Volvo 740 rycker och är orkeslös

940_Turbo_98
11 september 2017 · 8 Inlägg

Hej.

Har en 744 med b230f -1990
Jag har två problem att åtgärda.
Jag vet att det finns liknande trådar men vill beskrivs felen på mitt eget sätt för att få ett så bra svar som möjligt.

Motorn går dåligt på mellanregistret, från ca 2000 till 3900 så rycker motorn och är orkeslös, efter ca 4000 varv så drar den villigt ända tills stoppet går in. Varvräknaren flaxar fram och tillbaka under tiden mellan dessa varvtal (2000-3900).
Nya stift,tändkablar nya, nytt bränslefilter, impulsgivare (svänghjulet) och bensinpump. Har kollat felkoder vilket inte gav något.
Den går bättre när den är kall,och klart sämre när den är varm. Om man som exempel stannar och tankar med varmkörd motor och sedan starar så bluddrar den kraftigt och är omöjlig att köra med i ca en minut innan den plötsligt går som beskrivningen ovan igen.

Sedan så märker jag av ett dovt,lite sjungande och vinande ljud som uppkommer på 3,4,5 växeln i högre hastigheter. Ljudet försvinner vid motorbroms och frikoppling,det är inget jätte högt ljud då min pappa som arbetat många år i industrin inte hör ljudet,medans jag hör det tydligt komma och gå. Lådan är en m47. Märkligt nog tycker jag att ljudet försvinner om jag bromsar. Lite vibrationer förkommer när kopplingen trycks ned.
Bilen har rullat ca 26000 mil.

Förslag på åtgärder? Fin fin 740 för övrigt.

Senast redigerat av 940_Turbo_98 (11 september 2017)

simlar
12 september 2017 · 5 524 Inlägg

Orkeslös,ryckig och symptom värst varm brukar tyda lambdasonden, prova koppla ur den. Går bilen bra då så är lambdasonden trasig.
Gör inte det någon skillnad så prova koppla ur luftmassemätaren, går den bra då så är det den som är felet.

Oljud svårt att säga på bara beskrivning. Hissa upp bilen och kontrollera hjullager till att börja med.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
whazze
14 september 2017 · 81 Inlägg

Oljudet du har är nästan garanterat utrapnings lagret

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
940_Turbo_98
23 september 2017 · 8 Inlägg

Ryckningarna är nu borta, en flaska spridarrengöring och några gas glada mil hjälpte. Ibland är det så enkelt att man inte tänker på det först. Men felet nedan kvarstår ännu.

Motorn går jättebra vid kallstart och sedan funkar den perfekt tills man ska starta den när den är varm, exempel:
Jag åker och handlar, motorn hinner bli genomvarm, efter ca 15 min är jag tillbaka från affären och startar motorn, då blöddrar den och går mycket ojämnt, ev inte på alla cylindrar för det vibrerar en hel del stundtals. Det brukar hjälpa att tvinga motorn att varva genom att trycka ned gaspedalen men jämna mellanrum, även om den inte alls vill det.  Efter ca 1 min så går den perfekt igen, blir aldrig så när motorn väl är igång.
Massor av delar är bytta och genomgångna pga tidigare fel som nu är åtgärdade, såsom stift,tändkablar, bränslefilter,främre bensinpump, vevaxelgivare, motortempsensorn, luftmassemätare.

Läcker det luft i nån slang eller vad kan detta vara eftersom det försvinner efter en liten stund och bara i samband med start av varm motor??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang