Löjliga försäkringskostnader

Janneutanb
26 augusti 2017 · 7 271 Inlägg

team_larsson skrev:
Har if och cupran kostar runt 20.000 kr per år i helförsäkring. men eftersom if muppar sig så blir jag inte av med dom förens i november december. då blir det trygg hansa som tar över. med runt 10.000 helförsäkring per år. det är en jävla skillnad. dock var de dubbelt så dyra på min peugeot expert än vad länsförsäkringar är. så beroende på vad du har för bil så ska du ha olika bolag!!!

Ställ av bilen. Säg åt dom att avsluta försäkringen och nästa dag ställer du på den igen så är du fri.

team_larsson
26 augusti 2017 · 239 Inlägg

Janneutanb skrev:

team_larsson skrev:
Har if och cupran kostar runt 20.000 kr per år i helförsäkring. men eftersom if muppar sig så blir jag inte av med dom förens i november december. då blir det trygg hansa som tar över. med runt 10.000 helförsäkring per år. det är en jävla skillnad. dock var de dubbelt så dyra på min peugeot expert än vad länsförsäkringar är. så beroende på vad du har för bil så ska du ha olika bolag!!!

Ställ av bilen. Säg åt dom att avsluta försäkringen och nästa dag ställer du på den igen så är du fri.

har provat  hmm då skickade de på mig en garagae försäkring som jag absolut inte ville ha. det ända sättet jag kunde bli av med dom var om jag skrotade eller bytte ägare på bilen!

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 augusti 2017 · 14 059 Inlägg

team_larsson skrev:

Janneutanb skrev:

team_larsson skrev:
Har if och cupran kostar runt 20.000 kr per år i helförsäkring. men eftersom if muppar sig så blir jag inte av med dom förens i november december. då blir det trygg hansa som tar över. med runt 10.000 helförsäkring per år. det är en jävla skillnad. dock var de dubbelt så dyra på min peugeot expert än vad länsförsäkringar är. så beroende på vad du har för bil så ska du ha olika bolag!!!

Ställ av bilen. Säg åt dom att avsluta försäkringen och nästa dag ställer du på den igen så är du fri.

har provat  hmm då skickade de på mig en garagae försäkring som jag absolut inte ville ha. det ända sättet jag kunde bli av med dom var om jag skrotade eller bytte ägare på bilen!

Du får väl byta ägare på bilen då. Prata med mamma eller pappa eller nån annan du litar på. Efter några veckor så byter ni tillbaks. Det borde fungera.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
CC72
26 augusti 2017 · 1 661 Inlägg

Ställer man av bilen och ringer försäkringsbolaget och meddelar att man inte vill ha någon försäkring så tar dom bort allt, inkl. "Garageförsäkringen" som dom såklart vill försöka sälja på sina kunder.

Man behöver, såklart, INTE byta ägare eller skrota bilen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 augusti 2017 · 14 059 Inlägg

CC72 skrev:
Ställer man av bilen och ringer försäkringsbolaget och meddelar att man inte vill ha någon försäkring så tar dom bort allt, inkl. "Garageförsäkringen" som dom såklart vill försöka sälja på sina kunder.

Man behöver, såklart, INTE byta ägare eller skrota bilen.

Ännu smidigare alltså!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
26 augusti 2017 ·

team_larsson skrev:

Janneutanb skrev:

team_larsson skrev:
Har if och cupran kostar runt 20.000 kr per år i helförsäkring. men eftersom if muppar sig så blir jag inte av med dom förens i november december. då blir det trygg hansa som tar över. med runt 10.000 helförsäkring per år. det är en jävla skillnad. dock var de dubbelt så dyra på min peugeot expert än vad länsförsäkringar är. så beroende på vad du har för bil så ska du ha olika bolag!!!

Ställ av bilen. Säg åt dom att avsluta försäkringen och nästa dag ställer du på den igen så är du fri.

har provat  hmm då skickade de på mig en garagae försäkring som jag absolut inte ville ha. det ända sättet jag kunde bli av med dom var om jag skrotade eller bytte ägare på bilen!

Skitsnack!
Du kan aldrig tvingas till en avställningsförsäkring.

1. Ställ av bilen.
2. Ring och frånsäg dig avställningsförsäkringen.
3. Teckna ny försäkring i det bolag du önskar nyttja.
4. Ställ på bilen.

Lagar och regler gäller åt bägge hållen även för försäkringsbolag.

team_larsson
26 augusti 2017 · 239 Inlägg

jag har ju provat 5 gånger utan något vidare resultat. någon som vet vart man kan vända sig isåfall?

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
NIzmO Ollikkala Racing
26 augusti 2017 · 1 724 Inlägg

Till TS är det ju kort och gott åldern som spelar in mest, vet inte hur dom räknar skadefria år dock.

Har själv sneglat på Nissan 350Z -07/08 men inte kollat försäkring innan så gjorde det nu pga denna tråd, 32år i mindre stad, Trygg Hansa helförsäkring på 350Z -08 313hk = 533:- / månad.

När jag var yngre blev jag ruinerad på försäkringar men runt 25 vill jag minnas att det började vända.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Muttley
26 augusti 2017 ·

Janneutanb skrev:

Muttley skrev:

Janneutanb skrev:
Kompisen på 30 år köpte nyss en 2012 m5 och ena bolaget skulle ha 89000kr i helförsäkring med andra skulle ha 16000.

Är väl helt enkelt att vissa bolag haft mycket kostnader med vissa bilar eller att dom helt enkelt inte vill ha såna bilar. Är man dessutom ung så är det bara att räkna med MINST 1000kr/månad om man vill ha en rolig/finare bil. Så är det.

Vad definierar du en fin bil?   De flesta bilar som ligger på de höga summorna som 30 och uppåt är ju bilar med större motorer och är ovanliga.  Det finns ju en anledning varför bolagen helst inte vill ha med dem att göra.

16 000 vill ju jag påstå är billigt för en sådan bil.

Men vi tar din tes om fin bil och MINST 1000kr månaden.   Då tog jag en Cadillac CTS premium 2015  276hk (nätet vill inte visa för en cts-v) för att välja en fin bil med mer hästar än svenssonbilen.  6307 kr blev de med hel och alla plusförsäkringar jag kunde välja.   Alltså drygt 525 kr månaden smile   

Eller du kanske menade att en fin bil bara har över 400 hästar ? wink

525kr I månaden helförsäkring och du är under 25? Det var bra gjort isåfall!
Tror det är ungefär vad jag gav för min gamla ford Sierra trafikförsäkring när jag var 19.
Enligt min erfarenhet så låt trafikförsäkring på minst 500 och hel oftast över 1000kr när jag var under 24. Bilar från 100hk till 300hk både rwd och fwd.

Och ja, 16000 är väldigt lite för en rejäl "sportbil" för en halv mille så han tackade ja ganska fort.

Nej jag är en lite bit över 30. Trodde vi jämförde där nu :p
När jag var 20-21 så köpte jag en v40 2,0T -99 . Helförsäkring på volvia med allt som gick att få till för ca 6000 kr alltså 500 kr i månade, så de beror klart på var man bor. Jag bor ju betydligt bättre till än de som har skyhöga summor.

granadadr
26 augusti 2017 · 7 290 Inlägg

TurbOla skrev:

Vettemannen skrev:
Jag ger c:a 2000 kr/helår för helförsäkring för Vetten och drygt 1500 kr/helår för helförsäkring för GTA:n. Din bil kanske är för ny men prova iaf.

/Benny

Vilket bolag är det?

Jag pröjsar 1800kr om året i halvförsäkring på min GTA, Länsförsäkringar accepterar inte helförsäkring.
Men det är en normal halvförsäkring med 1500 mil om året.

varför gör dem inte det?? jag har flertalet bilar helförs hos LF alla gamla veteran och vissa ombyggda,,

Evildan
26 augusti 2017 ·

granadadr skrev:

TurbOla skrev:

Vettemannen skrev:
Jag ger c:a 2000 kr/helår för helförsäkring för Vetten och drygt 1500 kr/helår för helförsäkring för GTA:n. Din bil kanske är för ny men prova iaf.

/Benny

Vilket bolag är det?

Jag pröjsar 1800kr om året i halvförsäkring på min GTA, Länsförsäkringar accepterar inte helförsäkring.
Men det är en normal halvförsäkring med 1500 mil om året.

varför gör dem inte det?? jag har flertalet bilar helförs hos LF alla gamla veteran och vissa ombyggda,,

LF har inga bolag i Danmark? wink


Olika län kan ha olika regler.

TurbOla Reservdansk
26 augusti 2017 · 6 271 Inlägg

granadadr skrev:
varför gör dem inte det?? jag har flertalet bilar helförs hos LF alla gamla veteran och vissa ombyggda,,

När jag skrev in mitt reg-nr så blev texten "Helförsäkring" i rutan där man kan välja försäkringsgrad gråmarkerad, så gick bara att välja halv som bäst. Varför vet jag inte...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 augusti 2017 · 14 059 Inlägg

Jag provade med alla 3 mina jänkare på LF och det gick inte att försäkra nån av dom på webben utan man måste kontakta dom.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
26 augusti 2017 ·

TurbOla skrev:

granadadr skrev:
varför gör dem inte det?? jag har flertalet bilar helförs hos LF alla gamla veteran och vissa ombyggda,,

När jag skrev in mitt reg-nr så blev texten "Helförsäkring" i rutan där man kan välja försäkringsgrad gråmarkerad, så gick bara att välja halv som bäst. Varför vet jag inte...

De är då man ringer till sin tjänsteman på LF smile   De har väldigt bra personal i HLM

Evildan
26 augusti 2017 ·

Vettemannen skrev:
Jag provade med alla 3 mina jänkare på LF och det gick inte att försäkra nån av dom på webben utan man måste kontakta dom.

/Benny

Bilar som inte är svennelådor eller är importerade kan vara svåra att försäkra online.
Att ringa kan hjälpa till.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 augusti 2017 · 14 059 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:
Jag provade med alla 3 mina jänkare på LF och det gick inte att försäkra nån av dom på webben utan man måste kontakta dom.

/Benny

Bilar som inte är svennelådor eller är importerade kan vara svåra att försäkra online.
Att ringa kan hjälpa till.

Jag vet att det kan hjälpa till att ringa men jag ville prova. Kör man typ Compricer eller liknande får man flera svar även på importerade bilar. Har provat detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
CC72
26 augusti 2017 · 1 661 Inlägg

Oftast är det för att dom vill se och besikta bilen och dess skick innan dom ger en helförsäkring på fordonet.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 augusti 2017 · 14 059 Inlägg

CC72 skrev:
Oftast är det för att dom vill se och besikta bilen och dess skick innan dom ger en helförsäkring på fordonet.

Innebär det att alla andra bilar automatiskt är i bra skick då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
LudwigKarlsson
26 augusti 2017 · 29 Inlägg

Tack så mycket för alla svar!
Är intressant att läsa om hur stora skillnader det kan vara bara på ålder och vart man bor.
Håller på kika runt för fullt fortfarande och om det blir något köp så blir ni bland de första som får bilder!

Allt gott, Ludde

TurbOla Reservdansk
26 augusti 2017 · 6 271 Inlägg

LudwigKarlsson skrev:
Tack så mycket för alla svar!
Är intressant att läsa om hur stora skillnader det kan vara bara på ålder och vart man bor.
Håller på kika runt för fullt fortfarande och om det blir något köp så blir ni bland de första som får bilder!

Allt gott, Ludde

BMW överlag är väldigt dyra att försäkra överlag, vet inte hur det är med andra premium-märken?

Hade min inlåst i ett eget garage, med egen nyckel, i ett parkeringsgarage med låsbricka till portar och dörrar, ändå var den hiskeligt dyr i försäkring.

Dagtid på jobbet var den bevakad av soldater med AK5 och PATGB 360 och STRF90, kunde väl fan inte bli mycket säkrare än så?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang