7246
Sök

Chiptrimma en MB A170 CDi -99?

Forummoderator
18 358 Inlägg
16 augusti 2017
Trådstartare
#1
Pendlarsläden som är nyinköpt har i dagsläget cirka 90Hk. Det är ingen raket och jag är väl inte ute efter detta men lite mer mos i maskin hade inte skadat. Den är i gott skick och går fint. Väl omhändertagen & nyservad. Frågan är om man kan köpa något ful-chip att koppla in så den får lite mer turbotryck?

Finns säkert en uppsjö av dessa om man söker men vill ha praktiska erfarenheter om att chippa gamla mb-dieslar.

Förslag? Låta saken vara? Köpa chip? Jag vet inte. Därav frågan :-/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
16 augusti 2017
#2
Hybrid_ skrev:
Pendlarsläden som är nyinköpt har i dagsläget cirka 90Hk. Det är ingen raket och jag är väl inte ute efter detta men lite mer mos i maskin hade inte skadat. Den är i gott skick och går fint. Väl omhändertagen & nyservad. Frågan är om man kan köpa något ful-chip att koppla in så den får lite mer turbotryck?

Finns säkert en uppsjö av dessa om man söker men vill ha praktiska erfarenheter om att chippa gamla mb-dieslar.

Förslag? Låta saken vara? Köpa chip? Jag vet inte. Därav frågan :-/

Mer mos!
https://gfx.aftonbladet-cdn.se/image-c/21521841/1200/normal/dcf01fc3f0490/06a57fd6-9f49-43f7-af14-ec1be05700a3





















Eller rättning, gör det inte!
Sådanadäringa boxrar och chips är rena döden för en motor.
Åka med mer pulver, köp en starkare bil. smile

1 206 Inlägg
16 augusti 2017
#3
Rikta frågan till GDM performance. De har lång erfarenhet och har trimmat det allra mesta med fyra hjul och turbo. Mixtra inte med trimbox... det är lika tattigt som kapade fjädrar i en 740.

http://www.gdmperformance.se/trimsatser … -2004.html
Hyfsad effektökning på 36hk och en jäkla skjuts på vridmomentet.

EDIT: Kanske lite långt att åka till GDM.. har dock för mig att man lan skicka styrboxen till dem. Kan ju vara värt det, då konkurrenter inte erbjuder nämnvärd effektökning och till det dubbla priset dessutom.
Senast redigerat av Cracksoup (16 augusti 2017)


Forummoderator
18 358 Inlägg
16 augusti 2017
Trådstartare
#4
Cracksoup skrev:
Rikta frågan till GDM performance. De har lång erfarenhet och har trimmat det allra mesta med fyra hjul och turbo. Mixtra inte med trimbox... det är lika tattigt som kapade fjädrar i en 740.

http://www.gdmperformance.se/trimsatser … -2004.html
Hyfsad effektökning på 36hk och en jäkla skjuts på vridmomentet.

EDIT: Kanske lite långt att åka till GDM.. har dock för mig att man lan skicka styrboxen till dem. Kan ju vara värt det, då konkurrenter inte erbjuder nämnvärd effektökning och till det dubbla priset dessutom.

Känns så, ja. Men det är en gammal Merca som ska pendlas med... Ska dock höra med vår lokala http://www.tmchiptuning.com/sv/start

Kanske inte är så dyrt? (Under 5000)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 158 Inlägg
16 augusti 2017
#5
Cracksoup skrev:
Rikta frågan till GDM performance. De har lång erfarenhet och har trimmat det allra mesta med fyra hjul och turbo. Mixtra inte med trimbox... det är lika tattigt som kapade fjädrar i en 740.

http://www.gdmperformance.se/trimsatser … -2004.html
Hyfsad effektökning på 36hk och en jäkla skjuts på vridmomentet.

EDIT: Kanske lite långt att åka till GDM.. har dock för mig att man lan skicka styrboxen till dem. Kan ju vara värt det, då konkurrenter inte erbjuder nämnvärd effektökning och till det dubbla priset dessutom.

Fan klicka jag på den länken för... 290hp/628Nm lät ju riktigt kul i min lilla 203...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 525 Inlägg
16 augusti 2017
#6
Evildan skrev:
Hybrid_ skrev:
Pendlarsläden som är nyinköpt har i dagsläget cirka 90Hk. Det är ingen raket och jag är väl inte ute efter detta men lite mer mos i maskin hade inte skadat. Den är i gott skick och går fint. Väl omhändertagen & nyservad. Frågan är om man kan köpa något ful-chip att koppla in så den får lite mer turbotryck?

Finns säkert en uppsjö av dessa om man söker men vill ha praktiska erfarenheter om att chippa gamla mb-dieslar.

Förslag? Låta saken vara? Köpa chip? Jag vet inte. Därav frågan :-/

Mer mos!
https://gfx.aftonbladet-cdn.se/image-c/ … 1be05700a3


Eller rättning, gör det inte!
Sådanadäringa boxrar och chips är rena döden för en motor.
Åka med mer pulver, köp en starkare bil. smile

Äsch då, jag hittade nyligen ett kvitto ifrån april 2007 på ett styck "chiptrim" till min bil. Har alltså rullat i 10 år utan några som helst problem.

Men å andra sidan, jag kör ju, vad är det blåfart brukar kalla det? "svenskt stål" wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Forummoderator
18 358 Inlägg
16 augusti 2017
Trådstartare
#7
trubbelturbo skrev:
Evildan skrev:
Hybrid_ skrev:
Pendlarsläden som är nyinköpt har i dagsläget cirka 90Hk. Det är ingen raket och jag är väl inte ute efter detta men lite mer mos i maskin hade inte skadat. Den är i gott skick och går fint. Väl omhändertagen & nyservad. Frågan är om man kan köpa något ful-chip att koppla in så den får lite mer turbotryck?

Finns säkert en uppsjö av dessa om man söker men vill ha praktiska erfarenheter om att chippa gamla mb-dieslar.

Förslag? Låta saken vara? Köpa chip? Jag vet inte. Därav frågan :-/

Mer mos!
https://gfx.aftonbladet-cdn.se/image-c/ … 1be05700a3


Eller rättning, gör det inte!
Sådanadäringa boxrar och chips är rena döden för en motor.
Åka med mer pulver, köp en starkare bil. smile

Äsch då, jag hittade nyligen ett kvitto ifrån april 2007 på ett styck "chiptrim" till min bil. Har alltså rullat i 10 år utan några som helst problem.

Men å andra sidan, jag kör ju, vad är det blåfart brukar kalla det? "svenskt stål" wink

Jo. En Volvo tål skiten utan tvekan. Men jag tror att jag hissar upp skrotet på jobbet (Lift och full verkstad) och ser över avgas först så den kanske kan bestyckas med en fullflödes sista biten. Kan vara gott att höra lite morr en sista gång. Detta blir den sista bilen jag håller på med sådana hyss. Men för skojs skull bara... Rasar den är det ingen katastrof som sagt. Då köper jag en annan bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök