Februari 2017 skaffade jag mig min drömbil. En S14 som jag har stora planer för. Motorn SR20DET (rak 4a med turbo) ska gås igenom och motorrummet ska rensas uppför en clean look och få sig ny färg (det blev flake). Bygger även om... Visa mer
massa roliga paket ju! grymt att se att det flyter på och det blir ju verkligen helt galet snyggt!
Ååå jaaa det är som julafton det brinner nu.. snart höst o bilen vill jag ha igång innan det är för sent 🤣 tack ! Kul att du gillar det! Får träffas i vår 👍🏾
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade känner jag.. (igen) xD Men bättre sent än aldrig Bild på när jag provpassade grenröret första gången Sen insåg jag att det blev lite tight.. som jag visade I mitt senaste inlägg ^^ så detta är alltså bilder ´som tog précis efter att toppen hinkades I och drogs med moment Provmontera turbo
Sen var det bara att börja på elen..har jobbat bade I coupén och I motorrummet parallellt... insugssidan har jag fått ha insuget monterat sen demonterat fram o tbx lite för o få det så bra som möjligt samt dragit el efter vilken sida det ska gå till original går t.ex. all el till lampor , säkringsbox o dylikt ut från vänstra sidan av coupén. nu har jag dragit det så det går I separata stammar...
Fick kapa lite på insidan av ventilkåpan för att få plats med rocker arm stoppers Så efter lite slipande o kapande blev det bra Har även haft problem med att bromscylinder tar i turbon.. har sökt efter ett tunnare bromsservo utan några större resultat mer än att jag beställt olika varianter av nissan micra som ej passat.. här ovan är bild på ett micra servo från 2011 till höger.. sedan är mitt det tjocka till vänster. Det från micran är både tunn o fin fast har fel hålbild både mot torped o cylinder.. Jag vet att det finns bromsservo för S14 utan ABS. Vilket ej finns att finna I någon mängd här I Sverige. Det finns att beställa utomlands vet jag och den är betydligt tunnare än den jag har, som är ett bromsservo med ABS. k10 ska visst passa (den runt 1990) men ser ut att vara slut på dem flesta skrotar.. jag förstår att den är eftertraktad eftersom det finns 1000tals cylindrar men INGA bromsservon!! haha... efter lite bollande med en bekant så insåg jag att det kanske behövs mer än ett tunnare servo...
Så jag tror jag punktar ett eget grenrör Kikat lite på badass.. får se om jag klickar hem ett.. eller ja. Jag kmr bygga eget. Punkt ! Ska bara kika på olika företag o se vart man beställer från. Om det finns olika utföranden eller så.. Har ni tips på grenrörskit så dela gärna med er!
Tja på er! Fick hem 1000cc spridare för någon vecka sedan. Så fuelrailen målades o fräschades upp och spridare monterades. Nu inväntar jag en adapter jag beställt som ska ersätta gamla placeringen av btr.. eftersom jag har ny Fick hem vagspolar som kopplades och det blev jag väldigt nöjd med
Beställde hem nya ventilkåpsbultar som kom hem i veckan.. samt en ny tändspolepackning vilket jag behövde innan jag kunde ”sätta på locket”. En kontroll på cas installation, kedjespännare och att allt satt som det skulle gjordes innan jag stände. Cas Bild på mina nya ventilkåpsbultar! Väck me de gamla o på med det nya Lite bilder på resultatet Allt för denna gång!
Snyggt ! Är det något särskilt med VAG-spolarna, eller är de bara som normala spolar?
Taaack! Gällande vag-spolarna så har dem inbyggda tändsystem vilket inte originalspolarna hade så då kan jag kasta gamla tändförstärkaren.. ( tidigare kablage var torrt och sprucket så det var rätt skönt o bli av med oxå)
Tja! Elen påbörjades förra månaden där jag började med att pinna in ledningarna i alla portar efter motsvarande stycke i torpeden. Sen fördelade och sorterade jag ut dem från en stor gemensam krympslang i början till en förgrening ut till separata krympslangar efter respektive system. T.ex. så gick det 4 krympslangar totalt till 4spridare.. 2 ledningsr i varje krympslang sen innanför krympslangen lindade jag med en specialtejp som tål upp till 280grader i temperatur nämligen kapton tape. Den är enkelhäftad och väldigt bra att jobba med.. Varför jag lindar med denna kapton tejp är eftersom att jag vill ha maximal safety. Den lindar jag cirka 50-30% omlott hela vägen och innanför ligger då dem ledningar som ska gå till sin gemensamma kontakt Det lär bli samma process på supran nu i vinter när den också ska få egen fly n lead... sen är det klart det är snyggt o näta men jag får helt enkelt se hur jag vill ha det.. jag börjar såhär iallafall Så här får ni lite blandad kompott under byggnation Så det blev väldigt bra! Ringde öven upp kablaget för att se till att allt var portat på rätt in/utgång i donet så det inte blir allt för galet.. Grenrörskit är beställt och kommer inom 1-2 veckor! Då ska jag prova ut den bästa positionen för turbo så den varken tar i fjäderbenstorn,huv,bromsservo/cylinder,motor osv.. sen ska wastegate få plats med och det är såklart lite meckigt när rattaxeln sitter på samma sida men det löser sig Jag har för tillfället en twinentry på turbon men införskaffade mig en singel entry så det blir en ny turbo i framtiden men det går ju såklart o brumma lite o starta upp den så länge det blir i svartstål också och sen lär jag linda det. Införskaffade lite 2,5” tryckrör i aluminium som jag passade in och mecka med. Sen när jag fick det i den position jag ville ha det så tog jag det till en vän som gjorde fina tigsvetsar. Har för det första ingen vettig svets än och när det kommer till utsidan så var det såklart tacksamt o få det fint av en alusvetsare
Tack! Kul å höra ja jag försöker iallafall.. men ibland blir de så långa avbrott mellan uppdateringarna att jag ibland tror att jag berättat att jag gjort en sak men sen visar sig att ojdå de har jag nt skrivit om
Lite fler bilder på framskärmarna jag nämnde tidigare :) dem döper jag dock till no-name skärmar.. har inte provpassat in dem än men det är väl dags snart ;) eller så fort motorn är uppstartad iaf! i helgen hämtade jag även hem en uppsättning overfenders som jag ska smäcka på bak! Sen fick Supran sig ett lyft med ny smidd maskin! Kommer gå riktigt gött på vägarna 2019 :D fram och bakvagn är iväg på blästring, pulverlack & våtlack.. projektet hittar ni under bilden! https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=314931] Sen får jag bjuda på en lånad bild från när skärmarna satt på en annan bil ^^ det roliga var att jag efter att jag köpte hem dem visade det sig att skärmarna är home-made by kvist i trollhättan :) ska man säga att man bär dem med ära kanske? Nää men hursomhelst så vart man lovad fina skärmar så det bådar gott detta :)