Köpråd. Låna till bil för ca 100-120, eller köpa nått för 50. Tips på bilar mottages.

Soulman
5 augusti 2017 · 1 271 Inlägg

Släpp det där nu. Jag skulle behöva flera sidor för att berätta om min bostadskarriär i Stockholm. Som vanligt gäller att den som aldrig köper en Trisslott kommer heller aldrig vinna. Så enkelt är det.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
ToP Anything But Ordinary..
5 augusti 2017 · 80 Inlägg

ang. bilköp. jag satt i ungefär din sits och tröttnade på bilar i 30k klassen som bara havererad en efter en.
så jag köpte mig dyrare bil strax över 100k och vad jag kommit fram till efter köpet är följande.

30k bilen behövde de bytas delar på stup i kvarten då slitage delar kom en efter en. relativt billigt då jag gjorde all service själv och har tillgång till garage samt delar från tyskland. försäkring + skatt relativt billig.
Man behöver inte gråta om det blir en skråma på bilen utan oftast gick de fixa hyffsat själv.

100k bilen känns mer nybilskänsla, inte nedsuttna säten, styv kaross och allmänt känns den NY.
Dock blir ägandet betydligt dyrare. en sådan bil skruvar jag minsta möjliga själv på för andra hands värdet. service blir dyrare och relativt tätt så som jag kör. försäkring betydligt dyrare och skatt ungefär samma.

OCH bara för att man köper en nyare bil behöver det inte betyda att de är bekymmersfritt!
Jag åkte på vattenpump + kamrem i tidigt skede samt vanlig service och de är inte gratis.

Så kolla om du har råd med ett lån på 2-3k samt bränsle, försäkring, skatt & reservbudget vid defekter.
Det blir oftast mer än man räknar på.

Muttley
5 augusti 2017 ·

panda666 skrev:

Muttley skrev:

panda666 skrev:
@ Evil
@Muttley

Muttley , varför har du för dig att min hyresrätt är sunkig? är det inte lite drygt att säga så om folk som man inte känner? min lägenhet är jättefin, har sina skador o skit här o där men det är också en gammal lägenhet från vetifan när kanske 60-70tal, har det med saken att göra? jag trivs bra och vi har lagt ner pengar för att få det fint med möbler och inredning. hyran är på under 6000 och elen är helt gratis. nästan 70 kvadrat 2a, skulle behöva en 3a snart men det är därför både ja o sambon är med på bostadskön, 2 olika köer dessutom så det är inga problem att vänta lite och en annan lägenhet. När jag ska flytta? flyttar väl bara till större när ja behöver eller så till mindre när barnen har flyttat ut? vad är problemet? vi jobbar ju och sparar. Hur länge kommer detta att fortsätta att man tjänar på köpa? 5-10-15 år till? vad händer ifall man förlorar jobbet? desto mer vinst man får av lägenheten så måste man betala mer i vinstskatt också. Först måste man lägga en handpenning på runt 600k samt sen så måste ju man ha pengar till att leva också plus eventuella renoveringar. så innan man slår till på större husköp/lägenhet måste man väl ha runt 1 miljon på kontot för eventuella skit som kan komma. Säger inte att köp av hus o sånt är fel, bara att det är mass hysteri där ute att alla måste ha. Sen när man är pensionär? vad man tar me sig? jag och sambon har väl pension och sitter i en mindre lägenhet och fikar o kollar på fred flinta vad annars? har pengar att lämna över till mina barn men dom kommer också att jobba ju;) finns inge rätt eller fel men tycker att det är lite hysteri och tjat om att man måste köpa nu förtiden.

Din syn är sjukt skev.  Min enda frågar är.    Tror DU att alla boende i Sverige kostar minst 4 miljoner och att du måste ha en miljon i buffert ?

Min åsikt är att hyresrätt är att förlora pengar, bott själv 11 år i "vettig" (sunk) hyresrätt. Kommer aldrig göra om det för de var nästan en halv miljon i sjön.

förlåt smurfen, blir sista från mig om hus o sånt,

jasså muttley, vad föreslår du att jag köper för nått då för min sambo och barn? du vet väl att jag bor i stockholm? vad tror du en vettig och schysst lägenhet kostar i stockholm? minst 2.5-3 mille. alla mina kollegor som köpt lägenhet/radhus/villa har lagt ut minst 3mille på sina hus. handpenning plus lån då. menade att en miljon buffert=handpenning runt halv miljon minst samt övrigt för att överleva. låter det så konstigt? leta fram nått billigare vid stockholm till mig då? skall vara minst 3 rum då. 2 sovrum minst , kan du det?

Fanns en del under 2.


Men för TS.  Köp så nytt som möjligt för dina kontanter.   Har du inte kontanter till din tilltänkta bil, lägg undan till du har dem.

Evildan
5 augusti 2017 ·

Muttley skrev:

panda666 skrev:

Muttley skrev:
Din syn är sjukt skev.  Min enda frågar är.    Tror DU att alla boende i Sverige kostar minst 4 miljoner och att du måste ha en miljon i buffert ?

Min åsikt är att hyresrätt är att förlora pengar, bott själv 11 år i "vettig" (sunk) hyresrätt. Kommer aldrig göra om det för de var nästan en halv miljon i sjön.

förlåt smurfen, blir sista från mig om hus o sånt,

jasså muttley, vad föreslår du att jag köper för nått då för min sambo och barn? du vet väl att jag bor i stockholm? vad tror du en vettig och schysst lägenhet kostar i stockholm? minst 2.5-3 mille. alla mina kollegor som köpt lägenhet/radhus/villa har lagt ut minst 3mille på sina hus. handpenning plus lån då. menade att en miljon buffert=handpenning runt halv miljon minst samt övrigt för att överleva. låter det så konstigt? leta fram nått billigare vid stockholm till mig då? skall vara minst 3 rum då. 2 sovrum minst , kan du det?

Fanns en del under 2.


Men för TS.  Köp så nytt som möjligt för dina kontanter.   Har du inte kontanter till din tilltänkta bil, lägg undan till du har dem.

Det gör det.


Inte spännande inte häftigt någonstans (förutom den coola bokstavskombinationen på regskylten) men förbannat pålitligt och säkert samt ekonomiskt.
https://m.blocket.se/sodermanland/Toyot … 12&w=1

Senast redigerat av Evildan (5 augusti 2017)

Muttley
5 augusti 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

panda666 skrev:

förlåt smurfen, blir sista från mig om hus o sånt,

jasså muttley, vad föreslår du att jag köper för nått då för min sambo och barn? du vet väl att jag bor i stockholm? vad tror du en vettig och schysst lägenhet kostar i stockholm? minst 2.5-3 mille. alla mina kollegor som köpt lägenhet/radhus/villa har lagt ut minst 3mille på sina hus. handpenning plus lån då. menade att en miljon buffert=handpenning runt halv miljon minst samt övrigt för att överleva. låter det så konstigt? leta fram nått billigare vid stockholm till mig då? skall vara minst 3 rum då. 2 sovrum minst , kan du det?

Fanns en del under 2.


Men för TS.  Köp så nytt som möjligt för dina kontanter.   Har du inte kontanter till din tilltänkta bil, lägg undan till du har dem.

Det gör det.


Inte spännande inte häftigt någonstans (förutom den coola bokstavskombinationen på regskylten) men förbannat pålitligt och säkert samt ekonomiskt.
https://m.blocket.se/sodermanland/Toyot … 12&w=1

Men aurisen är lite fräsig, hållbar dessutom.

Men om man skall gå på Ts spår så finns de ju 100 tals s60 om man vill ha en sån  https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … _4&w=3

Bör ju nästan gå att få en sån till löjligt bra pris med tanke på utbudet.

Evildan
5 augusti 2017 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Fanns en del under 2.


Men för TS.  Köp så nytt som möjligt för dina kontanter.   Har du inte kontanter till din tilltänkta bil, lägg undan till du har dem.

Det gör det.


Inte spännande inte häftigt någonstans (förutom den coola bokstavskombinationen på regskylten) men förbannat pålitligt och säkert samt ekonomiskt.
https://m.blocket.se/sodermanland/Toyot … 12&w=1

Men aurisen är lite fräsig, hållbar dessutom.

Men om man skall gå på Ts spår så finns de ju 100 tals s60 om man vill ha en sån  https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … _4&w=3

Bör ju nästan gå att få en sån till löjligt bra pris med tanke på utbudet.

Småpigga och snåla, S60 är raka motsatsen halvdrögig och törstig.
Har ägt för många av den generationen Volvobilar att ens se dom som ett alternativ även om dom har mycket bekväma stolar att sitta i.

Muttley
5 augusti 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Det gör det.


Inte spännande inte häftigt någonstans (förutom den coola bokstavskombinationen på regskylten) men förbannat pålitligt och säkert samt ekonomiskt.
https://m.blocket.se/sodermanland/Toyot … 12&w=1

Men aurisen är lite fräsig, hållbar dessutom.

Men om man skall gå på Ts spår så finns de ju 100 tals s60 om man vill ha en sån  https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … _4&w=3

Bör ju nästan gå att få en sån till löjligt bra pris med tanke på utbudet.

Småpigga och snåla, S60 är raka motsatsen halvdrögig och törstig.
Har ägt för många av den generationen Volvobilar att ens se dom som ett alternativ även om dom har mycket bekväma stolar att sitta i.

Klart de är törstiga.   De är ju de flesta bensinvolvosarna.    Men jag tänkte i med han skrev om dem.  Men jag hade aldrig valt att lägga för mycket pengar på dem.  Men skall helt klar erkänna att jag funderat på en s60 när sambon skall börja övningsköra.  Behöver inte bry oss så mycket om de blir bucklor då

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang