Instrumentpanel lite lös, knarrar när man kör (V70 TDI -98)

LostMySelf
12 september 2017 · 46 Inlägg

Är det lätt att ordna detta? Ljudet slutar om man trycker panelen mot framrutan, kan inte vara mer än en halv centimeter den rör sig när man vickar.

Senast redigerat av LostMySelf (12 september 2017)

Volvo V70 TDI "SMK" (1998)
LostMySelf
17 september 2017 · 46 Inlägg

Inget som vet? Har tagit loss övre delen av instrumentpanelen men alla skruvar sitter bra och inget sitter löst. Har även dragit åt de fyra bultarna som sitter mot torpedväggen utan resultat.

Volvo V70 TDI "SMK" (1998)
Bwonka
17 september 2017 · 236 Inlägg

LostMySelf skrev:
Inget som vet? Har tagit loss övre delen av instrumentpanelen men alla skruvar sitter bra och inget sitter löst. Har även dragit åt de fyra bultarna som sitter mot torpedväggen utan resultat.

Trasigt plastclips eller detalj någonstans? Sladd som skramlar? Tips för att få tyst på knarrljud i inredningen är att lägga en bit skumgummi som avlastning, en gummibit eller en droppe silikonspray på rätt ställe. Om det tystnar när du trycker ner panelen så skulle jag testa med det förstnämnda.

/Bwonka

LostMySelf
17 september 2017 · 46 Inlägg

Bwonka skrev:

LostMySelf skrev:
Inget som vet? Har tagit loss övre delen av instrumentpanelen men alla skruvar sitter bra och inget sitter löst. Har även dragit åt de fyra bultarna som sitter mot torpedväggen utan resultat.

Trasigt plastclips eller detalj någonstans? Sladd som skramlar? Tips för att få tyst på knarrljud i inredningen är att lägga en bit skumgummi som avlastning, en gummibit eller en droppe silikonspray på rätt ställe. Om det tystnar när du trycker ner panelen så skulle jag testa med det förstnämnda.

/Bwonka

Inte vad jag kunde se, kanske borde plocka bort hela instrumentbrädan nån dag men man tycker ju att dom fyra bultarna mot torpedväggen bör räcka för den är ju liksom lös mot vindrutan högst upp.

När jag drog åt dom två som är på passargerarsidan så drogs den åt där iaf, men inte på förarsidan.

Senast redigerat av LostMySelf (17 september 2017)

Volvo V70 TDI "SMK" (1998)
Bwonka
17 september 2017 · 236 Inlägg

LostMySelf skrev:

Bwonka skrev:

LostMySelf skrev:
Inget som vet? Har tagit loss övre delen av instrumentpanelen men alla skruvar sitter bra och inget sitter löst. Har även dragit åt de fyra bultarna som sitter mot torpedväggen utan resultat.

Trasigt plastclips eller detalj någonstans? Sladd som skramlar? Tips för att få tyst på knarrljud i inredningen är att lägga en bit skumgummi som avlastning, en gummibit eller en droppe silikonspray på rätt ställe. Om det tystnar när du trycker ner panelen så skulle jag testa med det förstnämnda.

/Bwonka

Inte vad jag kunde se, kanske borde plocka bort hela instrumentbrädan nån dag men man tycker ju att dom fyra bultarna mot torpedväggen bör räcka för den är ju liksom lös mot vindrutan högst upp.

När jag drog åt dom två som är på passargerarsidan så drogs den åt där iaf, men inte på förarsidan.

Skruvar inte V70 men tycker att det ibland är svårt att hitta en förklaring till skramlande inredning, eller ens lokalisera det.

Lite beroende på hur skramlet yttrar sig och uppstår så lägg en gammal o-ring/packning eller en bit skumgummi på rätt ställe så blir det tyst smile

LostMySelf
20 september 2017 · 46 Inlägg

Jag vek en bit av en kartong ett par gånger och puttade in mellan panelen och rutan på ett par ställen och nu är det tyst och skönt.

Volvo V70 TDI "SMK" (1998)
caromania Forummoderator
20 september 2017 · 9 296 Inlägg

Vid knarr mellan plastpaneler så är även en droppe silikonspray väldigt bra. Vika-pinne/papp-tricket är även det bra som du märkt men silikonsprayen lite snyggare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
LostMySelf
20 september 2017 · 46 Inlägg

caromania skrev:
Vid knarr mellan plastpaneler så är även en droppe silikonspray väldigt bra. Vika-pinne/papp-tricket är även det bra som du märkt men silikonsprayen lite snyggare.

Ska faktiskt prova detta, som du säger ser det ju inte snyggt ut även fast jag fick ner pappret så långt ner som möjligt så det knappt syns uppifrån.

Volvo V70 TDI "SMK" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang