Motorbyte Volvo 940 Gl

Moheisenjr7
17 september 2017 · 41 Inlägg

Hej!
Jag har en Volvo 945 GL 95:a där jag håller på att byta motor på från en b230fd till en B230ft (fulltrycksturbo). Den motorn kommer ifrån en Volvo 945 97:a. Jag blev klar igår för uppstart men bilen vill inte starta. Jag är säker på att allt sitter rätt. Har naturligtvis bytt till de boxar som satt i turbo bilen. Samt för att skippa spridarmotståndet köpte jag högohmiga spridare och monterade dit de, på det monterade jag också en 3" lmm som har samma slutnr som den jag hade innan. Men motorn vill inte starta. Han får både soppa och gnista. I och för sig har den ju stått ett tag. Vad kan jag felsöka? Jag fick en ide att dra flera jordkablar och sätta dit på motorn. Ska jag även bogsera igång den? Jättetacksam för svar! Vänligen!

glt-krille Chaufför/Egen företagere
17 september 2017 · 14 Inlägg

har du fått med boxen för startspärren på 97-98 samt den nyckeln?

Volvo v70 2,5T "black" (2005)
Volvo v70 "white" (1999)
Moheisenjr7
17 september 2017 · 41 Inlägg

glt-krille skrev:
har du fått med boxen för startspärren på 97-98 samt den nyckeln?

Jag har nyckeln och startspärr boxen till 97:an, men om jag ska föra över boxen till Gl: en vet jag ju inte hur jag ska koppla den för det finns ingen där

Utmarks-Loke
17 september 2017 · 5 833 Inlägg

Om du får både bränsle och gnista kan det inte vara startspärren. Har du möjlighet att sätta tillbaka original LMM och spridare? Kolla även att kamremmen sitter rätt

Moheisenjr7
17 september 2017 · 41 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Om du får både bränsle och gnista kan det inte vara startspärren. Har du möjlighet att sätta tillbaka original LMM och spridare? Kolla även att kamremmen sitter rätt

Kan koppla tillbaka gamla lmm och spridare men då bör jag koppla spridarmotstånd eller?

Utmarks-Loke
17 september 2017 · 5 833 Inlägg

Moheisenjr7 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Om du får både bränsle och gnista kan det inte vara startspärren. Har du möjlighet att sätta tillbaka original LMM och spridare? Kolla även att kamremmen sitter rätt

Kan koppla tillbaka gamla lmm och spridare men då bör jag koppla spridarmotstånd eller?

Få det helt original så har du den bästa grunden att börja felsöka från

Moheisenjr7
17 september 2017 · 41 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Moheisenjr7 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Om du får både bränsle och gnista kan det inte vara startspärren. Har du möjlighet att sätta tillbaka original LMM och spridare? Kolla även att kamremmen sitter rätt

Kan koppla tillbaka gamla lmm och spridare men då bör jag koppla spridarmotstånd eller?

Få det helt original så har du den bästa grunden att börja felsöka från

Okej, men har du tips på hur jag kan koppla spridarmotståndet i gl:en?

Moheisenjr7
18 september 2017 · 41 Inlägg

Ingen som har möjlighet att förklara hur man kan modifiera om i Gl bilen så att man kan koppla in spridarmotståndet. Kontakten som ska sitta i motståndet består av 4 gröna sladdar och en blå. Vad jag har förstått så går de gröna sladdarna till vardera spridare och den blåa sladden till signalsladden från bränsleboxen. Men vart ska jag skarva om? Eller Har jag fel?
Vänligen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang