Ford focus flexifuel -06 startproblem

frida789
16 september 2017 · 3 Inlägg

Hej!

Har en Ford focus flexifuel -06, 1,8 duratec-HE, 125 hk, som ungefär 1 gång på 30 är svårstartad, alltså inget jätteproblem men något fel är det ju. På andra startförsöket räcker det att man gasar till lite för att den ska hoppa igång. Aldrig varit med om att den inte startat alls, utan får alltid igång den. Vissa gånger kan man ha fått igång den men att den går på extremt låga varv så man måste gasa till ordentligt för att den ska "vakna" och gå på normala varv. Den kan även gå något ryckigt/ojämnt vid lägre hastigheter.
Tycker startproblemen har ett visst samband med fuktigt väder. Uppstår även när man startat den, kört en kort strecka (t.ex. 2 km till affären) och sedan ska starta den igen. Startar alltid klockrent annars, även fast det är riktigt kallt.

Har nyligen bytt batteri, tändstift, filter. Haft i sån STP injection cleaner och kört igenom den tanken, utan någon skillnad.

Haft den i 2 år nu och tankar enbart bensin, vilket förra ägaren också gjorde. Problemet har varit ända sen förra ägaren hade den och kanske längre än så. Inga fel har upptäckts när jag haft den inne på originalservice och då har de felsökt och gått igenom uppenbara fel. Kör mestadels korta sträckor och stadskörning.

Vad kan man mer kolla innan man lämnar in på verkstad och kollar T.ex. insprutningen eller bränslepumpen?

Senast redigerat av frida789 (16 september 2017)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 september 2017 · 4 917 Inlägg

På en 10+ år gammal bil så kan det bli lite oxid på kontakter. Man kan ju prova att motionera reläerna t ex , och då först bränslereläet.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
frida789
16 september 2017 · 3 Inlägg

oljan skrev:
På en 10+ år gammal bil så kan det bli lite oxid på kontakter. Man kan ju prova att motionera reläerna t ex , och då först bränslereläet.

Tack! Ska prova det!

NIzmO Ollikkala Racing
17 september 2017 · 1 724 Inlägg

När man körde den modellen på etanol och bensin hade dom en förmåga att strula, oftast var det adaptionen som inte ville gå genom ordentligt men även spridarna blev dåliga (var t.o.m specialpris på 4 spridare inkl fuelrail för 1500:- ).

Inte helt omöjligt att man kan få liknande problem på bara bensin i längden.
Eftersom att du bytt batteri (och då nollat styrdonet) och tändstift känns det som att det kan vara spridarna som börjar bli dåliga, har även för mig att det fanns en nyare/bättre mjukvara som uppdaterades och om just din bil inte vart en trogen besökare på märkesverkstad kanske den ej har uppdaterats.

Skulle nog inte skada att köra den en längre sträcka för att låta den adaptera sig ordentligt heller.

Nu var det ett tag sen jag jobbade med Ford men vill minnas att det var så.

- Time Attack -
frida789
17 september 2017 · 3 Inlägg

NIzmO skrev:
När man körde den modellen på etanol och bensin hade dom en förmåga att strula, oftast var det adaptionen som inte ville gå genom ordentligt men även spridarna blev dåliga (var t.o.m specialpris på 4 spridare inkl fuelrail för 1500:- ).

Inte helt omöjligt att man kan få liknande problem på bara bensin i längden.
Eftersom att du bytt batteri (och då nollat styrdonet) och tändstift känns det som att det kan vara spridarna som börjar bli dåliga, har även för mig att det fanns en nyare/bättre mjukvara som uppdaterades och om just din bil inte vart en trogen besökare på märkesverkstad kanske den ej har uppdaterats.

Skulle nog inte skada att köra den en längre sträcka för att låta den adaptera sig ordentligt heller.

Nu var det ett tag sen jag jobbade med Ford men vill minnas att det var så.

Tack för svar!
Ja, nu har den körts på bensin i åtminstone 3 år. Servade den (inkl. enklare felbesiktning) på en Ford-verkstad förra hösten, så då borde de väl ha uppdaterat mjukvaran? hade den strax därefter inne på en reparation på samma Ford-verkstad. När den var nyare har jag också för mig att den varit inne på Ford-verkstäder.

Kör ju längre sträckor då och då (10-20 mil), så borde ju vara adapterad för länge sen.

bör man prova att köra på etanol och se om det är samma problem, eller ställer det kanske bara till det mer?
Kan man se om spridarna är dåliga utan att lämna in på verkstad? (har en bilkunnig pappa i sådant fall).

NIzmO Ollikkala Racing
24 september 2017 · 1 724 Inlägg

Ok jo då borde kanske mjukvaran vara uppdaterad.

Nä att köra i E85 gör nog bara saken värre isf.
Har för mig att vi radera alla adaptionerna och sen körde med datorn och loggen för att se så alla värdena stabiliserade sig under provkörning och om dom "stack iväg" så var det läge för spridarbyte, kan gå med enklare universaldator genom att kolla logg på bränsle short-time och long-time men kan inte minnas vart värdet skulle stanna tyvärr.

- Time Attack -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang