Löjliga försäkringskostnader

LudwigKarlsson
24 augusti 2017 · 29 Inlägg

Sitter i tankarna på att köpa någon rolig bil inför nästa säsong och fastnade för en Nissan 350z GT -04.
Började alltså kolla upp ev försäkringskostnader och dylikt och blev helt chockad av hur mycket kostnaderna skiljer från bolag till bolag.

Såhär ser några exempel ut:
Länsförsäkringar: ca 2000kr/mån(halv)
Trygghansa: Halvförsäkring 1 191kr/mån, Helförsäkring 2 786kr/mån
Folksam (MED SAMLINGSRABATT) hela 6 366 kr/mån för helförsäkring, det är ju helt sjukt, vem fan har råd med det?!

Är 22 bast, kille, aldrig varit med om en olycka eller utnyttjat någon form av försäkring tidigare, bor i lägenhet i centrala Eskilstuna.

Vad anser ni är ett rimligt pris per månad för en sommarbil?

it_mutt Avstängd
24 augusti 2017 · 10 388 Inlägg

Visst är det höga priser, det är det inte så mycket att säga om. Det infaller väl tyvärr lite smått "det är ingen rättighet" (att ha bil).

Bilen i kombination med din åldersgrupp gör inte det hela bättre.

Mina sommarbilar kostar mig mindre per år (nåja, det var väl lite att ta i sett till Trygg Hansa iaf) än vad de vill få ur dig per månad.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 augusti 2017 · 14 058 Inlägg

LudwigKarlsson skrev:
Sitter i tankarna på att köpa någon rolig bil inför nästa säsong och fastnade för en Nissan 350z GT -04.
Började alltså kolla upp ev försäkringskostnader och dylikt och blev helt chockad av hur mycket kostnaderna skiljer från bolag till bolag.

Såhär ser några exempel ut:
Länsförsäkringar: ca 2000kr/mån(halv)
Trygghansa: Halvförsäkring 1 191kr/mån, Helförsäkring 2 786kr/mån
Folksam (MED SAMLINGSRABATT) hela 6 366 kr/mån för helförsäkring, det är ju helt sjukt, vem fan har råd med det?!

Är 22 bast, kille, aldrig varit med om en olycka eller utnyttjat någon form av försäkring tidigare, bor i lägenhet i centrala Eskilstuna.

Vad anser ni är ett rimligt pris per månad för en sommarbil?

Du är väldigt ung och det påverkar så klart premierna. Kommer inte riktigt ihåg hur villkoren är men testa detta: https://www.bilsportmc.se/forsakringar/ … orsakring/

Har du tur så.....
Jag ger c:a 2000 kr/helår för helförsäkring för Vetten och drygt 1500 kr/helår för helförsäkring för GTA:n. Din bil kanske är för ny men prova iaf.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
LudwigKarlsson
24 augusti 2017 · 29 Inlägg

Har för mig jag läste någonstans att försäkringskostnaden sjunker bra mycket efter 24 års ålder, stämmer det?
Blir ju tyvärr att leta efter något annat kul då detta inte håller för 5 öre.
förslag?

TurbOla Reservdansk
24 augusti 2017 · 6 271 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag ger c:a 2000 kr/helår för helförsäkring för Vetten och drygt 1500 kr/helår för helförsäkring för GTA:n. Din bil kanske är för ny men prova iaf.

/Benny

Vilket bolag är det?

Jag pröjsar 1800kr om året i halvförsäkring på min GTA, Länsförsäkringar accepterar inte helförsäkring.
Men det är en normal halvförsäkring med 1500 mil om året.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 augusti 2017 · 14 058 Inlägg

TurbOla skrev:

Vettemannen skrev:
Jag ger c:a 2000 kr/helår för helförsäkring för Vetten och drygt 1500 kr/helår för helförsäkring för GTA:n. Din bil kanske är för ny men prova iaf.

/Benny

Vilket bolag är det?

Jag pröjsar 1800kr om året i halvförsäkring på min GTA, Länsförsäkringar accepterar inte helförsäkring.
Men det är en normal halvförsäkring med 1500 mil om året.

Kolla länken jag skrev tidigare. Detta bolag ägs av Moderna försäkringar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
xXSammy
24 augusti 2017 · 6 577 Inlägg

ett tag betalade jag 1800 i månaden för helförsäkring (9000 i självrisk, trygghansa) på en Alfa 159 2.2 JTS, var 20 då

De/Dem
TurbOla Reservdansk
24 augusti 2017 · 6 271 Inlägg

Vettemannen skrev:
Kolla länken jag skrev tidigare. Detta bolag ägs av Moderna försäkringar.

/Benny

Ja, nu såg jag länken. Missade det. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Muttley
24 augusti 2017 ·

Max 4 år med körkort och bor i central del av medelstor stad så är väl ändå 14000 kr om året vettigt för en bil med 280 hästar.
Finns folk som "betalar" 80-100 tusen om året för motorcyklar som bor i större städer i centrum  (självklart ställer man av fordonet när man inte brukar det)

Tycker du kan vara nöjd med 14000 smile
Om man inte har råd med det får man leta vidare efter något annat kuligt.

Muttley
24 augusti 2017 ·

LudwigKarlsson skrev:
Har för mig jag läste någonstans att försäkringskostnaden sjunker bra mycket efter 24 års ålder, stämmer det?
Blir ju tyvärr att leta efter något annat kul då detta inte håller för 5 öre.
förslag?

Bra mycket vet jag inte, men det sjunker lite för varje år.  Tycker mig att det sjönk ganska bra efter 10 år med körkort.
LF har bra rabatt om du är redo att flytta allt du har i bankväg och försäkringar.   Jag har minst 20% på alla försäkringar och bland de bättre villkor en bank kan ge smile

OpelP1
25 augusti 2017 · 1 412 Inlägg

TurbOla skrev:

Vettemannen skrev:
Jag ger c:a 2000 kr/helår för helförsäkring för Vetten och drygt 1500 kr/helår för helförsäkring för GTA:n. Din bil kanske är för ny men prova iaf.

/Benny

Vilket bolag är det?

Jag pröjsar 1800kr om året i halvförsäkring på min GTA, Länsförsäkringar accepterar inte helförsäkring.
Men det är en normal halvförsäkring med 1500 mil om året.

Varför accepterar dom inte helförsäkring?

Alla udda bilar jag haft har gått att få med hel om dom får ta en titt på bilen (är bilen värd under typ 50 lök eller vad det är så behöver dom inte kolla tror jag).

N0rstr0m Audiot
25 augusti 2017 · 72 Inlägg

Kolla om det finns någon Nissan originalförsäkring.
Ringde runt som ett tok till alla försäkringsbolag innan jag köpte min S55 AMG. Fick bli Mercedes original försäkring då den var klart billigast 15086:- helår/helförsäkring, 28 år, helt skadefri och bor i en liten stad. De dyraste var Folksam som ville ha hutlösa 56000:- helår/helförsäkring. Tror de hatar både människor och bilar.

Audi 60L (1971)
Audi S6 "Svensken" (1996)
Janneutanb
26 augusti 2017 · 7 271 Inlägg

Kompisen på 30 år köpte nyss en 2012 m5 och ena bolaget skulle ha 89000kr i helförsäkring med andra skulle ha 16000.

Är väl helt enkelt att vissa bolag haft mycket kostnader med vissa bilar eller att dom helt enkelt inte vill ha såna bilar. Är man dessutom ung så är det bara att räkna med MINST 1000kr/månad om man vill ha en rolig/finare bil. Så är det.

Muttley
26 augusti 2017 ·

Janneutanb skrev:
Kompisen på 30 år köpte nyss en 2012 m5 och ena bolaget skulle ha 89000kr i helförsäkring med andra skulle ha 16000.

Är väl helt enkelt att vissa bolag haft mycket kostnader med vissa bilar eller att dom helt enkelt inte vill ha såna bilar. Är man dessutom ung så är det bara att räkna med MINST 1000kr/månad om man vill ha en rolig/finare bil. Så är det.

Vad definierar du en fin bil?   De flesta bilar som ligger på de höga summorna som 30 och uppåt är ju bilar med större motorer och är ovanliga.  Det finns ju en anledning varför bolagen helst inte vill ha med dem att göra.

16 000 vill ju jag påstå är billigt för en sådan bil.

Men vi tar din tes om fin bil och MINST 1000kr månaden.   Då tog jag en Cadillac CTS premium 2015  276hk (nätet vill inte visa för en cts-v) för att välja en fin bil med mer hästar än svenssonbilen.  6307 kr blev de med hel och alla plusförsäkringar jag kunde välja.   Alltså drygt 525 kr månaden smile   

Eller du kanske menade att en fin bil bara har över 400 hästar ? wink

Janneutanb
26 augusti 2017 · 7 271 Inlägg

Muttley skrev:

Janneutanb skrev:
Kompisen på 30 år köpte nyss en 2012 m5 och ena bolaget skulle ha 89000kr i helförsäkring med andra skulle ha 16000.

Är väl helt enkelt att vissa bolag haft mycket kostnader med vissa bilar eller att dom helt enkelt inte vill ha såna bilar. Är man dessutom ung så är det bara att räkna med MINST 1000kr/månad om man vill ha en rolig/finare bil. Så är det.

Vad definierar du en fin bil?   De flesta bilar som ligger på de höga summorna som 30 och uppåt är ju bilar med större motorer och är ovanliga.  Det finns ju en anledning varför bolagen helst inte vill ha med dem att göra.

16 000 vill ju jag påstå är billigt för en sådan bil.

Men vi tar din tes om fin bil och MINST 1000kr månaden.   Då tog jag en Cadillac CTS premium 2015  276hk (nätet vill inte visa för en cts-v) för att välja en fin bil med mer hästar än svenssonbilen.  6307 kr blev de med hel och alla plusförsäkringar jag kunde välja.   Alltså drygt 525 kr månaden smile   

Eller du kanske menade att en fin bil bara har över 400 hästar ? wink

525kr I månaden helförsäkring och du är under 25? Det var bra gjort isåfall!
Tror det är ungefär vad jag gav för min gamla ford Sierra trafikförsäkring när jag var 19.
Enligt min erfarenhet så låt trafikförsäkring på minst 500 och hel oftast över 1000kr när jag var under 24. Bilar från 100hk till 300hk både rwd och fwd.

Och ja, 16000 är väldigt lite för en rejäl "sportbil" för en halv mille så han tackade ja ganska fort.

TurbOla Reservdansk
26 augusti 2017 · 6 271 Inlägg

OpelP skrev:
Varför accepterar dom inte helförsäkring?

Alla udda bilar jag haft har gått att få med hel om dom får ta en titt på bilen (är bilen värd under typ 50 lök eller vad det är så behöver dom inte kolla tror jag).

Jag vet inte, för att bilen är för gammal antagligen?
Jag tittade efter en assistans-försäkring också, men det finns bara "special"-assistansförsäkringar jag kan teckna, och då är det villkor såsom max 500 mil om året typ, som gäller.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
OpelP1
26 augusti 2017 · 1 412 Inlägg

Jag har haft helförsäkring hos dom på årsmodeller ner till -59.

I nuläget har jag en F-250 från -73 med helförsäkring upp till 1000 mil, bara dom fick se hur den såg ut.

Jokabsson
26 augusti 2017 · 1 179 Inlägg

https://www.modernaforsakringar.se/fors … rna-smart/
Testa? Du har ju inget att förlora direkt smile
Jobbigt att man måste koppla in telefonen varje gång man ska iväg, men är man ung och äger bil med lite kräm så kan det ju löna sig om man mestadels kör som folk.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
team_larsson
26 augusti 2017 · 239 Inlägg

Har if och cupran kostar runt 20.000 kr per år i helförsäkring. men eftersom if muppar sig så blir jag inte av med dom förens i november december. då blir det trygg hansa som tar över. med runt 10.000 helförsäkring per år. det är en jävla skillnad. dock var de dubbelt så dyra på min peugeot expert än vad länsförsäkringar är. så beroende på vad du har för bil så ska du ha olika bolag!!!

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Joakim-S Hobby Fotograf
26 augusti 2017 · 650 Inlägg

För min v70R betalade jag 660 kr/mån för helförsäkring. Kändes rimligt!
För min v60 Polestar betalade jag 890kr/mån smile

Hos Volvia såklart wink

Senast redigerat av ProXem (26 augusti 2017)

MG e-HS (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang