Lurad på service?

2

2017-09-19 07:50

Tja. Lämnade in bilen för bl.a. bromsvätskebyte på auktoriserad verkstad.  Hämtade ut den nyss på morgonen. Innan jag lämnade in den la jag nyckeln till hjulbultarna på ett speciellt sätt. Detta för att se om den använts sen. Glömde däremot kontrollera bromsvätskenivån. När jag hämtade ut bilen låg nyckeln exakt likadant och bromsvätskebehållaren var halvfull. Står att de använt 1 liter vätska på fakturan.

Borde inte behållaren blivit fylld till max-strecket och nyckeln till hjulbultarna använd? Kan jag lita på att det gjorts bromsvätskebyte?

Bilen har rullat 3000 mil och bromsvätskebyte hade inte gjorts tidigare enligt serviceboken.

Senast redigerat av GIGIRIGIG (2017-09-19 13:55)

12679 1

2017-09-19 08:24

Verkstadspersonalen tar inte bort dina hjul för att byta bromsvätska, det utförs när bilen är upphissad.

Bluddra för helvete!
Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)
1699

2017-09-19 09:07

Man brukar inte fylla bromsvätskebehållaren mer än till hälften.
Annars får man problem vid framtida bromsbeläggsbyten.
Vill du kolla om verkstaden bytt bromsvätska ska du kolla om luftningsnipplarna ser "rörda" ut.
D v s rentorkade och 6-kanten har spår av nykelberöring.

171

2017-09-19 10:02

som sagt hjulen skruvas inte av när man byter bromsvätska och man fyller inte fullt om det inte är bytt till nya bromsbelägg, skulle du byta beläggen runt om nu lär du hamna på max i bromsvätska ungefär, hade dom fyllt till max och du byter belägg så hade det blivit överfullt.

5205 6

2017-09-19 17:40

Personligen föredrar jag att alltid plocka bort hjulen vid bromsvätskebyte, men om det nu skulle ha fuskat vid bytet så kolla om luftnipplarna är skruvade på, eller om det är lika smutsiga som allt annat..

Hon/Henne
2

2017-09-19 18:44

xXSammy skrev:
Personligen föredrar jag att alltid plocka bort hjulen vid bromsvätskebyte, men om det nu skulle ha fuskat vid bytet så kolla om luftnipplarna är skruvade på, eller om det är lika smutsiga som allt annat..

Dem är i svart gummi, är ju inte skinande rena. Har svårt att se och har hunnit åka 9 mil sen dess på vått väglag. Får helt enkelt lita på att det är gjort antar jag...

Senast redigerat av GIGIRIGIG (2017-09-19 18:44)

8862 7

2017-09-19 18:49

GIGIRIGIG skrev:

xXSammy skrev:

Dem är i svart gummi, är ju inte skinande rena. Har svårt att se och har hunnit åka 9 mil sen dess på vått väglag. Får helt enkelt lita på att det är gjort antar jag...

Nej. Det är bara ett skydd till nipplarna...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A3 1.8T Ambition "Cherry" (1998)
Audi A4 2.5TDi "Sub5" (2002)
Audi A6 Avant 2.5TDI "Sub10" (2003)
4268 3

2017-09-19 21:23

it_mutt skrev:

GIGIRIGIG skrev:

xXSammy skrev:

Nej. Det är bara ett skydd till nipplarna...

precis, gummit sitter bara längst upp för att skydda mot smuts.
själva nipplarna ser ut typ så här om man skruvar ut dom ur oket (bild lånad ifrån biltema)
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/byfilename/xlarge/66-456_xl_1.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

autodidakten Inte för att jag önskar det, men gud give ..

1580

2017-09-19 22:29

Och slutligen..
Skulle du blivit lurad så är du varken den förste eller siste..
Jag kände mig lurad varje gång fortskaffningsmedlet skulle in på sk"service   "redan för 45(!) år sedan, sådärför gör jag servicen själv och vet att det blir ordentligt gjort..smile

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon