Bygge av bärbart högtalarsystem med 18 TUMS BAS.

vigge122
8 september 2017 · 4 Inlägg

Hej!

Fått tag på en baslåda för en bra peng och har tänk bygga något med den, men har märkt att jag behöver lite råd på vägen!

Bygget
-Det ska spelas blandad musik men kommer till största del användas till fest, alltså sådan musik.
-Mina krav på anläggningen är att det ska låta bra enligt ett otränat öra. Alltså det ska inte chippa eller ge "distortion" men eftersom den kommer användas utomhus osv, därav är "kvalite-ljud" inget nödvändigt.
- Budget utöver det som jag redan har köpt är runt 4000kr (beror lite på vad som går att uppnå)

Plan 1 är att sätta ihop en batteridriven högtalare som ska bestå av:
- 1 baslåda (Martin Audio Blackline S18) (Redan köpt)
- 2 diskanter (Ej bestämt)
- 1 Slutsteg (Ej bestämt)
- Batteri(er) (Ej bestämt)
- Vagn att rulla högtalaren på

Plan 2 (om plan 1 inte är genomförbart) är att bygga en portabel högtalare som kopplas genom ett vägguttag.
- ll - Samma grejer, minus batteri(er).

Jag har ett generellt intresse för ljud och teknik. Men har bristande kunskaper om detta område, speciellt högtalare/slutsteg (Vet inte ens om det är möjligt än). Men mina ambitioner är att bygga en vällåtande och användbar högtalare som ska bidra med bra fest!

Saker jag inte riktigt kommer underfund med
* Hur man räknar på potentiell strömförbrukning / hur långt ett batteri kommer räcka för ett givet system med ett givet batteri.

* Är det ens rimligt att köra båslådan på batteri? Hittar på en hemsida för baslådan att
Recommended amplifier: 600W-1500W into 4 ohms.
Kan ett bilbatteri ens försörja slutsteget? Vad kommer detta resultera i för strömförbrukning?

* Hur avgör jag vilket slutsteg jag bör välja?
- Jag antar att två kanaler kommer räcka: kanal 1: Baslådan,  kanal 2: Diskanterna dubbelkopplat? eller räcker det med en kanal? eller behövs 3?
- Bör jag välja 8 eller 4 ohm? 8 drar mindre ström men ger därav mindre effekt? 4 ohm är rekommenderat på hemsidan. Vad är mest optimalt ljud/ström för ett batteridrivet system?

* Vad är det bästa sättet att hitta ett passande slutsteg? Såg att det fanns en hel djungel av slutsteg på ebay för vad jag kunde se en bra mycket billigare peng än i Sverige. Är detta en möjlighet att tjäna pengar på detta genom att hitta ett dugligt som ger vad som krävs eller kommer det krångla en massa och sluta med att jag behöver köpa ett nytt i Sverige som håller i slutändan?

* Batterier. Jag funderar på om det är enklare att köpa vanliga bilbatterier (bly?) eller försöka följa tesla-trenden och köra Lithium batterier? Finns rimligt dyra batterier som har förutsättningarna för att försörja systemet? Bör man välja ett stort eller vinner man på att seriekoppla flera små? Funkar det bra?

* Om systemet inte går att driva fullt ut, går det att köra systemet på ett "lägre watt-antal" än rekommenderat? Kommer baslådan då bara bli massa död vikt eller kommer det fortfarande vara rimligt att använda den då den möjligtvis spelar mer energieffektivt än en mindre högtalare som anstränger sig mer?

* Om baslådan drar för mycket ström eller är av ett för stort/dyrt projekt att göra till en bärbar historia, hur löser man på bästa sätt ett sladdbundet system? Drar man endast en sladd från väggen till slutsteget eller krävs någon specifik utrustning för det?

Uppskattar alla tips och erfarenheter. Förväntar mig inte att någon ska ha svar på allt men tänker att den sammanlagda kunskapen av Garaget kanske har det!

//Victor

ehedman
8 september 2017 · 1 966 Inlägg

Effekt (watt) är lika med ström (ampere) gånger spänning (volt).

Jag vet inte vad du ska satsa på för batteri, men låt oss för enkelhetens skull anta att du köper ett fritidsbatteri, specat till 12,5 V och 120 Ah (amperetimmar). Ponera att du införskaffar ett slutsteg med effekten 1000 W. Detta divideras med spänningen; 1000 W / 12,5 V = 80 A. Det betyder att du (i teorin) kan vrida på fullt och spela i 120 Ah / 80 A = 1,5 h innan batteriet dör.

Har du funderat över någon form av huvudenhet som du kan spela musiken via?

vigge122
8 september 2017 · 4 Inlägg

ehedman skrev:
Effekt (watt) är lika med ström (ampere) gånger spänning (volt).

Jag vet inte vad du ska satsa på för batteri, men låt oss för enkelhetens skull anta att du köper ett fritidsbatteri, specat till 12,5 V och 120 Ah (amperetimmar). Ponera att du införskaffar ett slutsteg med effekten 1000 W. Detta divideras med spänningen; 1000 W / 12,5 V = 80 A. Det betyder att du (i teorin) kan vrida på fullt och spela i 120 Ah / 80 A = 1,5 h innan batteriet dör.

Har du funderat över någon form av huvudenhet som du kan spela musiken via?

Okej tack!

Huvudenheten tänker jag ska vara mobiltelefon. Har redan en liknande högtalare men i mycket mindre skala, på den kör jag RCA - 3,5mm sladd direkt från slutsteget bara.

Har fått berättat för mig att (strömförbrukning / ljudnivå) inte skalar linjärt, utan att det blir snarare exponentiellt mot peak nivåerna. Tänker att det borde finnas en optimal effektnivå per Amperetimme. Vet du något om detta?

Senast redigerat av vigge122 (8 september 2017)

Fjong
8 september 2017 · 1 494 Inlägg

För den budgeten skulle jag själv nog köpt aktiva pa grejer istället, det kommer vara 100ggr smidigare. Batterier är inte en bra lösning för strömförsörjning, du måste se till att hålla dom laddade annars pajar dom, du har begränsad speltid och om du drar på för mycket så att batterierna inte hänger med bränner du nått, utöver det så är dom tunga och dyra och slits. Inte värt besväret.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 september 2017 · 17 483 Inlägg

En kompis har den här rackaren och den spelar utav helvete. I många timmar. Bluetooth.

http://www.harmankardon.se/barbara-hogt … White-EMEA

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bassiehof
9 september 2017 · 1 777 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En kompis har den här rackaren och den spelar utav helvete. I många timmar. Bluetooth.

http://www.harmankardon.se/barbara-hogt … White-EMEA

Det var då en dyr handväska! Men den är bärbar iaf.

Senast redigerat av Bassiehof (9 september 2017)

vigge122
10 september 2017 · 4 Inlägg

Fjong skrev:
För den budgeten skulle jag själv nog köpt aktiva pa grejer istället, det kommer vara 100ggr smidigare. Batterier är inte en bra lösning för strömförsörjning, du måste se till att hålla dom laddade annars pajar dom, du har begränsad speltid och om du drar på för mycket så att batterierna inte hänger med bränner du nått, utöver det så är dom tunga och dyra och slits. Inte värt besväret.

Hmm jaa det är möjligt att det blir för dyrt/omständigt.. Har ju redan en högtalare med 2 8-tums basar + 2 diskanter med bilbatteri som man bär som en ryggsäck, den är tung, men den har håller än! Hade nog tänkt bygga en vagn till denna då tanken är att den ska användas en del!

Om jag skulle köra på "aktiva pa grejer" vad är det för typ av utrustning jag letar efter då? Skulle du kunna länka något som exempel?

vigge122
10 september 2017 · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En kompis har den här rackaren och den spelar utav helvete. I många timmar. Bluetooth.

http://www.harmankardon.se/barbara-hogt … White-EMEA

Jaa, hört på denna, låter fint! Men det jag är ute efter är något som kan generera rätt så mycket mera volym, det ska kunna spela utomhus med bra tryck!

Jockk3
11 september 2017 · 1 426 Inlägg

äsch hur mycket jag än försöker får jag inte till något i närheten av 4000kr

Senast redigerat av Jockk3 (11 september 2017)

zemet
11 september 2017 · 4 041 Inlägg

Mycket eller allt ljud försvinner nästan om du skall spela utomhus med grejerna.
Ställde ut dubbel 15", rikigt kraftiga grejer och det lät knappt något alls utomhus. När man spelade med den i garaget så skakade allt i hela graget.

Så räkna inte med att du får något speciellt ljud alls om du skall använda den utomhus vid typ grillfest eller nåt. Då får du köpa PA grejer istället om det skall låta något.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
SportPilot Ubåtsingenjör
11 september 2017 · 7 232 Inlägg

ska du ha en 18" sub och två diskanter ? ! det kommer låta skit minst sagt

Kolla på riktiga pa grejer och glöm inte mid och mellan register

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jockk3
11 september 2017 · 1 426 Inlägg

zemet skrev:
Mycket eller allt ljud försvinner nästan om du skall spela utomhus med grejerna.
Ställde ut dubbel 15", rikigt kraftiga grejer och det lät knappt något alls utomhus. När man spelade med den i garaget så skakade allt i hela graget.

Så räkna inte med att du får något speciellt ljud alls om du skall använda den utomhus vid typ grillfest eller nåt. Då får du köpa PA grejer istället om det skall låta något.

Beror ju lite på vad förbasar och låda.
Det är väldigt många inkl jag själv som kör PA grejer i bilarna.

Så till TS så kolla in faital pro 8fe200 + beyma ph35
Finns även filter till PA grejerna så slipper du oroadig för någon aktiv delning

Fjong
12 september 2017 · 1 494 Inlägg

vigge122 skrev:

Fjong skrev:
För den budgeten skulle jag själv nog köpt aktiva pa grejer istället, det kommer vara 100ggr smidigare. Batterier är inte en bra lösning för strömförsörjning, du måste se till att hålla dom laddade annars pajar dom, du har begränsad speltid och om du drar på för mycket så att batterierna inte hänger med bränner du nått, utöver det så är dom tunga och dyra och slits. Inte värt besväret.

Hmm jaa det är möjligt att det blir för dyrt/omständigt.. Har ju redan en högtalare med 2 8-tums basar + 2 diskanter med bilbatteri som man bär som en ryggsäck, den är tung, men den har håller än! Hade nog tänkt bygga en vagn till denna då tanken är att den ska användas en del!

Om jag skulle köra på "aktiva pa grejer" vad är det för typ av utrustning jag letar efter då? Skulle du kunna länka något som exempel?

Polarn kör med en top (horn+2st 15'' middar) och en baslåda (1st 18''), lirar helt ok och duger gott till fester. Vet inte exakt vad det är men inte jätte dyra grejer. Lite xlr, ström sladdar och ett mixerbord så är det bara tuta å köra. Sitter även hjul på toppen så det är lätt att flytta runt det.

Rekommenderar att du åker till en firma så kan dom säkert hjälpa dig och även dema lite.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang