog att få med några kompisar. Ägt en S-type i 5 år och 7000 mil - bytte bromsskivor och klossar samt en tändspole utöver service. Tenderar att rosta så hissa upp och kolla underredet.

BMW 540 E39 (250-300 hk klassen) solid känsla och bekväm vagn med sportiga ambitioner. Relativt lite krångel utöver airbag kontakten på golvet som tenderar att krångla. Lillebror har ägt en i 9år och 10.000 mil. Utöver någon framvagnsdetalj och en kylslang samt bromsar var den helt krångelfri.

Föreslagna bilar drar inte mycket mer bensin än en sur Volvo 740 om man kör dem lugnt.
Slitagedelar till BMWn är snuslogt billiga i tyskland.

Är det inte på något som helst vis.
Läs på.
Det är den huvudsakliga brukaren som ska stå som registrerad ägare och inget annat.
Sådan är lagen och det du föreslår är faktiskt ett brott eftersom det är försäkringsbedrägeri per definition.

Vem är den huvudsakliga brukaren om man bor i samma hushåll? Själv äger jag två bilar som tillsammans går 300 mil om året men jag kör totalt mer än 5000 mil om året, med bl.a. Tjänstebil, sambons bil, föräldrarnas bil etc:.

Det är ett brott att köra 1km/h för fort med.

Det funkade bättre förr.  Men om man som brukare och ägare skriver på sina föräldrar trots man delar rum så är de ett brott  https://www.lansforsakringar.se/goinge- … orsakring/

De behöver således inte vid en utredning betala ut en penning om du kört i diket.   

Så om man gör på de viset så skall man ha klart för sig att man har en buffert som ersätter skadorna man gör.

panda666
5 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

@ Evil
@Muttley

Muttley , varför har du för dig att min hyresrätt är sunkig? är det inte lite drygt att säga så om folk som man inte känner? min lägenhet är jättefin, har sina skador o skit här o där men det är också en gammal lägenhet från vetifan när kanske 60-70tal, har det med saken att göra? jag trivs bra och vi har lagt ner pengar för att få det fint med möbler och inredning. hyran är på under 6000 och elen är helt gratis. nästan 70 kvadrat 2a, skulle behöva en 3a snart men det är därför både ja o sambon är med på bostadskön, 2 olika köer dessutom så det är inga problem att vänta lite och en annan lägenhet. När jag ska flytta? flyttar väl bara till större när ja behöver eller så till mindre när barnen har flyttat ut? vad är problemet? vi jobbar ju och sparar. Hur länge kommer detta att fortsätta att man tjänar på köpa? 5-10-15 år till? vad händer ifall man förlorar jobbet? desto mer vinst man får av lägenheten så måste man betala mer i vinstskatt också. Först måste man lägga en handpenning på runt 600k samt sen så måste ju man ha pengar till att leva också plus eventuella renoveringar. så innan man slår till på större husköp/lägenhet måste man väl ha runt 1 miljon på kontot för eventuella skit som kan komma. Säger inte att köp av hus o sånt är fel, bara att det är mass hysteri där ute att alla måste ha. Sen när man är pensionär? vad man tar me sig? jag och sambon har väl pension och sitter i en mindre lägenhet och fikar o kollar på fred flinta vad annars? har pengar att lämna över till mina barn men dom kommer också att jobba ju;) finns inge rätt eller fel men tycker att det är lite hysteri och tjat om att man måste köpa nu förtiden.

Soulman
5 augusti 2017 · 1 271 Inlägg

Nu plockar jag fram en öl till och bläddrar igenom senaste autogirobetalningarna till banken samtidigt som jag blickar ut över min pensionsförsäkring. Nej det är inte bilen...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
5 augusti 2017 ·

panda666 skrev:
@ Evil
@Muttley

Muttley , varför har du för dig att min hyresrätt är sunkig? är det inte lite drygt att säga så om folk som man inte känner? min lägenhet är jättefin, har sina skador o skit här o där men det är också en gammal lägenhet från vetifan när kanske 60-70tal, har det med saken att göra? jag trivs bra och vi har lagt ner pengar för att få det fint med möbler och inredning. hyran är på under 6000 och elen är helt gratis. nästan 70 kvadrat 2a, skulle behöva en 3a snart men det är därför både ja o sambon är med på bostadskön, 2 olika köer dessutom så det är inga problem att vänta lite och en annan lägenhet. När jag ska flytta? flyttar väl bara till större när ja behöver eller så till mindre när barnen har flyttat ut? vad är problemet? vi jobbar ju och sparar. Hur länge kommer detta att fortsätta att man tjänar på köpa? 5-10-15 år till? vad händer ifall man förlorar jobbet? desto mer vinst man får av lägenheten så måste man betala mer i vinstskatt också. Först måste man lägga en handpenning på runt 600k samt sen så måste ju man ha pengar till att leva också plus eventuella renoveringar. så innan man slår till på större husköp/lägenhet måste man väl ha runt 1 miljon på kontot för eventuella skit som kan komma. Säger inte att köp av hus o sånt är fel, bara att det är mass hysteri där ute att alla måste ha. Sen när man är pensionär? vad man tar me sig? jag och sambon har väl pension och sitter i en mindre lägenhet och fikar o kollar på fred flinta vad annars? har pengar att lämna över till mina barn men dom kommer också att jobba ju;) finns inge rätt eller fel men tycker att det är lite hysteri och tjat om att man måste köpa nu förtiden.

Din syn är sjukt skev.  Min enda frågar är.    Tror DU att alla boende i Sverige kostar minst 4 miljoner och att du måste ha en miljon i buffert ?

Min åsikt är att hyresrätt är att förlora pengar, bott själv 11 år i "vettig" (sunk) hyresrätt. Kommer aldrig göra om det för de var nästan en halv miljon i sjön.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 augusti 2017 · 17 509 Inlägg

Köpråd för bil om 120 eller 50 papp diskuteras. Även jag har svävat iväg i ämnet men nu får vi nog ge oss med hyresrätter och moralkakor.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Soulman
5 augusti 2017 · 1 271 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Köpråd för bil om 120 eller 50 papp diskuteras. Även jag har svävat iväg i ämnet men nu får vi nog ge oss med hyresrätter och moralkakor.

Strålande.
Det gäller väl att bestämma sig för om man har råd med 50 eller 120 lax att läggga på en bil. När det beslutet är taget är det nog lättare att ge råd.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
5 augusti 2017 · 9 296 Inlägg

Om andras val i ekonomi bör man inte dryfta. Vissa vill bo i hyreslägenhet, andra tvingas till det av ekonomiska skäl. Personligen är jag überglad över att jag lyckades skramla ihop slantar till en villa för drygt 15 år sedan och lämna hyresrätten bakom mig. Jag har haft tur. Värdet har mer än 3dubblats och jag är på pappret rik som en jäkla börshaj. På ålderns höst kan jag bo kvar här då huset lämpar sig för gamla gubbar eller så säljer jag och flyttar ut från stan till ett lämpligt boende och fyller på kuppen bankboken.

För övrigt var den hyresrätten jag lämnade jävligt fin. 2.70 i takhöjd, äkta parkett i alla rum, tvättmaskin i det kaklade/klinkrade badrummet med golvvärme, fransk balkong i sovrummet och balkong i vardagsrummet. Treglas-fönster och säkerhetsdörr... Hyresrätt är INTE lika med sunk. Det ska ni ha väldigt klart för er. Svenska Bostäder under SABO byggde på 70talet Sveriges finaste och bäst utrustade lägenheter som tack vare hyresrättssystemet med underhåll är lika fina i dag som då.

Och Hybridsmurfens tillägg låter lysande. Punkt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 augusti 2017 · 17 509 Inlägg

Jag skulle rekommendera till TS att titta på en Honda Civic Type-R som tidigare föreslagits. Förvisso runt 70 lök men en gyllene medelväg och en förbannat kul bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
5 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

Muttley skrev:

panda666 skrev:
@ Evil
@Muttley

Muttley , varför har du för dig att min hyresrätt är sunkig? är det inte lite drygt att säga så om folk som man inte känner? min lägenhet är jättefin, har sina skador o skit här o där men det är också en gammal lägenhet från vetifan när kanske 60-70tal, har det med saken att göra? jag trivs bra och vi har lagt ner pengar för att få det fint med möbler och inredning. hyran är på under 6000 och elen är helt gratis. nästan 70 kvadrat 2a, skulle behöva en 3a snart men det är därför både ja o sambon är med på bostadskön, 2 olika köer dessutom så det är inga problem att vänta lite och en annan lägenhet. När jag ska flytta? flyttar väl bara till större när ja behöver eller så till mindre när barnen har flyttat ut? vad är problemet? vi jobbar ju och sparar. Hur länge kommer detta att fortsätta att man tjänar på köpa? 5-10-15 år till? vad händer ifall man förlorar jobbet? desto mer vinst man får av lägenheten så måste man betala mer i vinstskatt också. Först måste man lägga en handpenning på runt 600k samt sen så måste ju man ha pengar till att leva också plus eventuella renoveringar. så innan man slår till på större husköp/lägenhet måste man väl ha runt 1 miljon på kontot för eventuella skit som kan komma. Säger inte att köp av hus o sånt är fel, bara att det är mass hysteri där ute att alla måste ha. Sen när man är pensionär? vad man tar me sig? jag och sambon har väl pension och sitter i en mindre lägenhet och fikar o kollar på fred flinta vad annars? har pengar att lämna över till mina barn men dom kommer också att jobba ju;) finns inge rätt eller fel men tycker att det är lite hysteri och tjat om att man måste köpa nu förtiden.

Din syn är sjukt skev.  Min enda frågar är.    Tror DU att alla boende i Sverige kostar minst 4 miljoner och att du måste ha en miljon i buffert ?

Min åsikt är att hyresrätt är att förlora pengar, bott själv 11 år i "vettig" (sunk) hyresrätt. Kommer aldrig göra om det för de var nästan en halv miljon i sjön.

förlåt smurfen, blir sista från mig om hus o sånt,

jasså muttley, vad föreslår du att jag köper för nått då för min sambo och barn? du vet väl att jag bor i stockholm? vad tror du en vettig och schysst lägenhet kostar i stockholm? minst 2.5-3 mille. alla mina kollegor som köpt lägenhet/radhus/villa har lagt ut minst 3mille på sina hus. handpenning plus lån då. menade att en miljon buffert=handpenning runt halv miljon minst samt övrigt för att överleva. låter det så konstigt? leta fram nått billigare vid stockholm till mig då? skall vara minst 3 rum då. 2 sovrum minst , kan du det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang