Vars köper man renovering till seat växellåda?

Nilsson10
15 augusti 2017 · 313 Inlägg

Hej! Jag har en seat inca 1.4 1996 som jag söker renoveringssats till växellådan men hittar ej vart man kan köpa. Ska ha renovering till 5vxl efter som att det tydligen inte finns nån växellåda till denna på nån skrot! Växellåds kod: DCE

Hjälp tack!

Nilsson10
15 augusti 2017 · 313 Inlägg

Nilsson10 skrev:
Hej! Jag har en seat inca 1.4 1996 som jag söker renoveringssats till växellådan men hittar ej vart man kan köpa. Ska ha renovering till 5vxl efter som att det tydligen inte finns nån växellåda till denna på nån skrot! Växellåds kod: DCE

Hjälp tack!

Länka gärna om ni har någon sida som har!

Nilsson10
15 augusti 2017 · 313 Inlägg

amazinjoey skrev:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Seat/SEAT-INCA/All/V%C3%A4xell%C3%A5da-&-Drivaxel-&-Mellanaxel/V%C3%A4xell%C3%A5da-manuell-5_vxl/Alla/ID-28427217/OEM-DGH/?page=1&order=price&asc=1

Inte rätt låda! Måste komma från en 1.4 bensin tydligen enligt verkstad. hmm

Janneutanb
15 augusti 2017 · 7 266 Inlägg

Har du kollat hos en återförsäljare?

Nilsson10
15 augusti 2017 · 313 Inlägg

Janneutanb skrev:
Har du kollat hos en återförsäljare?

Ha kollat med nordemans bil med dom (trodde) inte att dom kunde få tag på de :p

Cupra_
15 augusti 2017 ·

Kolla annars om du hittar till en gammal ibiza mk2 eller polo, är ju samma bil..

Evildan
15 augusti 2017 ·

Cupra_ skrev:
Kolla annars om du hittar till en gammal ibiza mk2 eller polo, är ju samma bil..

Du menar:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320784
wink

simlar
16 augusti 2017 · 5 508 Inlägg

Växellådskod DXB, DCE, EQV och CRX har samma artikelnummer dvs samma låda.
Artnr 085300050DX
http://www.oemepc.com/seat/part_single/ … 992/lang/e

Finns då en växellåda på bildelsbasen med växellådskod DXB.
http://www.bildelsbasen.se/162-W61031.html

Annars om du vill laga lådan som sitter i bilen kan du säkert få tag i rätt drev genom att söka efter artnr på t.ex ebay.
http://www.oemepc.com/seat/part_single/ … 942/lang/e

Senast redigerat av simlar (16 augusti 2017)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Nilsson10
16 augusti 2017 · 313 Inlägg

Enligt bildelsbasen är det inte samma lådor och inte enligt verkstad! Vad är sant? Bli ju tokig snart! :p

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 augusti 2017 · 13 644 Inlägg

Vad är det du behöver    allt till lådan går att köpa på vag.    Har renoverat min låda själv näe 5ans började strula ett rulllager som gick så 5ans växel hoppade ur     går att blanda lådorna friskt bara start motorn sitter på rätt ställe

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Nilsson10
16 augusti 2017 · 313 Inlägg

Growe skrev:
Vad är det du behöver    allt till lådan går att köpa på vag.    Har renoverat min låda själv näe 5ans började strula ett rulllager som gick så 5ans växel hoppade ur     går att blanda lådorna friskt bara start motorn sitter på rätt ställe

Ja de är nog drevet till 5an som jävlas för jag får i 5an men bilen studsar fram och de lever om som fan!  Men så man kan ta en annan låda och den ska passa? Jag vet av från en vw som bilen ser lika Dan ut som min bil fast en 1.6!

Cupra_
16 augusti 2017 ·

Nilsson10 skrev:

Growe skrev:
Vad är det du behöver    allt till lådan går att köpa på vag.    Har renoverat min låda själv näe 5ans började strula ett rulllager som gick så 5ans växel hoppade ur     går att blanda lådorna friskt bara start motorn sitter på rätt ställe

Ja de är nog drevet till 5an som jävlas för jag får i 5an men bilen studsar fram och de lever om som fan!  Men så man kan ta en annan låda och den ska passa? Jag vet av från en vw som bilen ser lika Dan ut som min bil fast en 1.6!

Tar du en låda från en 1.6 så kan utväxlingen vara annorlunda, kolla sånt först bara och självklart så den passar rent fysiskt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 augusti 2017 · 13 644 Inlägg

Cupra_ skrev:

Nilsson10 skrev:

Growe skrev:
Vad är det du behöver    allt till lådan går att köpa på vag.    Har renoverat min låda själv näe 5ans började strula ett rulllager som gick så 5ans växel hoppade ur     går att blanda lådorna friskt bara start motorn sitter på rätt ställe

Ja de är nog drevet till 5an som jävlas för jag får i 5an men bilen studsar fram och de lever om som fan!  Men så man kan ta en annan låda och den ska passa? Jag vet av från en vw som bilen ser lika Dan ut som min bil fast en 1.6!

Tar du en låda från en 1.6 så kan utväxlingen vara annorlunda, kolla sånt först bara och självklart så den passar rent fysiskt.

Klart utväxling kan skilja men det har ingen betydelse det viktiga är att drivaxlar och koppling passar.    Men annars lagar man lådan själv allt går att köpa löst..    Lager till 5ans drev kan jag ordna fram.   Tantens bror fick 10st när han beställde 1lager till sin dotter

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Nilsson10
17 augusti 2017 · 313 Inlägg

Cupra_ skrev:

Nilsson10 skrev:

Growe skrev:
Vad är det du behöver    allt till lådan går att köpa på vag.    Har renoverat min låda själv näe 5ans började strula ett rulllager som gick så 5ans växel hoppade ur     går att blanda lådorna friskt bara start motorn sitter på rätt ställe

Ja de är nog drevet till 5an som jävlas för jag får i 5an men bilen studsar fram och de lever om som fan!  Men så man kan ta en annan låda och den ska passa? Jag vet av från en vw som bilen ser lika Dan ut som min bil fast en 1.6!

Tar du en låda från en 1.6 så kan utväxlingen vara annorlunda, kolla sånt först bara och självklart så den passar rent fysiskt.

Ja men jag få nog plocka ur lådorna från båda bilarna och Kolla!

Nilsson10
17 augusti 2017 · 313 Inlägg

Growe skrev:

Cupra_ skrev:

Nilsson10 skrev:

Ja de är nog drevet till 5an som jävlas för jag får i 5an men bilen studsar fram och de lever om som fan!  Men så man kan ta en annan låda och den ska passa? Jag vet av från en vw som bilen ser lika Dan ut som min bil fast en 1.6!

Tar du en låda från en 1.6 så kan utväxlingen vara annorlunda, kolla sånt först bara och självklart så den passar rent fysiskt.

Klart utväxling kan skilja men det har ingen betydelse det viktiga är att drivaxlar och koppling passar.    Men annars lagar man lådan själv allt går att köpa löst..    Lager till 5ans drev kan jag ordna fram.   Tantens bror fick 10st när han beställde 1lager till sin dotter

Ja okej bra att veta! smile jag ska nog plocka ur lådorna ur båda bilarna så få jag ta mig en titt!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 augusti 2017 · 13 644 Inlägg

det du ska kolla på är var någonstans startmotorn sitter.. 
5ans drev är mer än lätt att riva isär..  det är det första man ser när man släpper sidokåpan på lådan

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Nilsson10
17 augusti 2017 · 313 Inlägg

Growe skrev:
det du ska kolla på är var någonstans startmotorn sitter.. 
5ans drev är mer än lätt att riva isär..  det är det första man ser när man släpper sidokåpan på lådan

Ja okej smile lådan jag va och hämtade nu hade startmotorn på samma sida i alla fall men ha inte kollat super noga på resten än!

Nilsson10
18 augusti 2017 · 313 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105485/105485-a21ce89892ea1182b01e1bb435ed53f7.jpg

Ser då lika ut! Hitta inte de så kallade koden på 3 bokstäver på nån av lådorna!

Nilsson10
20 augusti 2017 · 313 Inlägg

Den passade!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang