Hjälp mig bestämma mig inför bilval w212 benz eller Lexus is250

panda666
4 september 2017 · 4 250 Inlägg

tyskarna har fina bilar, speciellt bimmers och benzar men på senare tid känner jag att man inte kommer fram med utveckling och tester, utan man kastar ut miljontals bilar otestade och halv färdiga. Motorer och växellådor som rasar i förrtid etc, spridare,pumpar,kylare,turbos,vanos osv osv. Denna gång tror ja på att minimera risker för nått större ras, hoppas att japanerna kan sitt skit bättre. Man hittar fan ingen som klagar på sin lexus på nätet, lite grann men inget i större bemärkelse? Visst ja hade otur en gång med ett större problem men vill man riskera att ha det igen? Så fort ens garantier försvinner ska man sitta och vara orolig? Jag hoppas verkligen att japanerna är bättre^^ Läser iaf i 95% av tester på nätet att alla föredrar tyskarna än att köra toyota/lexus/annat. Alla verkar gillar tex bmw eller mercedes mycket mer än en japansk bil. Har snackat lite med kvd och dom sa att det borde dyka upp några lexus snart hos dom, dom berätta också om deras egna garanti partner, garanti som man kan teckna om man vill för runt 2500kr. ska läsa lite.

viccoA
4 september 2017 · 3 109 Inlägg

Evildan skrev:

viccoA skrev:

Evildan skrev:
Mm mm mm, en två år gammal stockholmsdieselhybridtaximerca som har rullat endast 9500mil, mumsfillibabba.

Finns flera för liknande pris även hos seriösa återförsäljare, svårt att banka mätaren på en bil man har serviceavtal på hos Mercedes. De är helt enkelt inte värda mer.

Här är ytterligare ett exempel; kolla skicket på skinn etc, den har inte gått 2000 varv runt jorden direkt, utan miltal ser visuellt ut att stämma;

https://www.blocket.se/stockholm/Merced … 23&w=3

Det är inte svårt alls med rätt mjukvara att justera kilometerräknaren inför var service utan att serviceteknikern noterar det.
Men värdet på nästan nya Mercedesar är mycket riktigt inte vad det har varit för ett decennium sedan, man skulle kunna fundera över varför. Har kvalitén på bilarna blivit sämre? Har dom flyttat huvudkontoret till München?
Har du någon tanke på hur mycket din trevliga MB kommer tappa i värde på liknande tid? Du kanske iofs planerar att äga den länge så det inte blir lika kännbart?

Jag köpte min förra GLK för 400.000 tkr (listpris drygt 550.000), splitter ny hos handlare, förhandlade dessutom till mig 3 års fabriksgaranti istället för 2 år. Körde den 16.000 mil och tre år och fick 235.000 vid inbyte för den (den gick troligt runt 265-275tkr när handlaren sålde den). 10,31kr per mil i värdeminskning, helt okej enligt min mening men visst är det mycket pengar.
Vad gjorde jag på bilen? Bytte en uppsättning sommardäck och justerade gasspjället utöver vätskor och filter, dvs bytte varken bromsbelägg eller skivor eller några remmar etc.

Senast redigerat av viccoA (4 september 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 september 2017 · 17 478 Inlägg

viccoA skrev:

Evildan skrev:

viccoA skrev:

Finns flera för liknande pris även hos seriösa återförsäljare, svårt att banka mätaren på en bil man har serviceavtal på hos Mercedes. De är helt enkelt inte värda mer.

Här är ytterligare ett exempel; kolla skicket på skinn etc, den har inte gått 2000 varv runt jorden direkt, utan miltal ser visuellt ut att stämma;

https://www.blocket.se/stockholm/Merced … 23&w=3

Det är inte svårt alls med rätt mjukvara att justera kilometerräknaren inför var service utan att serviceteknikern noterar det.
Men värdet på nästan nya Mercedesar är mycket riktigt inte vad det har varit för ett decennium sedan, man skulle kunna fundera över varför. Har kvalitén på bilarna blivit sämre? Har dom flyttat huvudkontoret till München?
Har du någon tanke på hur mycket din trevliga MB kommer tappa i värde på liknande tid? Du kanske iofs planerar att äga den länge så det inte blir lika kännbart?

Jag köpte min förra GLK för 400.000 tkr (listpris drygt 550.000), splitter ny hos handlare, förhandlade dessutom till mig 3 års fabriksgaranti istället för 2 år. Körde den 16.000 mil och fick 235.000 vid inbyte för den (den gick troligt runt 265-275tkr när handlaren sålde den). 10,31kr per mil i värdeminskning, helt okej enligt min mening men visst är det mycket pengar.
Vad gjorde jag på bilen? Bytte en uppsättning sommardäck och justerade gasspjället utöver vätskor och filter.

Precis. Vid inbyte. Om man nu ska vara lite elak.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
4 september 2017 · 3 109 Inlägg

Hybrid_ skrev:

viccoA skrev:

Evildan skrev:
Det är inte svårt alls med rätt mjukvara att justera kilometerräknaren inför var service utan att serviceteknikern noterar det.
Men värdet på nästan nya Mercedesar är mycket riktigt inte vad det har varit för ett decennium sedan, man skulle kunna fundera över varför. Har kvalitén på bilarna blivit sämre? Har dom flyttat huvudkontoret till München?
Har du någon tanke på hur mycket din trevliga MB kommer tappa i värde på liknande tid? Du kanske iofs planerar att äga den länge så det inte blir lika kännbart?

Jag köpte min förra GLK för 400.000 tkr (listpris drygt 550.000), splitter ny hos handlare, förhandlade dessutom till mig 3 års fabriksgaranti istället för 2 år. Körde den 16.000 mil och fick 235.000 vid inbyte för den (den gick troligt runt 265-275tkr när handlaren sålde den). 10,31kr per mil i värdeminskning, helt okej enligt min mening men visst är det mycket pengar.
Vad gjorde jag på bilen? Bytte en uppsättning sommardäck och justerade gasspjället utöver vätskor och filter.

Precis. Vid inbyte. Om man nu ska vara lite elak.

Billigast på blocket med samma mil och årsmodell låg på 259 och de flesta runt 275.
Finns liknande med lite mindre mil här för 209´idag. dvs den har fallit 50 tusen till på 21 månader mot vad de kostade på blocket tidigare när jag bytte in min. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, bättre än jag hade förväntat mig iaf.

https://www.blocket.se/stockholm/Merced … _4&w=3

Senast redigerat av viccoA (4 september 2017)

Evildan
4 september 2017 ·

viccoA skrev:

Hybrid_ skrev:

viccoA skrev:

Jag köpte min förra GLK för 400.000 tkr (listpris drygt 550.000), splitter ny hos handlare, förhandlade dessutom till mig 3 års fabriksgaranti istället för 2 år. Körde den 16.000 mil och fick 235.000 vid inbyte för den (den gick troligt runt 265-275tkr när handlaren sålde den). 10,31kr per mil i värdeminskning, helt okej enligt min mening men visst är det mycket pengar.
Vad gjorde jag på bilen? Bytte en uppsättning sommardäck och justerade gasspjället utöver vätskor och filter.

Precis. Vid inbyte. Om man nu ska vara lite elak.

Billigast på blocket med samma mil och årsmodell låg på 259 och de flesta runt 275.
Finns liknande med lite mindre mil här för 209´idag. dvs den har fallit 50 tusen till på 21 månader mot vad de kostade på blocket tidigare när jag bytte in min. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, bättre än jag hade förväntat mig iaf.

https://www.blocket.se/stockholm/Merced … _4&w=3

Vi har en GLK inom familjen och det är en jkl bil att behöva kärlek hela tiden, tyvärr för det är en rätt trevlig C-klasse på styltor annars.

Din GLC då? Hur mkt tror du att den kommer falla?
Inköpt för? Om du vill skriva för det har vi ijenkligen inget med att göra.

viccoA
4 september 2017 · 3 109 Inlägg

Evildan skrev:

viccoA skrev:

Hybrid_ skrev:

Precis. Vid inbyte. Om man nu ska vara lite elak.

Billigast på blocket med samma mil och årsmodell låg på 259 och de flesta runt 275.
Finns liknande med lite mindre mil här för 209´idag. dvs den har fallit 50 tusen till på 21 månader mot vad de kostade på blocket tidigare när jag bytte in min. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, bättre än jag hade förväntat mig iaf.

https://www.blocket.se/stockholm/Merced … _4&w=3

Vi har en GLK inom familjen och det är en jkl bil att behöva kärlek hela tiden, tyvärr för det är en rätt trevlig C-klasse på styltor annars.

Din GLC då? Hur mkt tror du att den kommer falla?
Inköpt för? Om du vill skriva för det har vi ijenkligen inget med att göra.

Köpt ny för 420 tkr (listpris idag med samma utrustning ca 520tkr). I skrivande stund gått ca 7000 mil, inte varit några fel på den hittils utan bara behövts standard service.

Vad jag får för den om ca 1.5 år med kanske 15000 på mätaren vet jag inte, troligen runt 220-250 tkr.
Bilar är i regel inga bra sparbössor, särskilt inte nya bilar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 september 2017 · 17 478 Inlägg

Frågan är vad som inköptes då inbytespriset ok? Och till vilket pris denna nya släde köptes för. TS behöver inte skriva. Men detta är detta som styr.

EDIT: Aha! Leasing.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
5 september 2017 · 4 250 Inlägg

på tal om allt, nån som vet hur bullrig is 300h är?? hann inte köra motorväg med farsan när ja körde en så täntke inte på det då. Nu i efterhand undrar jag hur bullriga dom är vid motorväg/runt 100/110kmh. Min e39 är ganska tyst, ett av dom tystare bilarna ja kört, f10 var inte alls tyst, vet inte om däcken va skit eller om bilfan vara bara bullrig men man hörde däckljud konstant, det gör man inte i e39. Hur bullrig är lexusen jämfört me bmw eller andra?

Evildan
5 september 2017 ·

Hybrid_ skrev:
Frågan är vad som inköptes då inbytespriset ok? Och till vilket pris denna nya släde köptes för. TS behöver inte skriva. Men detta är detta som styr.

EDIT: Aha! Leasing.

Då förstår jag absolut innebörden av:
"Bilar är i regel inga bra sparbössor, särskilt inte nya bilar."

420000kr i första förhöjd leasingavgift låter lite saftigt. Även om dealen att faktiskt få något, 220000-250000kr när bilen lämnas tillbaka, efter leasingen är avslutad verkar ovanligt bra.

Senast redigerat av Evildan (5 september 2017)

Evildan
5 september 2017 ·

panda666 skrev:
på tal om allt, nån som vet hur bullrig is 300h är?? hann inte köra motorväg med farsan när ja körde en så täntke inte på det då. Nu i efterhand undrar jag hur bullriga dom är vid motorväg/runt 100/110kmh. Min e39 är ganska tyst, ett av dom tystare bilarna ja kört, f10 var inte alls tyst, vet inte om däcken va skit eller om bilfan vara bara bullrig men man hörde däckljud konstant, det gör man inte i e39. Hur bullrig är lexusen jämfört me bmw eller andra?

Lexus, klart den är tyst. Vilka däck som sitter monterade gör stor skillnad, från fabrik brukar ganska hårda Bridgestone vara monterade, som rullar tyst och fint på slät Japansk asfalt men på våra grovkorniga skogsstigar är dom lite bullriga.
Du kommer inte bli besviken Pandan.

viccoA
6 september 2017 · 3 109 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Frågan är vad som inköptes då inbytespriset ok? Och till vilket pris denna nya släde köptes för. TS behöver inte skriva. Men detta är detta som styr.

EDIT: Aha! Leasing.

Då förstår jag absolut innebörden av:
"Bilar är i regel inga bra sparbössor, särskilt inte nya bilar."

420000kr i första förhöjd leasingavgift låter lite saftigt. Även om dealen att faktiskt få något, 220000-250000kr när bilen lämnas tillbaka, efter leasingen är avslutad verkar ovanligt bra.

Finansiell leasing innebär att "man" dvs den bank eller annat finansinstitut man använder sig av, betalar hela summan för bilen till bilhandlaren och sedan betalar man av den till banken. Svårt att dra av halva momsen annars. Jo jag var förvånad att jag fick så bra betalt vid inbyte men det beror på stor del på Mercedes företagsrabatter, man tar fram särskilda "editions" riktade till företag där priset är attraktivt. Tex BMW gör på samma sätt.

Bytte GLK mot GLC så bil i samma prisklass, inbytespris är ointressant om man köper en bil som är dubbelt så dyr andra gången.



Med vänlig hälsning, Tjänstebil.

Senast redigerat av viccoA (6 september 2017)

Evildan
6 september 2017 ·

viccoA skrev:

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Frågan är vad som inköptes då inbytespriset ok? Och till vilket pris denna nya släde köptes för. TS behöver inte skriva. Men detta är detta som styr.

EDIT: Aha! Leasing.

Då förstår jag absolut innebörden av:
"Bilar är i regel inga bra sparbössor, särskilt inte nya bilar."

420000kr i första förhöjd leasingavgift låter lite saftigt. Även om dealen att faktiskt få något, 220000-250000kr när bilen lämnas tillbaka, efter leasingen är avslutad verkar ovanligt bra.

Finansiell leasing innebär att "man" dvs den bank eller annat finansinstitut man använder sig av, betalar hela summan för bilen till bilhandlaren och sedan betalar man av den till banken. Svårt att dra av halva momsen annars. Jo jag var förvånad att jag fick så bra betalt vid inbyte men det beror på stor del på Mercedes företagsrabatter, man tar fram särskilda "editions" riktade till företag där priset är attraktivt. Tex BMW gör på samma sätt.

Bytte GLK mot GLC så bil i samma prisklass, inbytespris är ointressant om man köper en bil som är dubbelt så dyr andra gången.



Med vänlig hälsning, Tjänstebil.

Jaha det är ijenklign ett företag som leasar den och du får bruka den.

Nåväl nu inväntar jag att det läggs upp allehanda bilar här såsom den bil Hybrid rattar just för stunden eller Macks poppiga tjänstebil. Det jag lägger upp äger jag personligen.

Åter till ämnet nu eftersom leasing är helt ointressant för tråden då TS ämnar att köpa och äga sin bil.

PLindblom
6 september 2017 · 1 200 Inlägg

Evildan skrev:
Lexus, klart den är tyst. Vilka däck som sitter monterade gör stor skillnad, från fabrik brukar ganska hårda Bridgestone vara monterade, som rullar tyst och fint på slät Japansk asfalt men på våra grovkorniga skogsstigar är dom lite bullriga.

Precis! Bridgestone Turanza ER33 kom i alla fall 300h F-Sport med från fabrik. De är förhållandevis högljudda, men det är ju som sagt fortfarande en Lexus vi pratar om.

Om du köper en IS med dåliga däck kan det vara värt att ta en titt på Goodyear EfficientGrip. Det känns som ett vettigt gummi för en hybridbil.

Senast redigerat av PLindblom (6 september 2017)

trubbelturbo
6 september 2017 · 1 460 Inlägg

Evildan skrev:

viccoA skrev:

Evildan skrev:
Då förstår jag absolut innebörden av:
"Bilar är i regel inga bra sparbössor, särskilt inte nya bilar."

420000kr i första förhöjd leasingavgift låter lite saftigt. Även om dealen att faktiskt få något, 220000-250000kr när bilen lämnas tillbaka, efter leasingen är avslutad verkar ovanligt bra.

Finansiell leasing innebär att "man" dvs den bank eller annat finansinstitut man använder sig av, betalar hela summan för bilen till bilhandlaren och sedan betalar man av den till banken. Svårt att dra av halva momsen annars. Jo jag var förvånad att jag fick så bra betalt vid inbyte men det beror på stor del på Mercedes företagsrabatter, man tar fram särskilda "editions" riktade till företag där priset är attraktivt. Tex BMW gör på samma sätt.

Bytte GLK mot GLC så bil i samma prisklass, inbytespris är ointressant om man köper en bil som är dubbelt så dyr andra gången.



Med vänlig hälsning, Tjänstebil.

Jaha det är ijenklign ett företag som leasar den och du får bruka den.

Nåväl nu inväntar jag att det läggs upp allehanda bilar här såsom den bil Hybrid rattar just för stunden eller Macks poppiga tjänstebil. Det jag lägger upp äger jag personligen.

Åter till ämnet nu eftersom leasing är helt ointressant för tråden då TS ämnar att köpa och äga sin bil.

Helt i sin ordning:

Bilar som laddas upp måste ägas eller framföras av den som publicerar, alternativt någon närstående (sambo, släkting, förälder osv). Sålda bilar är OK så länge man väljer att man sålt bilen och när. Det är absolut inte tillåtet att lägga upp bilar man inte har något anknytning till.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
6 september 2017 ·

trubbelturbo skrev:

Evildan skrev:

viccoA skrev:

Finansiell leasing innebär att "man" dvs den bank eller annat finansinstitut man använder sig av, betalar hela summan för bilen till bilhandlaren och sedan betalar man av den till banken. Svårt att dra av halva momsen annars. Jo jag var förvånad att jag fick så bra betalt vid inbyte men det beror på stor del på Mercedes företagsrabatter, man tar fram särskilda "editions" riktade till företag där priset är attraktivt. Tex BMW gör på samma sätt.

Bytte GLK mot GLC så bil i samma prisklass, inbytespris är ointressant om man köper en bil som är dubbelt så dyr andra gången.



Med vänlig hälsning, Tjänstebil.

Jaha det är ijenklign ett företag som leasar den och du får bruka den.

Nåväl nu inväntar jag att det läggs upp allehanda bilar här såsom den bil Hybrid rattar just för stunden eller Macks poppiga tjänstebil. Det jag lägger upp äger jag personligen.

Åter till ämnet nu eftersom leasing är helt ointressant för tråden då TS ämnar att köpa och äga sin bil.

Helt i sin ordning:

Bilar som laddas upp måste ägas eller framföras av den som publicerar, alternativt någon närstående (sambo, släkting, förälder osv). Sålda bilar är OK så länge man väljer att man sålt bilen och när. Det är absolut inte tillåtet att lägga upp bilar man inte har något anknytning till.

Inte riktigt i sin ordning ägentlgnn.
För när du lägger upp en bil måste du ange om du äger den...leasing, tjänstebil, firmabil, pappas bil, mammas bil osv ägs inte av "dig" alltså begås där regelbrottet.

trubbelturbo
6 september 2017 · 1 460 Inlägg

Evildan skrev:

trubbelturbo skrev:

Evildan skrev:

Jaha det är ijenklign ett företag som leasar den och du får bruka den.

Nåväl nu inväntar jag att det läggs upp allehanda bilar här såsom den bil Hybrid rattar just för stunden eller Macks poppiga tjänstebil. Det jag lägger upp äger jag personligen.

Åter till ämnet nu eftersom leasing är helt ointressant för tråden då TS ämnar att köpa och äga sin bil.

Helt i sin ordning:

Bilar som laddas upp måste ägas eller framföras av den som publicerar, alternativt någon närstående (sambo, släkting, förälder osv). Sålda bilar är OK så länge man väljer att man sålt bilen och när. Det är absolut inte tillåtet att lägga upp bilar man inte har något anknytning till.

Inte riktigt i sin ordning ägentlgnn.
För när du lägger upp en bil måste du ange om du äger den...leasing, tjänstebil, firmabil, pappas bil, mammas bil osv ägs inte av "dig" alltså begås där regelbrottet.

Om det är den rutan jag tror du menar så är jag rätt säker på att det väsentliga är om man har någon anknytning till bilen nu eller om den är såld,skrotad eller stulen. Men visst, om man verkligen vill tolka fel så finns det ju en möjlighet att göra det där.

Men både reglerna och sammanfattning av reglerna säger att det under vissa omständigheter är tillåtet att ladda upp bilar man inte äger.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
caromania Forummoderator
6 september 2017 · 9 296 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Evildan skrev:

trubbelturbo skrev:

Helt i sin ordning:

Inte riktigt i sin ordning ägentlgnn.
För när du lägger upp en bil måste du ange om du äger den...leasing, tjänstebil, firmabil, pappas bil, mammas bil osv ägs inte av "dig" alltså begås där regelbrottet.

Om det är den rutan jag tror du menar så är jag rätt säker på att det väsentliga är om man har någon anknytning till bilen nu eller om den är såld,skrotad eller stulen. Men visst, om man verkligen vill tolka fel så finns det ju en möjlighet att göra det där.

Men både reglerna och sammanfattning av reglerna säger att det under vissa omständigheter är tillåtet att ladda upp bilar man inte äger.

Innan du lägger upp din bil på Garaget är det viktigt att du känner till reglerna. Här nedan ser du en kortfattad version av våra regler. Reglerna i sin helhet finns här (dödad länk).
Inga andra fordon än bilar
Bilen måste vara i bra skick
Du får inte lägga upp bilar som du inte äger, har ägt eller har en annan väsentlig koppling till (t.ex. familjens bil)
Informationen om bilen måste vara så komplett som möjligt, och riktig
Bilderna måste vara tydliga och av god kvalitet
Bilens förstabild ska visa så mycket som möjligt av bilen
Ingen annonsering är tillåten

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Solklart. Exemplet familjens bil får man alltså inte lägga upp.

Nu släpper vi detta och återgår till topic.

Mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
6 september 2017 · 4 250 Inlägg

hehe missa egenkligen va det snackades om här^^ jo hoppas att lexusen är lika tyst som bimmern som ja kör nu. Fan vad folk servar sina bilar dåligt! har kollat ganska mycket på kvd bilar alltså lexusar och ser att folk missar servicar, 1500mil/1år ska det vara och inte nått 3000 mil intervall eller mer, kollat på några på nätet där folk har servat dom helt galet.

panda666
7 september 2017 · 4 250 Inlägg

Kollar på denna nu som ligger hos kvd nånstans.

https://www.kvd.se/auktion/personbil/Le … 1hk/763284

Så jävla synd att dom har servat den som håriga apor!  4500 mil servicen saknas och nu ska den servas också för den har gått 7500 nånting. Skulle ha kunnat köpt den,,synd för fel färg i inredning också, gult...hur tänker man? GAH ska det vara så jävla svårt. Vill ha en välservad lexus med elstolar, ska det vara så jäkla svårt. svart eller vitt färg.

Presidento Of World
7 september 2017 · 3 329 Inlägg

Skulle jag lägga så mycket pengar på en bil så skulle jag välja så ny som möjligt.

Kanske inte den sportigaste men vafan.. Nästan ny ju, samtidigt praktisk.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota Auris 1,8 TS hybrid int edition, comfo http://www.blocket.se/vi/75310413.htm

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang