Skoda Fabia - Knackar i motorn

Mahovic
16 augusti 2017 · 80 Inlägg

Hej Köpte en skoda fabia 1.4 16v för ett tag sen.
Bilen är en 2005 och har rullat 17000mil.

Mitt problem är att bilen knackar, kall som varm.. upplever att den knackar mer när den är varm..
Den går hur bra som helst men blir tockig av knacket känns som att något kommer pajja när som.

Ljudet kommer från högra sidan sätt från förarsidan, (runt kamremen) öppnar man locket till oljan då slutar den nästan helt och det bildas som ett vakum behöver knappt dra åt locket och det suger åt den.

Har läst en hel del om detta men hittar ingen lösning på det. Vissa har problem med kolvarna, men läste också att det kan bero på vevhusventilation är täppt och att det bildas tryck i motorn pga. Detta, är det någon annan som har haft liknande problem och hur har ni löst det?

länkar en video där det låter exakt som min: https://youtu.be/LKESF0B9sYk


Tacksam för svar.

BMW 523i (2000)
ehedman
17 augusti 2017 · 1 966 Inlägg

Hur ser det ut i serviceboken?

jaka54
17 augusti 2017 · 5 657 Inlägg

Hej!
Knacket beror på de hydrauliska ventilyftarna!  Byt dessa och byt olja!

Mahovic
17 augusti 2017 · 80 Inlägg

ehedman skrev:
Hur ser det ut i serviceboken?

Service gjordes 17-05, olja och filterbyte har kvitto på detta (förra ägaren gjorde det)
Så den har inte rullat så mycket efter det

BMW 523i (2000)
Mahovic
17 augusti 2017 · 80 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Knacket beror på de hydrauliska ventilyftarna!  Byt dessa och byt olja!

Hej!
Okej, men om det är lyftarna är det inte så att det tysnar när bilen är varm, det är nästan tvärt om att det låter mer när den är varm än kall..
Ska man använda en tunnare olja eller tjockare?

Vad tror du verkstaden tar för byte av lyftarna?

Mvh

BMW 523i (2000)
Janneutanb
17 augusti 2017 · 7 266 Inlägg

Lyftarna brukar oftast ticka. Knackar det verkligen så är det oftast dyrt och allvarligt.
Och du ska ha vacuum i motorn för då fungerar vevhusventilationen.

Meaganeowner
17 augusti 2017 · 2 250 Inlägg

Vacuum lär det aldrig bli i en motor... Detta är bara ett uttryck!

Däremot undertryck!

jaka54
17 augusti 2017 · 5 657 Inlägg

Hej!
Lyftarna behöver inte sluta "klappra" när motorn blir varm.
Efter att ha lyssnat på  You-tube vdeon skulle jag nog ändå tro att det är lyftarna som behöver bytas. Ingen aning vad det kan kosta ,men troligen några tusen.
Det är viktigt att byta olja och filter regelbundet...personligen tycker jag att det hör till allmänbildningen att kunna göra sådana saker själv så man har koll på sin bil. Olja ska bytas varje år eller var 1000mil, liksom filter.

Mahovic
17 augusti 2017 · 80 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Lyftarna behöver inte sluta "klappra" när motorn blir varm.
Efter att ha lyssnat på  You-tube vdeon skulle jag nog ändå tro att det är lyftarna som behöver bytas. Ingen aning vad det kan kosta ,men troligen några tusen.
Det är viktigt att byta olja och filter regelbundet...personligen tycker jag att det hör till allmänbildningen att kunna göra sådana saker själv så man har koll på sin bil. Olja ska bytas varje år eller var 1000mil, liksom filter.

Olja och filter är det ingen fara att byta, har ju inte haft bilen så länge så att jag har inte tänkt på att byta oljan då oljan redan är bytt om man ska tro på kvittot.. men finns sånhär sörja man häller i motor för ventiler skulle det hjälpa, tysta motorn lite?

BMW 523i (2000)
Mahovic
17 augusti 2017 · 80 Inlägg

Janneutanb skrev:
Lyftarna brukar oftast ticka. Knackar det verkligen så är det oftast dyrt och allvarligt.
Och du ska ha vacuum i motorn för då fungerar vevhusventilationen.

Det knackar verkligen exakt som på videon, ingen skillnad alls. Okej tack för hjälpen iallafall

BMW 523i (2000)
Mahovic
17 augusti 2017 · 80 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Vacuum lär det aldrig bli i en motor... Detta är bara ett uttryck!

Däremot undertryck!

Så är det säkert, vet bara att det suger åt locket så fort man kommer nära..

BMW 523i (2000)
Mahovic
17 augusti 2017 · 80 Inlägg

En följd fråga.

Riskerar man motorhaveri om man inte byter lyftarna snarast?

Senast redigerat av Mahovic (17 augusti 2017)

BMW 523i (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2017 · 17 345 Inlägg

Lyftarna tickar. Inte knackar hårt. Detta är inte problemet. Men för guds skull: Kör inte med bilen. Det där låter inte bra. Eller så kör du tills den rasar.

Undrar om inte kedjan eller sträckaren är boven? Inte ovanligt fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mahovic
17 augusti 2017 · 80 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Lyftarna tickar. Inte knackar hårt. Detta är inte problemet. Men jag vet faktiskt inte vad felet ligger. Men för guds skull: Kör inte med bilen. Det där låter inte bra.

Det är typ dessa svar man får när man har läst alla andra forum om detta, vissa skriver kör inte, vissa säger att dessa motorer tickar/knackar på detta viset och att det inte är någon fara, vissa säger vevhusventilation och andra lyftare..

Inget redigt svar, förstår att det inte är lätt o veta och inte så bra och köra med detta. Tack för svar

Mvh

BMW 523i (2000)
Mahovic
17 augusti 2017 · 80 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Lyftarna tickar. Inte knackar hårt. Detta är inte problemet. Men för guds skull: Kör inte med bilen. Det där låter inte bra. Eller så kör du tills den rasar.

Undrar om inte kedjan eller sträckaren är boven? Inte ovanligt fel.

Ägaren till denna bil har varit en äldre dam, den är regelbundet servad och kontrollerad om man ska tro på bunten av alla kvitton. Hon har varit ägare i 11 år. Hon kanske sålde den för att den knackar eller så hade hon ingen hörsel, hur som helst när jag köpte den så va det knack men kändes inte så mycket förens efter ett par gånger som jag körde med bilen, det är mest irriterande men bilen är hur pigg som helst.

Det är kamrem på denna och den byttes vid 12000 mil nu har den gått strax över 17000mil

BMW 523i (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2017 · 17 345 Inlägg

Mahovic skrev:

Hybrid_ skrev:
Lyftarna tickar. Inte knackar hårt. Detta är inte problemet. Men för guds skull: Kör inte med bilen. Det där låter inte bra. Eller så kör du tills den rasar.

Undrar om inte kedjan eller sträckaren är boven? Inte ovanligt fel.

Ägaren till denna bil har varit en äldre dam, den är regelbundet servad och kontrollerad om man ska tro på bunten av alla kvitton. Hon har varit ägare i 11 år. Hon kanske sålde den för att den knackar eller så hade hon ingen hörsel, hur som helst när jag köpte den så va det knack men kändes inte så mycket förens efter ett par gånger som jag körde med bilen, det är mest irriterande men bilen är hur pigg som helst.

Det är kamrem på denna och den byttes vid 12000 mil nu har den gått strax över 17000mil

Då har jag inget bra svar. Tyvärr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
17 augusti 2017 · 4 009 Inlägg

vad för viskositet är det på olan ?, om svaret är xW-30 så kan det vara idet att gå upp till xW-40  tex. 0W-40 eller 5W-40  Olja 
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … f-motoroel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
ehedman
18 augusti 2017 · 1 966 Inlägg

Mahovic skrev:
Service gjordes 17-05, olja och filterbyte har kvitto på detta (förra ägaren gjorde det)
Så den har inte rullat så mycket efter det

Mahovic skrev:
Ägaren till denna bil har varit en äldre dam, den är regelbundet servad och kontrollerad om man ska tro på bunten av alla kvitton. Hon har varit ägare i 11 år. Hon kanske sålde den för att den knackar eller så hade hon ingen hörsel, hur som helst när jag köpte den så va det knack men kändes inte så mycket förens efter ett par gånger som jag körde med bilen, det är mest irriterande men bilen är hur pigg som helst.

Det är kamrem på denna och den byttes vid 12000 mil nu har den gått strax över 17000mil

Har Margit, 75 servat bilen 2017-05? Jag hade inte gått på en senil tants ord och kvitton.

När folk pratar om lyftare, ventiler och tickande är det samma sak. Det är dina ventillyftare som tickar.

Gör som spillolja säger - slå i ny helsyntet 5W-40, byt oljefilter och plugg. Gör sedan detta en gång per år eller var 1500:e mil. Blir det inte tyst får du slå i oljetillsats eller köra tills det rasar. I vilket fall som helst låter inte motorn bra.

Cuefa Ain't no place like home...
18 augusti 2017 · 4 628 Inlägg

Hur låter det om du varvar bilen lite då? Att dom knackar på tomgång är mer regel än undantag på Fabia/Polo/Golf/Ibiza med 1.4 motorn. Om ljudet följer med och låter lika högt eller högre när du varvar, då ska du nog låta någon titta på bilen innan du ger dig ut på några längre färder.

@ehedman: Gamla människor värdesätter sina ägodelar. Det är väldigt många äldre människor som lämnar sina bilar till aukt. verkstäder för service och underhåll, för det är så de är lärda att man gör. Jobbar på aukt. verkstad själv så jag ser kundflödet. Det kan således mycket mycket väl vara så att "Margit, 75" har lämnat sin bil på verkstad för att få service gjord. Speciellt eftersom dessa bilar har en indikator som tydligt säger "dags för service" när det är dags för service.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
ehedman
18 augusti 2017 · 1 966 Inlägg

Cuefa skrev:
@ehedman: Gamla människor värdesätter sina ägodelar. Det är väldigt många äldre människor som lämnar sina bilar till aukt. verkstäder för service och underhåll, för det är så de är lärda att man gör. Jobbar på aukt. verkstad själv så jag ser kundflödet. Det kan således mycket mycket väl vara så att "Margit, 75" har lämnat sin bil på verkstad för att få service gjord. Speciellt eftersom dessa bilar har en indikator som tydligt säger "dags för service" när det är dags för service.

Som TS har skrivit verkar förra ägaren (Margit 75) ha gjort en service och har kvitto på delarna.

Att uttrycka sig förståeligt i text är svårt. Man vet inte vem som läser det skrivna. Jag har läst om folk som fyller spolarvätska i oljelocket, varför jag blev orolig över det här med servicen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang